Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Undrar om inte alla aktiva SH:are snart gett sin syn på saken...?

Kul att se att outlawsen är överröstade för en gångs skull. Är det måntro generationsskifte på gång?
 
Fråga åklagaren som åtalar honom, antar att han vet:rolleyes:

Det ska bli intressant att se domen.
Jag antar att det kommer bli ett jävla liv, särskilt om polisen frias, även om det visar sig vara på korrekta grunder.
Men som sagt, jag vet inte, undrade mest om nån här visste.

1) Visst denna gång hände inget, men att preja en motorcyklist är extremt våld, precis som att skjuta någon. Visst får polisen göra det om det är berättigat.

Extremt våld?

Okej om han prejat motorcyklisten när det gick i 200kmh eller lagt sig bredvid och smällt upp en dörr.. men när färden går i gångfart så kan du ju knappast kalla det extremt våld och likna det med att skjuta någon.

Har faktiskt varit med om det själv att polisen smällde upp en dörr för att få stopp på en polare på moppe när vi var ute och busåkte på den tiden.

Det var ingen som tyckte att det var konstigt, vet inte vart världen är påväg. Nu förväntar man sig tydligen bli behandlad med silkesvantar oavsett vad man gör.
 
Last edited:
Kul att se att outlawsen är överröstade för en gångs skull. Är det måntro generationsskifte på gång?
Det anmärkningsvärda är alla tvärsäkra åsikter hur outlaw R1 killen var. 95% av filmen får vi aldrig se. Vi vet inte när eller om polisen slog på sirénerna. Det var trots allt en civilbil så snuten kan ha hetsat killen att gasa innan blåljus slogs på. I rondellen efter rödljuset kör hojen så defensivt att jag undrar ifall han fattat att det är polisen som är bakom.

På aftonbladet TV finns lite andra sekvenser.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8116881.ab
 
Undrar om inte alla aktiva SH:are snart gett sin syn på saken...?

Kul att se att outlawsen är överröstade för en gångs skull. Är det måntro generationsskifte på gång?

Tar vi bort 125:orna så känns det som snittåldern är närmare 40.
 
Det anmärkningsvärda är alla tvärsäkra åsikter hur outlaw R1 killen var. 95% av filmen får vi aldrig se. Vi vet inte när eller om polisen slog på sirénerna. Det var trots allt en civilbil så snuten kan ha hetsat killen att gasa innan blåljus slogs på. I rondellen efter rödljuset kör hojen så defensivt att jag undrar ifall han fattat att det är polisen som är bakom.

På aftonbladet TV finns lite andra sekvenser.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8116881.ab

Nja det kunde han knappast undgå att förstå, annars är killen riktigt pantad och hör hemma i en madrasserad cell. Inte varje dag man först blir trängd i en korsning av en bil med blåljus och sirener, och sen ger benet med en "vanlig Svensson" som ligger bakom i 200+...

Men jag är inte så säker på att killen var någon så kallad outlaw heller. De "sanna" outlawsen tycks heller inte vilja ha med honom i deras coola gäng, för han är ju en sopa på 2 hjul som inte ens fixar att köra ifrån en "sketen Volvo". Så han är nog bara en ohälsosamt dum kille utan grupptillhörighet...

Det är alla outlaws här som jag ibland retar mig på, som tycks tro att Svensk polis är värdelös och enbart finns till för att djävlas med folk, folk som bara vill göra som dom vill och som vill skita i regler och förordningar som gäller alla.

Jag ogilar även folk som smiter förbi i köer för att de känner för det...

"Sketen Volvo"... ni skulle bara veta vad de där "traktorerna" går för. Skit samma om de åker runt med hela bohaget i bagaget, förväxla dom inte med en vanlig V70T. Dessutom kan de framföra sina fordon på ett sådant sätt som får en, över genomsnittlig, (Hur var det nu, 70% tror de kör bättre än genomsnittet?) bilist att skita på sig.

Tar vi bort 125:orna så känns det som snittåldern är närmare 40.
Fan, där är ju jag snart... :död
 
Last edited:
Nja det kunde han knappast undgå att förstå, annars är killen riktigt pantad och hör hemma i en madrasserad cell. Inte varje dag man först blir trängd i en korsning av en bil med blåljus och sirener, och sen ger benet med en "vanlig Svensson" som ligger bakom i 200+...

Men jag är inte så säker på att killen var någon så kallad outlaw heller. De "sanna" outlawsen tycks heller inte vilja ha med honom i deras coola gäng, för han är ju en sopa på 2 hjul som inte ens fixar att köra ifrån en "sketen Volvo". Så han är nog bara en ohälsosamt dum kille utan grupptillhörighet...

Det är alla outlaws här som jag ibland retar mig på, som tycks tro att Svensk polis är värdelös och enbart finns till för att djävlas med folk, folk som bara vill göra som dom vill och som vill skita i regler och förordningar som gäller alla.

Jag ogilar även folk som smiter förbi i köer för att de känner för det...

"Sketen Volvo"... ni skulle bara veta vad de där "traktorerna" går för. Skit samma om de åker runt med hela bohaget i bagaget, förväxla dom inte med en vanlig V70T. Dessutom kan de framföra sina fordon på ett sådant sätt som får en, över genomsnittlig, (Hur var det nu, 70% tror de kör bättre än genomsnittet?) bilist att skita på sig.

Fan, där är ju jag snart... :död

Här inne är alla macho och besvikna att han inte drog iväg på slangen samtidigt som han peka finger... Fel av polismannen att inte lyda order ja, men han gjorde helt rätt i min mening, men jag stiftar inte lagarna i Sverige. Väljer man att dra snuten så får man ta konsekvenserna, enkelt.

Sen ang snutbilarna.. Det är Ofta V70 2,5T, dom gör 250 blås och är spärrade där, har hellre en Pan European som börjar vobbla i 160 efter mig än en sån :)
 
bla bla bla... bla bla bla... massa dravel!!
"Sketen Volvo"... ni skulle bara veta vad de där "traktorerna" går för. Skit samma om de åker runt med hela bohaget i bagaget, förväxla dom inte med en vanlig V70T. Dessutom kan de framföra sina fordon på ett sådant sätt som får en, över genomsnittlig, (Hur var det nu, 70% tror de kör bättre än genomsnittet?) bilist att skita på sig.

jo hela bohaget i bagaget borgar ju för korta bromssträckor o god väghållning.... :tummenupp

poliserna har chiptrimmade bilar som ökar effekten me runt 10% så inga fartviddunder... sen helvetes lastade me utrustning.

nyare polisbilar typ V50-70 brukar ju vara Dieseldrivna av ekonomiska skäl , men visst finns det gott om bensindrivna polisbilar me.

över genomsnittlig svensson????:va unga poliser e OFTA inblandade i trafikolyckor vilket gjort att polismyndigheten börjat utbilda patrullerande poliser i mera avancerad körning.

poliser håller då fan INTE hastighetsbegränsningarna heller så. ex. jag åkte 30 mil i baksätet på en patrullbil på 2 h. = 150 km/h. i snitt. finns ingen "Autobahn" i Sverge vad jag vet.:va


mvh.T
 
Mest irrelevanta diskussionen i den här tråden måste ändå vara den kring dugligheten av polisens fordon? Föraren bedömer, föraren tar ansvar. Döm på faktiska fel men inte på en massa "om".
 
Det var ingen som tyckte att det var konstigt, vet inte vart världen är påväg. Nu förväntar man sig tydligen bli behandlad med silkesvantar oavsett vad man gör.

finns väl ändå gränser för vad som e acceptabelt som motåtgärd/brottsrubricering.

att polisen ska försöka stoppa en MC för trafikkontroll/brott med risk för svåra personskador eller i värsta fall dödsfall för MCförarens e ju lite galet.

mvh.T
 
poliser håller då fan INTE hastighetsbegränsningarna heller så. ex. jag åkte 30 mil i baksätet på en patrullbil på 2 h. = 150 km/h. i snitt. finns ingen "Autobahn" i Sverge vad jag vet.:va

Ja det har man ju vart med om många gånger att polisen kör för fort utan anledning...
senast nån månad sen kom jag ikapp en piketbuss med hojen på E4an som låg i 170.. jag la mig bakom en litenstund sen märkte dom att jag låg bakom och sakta ner till 130 jag la mig lite nonchalant i vänster fil och körde om han och öka till 190...
Han fattade ju själv ocksåatt han itne hade så mycke att säga till om....

Sen att dom kör mot rött är ju inte sepc ovanligt heller...
Men jag antar väl att man som polis får göra hur fan man vill...
 
1) . Att gå ur bilen och göra en bedömning av läget är i mitt tycke det rätta. Du verkar veta väldigt mycket om den faktiska händelsen. Det kan också vara så att genom att gå ut så kan man bedöma om det är ambulans, helikopter eller likbil som behövs.
Ok, det kostade kanske några sekunder att göra den bedömningen men det kunde det ev. vara värt.
.

mest idiotiska inlägg hitills.

så fort man ser en trafikolycka så SKA man larma!!!!

skillnaden på liv o död KAN bero på sekunder.

hade äckelsnuten kunnat sitt jobb så hade han:

1. lydigt order.

2. använt siren o blåljus under jakten för att varna andra trafikanter.

3.larmat över radion så fort han sett att MCföraren gått av väggen för att sedan själv påbörja räddningsarbetet med den skadade trafikanten.


mvh.T

Mest irrelevanta diskussionen i den här tråden måste ändå vara den kring dugligheten av polisens fordon? Föraren bedömer, föraren tar ansvar. Döm på faktiska fel men inte på en massa "om".

mitt tidigare inlägg svarar på dina frågor tycker jag...

dock så tycker jag att du har rätt i att man inte ska spekulera vad som kunnat hända.


mvh.T

Ja det har man ju vart med om många gånger att polisen kör för fort utan anledning...
senast nån månad sen kom jag ikapp en piketbuss med hojen på E4an som låg i 170.. jag la mig bakom en litenstund sen märkte dom att jag låg bakom och sakta ner till 130 jag la mig lite nonchalant i vänster fil och körde om han och öka till 190...
Han fattade ju själv ocksåatt han itne hade så mycke att säga till om....

Sen att dom kör mot rött är ju inte sepc ovanligt heller...
Men jag antar väl att man som polis får göra hur fan man vill...

roliga e ju att när kriminalvårdens transport tjänst (TPT) kör för fort så brukar de få böter i poliskontroller fast polis o häkte oftast håller till i samma byggnader.:tummenupp måste kännas bra.


mvh.T
 
Last edited:
jo hela bohaget i bagaget borgar ju för korta bromssträckor o god väghållning.... :tummenupp

poliserna har chiptrimmade bilar som ökar effekten me runt 10% så inga fartviddunder... sen helvetes lastade me utrustning.

nyare polisbilar typ V50-70 brukar ju vara Dieseldrivna av ekonomiska skäl , men visst finns det gott om bensindrivna polisbilar me.

över genomsnittlig svensson????:va unga poliser e OFTA inblandade i trafikolyckor vilket gjort att polismyndigheten börjat utbilda patrullerande poliser i mera avancerad körning.

poliser håller då fan INTE hastighetsbegränsningarna heller så. ex. jag åkte 30 mil i baksätet på en patrullbil på 2 h. = 150 km/h. i snitt. finns ingen "Autobahn" i Sverge vad jag vet.:va


mvh.T


Nja, man ska nog passa sig för att få en sketen volvo efter sig.
För ett tag sedan så var det jakt här i Örebro. En kille i nå'n så'n där Japansk felstyrd kärra försökte dra polisen. Snuten hade en XC70 med dieselsnurra i. Tror ni killen kom undan? Nää. Polisen körde ikapp och tog honom. Nu var snuten ingen aspirant direkt. Han har varit polis i många år.
 
Nja, man ska nog passa sig för att få en sketen volvo efter sig.
För ett tag sedan så var det jakt här i Örebro. En kille i nå'n så'n där Japansk felstyrd kärra försökte dra polisen. Snuten hade en XC70 med dieselsnurra i. Tror ni killen kom undan? Nää. Polisen körde ikapp och tog honom. Nu var snuten ingen aspirant direkt. Han har varit polis i många år.

viss skillnad i framkomlighet dock på sporthoj o bil.

men visst finns det gamla rävar inom polisen som kan köra bil allt. , men inte så konstigt heller då de som patrullerar i bil får god körvana.


mvh.T
 
Klart det går att köra 200 med bil men hur säkert är de då? Speciellt i en sketen volvo eller saab vilket svenska polisen använder.
Varför skulle det vara farligare att köra i 200 med en bil med stora varselmarkeringar på än med en liten smal motorcykel? Bilen har bättre bromsförmåga och det är betydligt mycket lättare att panikbromsa med en bil än en hoj under stress, vilket man får anta att båda förarna hade i det här fallet.

3) Jag vet inte om blåljus/sirener är obligatoriskt vid utryckningar? Har sett både ambulans och polis i hög fart utan dem iaf.
Nej, i många fall används inte blåljus/sirener för att man inte vill förvarna ev busar kvar på platsen att man kommer, tex. Så det är inget krav på det. Det är upp till polismannen att avgöra om det behövs. Det finns även regler som säger när man får och inte får använda blåljus. Det skiljer sig även något mellan olika typer av utryckningsfordon, ambulans, polis, räddningstjänst mm.
 
Last edited:
I tråden om olyckan från 2009 så påstår en polare till mc-föraren att mc-föraren bröt handleden vid prejningen och att det skulle vara orsaken till att han till slut körde av vägen. Det påstås också att han till en början inte uppfattade att det var en polisbil som försökte stoppa honom då inga signaler användes.

Men då det också påstås att han hade körkort vilket tydligen inte ska ha varit fallet så vet man ju inte heller vad som stämmer av det andra. Orkade inte läsa igenom hela den tråden igen då den är på 400+ inlägg.

En utredning startades internt av polisen enligt rutin vid liknande saker.
 
Last edited:
Varför skulle det vara farligare att köra i 200 med en bil med stora varselmarkeringar på än med en liten smal motorcykel? Bilen har bättre bromsförmåga och det är betydligt mycket lättare att panikbromsa med en bil än en hoj under stress, vilket man får anta att båda förarna hade i det här fallet.


Om du åkt hoj någon gång "sporthoj" så vet du att du har mycket bättre sikt än tex bil sen bromsträckan så beror det ganska mycket på föraren. Och en polis bil är ingen super bil för er som tror de, Det är en tung sketen volvo och 250 gör nästan alla nya bilar så det är absulut ingen speciellt..


Sen sa jag inte att det var säkert att köra 200 med hoj jag sa att det inte var säkert att köra 200 med en bil.
 
mest idiotiska inlägg hitills.

så fort man ser en trafikolycka så SKA man larma!!!!

skillnaden på liv o död KAN bero på sekunder.
Ifrån http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

1. Är platsen säker för er egen skull?, trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4.Hjälp den drabbade. andningen först !!


Notera gärna att det inlägget är skrivet av ett proffs och inte en outlaw.

I övrigt så anser jag ditt inlägg vara korkat, dåligt skrivet och med sakfel!
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top