Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan hålla med, men om vi bortser från retoriken utan ser till vad som är möjligt att genomföra - vad kan det finnas för förslag till förändringar som har seriösa förutsättningar att gå igenom i Sveriges riksdag, klara granskning av lagrådet, fungera enligt svenska rättsprinciper, vara kompatibla med svensk grundlag osv?

Något som jag t ex tror kan vara en komplicerande faktor är att vi i Sverige är väldigt mån om att följa FN:s barnkonvention. Från och med 2020 kommer denna till och med bli svensk lag. Eftersom detta är en rättighetslagstiftning och inte en skyldighetslagstiftning (som är det normala) skulle jag tro att det skapar en hel del konflikter med andra lagar som bygger på skyldigheter och, om inte annat, kommer leda till att det blir väldigt svårt att få igenom lagskärpningar som ger ökade möjligheter till tvångsåtgärder mot barn.

Är det unikt på något sätt i västvärlden, att följa barnkonventionen?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett barn i gängmiljö, kan orimligt vara mindre skadligt än ett barn med kassa hemförhållanden. Men rätta mig gärna.

Så kan det säkert vara i en del fall, dvs att det är mer skadligt för barnet att vara i en gängmiljö än att ha kassa hemförhållanden och att åtgärder därför går att motivera.

Jag tror dock att de åtgärder som diskuteras i slutändan trots allt bottnar i antagandet att det finns ett behov av att skydda samhällets bästa som i det fallet är viktigare än vad som är barnets bästa. Är det möjligt att stifta sådana lagar i Sverige, som sätter samhällets bästa framför barnets bästa?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det unikt på något sätt i västvärlden, att följa barnkonventionen?


USA är väl det tydligaste exemplet på ett land som inte gör det. De har visserligen signerat den, men inte ratificerat den, dvs gjort den bindande.
Det verkar sedan vara ungefär hälften av de länder som ratificerat konventionen som även har gjort den till nationell lag.
 
Last edited by a moderator:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så kan det säkert vara i en del fall, dvs att det är mer skadligt för barnet att vara i en gängmiljö än att ha kassa hemförhållanden och att åtgärder därför går att motivera.

Jag tror dock att de åtgärder som diskuteras i slutändan trots allt bottnar i antagandet att det finns ett behov av att skydda samhällets bästa som i det fallet är viktigare än vad som är barnets bästa. Är det möjligt att stifta sådana lagar i Sverige, som sätter samhällets bästa framför barnets bästa?

Det jag försöker föra fram är att det inte behövs fler lagar, rättsystemet behöver bara applicera de redan befintliga i rådande kontext.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
USA är väl det tydligaste exemplet på ett land som inte gör det. De har visserligen signerat den, men inte ratificerat den, dvs gjort den bindande.
Det verkar sedan vara ungefär hälften av de länder som ratificerat konventionen som även har gjort den till nationell lag.


Så med ett svar på unikt i västvärlden så tar du upp ett land som inte. Men svaret är alltså, nej. Sverige är inte unikt något sätt utöver jävulskt slapphänt och minsta motståndets lag.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är väl ändå inte straffomyndiga barn som är det stora problemet i Sverige?

Nolltolerans för lagöverträdelser för alla som är straffmyndiga så blir det snart en förändring. Inte lika lockande att gå in i gängvärlden och alla över 15 hamnar på kåken, blir utvisad, eller omkommer i konflikter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl ändå inte straffomyndiga barn som är det stora problemet i Sverige?

Nolltolerans för lagöverträdelser för alla som är straffmyndiga så blir det snart en förändring. Inte lika lockande att gå in i gängvärlden och alla över 15 hamnar på kåken, blir utvisad, eller omkommer i konflikter.

Tror även på 3-strikes snarare än straffrabatt :3frea hur fan är det ens möjligt med rabatt?!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror även på 3-strikes snarare än straffrabatt :3frea hur fan är det ens möjligt med rabatt?!

Ja, det är helt otroligt. Har själv fått straffrabatt efter trafikförseelser i unga år - ifrågasatte det även då, trots att det sparade mig xx antal dagsböter...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, det är helt otroligt. Har själv fått straffrabatt efter trafikförseelser i unga år - ifrågasatte det även då, trots att det sparade mig xx antal dagsböter...

Min egen respekt för hastighetsbegränsning i Sverige kontra där jag bor är det ganska stor skillnad på med.. tänka sig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det jag försöker föra fram är att det inte behövs fler lagar, rättsystemet behöver bara applicera de redan befintliga i rådande kontext.

Så med ett svar på unikt i västvärlden så tar du upp ett land som inte. Men svaret är alltså, nej. Sverige är inte unikt något sätt utöver jävulskt slapphänt och minsta motståndets lag.

Och det var det som var min egentliga poäng - i Sverige verkar vi ha en tradition av att tolka internationella avtal hårdare än vad andra länder gör, som skrivit på samma avtal, vare sig det gäller FN-konventioner, EU-regler eller annat. Detta ställer till det både när vi försöker skapa nya lagar och vid tillämpningen av befintliga lagar. Vi tenderar att i högre utsträckning än andra länder sätta sådana konventioner före egna principer när vi försöker lösa konkreta problem. Det bidrar till tandlösa system som inte löser verkliga problem.

Att jag tog upp USA var för att de är en ganska stor och viktig spelare som nästan definierar "västvärlden", dels för att jag tyckte det kunde relevant då vi tidigare i tråden tagit upp exempel från deras rättsystem för att hantera ungdomsbrottslingar.

Sedan kanske det är så att en del andra länder inte ens behöver få denna konflikt - de har helt enkelt inte denna typ av brottslighet i samma utsträckning så de behöver inte ens fundera på åtgärder som skulle kunna tänkas komma i konflikt med barnkonventionen. Fast nu gissar jag bara.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl ändå inte straffomyndiga barn som är det stora problemet i Sverige?

Tror även på 3-strikes snarare än straffrabatt :3frea hur fan är det ens möjligt med rabatt?!

Precis - bara för att det finns straffomyndiga som begår brott behöver det ju inte förhindra oss att ta itu med de som är straffmyndiga. Skulle dessutom tro att ifall de straffmyndiga plockas bort från sin brottsliga karriär kommer problemet med 12-åriga hang-arounds förmodligen minska rejält.

3-strikes är en intressant tanke som jag tycker man borde testa.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Min egen respekt för hastighetsbegränsning i Sverige kontra där jag bor är det ganska stor skillnad på med.. tänka sig.

USA, om jag inte minns fel...? Samma situation här - respekten för trafikregler i Sverige är mer av omtanke för andra än risk för att åka fast. Behöver dessutom inte körkortet (ev spärrtid hinner gå ut mellan besöken).

Senast såg det ut så här... Blackberry:n sätter väl åldern på fotot

a75b017d5d35edf936e7169f4f37855e.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som hörde Anders Thornberg intervjuas av Monica Mariatorget Saarinen igår?

Jag klarade inte mer än tjugo minuter, max. Karln är totalt kass och polisen kommer inte få ett skit gjort under honom.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
kjäll_gustavsson.jpg

"Kjäll Gustavsson en man i 60 års åldern som dödades i går i Gislaved när han försökte stoppa rånet mot den restaurang han befann sig i.
Han kommer inte längre fira Jul med sin familj.
Hans nära och kära kommer aldrig återhämta sig från trauman.
"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221073357213609&set=a.2422441370442&type=3&theater



Har du vaknat än och känner oro för den svenska samhällsutvecklingen?

Eller är du så egoistisk att du bryr dig först när du personligen drabbas eller dina nära och kära?

Räcker det att du bor i Sverige för att du oroar dig?

Behöver du bo i Småland för att oroa dig om vad som hände igår?

Bryr du först när det drabbar den stad du råkar bo i?

Reagerar du först om du var gäst i just den restaurangen just den kvällen?

När och var drar du gränsen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Undrar om sossen kan kontakta partiledningen i denna fråga :va:va

Screenshot - 2019-12-16 , 17_21_40.png

:zpy:gnissla:glömdet:huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top