Hur definerar du undermålig vård? Att man inte blir ompysslad när man har halsont eller att läkarna inte är kompetenta?
Att läkare är inkompetenta, att vårdpersonal inte gör sitt jobb.
Tre av många exempel jag känner till:
1. Vän med cancer negligeras under tre år, till sist gör man röntgen då hans smärtor är så svåra att han tidvis svimmar. Läkare konstaterar att cancern är i stort sett för långt gången för att behandla. Min vän bråkar till sig en plats på radiumhemmet under våren istället för att vänta på "sin" tid efter sommaren. Under vårdperioden inträffar flera ganska allvarliga fall av t.ex. felmedicinering. Karolinska Universitetssjukhuset 2004.
2. Anhörig byter hjärtklaff och aorta. Sköterskor slarvar med hygienen så infektion inträffar, har man inte handskar i svensk sjukvård när man byter dränage längre? Ska man in och rota i någons bröstkorg hade jag om inte annat velat ha det för min egen skull. Karolinska Universitetssjukhuset 2006.
3. Undertecknad tar prov i sårskada som skicas till laboratorie. Resultatet skall skickas till min läkare, resultatet kommer aldrig fram. Jag äter nu min fjärde antibiotikakur, vem vet om det kunde förhindrats?
Sabbatsberg 2007
Så visst tycker jag mig ha fog för att det är ena riktiga sopor i svensk vård, det är som med resten av samhället, i synnerhet det offentliga - fullständigt kravlöst.
Att få vänta om man har onti foten är visserligen skandalöst med tanke på hur mycket man pytsar inm, men kanske inte så särskilt upprörande.