Sverige idag..

En Socialdemokrat resonerar
DN: Ni var ju med och införde höjningen. Hur resonerade ni då?
(s): – Jag satt inte i kulturutskottet då, men man hade väl en idé (högre moms på biobiljetter) om att det skulle skapa bättre förutsättningar för biografer. Men nu har vi ju fått ett kvitto på att det inte verkar ha fungerat, och nu vill vi sänka för att vi har den högsta biografmomsen i Europa.

"Det har gått sju år sedan biografmomsen höjdes från 6 till 25 procent.

– Och nu ser man att det har fått tydliga konsekvenser, säger Lars Mejern.
– Bland annat höjda biljettpriser"

Vem hade kunnat ana att om man gör saker dyrare så blir saker dyrare?

"– Frågan är större än biografens föresättningar, för det handlar ju om svensk films möjlighet. Hur får man tillbaka publiken?"

Hmm. Om man tar bort momsen tex. Bara en tanke.
Kanske fnula lite kring det här med incitament, utbud & efterfrågan osv vore en bra ide?

En Socialdemokrat resonerar
DN: Ni var ju med och införde höjningen. Hur resonerade ni då?
(s): – Jag satt inte i kulturutskottet då, men man hade väl en idé (högre moms på biobiljetter) om att det skulle skapa bättre förutsättningar för biografer. Men nu har vi ju fått ett kvitto på att det inte verkar ha fungerat, och nu vill vi sänka för att vi har den högsta biografmomsen i Europa.

Jag gissar själv att det viktigaste skälet är risken för en bankkrasch. Klarar Biograferna inte av betala hyrorna kan fastighetsägarana inte betala sina lån.
Och det drabbar bankerna, Swedbank har klagat ?
Antal förhyrda m2 till biografer är försvinnande litet.

b4666a88d7ae29acaff51fa14a30b208.jpg

Samtidigt, med lite lyft blick. :)

Antal förhyrda m2 till biografer är försvinnande litet.
Det är med andra ord Biograferna själva som är fastighetsskötare åt bankerna och börjar riskera inte kunna betala räntor och amorteringar.
Är flera banker inblandade eller är det en bank som ligger risigt till ?

Det statliga fraktbolaget Green Cargo körde över 20 miljoner kilometer på svensk järnväg förra året. Under den tiden orsakade bolaget självt förseningar som genererade 49 miljoner kronor i straffavgift, men det tas ut med råge av de 80 miljonerna som Trafikverket är skyldigt bolaget för förseningar som har orsakats av myndigheten.
Hade bolaget inte lagt stor kraft på att överklaga Trafikverkets beslut om vem som orsakat förseningar skulle siffrorna se annorlunda ut.

– Vi har framgång i drygt 90 procent av fallen när vi överklagar. Det visar en brist i att de (Trafikverket) inte kodar rätt från början. Hade de gjort det så hade vi inte behövt hålla på med det här, säger Green Cargos infrastrukturchef Pelle Andersson.

Det statliga fraktbolaget Green Cargo körde över 20 miljoner kilometer på svensk järnväg förra året. Under den tiden orsakade bolaget självt förseningar som genererade 49 miljoner kronor i straffavgift, men det tas ut med råge av de 80 miljonerna som Trafikverket är skyldigt bolaget för förseningar som har orsakats av myndigheten.

Så hela tågbranchen går runt på att betala/få straffavgifter?

Om jag startar ett bolag men aldrig kör några tåg, då är jag ju aldrig ivägen, men kan kassera in straffavgifterna från alla andra?

Lyyysande system

Köper inte det. Det finns ingen möjlig jämförelse mellan livskvalitet i Norge resp Sverige. Om No ratear lägre kan det enbart bero på hur sanslöst mycket högre krav de kan kosta på sig att ha. De hade samtliga kraschat i depression under svenska premisser.
Tror det är fullt korrekt det där indexet där Sverige toppar.
Fråga vilken "nyanländ" som helst varför de valde Sverige.
Den jag frågade valde Sverige för det var det lättaste / bästa sättet få ett pass som gjorde han kunde fortsätta till sin bror som redan var i USA.
Eller vilken kriminell som helst, vilket land har de bästa fängelserna ? Tydligen Sverige !
1706443650536.png
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olof-gustafsson-vadjar-fran--fangelset-vill-till-sverige/
https://www.svd.se/a/jl4AAA/olof-k-gustafsson-vadjar-fran-fangelse-lat-mig-komma-hem

Last edited:
"Det skulle vara skrattretande om det inte varit en så uppenbar grogrund för politikerförakt."

Fattar inte. Vad menar han?
Jag tror han menar att
varför ska väljarna rösta på dom som gjort likadant (m) och (s) och satt Sverige i "det svenska tillståndet". Uppenbart att Sveriges politiker sätter det egna jobbet / makten före Sveriges bästa.

Det är med andra ord Biograferna själva som är fastighetsskötare åt bankerna och börjar riskera inte kunna betala räntor och amorteringar.
Är flera banker inblandade eller är det en bank som ligger risigt till ?
Ännu åkt
Fake news, 100%.

Å andra sidan är Sverige fortfarande möjligt att leva gott i om man inte blir sjuk eller berikas eller behöver ha någon kontakt med det offentliga. Men vilket land är bra under de premisserna?

Men jag fattar att många tycker att det är skönt att leva kvar i fantasin, måste ju göra ont som fan när man ser och förstår vidden av vad man inte bara ställt till med utan även hejat på. ?

Ännu åkt

Fake news, 100%.

Å andra sidan är Sverige fortfarande möjligt att leva gott i om man inte blir sjuk eller berikas eller behöver ha någon kontakt med det offentliga. Men vilket land är bra under de premisserna?

Men jag fattar att många tycker att det är skönt att leva kvar i fantasin, måste ju göra ont som fan när man ser och förstår vidden av vad man inte bara ställt till med utan även hejat på. ?
Happiest är inte Best Quality of Life dock.
Vad fan de har för indata för QoL är ju en annan fråga som kan vara bra att ställa.

Sverige, aldrig på rätt sida av historien.

Tack pikko ruotsi för att ni står upp för Norden.

Fast Sverige hade väl ändå inga planer på att ge dom något bistånd?

Jag läste något på twitter om att inga pengar från Sverige skulle gå till som i år hursomhelst, och då finns det ju lixom inget att pausa

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back