Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag tror mer på en polis än vad ett fucko säger eller påstås ha sagt. Jag litar på att polisen vet vad som är rätt att göra. Du hoppar lika mycket, vet du varför polisen ville stoppa hojen? Vi antar det var skylten, vem vet vad han gjorde före det? Jag vet inte.

Jaså du uppmuntrar snatteri också. Och att man ska riskera livet för en skitförseelse... Jo du, tack för kaffet.
Hade killen begått ett riktigt brott innan jakten, hade inte det stått i tidningen då tror du? Hade hojen varit anmäld stulen hade det bara vara att meja ner om du frågar mig. F.ö. ifall det var skylten som var orsaken, spelar ju inte någon roll för du tycker ju ändå att det är OK att trycka till hojar som inte stannar.

Om du menar att jag uppmuntrar till snatteri, då har du stora problem med att sätta det du just har läst i ett givet sammanhang.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
nu får man ju se om tingsrätten anser att trafikförseelsen klassas som grov.

det tråkiga då är att indragningstiden börjar på 12 mån. o mera vilket gör att föraren troligen får ta om sitt körkort.


brottsrubricering på "smitning" = Inte stannat för polismans tecken.

normalt sett så "bakas" mindre förseelser som smitning , framkallande av fara för annan etc. in i brottsrubriceringen Grov vårdslöshet i trafik som för övrigt har upp till 2års fängelse på brottsskalan.

får man fängelse UNDER 6 mån. för mindre allvarliga brott så brukar villkorlig dom normalt sett utdömas. , dock så finns det en fängelsedom i grunden utdömt som man kan få avtjäna om man missköter sin villkorliga dom genom att begå nya brott , missköta samhällstjänsten etc.


mvh.T



fängelsestraff UNDER 6 mån. kan man oftast få omvandlat till villkorlig dom.

mvh.T



ha ha! poliser kan ljuga så det står härliga till.:tummenupp

mvh.T

Helt säkert så ljuger en del poliser rätt bra.

Du verkar att vara rätt insatt, om farbror blå skulle få tag i mig och har än mätning på säg 250 km/h på en glest trafikerad landsväg skulle det kunna resultera i fängelse?
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Roande läsning om all denna moral som alla här på SH verkar lida av :)

Är det ingen som kört lite över sin förmåga när ni dragit snuten pga ni busat eller gjort nåt som orsakat att ni valt att dra snuten?

Första gången man gör detta val så pumpar det kraftigt med adrenalin i hela kroppen vilket kan försämra ens omdöme och därmed köra över sin förmåga. Det krashas ju väldigt ofta när det pågår polisjakter oavsett fordon.

Polismannen är utbildad i detta och VÄLJER att ignorera direkta order från sin överordnade och fortsätter sätta press på killen.

Hans överordnade insåg faran med jakten och gav order om avbryta för minimera riskerna för en olycka.

Så rollen som yrkesman gjorde han inte sitt jobb utan lät sitt ego ta över hans omdöme och fortsatte press på denna osäkra förare.

Bara min personliga åsikt att BÄGGE agerade åt helvete i lagens ögon.

Då jag själv kört ifrån polisen vid flera tillfällen så kan jag inte klaga på nån som gör samma sak som mig med flera på detta forum. Den dagen jag kvaddar pga polisen så får jag skylla mig själv helt enkelt.

Det som är vidrigt i mina ögon är att en sk professionell yrkesman som ska agera opartiskt och även LYDA sina order från högre ort väljer att ignorera detta, då är man varken professionell eller duktig som polis.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
fängelsestraff UNDER 6 mån. kan man oftast få omvandlat till villkorlig dom.

mvh.T
Ifrån överklagan till Hovrätten:

N.A. överklagade domen och yrkade att hovrätten skulle bestämma påföljden till villkorlig dom med föreskrift om samhällstjänst. Han gjorde gällande att han inte visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom.

Hovrätten fasttällde Tingsrättens dom och angående påföljden:

Grov vårdslöshet i trafik är ett s.k. artbrott för vilket det normalt skall ådömas fängelse. För att döma till en annan påföljd krävs särskilda skäl. Hovrätten anser att brottet har ett straffvärde om två månaders fängelse. När som i förevarande fall föraren visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom har gärningen ett högt artvärde. Detta kan enligt hovrättens mening jämställas med artvärdet för grovt rattfylleri. Även om N.A:s personliga förhållanden kan sägas tala för en icke frihetsberövande påföljd medför det höga artvärdet i förening med det förhållandevis höga straffvärdet att någon annan påföljd än fängelse inte kan komma i fråga.

Vi debatterade om ärendet rätt mycket här på SH back-in-the-days, men tyvärr så verkar det inte bevarat.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du verkar att vara rätt insatt, om farbror blå skulle få tag i mig och har än mätning på säg 250 km/h på en glest trafikerad landsväg skulle det kunna resultera i fängelse?

självklart så skulle det kunna resultera i fängelse om vårdslösheten klassas som grov.:tummenupp

me tanke på att straffskalan på "grov vårdslöshet i trafik" ligger mellan 1 mån. till 2 år så spelar ju alla omständigheter kring förfarandet roll.

hur mycket trafik fanns det? , väglag , sikt , lagstadgad hastighet etc.

vanlig vårdslöshet i trafik typ bakhjulsåka , etc. klassas ju inte som ett så pass allvarligt brott att tingsrätten måste hålla en huvudförhandling utan erkänner man gäningen så får man ju ett bötesförläggande av åklagaren (dagsböter) begreppet på denna typ av lagbryterier kallas för "Förseelser" , tror faktiskt att man slipper huvudförhandling för grov vårdslöhet i trafik om man erkänner. , dock ej helt säker.

dock så kan man ju räkna me indraget körkort några månader då ärrendet skickas till länsstyrelsen.

hemma i Sala så har vi ju en riktig "Vägväktare" till polis som heter Anders Åkesson som formligen hatar allt vad motorcykel heter.:D

sist jag "bombade" runt i Sala -08. me en patrullbil i hasorna så fick jag 4 mån. fängelse.:va 150km/h. på bakhjulet på 30-sträcka mm.


mvh.T

Ifrån överklagan till Hovrätten:

N.A. överklagade domen och yrkade att hovrätten skulle bestämma påföljden till villkorlig dom med föreskrift om samhällstjänst. Han gjorde gällande att han inte visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom.

Hovrätten fasttällde Tingsrättens dom och angående påföljden:

Grov vårdslöshet i trafik är ett s.k. artbrott för vilket det normalt skall ådömas fängelse. För att döma till en annan påföljd krävs särskilda skäl. Hovrätten anser att brottet har ett straffvärde om två månaders fängelse. När som i förevarande fall föraren visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom har gärningen ett högt artvärde. Detta kan enligt hovrättens mening jämställas med artvärdet för grovt rattfylleri. Även om N.A:s personliga förhållanden kan sägas tala för en icke frihetsberövande påföljd medför det höga artvärdet i förening med det förhållandevis höga straffvärdet att någon annan påföljd än fängelse inte kan komma i fråga.

Vi debatterade om ärendet rätt mycket här på SH back-in-the-days, men tyvärr så verkar det inte bevarat.

hur vida man ska få villkorlig dom beror även på hur den åtalades sociala tillvaro är för övrigt. , har man jobb , famlij , etc. så räknas sånt in i beräkningen.

det kostar ju runt 100k./mån. att ha en person inlåst på sluten anstalt så blir ju en rätt dyr historia.

sen beror det ju helt på vilken attityd den tilltalade har i rätten skulle jag kunna tro.

jag vet folk som fått villkorlig dom för brott som skulle ge 1-2 år på straffskalan. , vapenbrott , misshandel , narkotikabrott etc etc. , då har det varit personen som polisen klassat som yrkeskriminella. bla

mvh.T
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ser händelse förloppet på detta sätt; killen är stressad och har adrenalin i kroppen då snuten jagat honom ganska friskt. Gasar iväg och hoppas att komma undan. Kollar stressat i backspegeln för att se ifall han kommit undan eller ej. Ser då en bil som han inte riktigt kan avgöra om det är polis eller ej då blåljusen är avstängda. På grund av denna oklarhet så kollar han flera gå ger eller längre stunder i backspegeln och innan han vet det själv har vägen börjat svänga och olycka är ett faktum i denna höga fart och stress.

Så polismannen har en stor verkan på denna olycka och dessa faktorer tar han befäl hänsyn till, men idiot som han är och tror han ska rädda världen och få medalj så igorerar han denna order.

Hade det varit beväpnat rån hade fegisen aldrig tagit ett sådan beslut och ignorerat sitt befälls order genom att leka hjälte såhär.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
en idiotjävel till som snodde en hoj eller hittat på annat skit. borde ta några lektioner i kurvtagning!!
:va han kanske kör din hoj nästa gång.

Du har rätt nu till sommaren ska jag köra på alla som kör hoj så att dom inte ska ta min hoj senare... Jävla hoj tjuvar.. :mad:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ser händelse förloppet på detta sätt; killen är stressad och har adrenalin i kroppen då snuten jagat honom ganska friskt. Gasar iväg och hoppas att komma undan. Kollar stressat i backspegeln för att se ifall han kommit undan eller ej. Ser då en bil som han inte riktigt kan avgöra om det är polis eller ej då blåljusen är avstängda. På grund av denna oklarhet så kollar han flera gå ger eller längre stunder i backspegeln och innan han vet det själv har vägen börjat svänga och olycka är ett faktum i denna höga fart och stress.

MEN.......tänk om det varit "moster Ester" som precis svängt ut sen han passerat den korsningen och polisbilen hade hamnat bakom henne....!?

Hade då "moster Ester" varit ansvarig för att avåkningen hände....??

Svårt fall.....tål att funderas på!

/KentW
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top