Svensk sjukvård, ett skämt

Hur definerar du undermålig vård? Att man inte blir ompysslad när man har halsont eller att läkarna inte är kompetenta?

Att läkare är inkompetenta, att vårdpersonal inte gör sitt jobb.

Tre av många exempel jag känner till:
1. Vän med cancer negligeras under tre år, till sist gör man röntgen då hans smärtor är så svåra att han tidvis svimmar. Läkare konstaterar att cancern är i stort sett för långt gången för att behandla. Min vän bråkar till sig en plats på radiumhemmet under våren istället för att vänta på "sin" tid efter sommaren. Under vårdperioden inträffar flera ganska allvarliga fall av t.ex. felmedicinering. Karolinska Universitetssjukhuset 2004.

2. Anhörig byter hjärtklaff och aorta. Sköterskor slarvar med hygienen så infektion inträffar, har man inte handskar i svensk sjukvård när man byter dränage längre? Ska man in och rota i någons bröstkorg hade jag om inte annat velat ha det för min egen skull. Karolinska Universitetssjukhuset 2006.

3. Undertecknad tar prov i sårskada som skicas till laboratorie. Resultatet skall skickas till min läkare, resultatet kommer aldrig fram. Jag äter nu min fjärde antibiotikakur, vem vet om det kunde förhindrats?
Sabbatsberg 2007

Så visst tycker jag mig ha fog för att det är ena riktiga sopor i svensk vård, det är som med resten av samhället, i synnerhet det offentliga - fullständigt kravlöst.

Att få vänta om man har onti foten är visserligen skandalöst med tanke på hur mycket man pytsar inm, men kanske inte så särskilt upprörande.

fick du nån chans att se hur det såg ut på de sjukhusen där medelthailändaren blev behandlad?

Ja, jag låg där i en timme ungefär innan det var klart med SOS International. Det var verkligen vidrigt, det är sant. Han i sängen bakom min dog, jag vet inte om det är så konstigt men det i kombinationen med vilda djur på avdelningen var lite märklig.
Precis så här såg det ut, inte så jätteolikt Sverige faktiskt.
Akuten Krabi Hospital:

Bifogat

• delete hospital.JPG
    delete hospital.JPG
    67.3 KB · Visningar: 115
Att läkare är inkompetenta, att vårdpersonal inte gör sitt jobb.

Tre av många exempel jag känner till:
1. Vän med cancer negligeras under tre år, till sist gör man röntgen då hans smärtor är så svåra att han tidvis svimmar. Läkare konstaterar att cancern är i stort sett för långt gången för att behandla. Min vän bråkar till sig en plats på radiumhemmet under våren istället för att vänta på "sin" tid efter sommaren. Under vårdperioden inträffar flera ganska allvarliga fall av t.ex. felmedicinering. Karolinska Universitetssjukhuset 2004.

2. Anhörig byter hjärtklaff och aorta. Sköterskor slarvar med hygienen så infektion inträffar, har man inte handskar i svensk sjukvård när man byter dränage längre? Ska man in och rota i någons bröstkorg hade jag om inte annat velat ha det för min egen skull. Karolinska Universitetssjukhuset 2006.

3. Undertecknad tar prov i sårskada som skicas till laboratorie. Resultatet skall skickas till min läkare, resultatet kommer aldrig fram. Jag äter nu min fjärde antibiotikakur, vem vet om det kunde förhindrats?
Sabbatsberg 2007

Så visst tycker jag mig ha fog för att det är ena riktiga sopor i svensk vård, det är som med resten av samhället, i synnerhet det offentliga - fullständigt kravlöst.

Att få vänta om man har onti foten är visserligen skandalöst med tanke på hur mycket man pytsar inm, men kanske inte så särskilt upprörande.

I fall 1 är det uppenbart att något inte har fungerat i kommunikationen mellan läkaren och patienten men det är ytterst beklagligt att han inte röntkades eller undersöktes tidigare.

I fall 2 hoppas jag innerligt att personalen hade hanskar vid dränbyte, ingen SSK med självbevarelsedrift skulle göra det utan om inte för patienten så för sig själv. Andelen infektioner som tillstöter efter op är ovanligt låga vi är nästan bäst bland de länder som inte regelbundet skriver ut hästkurer antiniotika i förebyggande syfte och det är knappast bättre i ett större perspektiv då det leder till ökad resistensutveckling vilket är en ond spiral.

Tittar man sen på utbildning så är svenska läkare och SSK väldigt välutbildade och socialstyrelsen ställer höga legitimationskrav så att du skulle träffa mer kompetent sjukvårdspersonal i snitt bara för att du åker till ett annat land är inte troligt.

Jag har tillbringat alldelens för mycket tid av mitt liv på akutmottagningar, dock har jag aldrig åkt dit i onödan, snarare tvärt om.

Varje gång jag har varit på akuten har det suttit folk och väntat, allt mellan tanter som har stött huvudet i en skåplucka och har lindat fem rullar gasbinda själv runt huvudet, till stukade hand och fotleder (ofta sitter dom i shorts och t-shirt, luktar gympahall och har en innebandyklubba i handen) till människor som håller en blodig trasa runt handleden.

När jag bröt benet sist (en fredag kväll) så for jag hem, la benet högt och tittade på TV, på lördag höll jag inte på att ta mig till jobbet (jobbade den lördagen) så jag ringde en jobbarkompis och bad honom att ta med kryckor till jobbet, en annan jobbarkompis som har jobbat på ortopeden tyckte att jag skulle åka på akuten.

Jag kom in på akuten vid 11 (jag försökte jobba på kryckor i en timme innan jag åkte in), jag var hemma vid 5 tiden, efter att ha röntgat, tappat käet på massor av blod och fått det omlagt.
Knäet var för svullet för att gipsa så jag fick återkomma på måndag till ortopeden.

Är det då rimligt att vänta sammanlagt 5½ timmar och bli behandlad i en ½?

JA, det är fullständigt rimligt, för under tiden jag fick vänta tog personalen hand om folk som var betydligt värre skadade, som hade mer akuta problem.
Mitt knä var redan trasigt, det skulle vara trasigt i åtta veckor (dom ville sjukskriva mig så länge) så jag kunde gott vänta.

Gången innan det var jag värre däran, blev slängd på en brits direkt jag kom innanför dörren, kopplad till en massa dyra pipande maskiner, sen var jag IOFS medvetslös långa stunder, magnet "röntgad" (ja jag vet att en MRI inte är en röntgen) och slutligen inlagd på en avdelning.
Den gången var det nog många andra som fick vänta medans dom tog hand om mig direkt, men det tackar jag för.

Man kan inte dimensonera personalen så att alla får direkt vård, då det skulle betyda att oftast sitter 2/3delar av personalen och ser TV.
Det finns inte pengar till det.

Jag är nyutbildad ssk och jobbar på just en VC som får så mycket skit i denna tråden men jag tyckte den var mycket underhållande iaf!

Det jag skriver nu är inte enbart baserat på denna tråden utan på vad jag hört från andra källor, patienter och liknande.

Folk verkar tro att så fort man är det minsta sjuk så ska man jävlar i mig få vård! Ringer man kl 3 ska doktorn stå med mössan i hand och ta emot 10 minuter senare. Om det skulle dröja till kvart över 3 så ska faan kaffet det bjuds på i väntrummet vara gjort på nymalda bönor plockat av oskulder i Colombia. Doktorn ska på påståendet "Aj! Jag sjuk!" sätta korrekt diagnos samt skriva ut medicin som gör dig frisk innan ungarna ska hämtas på dagis.

Ssk ska besitta samma kunskap som läkarna och besvara allehanda frågor som patienterna kommit på när de stoppas i korridorerna, senast idag fick jag en fråga i väntrummet av en tant om hurvida hennes ej optimala LDL/HDL-kolesterol kvot kunde bero på behandlingen hon fick på Radiumhemmet, inte helt enkelt att besvara kan jag tycka.

Samtliga sjukvårdsinrättningar ska dessutom vara bemannade med MINST 12 telefonoperatörer som ska svara inom acceptabla 2 signaler. Att lämna ett telefonnummer för att bli uppringd eller prata in ett medelande är oacceptabelt, av dem alla väldigt sjuka människorna kan det ju inte krävas att de ska hålla sig i närheten av en telefon! Det är ju befängt!

Vidare ska VC ta emot alla möjliga akutfall på stört! Och om det är akut eller inte är det patienterna som ska bestämma! Att det är tidsbokning som gäller och att vi har akutvårdsenheter inom det svenska sjukvårdssystemet för att ta hand om mer akuta fall är ovesäntligt! In genom dörren så fort det kliar i näsan bara och knyt näven i fickan för att ingen rullstol finns att tillgå när dem ska rulla fram till receptionen är det som gäller!

Hade det stått en blodbuss utanför statsbibloteket kan jag ge mig faan på att folk hade gått dit o frågat om de inte kunde hoppa över kaffet för att köra o operera mormors minisker istället.

Slutligen kan jag säga att inte ens om 90% av svenska folket hade jobbat inom sjukvård hade dem sista 10% varit nöjda, då hade det varit för mycket personal som springer omkring.

Den största glädjen i mitt jobb är att jag vet att alla patienter kommer dö.

Vad i detta inlägg är sant och vad är inte?

Ett lååångt inlägg

Jag skriver under på att folk inom vården gör ett jättejobb.
Jag skriver under på att dom förmodligen har dom otacksammaste "kunderna"
Jag skriver under på att många belastar sjukvården helt i onödan.

Ähh, jag skriver under på allt utom att den enda glädjen med jobbet är vetskapen om att patienterna kommer att dö förr eller senare
(känner du verkligen så är det dags att byta jobb, även om du nyss har börjat)
Glädjen ser man när man sätter ett bamseplåster på ett barn som trots en jobbig sits genast blir gladare och piggare av bamses helande kraft.

Tyvärr har det skurits ganska hårt i budgetarna för vården, vi hade kunnat ha bättre sjukvård, till ett högre pris, men vi har fortfarande vård av allra högsta internationell klass, utan att behöva betala direkt själva för vården.

Tyvärr är vårdlönerna allt annat än anständiga, med bättre löner skulle vi få mer motiverad personal, på samma sätt som Scandia-cheferna gör ett bättre jobb om dom får 50 miljoner i årsbonus.

:pannkyss På er, alla ni som sliter inom vården trots dåligt betalt och otacksamma människor.
Ni är guld värda!

Jag är nyutbildad ssk och jobbar på just en VC som får så mycket skit i denna tråden men jag tyckte den var mycket underhållande iaf!
<klipp>
Jävligt kul skrivet! :tummenupp

Vad i detta inlägg är sant och vad är inte?
Jag hoppas att det är detta: "Den största glädjen i mitt jobb är att jag vet att alla patienter kommer dö." som inte är sant, även om det också var festligt skrivet ;).

Krasha in i en bil me mc ca 23.30 en lördagskväll, lårbenet av 3 ställen.

Åkte in på sjukan o fick ligga över natten till typ 09.00 innan operation.
Visst gjordet det Ont o de kändes som det tog 1 vecka.

Men o andra sidan så var de ju ingen livshotande skada utan bara smärta man fick stå ut med (man fick välldigt många sköna sprutor oxå den natten :D).

Och i det stora hela är jag nöjd med det mesta, servicen av personalen var utmärkt tyckte jag.
Bara trycka på 1 knapp så kom dom inom 1-15 min beroende på hur mkt dom hade o göra.

Jisses...Ja jag håller med trådskaparen. Det ska inte behöva ta 8 timmar för att få en hand gipsad. Ja det är ett I-land vi bor i, men verkar inte fungera så. Akut är akut...sen förstår jag att folk som jobbar inom sjukvården försvarar det hela...tragiskt...ni behöver inte försvara Er, det är inget personligt utan trådskaparen skyller på systemet.

8 timmar för att få en hand gipsad...när vi dessutom betalar så hög skatt?!?! Tragiskt...

Alltså vad säger egentligen alla personliga erfarenheter och mediar "larmrapporter" om hur den svenska sjukvården är i förhållande till andra länder? Inte mycket, precis som alltid annars när man använder personliga erfarenheter
som måttstock. Mina erfarenheter av sjukvården är jättebra, min flickväns är dåliga, men det är ointressant, den kan väl inte vara både bra och dålig?

Titta istället på parametrar som barnadödlighet, andelen fall med komplikationer och infektioner efter operation, andelen cancersjuka som blir botade osv osv. Jag VET att inte många slår den svenska sjukvården på fingrarna om man tittar på dessa saker.

2818300 Alltså vad säger egentligen alla personliga erfarenheter och mediar "larmrapporter" om hur den svenska sjukvården är i förhållande till andra länder? Inte mycket, precis som alltid annars när man använder personliga erfarenheter
som måttstock. Mina erfarenheter av sjukvården är jättebra, min flickväns är dåliga, men det är ointressant, den kan väl inte vara både bra och dålig?

Titta istället på parametrar som barnadödlighet, andelen fall med komplikationer och infektioner efter operation, andelen cancersjuka som blir botade osv osv. Jag VET att inte många slår den svenska sjukvården på fingrarna om man tittar på dessa saker.
Personliga erfarenheter säger ingenting, men det verkar inte gå fram. En personlig erfarnhet säger bara att något förekommer, sen om det är en på miljonen eller inte verkar inte va lika viktigt. Man _kan_ inte dra en slutsas av ett fall...

...
Samtliga sjukvårdsinrättningar ska dessutom vara bemannade med MINST 12 telefonoperatörer som ska svara inom acceptabla 2 signaler. Att lämna ett telefonnummer för att bli uppringd eller prata in ett medelande är oacceptabelt, av dem alla väldigt sjuka människorna kan det ju inte krävas att de ska hålla sig i närheten av en telefon! Det är ju befängt!
...
Och om det är akut eller inte är det patienterna som ska bestämma!
...

Det kan ju tex vara så att man behöver kontakta VC när man är på
jobbet. Och det kan ju vara så att man inte kan passa telefonen hur som
helst när man jobbar.

Min erfarenhet är att det tar betydligt längre tid att komma i kontakt med
en människoverkstad (VC) än en bil-/mc-verkstad. Är det rimligt?

Tvingar inte vårdapparaten patientarna att fatta beslutet om ifall deras
problem är akuta eller inte genom att ha fler ingångar (akut, närakut, VC)
till vården?

När man läser den här tråden tycker jag att man får ett rätt tydligt
intryck av att patienter och vårdare tycker ganska illa om varandra.
Är inte det ett tecken på att något är fel?

Men dom får fan sina händer gipsade jetefort! :mad:

När man läser den här tråden tycker jag att man får ett rätt tydligt
intryck av att patienter och vårdare tycker ganska illa om varandra.
Är inte det ett tecken på att något är fel?

Sjukdomstillstånd lockar oftast inte fram den bästa sidan hos människan så kunderna är inte alltid på sitt bästa humör. För det mesta är dock sjukhusmiljön fantastisk att arbeta i och att yrkesmässigt få hjälpa andra är givande.
Men när man för tredje gången blir utskälld av en Bengt 62 (som har lite ont i foten efter att han snavade förra veckan, han går dock utmärkt) för att han tvingas vänta blir man lite trött.

Jisses...Ja jag håller med trådskaparen. Det ska inte behöva ta 8 timmar för att få en hand gipsad.
8 timmar för att få en hand gipsad...när vi dessutom betalar så hög skatt?!?! Tragiskt...

Om man bortser från att det är trist att sitta och vänta så finns där ingen anledning till att det borde gå snabbare. Skadan förvärras inte och smärtan är måttlig och kommer troligen inte att behandlas ändå så enda vinsten för ljunghusen med en snabbare vårdapparat skulle vara att han slipper spilla sin dyrbara söndag på att sitta på sjukhuset, fast till vilken kostnad för samhället?

Att vi sen lägger mycket pengar i skatt på sjukvården är en myt, 10% av din inkomst går till landstinget så ca 8% hamnar i vården, försök hitta en amerikansk sjukförsäkring som bara kostar 8% av din inkomst(undantag för de som tjänar riktigt mycket).

Last edited:

Det ena utesluter inte det andra. Nu hinner jag inte googla fram undersökningen men för ett par veckor sedan publicerades en stor jämförelse mellan europeiska länder.

Som du beskriver stämmer det att sverige ligger i den absoluta toppen när det gäller kvalitén på vården. Få länder har så låg barnadödlighet, så bra speciallistvård, så hög kvalité på våra operationer o.s.v.
Jag minns inte exakt men på det stora hela låg vi typ topp tre när det gällde kvalité på arbetet som väl utfördes och särskillt det kvalificerade medicinska och vårdarbetet.

MEN.... ...det fanns ett Men.
Även om vi låg i den absoluta toppen när det gällde medicinsk expertis och kvalité så låg vi en ganska bra bit ner när det gällde "servicen" inom sjukvården och vårdköer.

Vi får som sagt den bästa tänkbara vård när vi väl får den. Problemet var just att det tar lång tid innan vi får vården. Det är även svårt för oss att komma till rätt plats eller att dirigeras rätt.

...så nu när vi byggt upp världens bästa vård borde vi istället börja ägna oss åt att förbättra "vardagen" inom vården.

Folk ska kunna känna sig säkra på att de får vård. Att de kommer få den bästa vården i världen är ingen direkt tröst när man inte känner isg säker på att man kommer att hitta rätt och få vård.

Folk måste få vård inom rimlig tid. Att vi får världens bästa vård är hedervärt men vi måste förättra en situation som innebär att folk är ytterst skeptiska till de väntetider som råder.

Folk måste känna att de vet var de ska. De måste känna att det finns någon som tar emot deras samtal när de ringer och hänvisar dem rätt. Att cansersjuka Leif får världens bästa vård är bra men det är även viktigt att Siri, Ahmed, Lisbeth, Kalle, Göran, Lisa och Doris känner att de kommer att kunna komma i kontakt med rätt person den dag de blir sjuka.
Friska människor håller sig inte ajour med alla olika telefonnummer och platser och vårdtyper och regler som finns. Därför måste man kunna känna att ens ärende inte faller mellan stolarna bara för att man råkade ringa till fel person när man väl blir sjuk.

Vad spelar det för roll om du som företagare har världens bästa produkt när kunderna:
- inte vet hur de ska få tag på den
- tvivlar på att de kommer få produkten i tid
- kopplas bort när de försöker köpa produkten för att de råkade ringa fel nummer hos dig som företagare.

Personligen tycker jag att känslan av trygghet är en viktig del av vården. Det är som med polisen. Det kvittar om vi har världens bäst utbildade poliser om den stora massan inte litar på att de dyker upp när de behövs.

Kön har en bra funktion också. De som inte orkar vänta sållar bort sig själva.

Vad gäller VC. Jag har varit på VC och gjort praktik. 30% av fallen som kom in på akuttiderna kunde ha lösts genom att googla eller frågat mamma. Värst är -70 och -80-talisterna.
Var även med om telefonrådgivning. Systemet fungerade så att man ringde till en telefonsvarare, talade in namn och telefonnummer och blev sedan uppringd inom 20 min. Ca en tredjedel av dessa svarade inte när man ringde upp trots två återuppringningar... Alltså sparade sjukvården 30% av kostnadena eftersom de inte var sjuka nog!

Sedan finns det något som kallas "hospitalisering", som är ett fenomen som gör folk sjukare ju mer sjukhusplatser det finns...

Jag tror att mycket av folks missnöje ligger i att man är så van att någon alltid kan fixa allt, men när man är sjuk så är det många gånger bara att bita ihop och lida några dagar. Då är man frustrerad över att man inte hittar någon syndabock och än mindre någon som kan åtgärda detta, samtidigt som man mår piss.
Detta är anledningen till att ett besök på VC/akuten/annan vårdinrättning borde kosta minst 500 kr.

Vad spelar det för roll om du som företagare har världens bästa produkt när kunderna:
- inte vet hur de ska få tag på den
- tvivlar på att de kommer få produkten i tid
- kopplas bort när de försöker köpa produkten för att de råkade ringa fel nummer hos dig som företagare.
Svaret är P-R-I-V-A-T-I-S-E-R-A.

Svaret är P-R-I-V-A-T-I-S-E-R-A.

Jag har aldrig förstått varför allt blir bättre när man privatiserar samtidigt som patientavgifterna skall vara fasta, för att göra vinst då måste man ju skära i något så hur det ger bättre vård har jag svårt att förstå...:va

Visst släpper man allt fritt och erbjuder vård till den som har råd att betala för sig hamnar man i ett helt annat läge men frågan är om det är önskvärt. Landet i väst har inte bättre vård....

Fast jag borde kanske inte opponera mig utan luta mig tillbaka och låta folk privatisera så jag kan tjäna storkovan när jag är färdigutbildad.......

Jag har aldrig förstått varför allt blir bättre när man privatiserar samtidigt som patientavgifterna skall vara fasta, för att göra vinst då måste man ju skära i något så hur det ger bättre vård har jag svårt att förstå...:va

Visst släpper man allt fritt och erbjuder vård till den som har råd att betala för sig hamnar man i ett helt annat läge men frågan är om det är önskvärt. Landet i väst har inte bättre vård....

Fast jag borde kanske inte opponera mig utan luta mig tillbaka och låta folk privatisera så jag kan tjäna storkovan när jag är färdigutbildad.......
Jämför en offentlig verksamhet med en privat. Jämför verksamhetsmål, utvecklingsplaner, kostnadsreduktionsplaner, marknadsplan och övriga åtgärder för att öka konkurrenskraften. Jag vet flera offentliga/kommunala inrättningar där ordet "efterkalkyl" aldrig har nämnts, vilket är skrämmande.

Varje gång man talar om utförsäljning av offantliga sektorn ylar alla kommunister om giriga vinstkrävande bolag som kommer att försämra "för de svaga". Konstigt att så många undersökningar visar att personalen är mer nöjd inom den privata vårdsektorn, att man känner att man räcker till på ett annat sätt. Tänk om dessa ylande kommunister kunde inse att konkurrens mellan vårdgivare skulle innebära att en dålig vårdgivare förlorade kunder och därmed intäkter.
Jag är helt övertygad om att utförsäljning är det enda raka. Plus en patientavgift på minst 500 kr, för att filtrera bort alla hypokondriker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti