Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En arbetsgivare kan inte säga "Du måste vaccinera dig mot X"

Däremot kan dom säga "För att arbeta med människor som är en riskgrupp för att smittas av X måste man vara vaccinerad mot X"

Vill personalen då inte vaccinera sig mot X så måste man omplacera dom, om det går, annars måste tjänsten upphöra.

Det kan ju finnas någon skrubb I källaren där dom kan stå och fördiska pottor för hand innan dom skickas genom autoklaven
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min syrra (igen) tänker vänta att vaccinera sig. Flera där är lite tveksamma. Jag berätta om hot om sparken. Men hon sa det kan knappast vara i Sverige. Jag hade ju bara läst rubriken å höll med lite diplomatisk.
Hon jobbar med gamla människor typ 70-80 år
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle gärna vilja veta vilka vetenskapliga argument alla så kallade "antivaxers" använder...?

Går man bara på antagandet att man definitivt kommer att få narkolepsi för att 450 personer av tio miljoner fick det av svininfluensavaccinet...? Litar man inte på den testning som hittills utförts...? Har man rent av läst på så att man vet något som Pfizer, Moderna, Astra Zeneca och Läkemedelsverket inte vet...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
SVT hade en serie om antivaccinrörelsen nyligen och översteprästen här heter Linda Karlström. Googlar man hennes namn och tittar på hennes framträdanden undrar man hur finska skolor kan ses som lyckade. Ger man inte upp hoppet om mänskligheten där och då kan man läsa om Sanna Ehdin.
Kan framkalla kräkningar och mardrömmar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Japp och de gör det för att de upplever ett större värde i att byta sin tid mot en kopp buljong än i att inte göra det. Lite snål arbetsgivare kan jag tycka men är båda parter frivilligt överens så är de.

Jag tror du missar lite av att jag ville ställa frågan på kant. Frågar du Nalle Puh där borta om han har några frivilliga Uigurer att hyra ut till hemtjänsten mot att de återlämnas i levande skick tror jag att det är möjligt - om nu inte svenska lagar skulle streta emot. T.o.m. Twitler's USA har "minimum wage" - utom de papperslösa.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror du missar lite av att jag ville ställa frågan på kant. Frågar du Nalle Puh där borta om han har några frivilliga Uigurer att hyra ut till hemtjänsten mot att de återlämnas i levande skick tror jag att det är möjligt - om nu inte svenska lagar skulle streta emot. T.o.m. Twitler's USA har "minimum wage" - utom de papperslösa.

Nej det missade jag inte.
Ett frivilligt avtal mellan två parter är ett frivilligt avtal mellan två parter. Vad de kommer överens om är deras ensak.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nej det missade jag inte.
Ett frivilligt avtal mellan två parter är ett frivilligt avtal mellan två parter. Vad de kommer överens om är deras ensak.

Oberoende av utsatthet och beroendeställning? På så sätt ha USA det bättre rustat med minimilön - där det räcker med två jobb och att arbeta 16 timmar/dygn för en möjlighet att leva. En rimlig lön istället för försörjningstöd låter som ett bättre alternativ här i Sverige. För den oinvigde, i Sveriges finns ingen minimilön för ickefackliga - vilket gör att man lever bra mycket bättre på försörjningsstöd än att bli kn*ll*d.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Oberoende av utsatthet och beroendeställning? På så sätt ha USA det bättre rustat med minimilön - där det räcker med två jobb och att arbeta 16 timmar/dygn för en möjlighet att leva. En rimlig lön istället för försörjningstöd låter som ett bättre alternativ här i Sverige. För den oinvigde, i Sveriges finns ingen minimilön för ickefackliga - vilket gör att man lever bra mycket bättre på försörjningsstöd än att bli kn*ll*d.

Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar men jag antar att jag svarar ja på första frågan.

Den rimliga lönen för mig bestämmer jag, finns det en arbetsgivare som vill ge mig den så har jag ett jobb.
Vi har ju kollektivavtal istf lagstadgat minimilön. Så om en arbetsgivare tycker att det är värt att anställa någon till en lön som är mindre än vad kollektivavtalet säger så blir denne utan jobb och har således noll kronor i lön ist. Facken verkar alltså hellre se att den person som hade kunnat tänka sig ta jobbet ist är arbetslös?
Försörjningsstöd innebär ju bara att någon annan tvingas betala.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle gärna vilja veta vilka vetenskapliga argument alla så kallade "antivaxers" använder...?

Går man bara på antagandet att man definitivt kommer att få narkolepsi för att 450 personer av tio miljoner fick det av svininfluensavaccinet...? Litar man inte på den testning som hittills utförts...? Har man rent av läst på så att man vet något som Pfizer, Moderna, Astra Zeneca och Läkemedelsverket inte vet...?

Eftersom någon eller några kanske efter dagens diskussion betraktar mig som antivaxxer så kan jag ju säga hur jag resonerar.

För mig handlar det ganska lite om vad jag vet och mer om vad vi INTE vet och mitt förtroende för de som borde veta är sedan alla årets klanterier i det närmaste noll.

Om ett vaccin har tagits fram och testats under avsevärt kortare tid än vad som är vanligt så tycker jag det räcker som skäl för att inte känna sig helt säker på att det allt är helt perfekt.
Jag har ingen som helst kunskap inom medicin men det jag vet om forcerade tester är att dom har en viss osäkerhet. Och det tror jag inte att jag behöver förklara djupare åt dig.

Med min ålder är risken väldigt låg för att jag ska dö om jag blir smittad så det är väl bara rimligt att vara tveksam till om det är värt att byta ut den ena risken mot en annan?
Det lär hur som helst dröja månader innan det är vår tur i den svenska vaccinkön så vi kommer ha mer underlag för beslut när den dagen kommer.

Man kan ju även fundera över var den här utlovade flockimmuniteten befinner sig på tidsskalan. Första budet var väl att vi skulle haft den redan i maj 2020.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror inte antivaccare kan klumps ihop i den mån att alla skulle försöka använda vetenskapliga argument för att inte vaccinera sig.
Varför väljer någon att inte göra X? Helt enkelt för att den inte känner för det - av en miljon olika anledningar. Det är mer psykologi/praxeologi än att man avstår pga av något vetenskapligt(sant eller inte) tror jag.

Jag har inte uppfattat om det har visats någon statistisk signifikans just för min åldersgrupp i dödlighet där 0,07% av smittade avlider, alltså 7 per 10000 smittade. Hur mycket måste den siffran minskas för att det ska vara signifikant och inte bero på slump? Jag är ingen statistiker och det finns säkert redan utrett iofs, jag är bara intresserad.

Sen tänker jag på långtidseffekter/biverkningar som de facto(av naturliga skäl) inte har kunnat studerats.
 
Last edited:

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar men jag antar att jag svarar ja på första frågan.

Den rimliga lönen för mig bestämmer jag, finns det en arbetsgivare som vill ge mig den så har jag ett jobb.
Vi har ju kollektivavtal istf lagstadgat minimilön. Så om en arbetsgivare tycker att det är värt att anställa någon till en lön som är mindre än vad kollektivavtalet säger så blir denne utan jobb och har således noll kronor i lön ist. Facken verkar alltså hellre se att den person som hade kunnat tänka sig ta jobbet ist är arbetslös?
Försörjningsstöd innebär ju bara att någon annan tvingas betala.

Å ena sidan håller jag med dig. Å andra sidan, om vi tar in t.ex 2000000 individer från ett land som anser att 30% av vår minimumlön är bra så kommer vi få problem. Vem anställer isg en person till 100% av lönekostnader? Vi som bor här har ju trots allt åren form av "kostnadskalkyl" att leva efter
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka är det som borde veta och hur har de klantat sej?


https://tegnellcitat.se/

Det är väl enklare att räkna upp antalet gånger vi fått korrekt information från fhm.

Dessutom är det kanske inte av okunskap utan direkt lögn för folket med jakten på flockimmunitet samtidigt som det förnekats.
 

Bifogat

  • Tegnell.jpg
    Tegnell.jpg
    13 KB · Visningar: 18

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SVT hade en serie om antivaccinrörelsen nyligen och översteprästen här heter Linda Karlström. Googlar man hennes namn och tittar på hennes framträdanden undrar man hur finska skolor kan ses som lyckade. Ger man inte upp hoppet om mänskligheten där och då kan man läsa om Sanna Ehdin.
Kan framkalla kräkningar och mardrömmar.

Nu finns ju ingen skolplikt i Finland utan man har läroplikt. Så det behöver ju inte vara skolan som misslyckats.
Vad det gäller svensk skola så skrev GP för några år sedan att den typiske skytten i Göteborg
(och det gäller inte sportskytte)
kommit till Sverige i 14 års åldern och gått ut grundskolan utan betyg i alla ämnen.

Nytorpskolan är känd i Göteborg.
https://www.lararen.se/nyheter/nedskarningar/nytorpsskolan-anmald
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/läget-på-nytorpsskolan-värre-lärarflykt-hotar-1.38740205
https://samnytt.se/kriminella-klaner-skapar-akut-kris-pa-skola/
https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/radda-larare-vagar-inte-anmala-elever-7006478
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka är det som borde veta och hur har de klantat sej?

Och precis nu håller dom på att klanta sig igen. FHM har hela året predikat hur barn inte smittar och istället varnat för julhandeln.
Vi ser samtidigt tydligt sett hur det varit stark överrepresentation av smittspridning på skolor och bland lärare större delen av hösten. Barnen testas ju inte.

Fick vi någon peak av smitta efter julhandeln? Nej, den lyser med sin frånvaro och istället verkar trenden nu ha vikt neråt precis lagom två veckor efter att jullovet började.

Givetvis börjar fhm i vanlig ordning snabb prata om att det viker ner och snarast med tankegångar om att det nu skulle fortsätta neråt. Inte en tanke verkar finnas om att smittsprdningen med all sannolikhet kommer ta fart igen med samma två veckors fördröjning efter att skolorna startat igen.

Så i början av februari kommer vi se Tegnell & co komma med konstiga förklaringar om varför smittspridningen återigen accelererar uppåt. Dom kommer naturligtvis inte med ett endaste ord nämna jullovet som förklaring till dippen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.covid19insweden.com/deaths.html

Det är definitivt en tydlig accelerering i döda med Covid-19 efter julhelgerna i Sverige. Antalet döda per dag har dubblats de sista 10 dagarna. Ett tydligt tecken på att "fira jul med familjen" inte har varit så smart för våra äldre.

https://www.covid19insweden.com/cases.html

Antalet nya smittade däremot har avtagit sedan julhelgerna började, det kan förstår bero på att testningarna var som mest innan jul då många trodde att de kunde fira jul som vanligt bara de testat sig negativt.

https://www.covid19insweden.com/healthcare.html

Kurvan för intensivvård pekar trots detta nedåt, vilket tycks vara en kombination av att man dels blivit bättre på att behandla patienter UTANFÖR intensivvården med blodförtunnande och höga koncentrationer syrgas, men också att behandlingstiden idag är betydligt kortare även INOM intensivvården.


Allt sammantaget så tycker jag fortfarande att det utifrån förutsättningarna inte alls finns skäl att kasta skit på FHM och Tegnell. Att de inte är spåmän skall man inte lasta dem för. Att de har annat än Corona att ta hänsyn till när det gäller folkhälsan är också ett faktum.

Jag har rätt många läkare av olika discipliner (även disputerade och sådana som jobbar med forskning som professorer osv) och jag slås av att de 1. verkar förstå hur stora osäkerheter man arbetar med i dessa fall och 2. sällan har någon större kritik mot FHM vad gäller prognoser och/eller rekommendationer.

Sedan kan man ju fundera om det rent generellt är så att man hellre skall sätta sin lit till de okunniga som skriker högst eller till de sakkunniga som faktiskt sitter med både kompetensen och ansvaret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom någon eller några kanske efter dagens diskussion betraktar mig som antivaxxer så kan jag ju säga hur jag resonerar.

För mig handlar det ganska lite om vad jag vet och mer om vad vi INTE vet och mitt förtroende för de som borde veta är sedan alla årets klanterier i det närmaste noll.

Om ett vaccin har tagits fram och testats under avsevärt kortare tid än vad som är vanligt så tycker jag det räcker som skäl för att inte känna sig helt säker på att det allt är helt perfekt.
Jag har ingen som helst kunskap inom medicin men det jag vet om forcerade tester är att dom har en viss osäkerhet. Och det tror jag inte att jag behöver förklara djupare åt dig.

Med min ålder är risken väldigt låg för att jag ska dö om jag blir smittad så det är väl bara rimligt att vara tveksam till om det är värt att byta ut den ena risken mot en annan?
Det lär hur som helst dröja månader innan det är vår tur i den svenska vaccinkön så vi kommer ha mer underlag för beslut när den dagen kommer.

Man kan ju även fundera över var den här utlovade flockimmuniteten befinner sig på tidsskalan. Första budet var väl att vi skulle haft den redan i maj 2020.

Lite om vaccinutvecklingen och tidsperspektivet.

Det som skiljer dagens situation mot 2009 är flera saker.

Dels har det stått klart sedan mycket tidigt att det är en global och dödlig pandemisk virusinfektion. All världens regeringar, universitet och läkemedelsbolag har kunnat koncentrera sig på en enda uppgift. Läkemedelsbolagen har fått fria händer, pengar är inget problem (läs intervju med en svensk chef i Pfizer i DN före jul). Universiteten runtom i världen har samarbetat.

Dels har vi idag verktyg som inte funnits tidigare, exempelvis "gensaxen" (se tex Nobelpriset häromåret) som gör att man kan kopiera och skräddarsy aktiva sekvenser som verkar mot viruset. Detta gör att man då kan modifiera ett redan befintligt och utprovat vaccin med endast en justering vilket kortar tiderna väsentligt.

Nu har man ändå gjort rigorösa tester och det har man kunnat eftersom så många smittats och det har inte varit problem att hitta tiotusentals deltagare som deltagit i testerna.

Av allt att döma verkar de hittills godkända vaccinerna vara både effektiva och säkra så det finns ingen större anledning att vara rädd för dem. Däremot finns det anledning att vara rädd för Covid-19 eftersom den slår så olika på olika personer.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi ser samtidigt tydligt sett hur det varit stark överrepresentation av smittspridning på skolor och bland lärare större delen av hösten. Barnen testas ju inte.
Det där verkar inte stämma med forskningen som gjorts så här långt.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2026670
https://nyheter.ki.se/lag-risk-for-intensivvard-for-covid-19-bland-barn
Han verkar stå fast vid sina siffror trots att han mordhotats flera gånger sen publiceringen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och kanske lite om skolor då.

Det är riktigt att elever i åldern 13-16 och gymnasiet har en hög smittspridning, framförallt i storstadsområdena. Det verkar ha ganska mycket att göra med resandet, dvs gymnasielever och högstadiedito åker buss, spårvagn och tunnelbana till skolan. Skolmiljön i sig tycks inte ha särskilt stor smittspridning. Ålder 0-6 (förskola) ligger på oerhört låga nivåer, liksom gruppen 7-12 år (låg-/mellanstadium).

Jag vet att det sprids en mängd uppgifter om just smittspridning i skolan men vederhäftigheten är mycket låg i dessa uppgifter.

Det är exempelvis så att gruppen lärare har hälften så stor risk som gruppen vuxna i stort att bli smittad med Covid-19 (artikel i DN häromdagen). Nu räknas troligen också förskollärare in i detta men oavsett så är det mycket få lärare som drabbats.

Det som däremot finns är en stor oro. Jag är övertygad om att oro går att hantera om man förhåller sig vetenskapligt till det som händer i samhället.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top