Sverige idag..

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
LAS behövs inte alls igentligen sköter folk det dom skall göra blir folk inte uppsagda annat än vid typ konkurs eller företags omställning i någon riktning.

Facket behövs inte heller då det enbart finns för sin egen skull inget annat.

Oavsett om sosse svinen med miljötalibanerna leder en minoritet regering så är dom i regerings position o har en statsminister. Om dom är så makt kåta att dom regerar på en borgerlig budget så är dom ändå i regerings position med en stadsminister.

Nä jag är ingen politiker o jag har inget företag längre o jag röstar enbart på SD pga att dom andra oavsett färg o konstalation offrar allt för sin makt.

Hoppas att covid har en renande effekt på Rosenbad annars kanske någon nyare svensk gör som i Frankrike o låter något sosse huvud rulla.

Ber om ursäkt men jag är så sjukt kräk trött på våra SK politiker drapelserade i rött.

Återigen LAS reglerar en massa saker som inte berör turordning eller anställningsskydd!

Idag har vi stora problem med arbetstagare som, i praktiken, står utanför anställningsskyddet i LAS. Dessa sköter oftast sina jobb men, men deras anställning avslutas om dem blir sjuka, vill vara föräldralediga eller ställer krav att arbetsmiljön skall motsvara lagstiftningens lägsta nivå etc. Och det går då oftast inte skydda arbetstagaren mot avslutandet av anställningen. Det här är problem idag! Tror du att det magiskt blir bättre om vi avskaffar allt anställningsskydd?

Vi har reallöneökningar varje år (förutom 2011) sedan industriavtalet skrevs under 1997. Det har vi de svenska fackförbunden att tacka för. Hur tänker du när du säger att facket inte behövs?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Återigen LAS är inte försvagad! Parterna på arbetsmarknaden har gemensamt förhandlat fram en ny LAS. Sossarna har inte gjort ett skit här!

Vilka frågor hindras arbetsgivaren och arbetstagaren att själv komma överens om?
Och det är den borgerliga riksdagsmajoriteten som stärkt LAS? Nej just det, parterna gjorde det, helt utan inblandning av en regering som hotade med lagstiftning. Dream on.

Vilka frågor hindras arbetsgivaren och arbetstagaren att själv komma överens om? Är det en retorisk fråga? Ska jag nämna några exempel eller menar du på fullaste allvar att LAS inte påverkar hur man formulerar ett anställningsavtal?
 

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Och det är den borgerliga riksdagsmajoriteten som stärkt LAS? Nej just det, parterna gjorde det, helt utan inblandning av en regering som hotade med lagstiftning. Dream on.

Vilka frågor hindras arbetsgivaren och arbetstagaren att själv komma överens om? Är det en retorisk fråga? Ska jag nämna några exempel eller menar du på fullaste allvar att LAS inte påverkar hur man formulerar ett anställningsavtal?

Vad pratar du om? Vad är ditt argument?


Det finns formkrav vad ett anställningsavtal skall innehålla, men inte hur det skall formuleras. Återigen vad är ditt argument?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
LAS är och har varit nödvändig broms och har med ett alltmer "amerikanskt" synsätt på företagande och de anställda blivit än viktigare.

Om man har tur så fungerar allt som en väljoljad meritokrati men snudd på alla av oss känner skulle jag nog tro någon som mer stött på nepotism, kleptokrati och vanstyre i största allmänhet. Och en och annan stjärna med seriöst otrevliga personlighetsdrag.
Kanske till och med någon här som råkat ut för något mindre kul när det gäller företags- och arbetsledning. Hade det inte varit för barnens skull så... :rolleyes:

Inte f-n vill vi väl ha det som i USA, när chefen innan lunch kan säga att "det är lika bra att du tömmer ditt skrivbord på en gång för du behöver inte komma tillbaka hit i eftermiddag!"

Det går att läsa och studera sig till mycket och jag är en stark förespråkare för mycket och bra utbildning. Det är bara det att erfarenhet går det inte att läsa sig till. Visst man kan om man är smart lära sig av andras misstag och korta startsträckan en bit men handen på hjärtat hur många har inte själva gjort/haft och sett andra som haft viss potential för förbättring i yngre år. Lika självklart som att en del äldre nog inte riktigt hänger med, vad man nu vill lägga i det, så finns det ett inte helt litet antal exempel på yngre förmågor som inte riktigt vill eller kan luta sig mot erfarenhet, egen eller andras, utan insisterar på att vilja uppfinna samma redan uppfunna hjul ytterligare en gång...och har man tur så blir det inte värre än att börja om från börja.

Det bästa med LAS är att den är en broms mot godtycke och extrem kortsiktighet.
Det är bara hoppas på att Centern som är "Svenskt Näringslivs" politiska gren och varit drivande i LA-frågan -på beställning förstås- åker ut ur riksdagen men sådan tur har vi väl knappast?
Respekterar det men jag tycker annorlunda. Om jag driver ett företag vill jag ha full rätt att utforma ett anställningsavtal med mina anställda, utan massa regler. Samma för mig som arbetstagare.

Är man duktig finns det alltid andra jobb. Är företagsledningen kass kommer det skrämma bort förmågor.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad pratar du om? Vad är ditt argument?


Det finns formkrav vad ett anställningsavtal skall innehålla, men inte hur det skall formuleras. Återigen vad är ditt argument?
Mitt argument är att sossarna med regeringsunderlag tvingade igenom förändringarna i LAS, med hot om lagstiftning. Uppfattade du det?

Mitt andra argument var att LAS förhindrar arbetstagare och arbetsgivare att frivilligt komma överens om vad de vill i ett anställningsavtal. Det tycker jag är fel. Uppfattade du det? Du ställde då en fråga: Vilka frågor hindras arbetsgivaren och arbetstagaren att själv komma överens om?
Vill du att jag ger exempel? Hävdar du att LAS inte påverkar friheten för arbetsgivare och arbetstagare att formulera ett anställningsavtal efter eget tycke?
 

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Mitt argument är att sossarna med regeringsunderlag tvingade igenom förändringarna i LAS, med hot om lagstiftning. Uppfattade du det?

Mitt andra argument var att LAS förhindrar arbetstagare och arbetsgivare att frivilligt komma överens om vad de vill i ett anställningsavtal. Det tycker jag är fel. Uppfattade du det? Du ställde då en fråga: Vilka frågor hindras arbetsgivaren och arbetstagaren att själv komma överens om?
Vill du att jag ger exempel? Hävdar du att LAS inte påverkar friheten för arbetsgivare och arbetstagare att formulera ett anställningsavtal efter eget tycke?

Ja, man stärke lagstiftningen. Du påstod att S försvagade den. Vilket inte är sant. LAS blev starkare för de problem man ser idag! Förstår du det faktumet?

Vad vill du se att LAS gör dispositivt gällande när det kommer till anställningsavtalet?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, man stärke lagstiftningen. Du påstod att S försvagade den. Vilket inte är sant. LAS blev starkare för de problem man ser idag! Förstår du det faktumet?

Vad vill du se att LAS gör dispositivt gällande när det kommer till anställningsavtalet?
Du, tillsammans med övriga sossar har den bilden. Ni kan ha det.

Jag vill att allt som LAS reglerar ska bort, av de skäl jag redan framfört. Ska jag citera mig själv eller hittar du?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man skratta eller gråta? Inte ens den plats man trodde var en slags fredad lekplats för barnen är längre vad den varit och man förväntade sig att den skulle förbli.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska man skratta eller gråta? Inte ens den plats man trodde var en slags fredad lekplats för barnen är längre vad den varit och man förväntade sig att den skulle förbli.
Nja, just badplatser, vare sig de är belägna inomhus eller utomhus, verkar vara högvilt för revirpinkande barbarer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så har det ju varit länge i alla större städer.
Här är det fortfarande hyfsat okej.
Det är ett tyskt påhitt, det vet alla. OBS filmerna.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ett tyskt påhitt, det vet alla. OBS filmerna.


Nja, men jag tror man kan hitta gemensamma nämnare mellan stöket i Tyskland och stöket i Sverige om man ids gräva lite...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, men jag tror man kan hitta gemensamma nämnare mellan stöket i Tyskland och stöket i Sverige om man ids gräva lite...
Nej rensar man för anmälningsbenägenhet och socioekonomiska faktorer så är det bara tyskt.

Det vet alla och det har vi alltid vetat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borde inte vara några problem avvisa dom för en (s)-regering. ( OBS Skillnad på avvisa och utvisa ! )

Ja, brottslingar brukar väl utlämnas?
Fast återigen tror jag Maggan öppnat munnen före hon kopplat in hjärnan.
En sak betonar hon noga:
– Vi utlämnar aldrig svenska medborgare, säger Andersson.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top