Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du åkt hoj någon gång "sporthoj" så vet du att du har mycket bättre sikt än tex bil sen bromsträckan så beror det ganska mycket på föraren. Och en polis bil är ingen super bil för er som tror de, Det är en tung sketen volvo och 250 gör nästan alla nya bilar så det är absulut ingen speciellt..


Sen sa jag inte att det var säkert att köra 200 med hoj jag sa att det inte var säkert att köra 200 med en bil.
Jag har väldigt sällan åkt hoj ja, aldrig åkt sporthoj heller. Däremot har jag kört hoj väldigt mycket. Det påverkar dock inte ett smack hur omgivningen hinner upptäcka, bedöma avstånd och hastighet, och reagera på andra fordon i trafiken.

Majoriteten av dom som kör hoj, i synnerhet kategorin som föredrar snygga streetkläder på hojen, bromsar nog klart sämre än en medelsvensson i bil ja. I bilen är det bara att trampa i botten, ABS, 4 handflatestora ytor mot marken osv gör viss skillnad mot 2 tändstickaskplån mot marken, det är inte bara att slita i bromsgreppet hursom, i synnerhet inte på en sporthoj, bromsarna är ofta mycket bättre än greppet i backen.
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
Om du åkt hoj någon gång "sporthoj" så vet du att du har mycket bättre sikt än tex bil sen bromsträckan så beror det ganska mycket på föraren. Och en polis bil är ingen super bil för er som tror de, Det är en tung sketen volvo och 250 gör nästan alla nya bilar så det är absulut ingen speciellt..


Sen sa jag inte att det var säkert att köra 200 med hoj jag sa att det inte var säkert att köra 200 med en bil.
man behöver inte vara kärnfysiker för att lista ut att du har en betydligt större säkerhets marginal med ex en tung sketen volvo traktor i 200 än vad det är med en "sport hoj med bättre sikt :näsblod"
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
poliser håller då fan INTE hastighetsbegränsningarna heller så. ex. jag åkte 30 mil i baksätet på en patrullbil på 2 h. = 150 km/h. i snitt. finns ingen "Autobahn" i Sverge vad jag vet.:va


mvh.T

Här snackar vi minsann härdade proffs. Hade jag behövt lyssna på dig i 30 mil skulle jag snittat 200 km/h ...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ifrån http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull?, trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4.Hjälp den drabbade. andningen först !!


Notera gärna att det inlägget är skrivet av ett proffs och inte en outlaw.

I övrigt så anser jag ditt inlägg vara korkat, dåligt skrivet och med sakfel!


vad jag menar e att man sitter INTE o fikar i bilen som snuten gjorde medans man säger lite ironiskt på snutradion citat: MC har STANNAT.:huvet

som polis så borde "Sheriffen" veta att man åtminstone säger sanningen på polisradion , nämligen att hojen kvaddat/kraschat när man ser hojen volta runt i diket.

ser man en hoj krascha rätt rejält på en öde landsväg så LARMAR man 112 , risken för att det blir skador e ju rätt överhängande , om inte annat SKA ju MCföraren troligen in på röntgen AKUT för att kunna utesluta inre blödningar etc.

punkt 1. känns ju så självklar o den genomför man på 0,01 sek. typ.

punkt 2. känns ju rätt självklar när polisen jagat EN PERSON på EN MC , sen ser ser ju snuten hela olycksförloppet.:tummenupp

punkt 3. kan ju vara bra att göra som 1.a grej medans man parkerar sin bil o tar sig fram till olycksplatsen medans man checkar av platsen,

sen för övrigt så kan det nog vara ide att ringa in till 112. för att få en larmoperatör som ledsagar en fram då många lätt blir hispiga i rejält stressade situationer.

som sagt.... det handlar om sekunder ibland.

lite skillnad på verkligheten o nån teorikurs lille FireSalle.:tummenupp

jobbigt bara om du måste hitta länken för tillvägagångssättet vd en trafikolycka.

kommer du hem till mig i helgen så kan jag lära dig HLR lilla ponken... lite som att pussas :D

mvh.T

Här snackar vi minsann härdade proffs. Hade jag behövt lyssna på dig i 30 mil skulle jag snittat 200 km/h ...

jo jag vet men då hade vi fått lov o tankat me om vi hade pressat skiten ur Diesel-femman.:D

sen vill ju ALLA snutar umgås me mig.:D

för övrigt så var det en helt ny Volvo V70 så lite ståtligt var det allt.:tummenupp


mvh.T
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Om man skulle ringa 112 så fort det dammar lite vid sidan av vägen så skulle vi vara tvungna att mångdubbla antal ambulanser och personal. Sunt förnuft säger att man tar ett par sekunder på sig för att kontrollera om det verkligen behövs. Jag har kraschat flera gånger, bara en gång behövde jag åka ambulans...

Men outlaws kanske behöver bli omplåstrade vid varje marksyning...:krama

Bara se till att ambulansen som blir ditkallad inte är en diesel för då hinner ni ju dö innan den kommer fram.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Nja det kunde han knappast undgå att förstå, annars är killen riktigt pantad och hör hemma i en madrasserad cell. Inte varje dag man först blir trängd i en korsning av en bil med blåljus och sirener, och sen ger benet med en "vanlig Svensson" som ligger bakom i 200+...


"Sketen Volvo"... ni skulle bara veta vad de där "traktorerna" går för. Skit samma om de åker runt med hela bohaget i bagaget, förväxla dom inte med en vanlig V70T. Dessutom kan de framföra sina fordon på ett sådant sätt som får en, över genomsnittlig, (Hur var det nu, 70% tror de kör bättre än genomsnittet?) bilist att skita på sig.
Nu var det väl ingen Volvo utan en SAAB 9-5:a, motor vet jag inte.

När polisen åker upp jämsides i vad jag antar är början på jakten, hur vet du att blåljus och sirén är på?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu var det väl ingen Volvo utan en SAAB 9-5:a, motor vet jag inte.

När polisen åker upp jämsides i vad jag antar är början på jakten, hur vet du att blåljus och sirén är på?

Fråga Crash Rider... han vet att polisen sitter och fikar i bilen medans hojåkaren kraschar rejält och ligger döende ute i diket.. så han vet säkert om blåljusen var på.. :tummenupp
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Varför ska du sitta på Kumla? Off topic, men jag tyckte aldrig att topic var på.

ha ha.. ja man vet ju aldrig vad Västmanlands polismyndighet hittar.:tummenupp


mvh.T

Nu var det väl ingen Volvo utan en SAAB 9-5:a, motor vet jag inte.

När polisen åker upp jämsides i vad jag antar är början på jakten, hur vet du att blåljus och sirén är på?

SAAB 9-5 har alltid gått fint... civilbilarna brukar väl vara 2,3L. Aero som går rätt bra... riktiga hästar me massa gött vrid i till skillnad från Volvo.

göttare ljud i volvo-femman dock.:tummenupp


mvh.T

Fråga Crash Rider... han vet att polisen sitter och fikar i bilen medans hojåkaren kraschar rejält och ligger döende ute i diket.. så han vet säkert om blåljusen var på.. :tummenupp

japp! du hör väl hur snut-grisen mumlar i radion mellan tuggorna på kakorna.:tummenupp


mvh.T
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
som sagt.... det handlar om sekunder ibland.

lite skillnad på verkligheten o nån teorikurs lille FireSalle.:tummenupp

jobbigt bara om du måste hitta länken för tillvägagångssättet vd en trafikolycka.

kommer du hem till mig i helgen så kan jag lära dig HLR lilla ponken... lite som att pussas :D

mvh.T



jo jag vet men då hade vi fått lov o tankat me om vi hade pressat skiten ur Diesel-femman.:D

sen vill ju ALLA snutar umgås me mig.:D

för övrigt så var det en helt ny Volvo V70 så lite ståtligt var det allt.:tummenupp


mvh.T


Är det ens möjligt att denna människa är över 14år?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det ens möjligt att denna människa är över 14år?

Tyvärr, ja.

varför försvarar alla grisen så mycket? han gjorde FEL! skitsamma om mcturken kört i diket endå, polisen gjorde ändå fel.

fast igentligen gör det inget, kan nästan garantera att snutfittan kommer gå fri, snutar är odödliga i rättegångar..

Men du, väx upp och inse fakta*.



*= Du är ute och cyklar.
 
Last edited:

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Jag som hoppades att polisen skulle få iväg några kulor medan piloten var luftburen.....synd..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
lite skillnad på verkligheten o nån teorikurs lille FireSalle.:tummenupp

jobbigt bara om du måste hitta länken för tillvägagångssättet vd en trafikolycka.

kommer du hem till mig i helgen så kan jag lära dig HLR lilla ponken... lite som att pussas :D

mvh.T
Visserligen indikerar ditt nick att du har stor erfarenhet på området - men om det var jag som kraschat så hade jag föredragit om en polis var först framme på platsen framför dig :krama

Jag tycker teorikurserna har varit bra, och jag har nog fler HLR-kursintyg än du hunnit få guldpengar av tandfén.
 
Last edited:

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Fråga Crash Rider... han vet att polisen sitter och fikar i bilen medans hojåkaren kraschar rejält och ligger döende ute i diket.. så han vet säkert om blåljusen var på.. :tummenupp

Jaha satt Crash Rider i baksättet i bilen eller :confused:
Tycker föraren av polisbilen e jävel på att köra om han satt fika samtidigt som han kör i 200:yoparty

varför försvarar alla grisen så mycket? han gjorde FEL! skitsamma om mcturken kört i diket endå, polisen gjorde ändå fel.

fast igentligen gör det inget, kan nästan garantera att snutfittan kommer gå fri, snutar är odödliga i rättegångar..

Varför försvara grisen ???? vad gör polisen för fel ???? polisen jagar ett
jävla pucko som inte kan köra hoj.hade han stannat hade han inte craschat. så enkelt är det. bryter du mot lagen får man stå sitt kast.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top