SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Eskilsson skrev:
2362027 Flera av er skriver att ni jobar gratis med att bla. dela ut lappar mm, och att att det behövs flera frivilliga gratisarbetare för att RR ska fungera.
Ännu en klockren analys :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
2362016 Så här är det, jag sitter i SVEMO RR Södra men jag sitter INTE i valberedningen och har därför ingen inblick i detta ärende.

Ring Skölden och fråga
nej jag sticker till oschersleben nu, du kan ju ringa så bekantar ni er inom svemo lite till. :) :pannkyss

kommer hem om två veckor, då vill jag se en ny serie... :tungan
 
R2 skrev:
2362048 nej jag sticker till oschersleben nu, du kan ju ringa så bekantar ni er inom svemo lite till. :) :pannkyss

kommer hem om två veckor, då vill jag se en ny serie... :tungan
Det är du som vill ha info, detta serveras inte på silverfat, gör det själv om du är intresserad.
 
Gustav O skrev:
2360977 Det kommer aldrig att gå att komma ens i närheten av BSB elelr hur det är i tex Spanien. Vist vore det trevligt men det är en utopi.
...

BSB och CEV drivs och ägs av DORNA. Är väl bara att sälja SM till dom? ;)
 
moto-gg skrev:
2357059 Sandsrteam! jag räknade lite på ditt förslag!
Lågt räknat så skulle en arrangör på en sm-helg gå miste om ca 170k med ditt förslag! Man får då inte glömma att närmast sörjande till rookieförarna är en stark publikgrupp svårt att räkna på vad dom för med sig i pengar till arrangören men det är helt klart många som kommer för att kolla på vad sin polare/familjemedlem har börjat med för rackartyg.
Pengarna som uteblir när man ska stryka klasser måste kompenseras med något tex höjda startavgifter "läste en annan tråd där jag fick klart för mig att det inte är önskvärt:) "
Eller sponsorer till arrangemanget 200k extra utöver sponsorintekterna klubbarna redan har idag.
Eller vi säger 300k så är tv-prylen fixad åxå:tummenupp

Jag vet inte riktigt hur du räknar. Men jag tror inte att Sandstreams förslag blir så illa.

4 klasser med 40 startande i varje klass där alla pyntar 1200kr vardera ger 192000kr i intäkter. Och jag har svårt att se att inte det skulle räcka till banhyra, ambulans personal och flaggvakter. Arrangörer av allmänhetens bandagar gör detta hela tiden och med vinst. Dom har dessutom 10st instruktörer som får någon sorts ersättning.
Och om dom olika motorbanorna vill tjäna pengar på Entrè och försäljning av mat mm så kanske det vore en ide med lite snygga läcktare, snygga depåer, ordentlig resturang mm så att det blir lite roligt att kolla på racing.

Tävärr kan man nog inte tvinga fram det här.
Men ett tu tre är det någon som sitter och klurar ut en bra affärsplan och genomför det här, och då kommer det att fungera.
 
GSXR1100R skrev:
2362057 Det är du som vill ha info, detta serveras inte på silverfat, gör det själv om du är intresserad.

och vad gör du här som svemo representant då?
talar om för förare att dom kan ringa själv?

sköld har köpt dig snart...
 
R2 skrev:
2362211 och vad gör du här som svemo representant då?
talar om för förare att dom kan ringa själv?

sköld har köpt dig snart...

Sköld köper väl ingen. Han om någon borde skaffa sig bättre kunskaper för att sitta i RR sektionen.
 
R2 skrev:
2362211 och vad gör du här som svemo representant då?
talar om för förare att dom kan ringa själv?

sköld har köpt dig snart...
Jag representerar SVEMO Södra, frågor som du ställer gäller SVEMO centrala, vänd dig till ansvarig istället för att hacka på mig.

roland.johansson@svemo.se sitter i valberedningen om du orkar att skicka ett mail dit.

(skitsur för att jag inte får se 24H live i Tyskland) :mad:
 
Last edited:
GSXR1100R skrev:
2362264 Jag representerar SVEMO Södra, frågor som du ställer gäller SVEMO centrala, vänd dig till ansvarig istället för att hacka på mig.

roland.johansson@svemo.se sitter i valberedningen om du orkar att skicka ett mail dit.

(skitsur för att jag inte får se 24H live i Tyskland) :mad:
åå sorry, visste inte att jag va inloggad på SH södra :D

och det va ju synd att rr förare som bor söderut inte får nominera eller rösta

:tomten
 
R2 skrev:
2362282 åå sorry, visste inte att jag va inloggad på SH södra :D

och det va ju synd att rr förare som bor söderut inte får nominera eller rösta

:tomten
Du är precis lika lat som många andra här, få skall göra allt medans dom flesta andra inte gör ett skit för att hjälpa till.

Fråga dig själv vad DU gör för sporten förutom att klaga på dom som redan jobbar med sporten.

Dessutom är du kass på att köra hoj, du kör så sakta att du trillar omkull hela tiden och ojar dig i flera månader varje gång du stukat foten.

:tungan

Som straff kommer jag att tvångsnominera dig till SVEMO.
 
Matulda skrev:
2361949 Kan verkligen en förening som rekomenderar ryggskydd på sina bankörningskurser vara en utmärkt partner i en RR sektion/organistaion?
Ja, det tror jag absolut!
De har kunskaperna om hur man driver projekt/organisationer och nu när vi har en ny ordförande som älskar sporthojar och roadracing så tror jag tiden är perfekt för att få ihop något hållbart.
Eskilsson skrev:
2362116 Jag vet inte riktigt hur du räknar. Men jag tror inte att Sandstreams förslag blir så illa.
4 klasser med 40 startande i varje klass där alla pyntar 1200kr vardera ger 192000kr i intäkter....
Är som sagt inte så insatt i kostnaderna för en SM-helg men jag har pratat lite med Micke på LMS och han kan säkert ge exempel från deras arrangemang på vilka kostnader de har.
Hörde tex att läkaren/läkarna på plats tar 1500-2000:- per timme, att LMS hyrt in dieselaggregat till en tävling för 80.000:- plus moms osv.
Personligen vart jag lite matt av att höra allt som måste fixas med tillstånd osv för en enda helg...
 
sandstream skrev:
2362413 Ja, det tror jag absolut!
De har kunskaperna om hur man driver projekt/organisationer och nu när vi har en ny ordförande som älskar sporthojar och roadracing så tror jag tiden är perfekt för att få ihop något hållbart.
Är som sagt inte så insatt i kostnaderna för en SM-helg men jag har pratat lite med Micke på LMS och han kan säkert ge exempel från deras arrangemang på vilka kostnader de har.
Hörde tex att läkaren/läkarna på plats tar 1500-2000:- per timme, att LMS hyrt in dieselaggregat till en tävling för 80.000:- plus moms osv.
Personligen vart jag lite matt av att höra allt som måste fixas med tillstånd osv för en enda helg...


Ringde några snabba samtal och kom fram till att elverk med 67kw kostar 2270 kr /dygn att hyra. x 2 dagar blir det 4530kr oprutat. Och jag har svårt att tro att dom behöver 20 st av dom största portabla diselverken på hjul som Cramo kan leverera. (För att ha en backup om elnätet skulle gå ner).
Om alla förare behöver 4 kw konstant el (något som knappast är troligt). Så kräver det 7 st elverk i två dagar. Vilket ger 31780 kr. Sen ska dom iof fraktas dit för en kostnad på typ 5000kr totalt.

summa 36780 + moms = 45 900kr

Edit: Dessutom borde dom flesta förare har ett eget litet verk att köra med om det inte skulle finnas el på banan. (Verkar sjukt att slänga ut mycket pengar på reserv-el till förarnas däckvärmare)

Som sagt så tror jag många saker görs av entusiaster i stället för entreprenörer. (om nu dom siffrorna stämmer som du gav)
 
Last edited:
sandstream skrev:
2362413 Ja, det tror jag absolut!
De har kunskaperna om hur man driver projekt/organisationer och nu när vi har en ny ordförande som älskar sporthojar och roadracing så tror jag tiden är perfekt för att få ihop något hållbart.
De där resonemangen hänger inte jag med på. Skall en annan organisation lösa SVEMO:s eventuella problem? Kom ihåg att det är oflyt som smittar, inte flyt.

Sen måste jag lite snabbt kommentera "nomineringsförslagen" i tråden. De är ganska fantasifulla. Rimliga krav på en kandidat är att han/hon företräder ett intresse (har en "maktbas" sas, kan t ex vara en klubb). Han skall inte tala för sig själv utan för dem vilka han representerar. Och då måste han naturligtvis ha en stark ställning bland dem han representerar. Förtroende nerifrån ger styrka uppåt.

Han bör också ha idéer som han vill driva, och projekt han vill genomföra. Idéerna bör bottna i gedigen erfarenhet från RR. Erfarenhet ger omdömet att arbeta mot realistiska mål.

Folk som bara vill vara med för att de tycker att det skulle vara roligt/vill synas/what ever är ingen betjänt av. Ska man kunna genomföra förändringar måste man "vara någon", ha lite tyngd bakom orden.

Jag har mailat lite frågor om nomineringsprocessen och återkommer med svaret.
 
Bingo skrev:
2362563
Folk som bara vill vara med för att de tycker att det skulle vara roligt/vill synas/what ever är ingen betjänt av. Ska man kunna genomföra förändringar måste man "vara någon", ha lite tyngd bakom orden.
Jag har mailat lite frågor om nomineringsprocessen och återkommer med svaret.

Vilka har enligt dig tyngd bakom orden om man får vara nyfiken?
Nordgren tycker jag är väldigt duktig, han jobbar på otroligt mycket!
 
Bikerbitch skrev:
2362600 Vilka har enligt dig tyngd bakom orden om man får vara nyfiken?
Nordgren tycker jag är väldigt duktig, han jobbar på otroligt mycket!
Tillkommer inte mig att sita här och peka ut folk. Vare sig lätt- eller tungviktare.
 
Sen kanske man skulle kolla på speeway-sektionen hur dom gör.
Flera av deras lag i elitserien snittar 3000 - 4000 i publiksoffror på hemma matcherna. Och det är på en motorsport som i mina ögon är as-trist.
Tar man då 100kr i inträde så har man 300 - 400 tusen extra att leka med.
Plus att 3 - 4 tusen personer borde äta och dricka något. Och borde generera ca 50kr i vinst per näsa. vilket ger ytterligare 150 - 200 tusen kronor att leka med.

Anmälningsavgifter: 19200kr
Inträde: 350000kr
Mat mm: 175 000kr
Summa: 717 000kr

Rätt person borde inte ha några problem att finnasiera en asfaltsstump, ambulans, el, flaggvakter och tillstånd för dom pengarna. Men då krävs det att man gör saker på rätt sätt.
 
Bikerbitch skrev:
2362600 Vilka har enligt dig tyngd bakom orden om man får vara nyfiken?
Nordgren tycker jag är väldigt duktig, han jobbar på otroligt mycket!
Av din atre föreslagna personer är det enligt mig enbart Nordgren som har i en styrelse att göra. Jenny är trevlig men är inte rätt kvinna för att driva SVEMO framåt, tror jag. Mumlan är jag mer osäker på.

Jag tycker dock att oFFkeFFs idé om en utökad styrelse är bra. Skulle nog vara lättare att få folk då dessutom.

Eskilsson skrev:
2362027 Flera av er skriver att ni jobar gratis med att bla. dela ut lappar mm, och att att det behövs flera frivilliga gratisarbetare för att RR ska fungera.
---edit---
Det finns flera arangörer av "allmänhetens bankörning" som driver det med vinstintresse samtidigt som dom tycker att det är roligt. Och deras arrangemang är ofta mycket bättre organiserade och har mycket trevligare personal mm, än vad arrangerade tävlingar är.
Hönan eller ägget. Eftersom ekonomin i Svensk RR är minimal är betald personal inte det enklaste att skaka fram.

Eskilsson skrev:
2362635 Sen kanske man skulle kolla på speeway-sektionen hur dom gör.
Flera av deras lag i elitserien snittar 3000 - 4000 i publiksoffror på hemma matcherna. Och det är på en motorsport som i mina ögon är as-trist.
Tar man då 100kr i inträde så har man 300 - 400 tusen extra att leka med.
Plus att 3 - 4 tusen personer borde äta och dricka något. Och borde generera ca 50kr i vinst per näsa. vilket ger ytterligare 150 - 200 tusen kronor att leka med.

Anmälningsavgifter: 19200kr
Inträde: 350000kr
Mat mm: 175 000kr
Summa: 717 000kr

Rätt person borde inte ha några problem att finnasiera en asfaltsstump, ambulans, el, flaggvakter och tillstånd för dom pengarna. Men då krävs det att man gör saker på rätt sätt.
Att spekulera med siffror tagna ur luften för en annan sport är väl inte så relevant?

Bingo skrev:
2362563 De där resonemangen hänger inte jag med på. Skall en annan organisation lösa SVEMO:s eventuella problem? Kom ihåg att det är oflyt som smittar, inte flyt.

Sen måste jag lite snabbt kommentera "nomineringsförslagen" i tråden. De är ganska fantasifulla. Rimliga krav på en kandidat är att han/hon företräder ett intresse (har en "maktbas" sas, kan t ex vara en klubb). Han skall inte tala för sig själv utan för dem vilka han representerar. Och då måste han naturligtvis ha en stark ställning bland dem han representerar. Förtroende nerifrån ger styrka uppåt.

Han bör också ha idéer som han vill driva, och projekt han vill genomföra. Idéerna bör bottna i gedigen erfarenhet från RR. Erfarenhet ger omdömet att arbeta mot realistiska mål.

Folk som bara vill vara med för att de tycker att det skulle vara roligt/vill synas/what ever är ingen betjänt av. Ska man kunna genomföra förändringar måste man "vara någon", ha lite tyngd bakom orden.

Jag har mailat lite frågor om nomineringsprocessen och återkommer med svaret.
Jag håller med, vettiga åsikter enligt mig.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2362646 Av din atre föreslagna personer är det enligt mig enbart Nordgren som har i en styrelse att göra. Jenny är trevlig men är inte rätt kvinna för att driva SVEMO framåt, tror jag. Mumlan är jag mer osäker på.

Jag tycker dock att oFFkeFFs idé om en utökad styrelse är bra. Skulle nog vara lättare att få folk då dessutom.


Hönan eller ägget. Eftersom ekonomin i Svensk RR är minimal är betald personal inte det enklaste att skaka fram.


Att spekulera med siffror tagna ur luften för en annan sport är väl inte så relevant?


Jag håller med, vettiga åsikter enligt mig.


Hönan eller egget. Menar du att det inte går att skaka fram 300 - 400 tusen för en affärside? Det gör ju folk dagligen. (knappast betraktat som mycket pengar)
Och givetvis måste man kolla på liknande evenemang för att ta fram siffror till kalkyler.
Fotboll och hockey har ju mellan 15000 - 30000 personer i publik. Men den sporten ligger lite långt ifrån RR så därför valde jag Speedway som jämnförelse som är mera snarlikt. Skillnaden är bara att dom gör allt lite bättre.
 
Eskilsson skrev:
2362686 Hönan eller egget. Menar du att det inte går att skaka fram 300 - 400 tusen för en affärside? Det gör ju folk dagligen. (knappast betraktat som mycket pengar)
Och givetvis måste man kolla på liknande evenemang för att ta fram siffror till kalkyler.
Fotboll och hockey har ju mellan 15000 - 30000 personer i publik. Men den sporten ligger lite långt ifrån RR så därför valde jag Speedway som jämnförelse som är mera snarlikt. Skillnaden är bara att dom gör allt lite bättre.
Den bistra sanningen är att Svensk RR inte är någon stor publiksport, vi hade 800 betalande på SM Knutstorp 2005, året innan hade vi 400 st...
 
GSXR1100R skrev:
2362691 Den bistra sanningen är att Svensk RR inte är någon stor publiksport, vi hade 800 betalande på SM Knutstorp 2005, året innan hade vi 400 st...


Och det är ju för att evenemangen är astrista, dåligt marknadsförda, flera banor har läktare utan tak (om det änns finns läktare) plus att det ser ut som en lekstuga i depån. (finns inget coolt att kolla på som 12årig grabb, så dom kommer aldrig släpa med sig mamma och pappa dit).
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top