Svarv och fräs-tråden

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En sak jag upptäckte häromdan på Youtube är Blondihacks. Hennes serie om Lathe skills är bra.
Innehåller mycket tips. Även om jag inte delar hennes förkärlek för snabbstålsverktyg.( Mest beroende på att jag sällan lyckas slipa dom riktigt bra)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snabbstål har sina fördelar i att man kunna slipa till dom konturer samt vinklar som behövs för olika material..
Hårdmetalls skär har sina fördel när de handlar om produktion..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snabbstål har sina fördelar i att man kunna slipa till dom konturer samt vinklar som behövs för olika material..
Hårdmetalls skär har sina fördel när de handlar om produktion..

Precis, man ska använda rätt slägga för uppgiften...

Jag har kollat en hel del på folk med "Chinese mini lathes" som bygger modellmotorer, och ofta är lösningen att tillverka ett unikt snabbstålsverktyg för en knepig uppgift.

Sen såg jag någon som tillverkade/modifierade trottelnålar till förgasare som hade gjort ett specialstål som tog hela nållängden i ett svep och gav alla nålar samma profil
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte ta tag och fixa till Jula fräsen så gott det går och har hittat lite på nätet där folk moddat den fräs jag har. Tänker först byta pelaren till en massiv 70 mm slipad axel och även ha den ca 30 cm längre än original pelaren som består av ett rör med ca 2,5 mm gods detta för att få bättre kontakt yta i foten och sen låta den gå genom bordet då man sänker fräsen. Största problemet med min fräs äratt det är glapp mellan pelaren och foten men jag tror att detta bör försvinna om man byter ut pelaren så man får längre anliggningsyta mellan pelaren och foten, tänker dock ta till längden så att man kan bygga en extra lagring för pelaren på undersidan som man kan skruva fast i en stor tjock plåt på undersidan av fräsen.

Tänker också byta lager i spindeln och detta får väl bli en början för att förhoppningsvis få lite ordning på den värdelösa fräsen så den i alla fall duger att fräsa med för sånt som inte kräver nån jätte precision.

Är det nån som har tips på vad man köper en 70 mm slipad axel som är 80 cm lång till vettigast pengar? Kullager.se är var jag hittat, några andra tips?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte ta tag och fixa till Jula fräsen så gott det går och har hittat lite på nätet där folk moddat den fräs jag har. Tänker först byta pelaren till en massiv 70 mm slipad axel och även ha den ca 30 cm längre än original pelaren som består av ett rör med ca 2,5 mm gods detta för att få bättre kontakt yta i foten och sen låta den gå genom bordet då man sänker fräsen. Största problemet med min fräs äratt det är glapp mellan pelaren och foten men jag tror att detta bör försvinna om man byter ut pelaren så man får längre anliggningsyta mellan pelaren och foten, tänker dock ta till längden så att man kan bygga en extra lagring för pelaren på undersidan som man kan skruva fast i en stor tjock plåt på undersidan av fräsen.

Tänker också byta lager i spindeln och detta får väl bli en början för att förhoppningsvis få lite ordning på den värdelösa fräsen så den i alla fall duger att fräsa med för sånt som inte kräver nån jätte precision.

Är det nån som har tips på vad man köper en 70 mm slipad axel som är 80 cm lång till vettigast pengar? Kullager.se är var jag hittat, några andra tips?

Maskindelen funkar om man vill slippa köpa hela 6 meters längder.
https://www.maskindelen.se/

Vad är det för fräs du hittat hos Jula?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Maskindelen funkar om man vill slippa köpa hela 6 meters längder.
https://www.maskindelen.se/

Vad är det för fräs du hittat hos Jula?

Maskindelen har bara 50 mm slipad axel jag måste ha 70 mm diameter.

Fräsen jag har en den röda värdelösa borrfräsen som så där för så där en ca 15 år sen. Dock finns det lite trådar på bla maskinisten.se, elektronikforum, rejsa.nu där folk moddat dessa maskiner till i alla fall hyfsat fungerande fräsar. Största problemet med min fräs är att pelaren är ett 70 mm rör med ca 2,5 mm gods så det är för vekt, vet som sagt inte om jag även har ett glapp mellan foten och pelaren eller om det bara är det klena röret som sviktar. Jag betongfyllde röret men det blev ingen skillnad men det blev väl inte sämre i alla fall då det gäller självsvängning med lite mer vikt i maskinen.

Har helt klart för mig att detta inte kommer att bli nån precisionsmaskin men kan jag få den till en duglig "garagemaskin" för fräsning där det inte krävs jätte precision med lite moddningar och fix så är jag nöjd. Då jag redan har maskinen så kan jag tänka mig att lägga ut ett par tre tusen för att den ska bli bättre.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*
Är det nån som har tips på vad man köper en 70 mm slipad axel som är 80 cm lång till vettigast pengar? Kullager.se är var jag hittat, några andra tips?

Kolla med firmor som pysslar med reparation av tyngre entreprenad- skogs- och lantbruks-maskiner.
Där kan du säkert få tag i begagnad kolvstång till hydraulcylinder.
Slipad, kromad och i vissa fall även härdad. :)

För din del spelar det ju ingen roll om det är stenskott i kromet eller enstaka repor, så länge det är rakt funkar det ju inte sämre än det veka ämnesrör du har i fräsen nu...


Skrotlådorna på såna där ställen kan vara...innehållsrika!
Lycka till med jakten!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Orkade inte söka längre utan beställde en 80 cm lång 70 mm slipad axel från kullager.se, beställde även nya SKF lager till spindeln och remskivan. Har funderat på detta i tre års tid så nu får det vara nog funderat ;)

Har även funderar på hur jag hyfsat enkelt bör kunna bygga en finmatning i Z-led på denna maskinen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är ju kanske inte riktigt svart och fräs, men jag använder en svarv i alla fall :tungan

Jag har en 8mm alurundstång som jag vill gänga. Jag svarvar ner den en tiondel innan jag börjar gänga, för att lätta lite på belastningen. Den första biten jag gjorde blev klockren, så jag försökte göra en till. Men då släpper bara gängorna från axeln :huvet Då hade jag gängat allt i ett svep, så jag tänkte att det kanske fastnade spån så att det nöp. Så jag började om, och varje varv backade jag ett halvvarv för att rensa gängorna, det blev lite bättre men inte speciellt bra ändå, det såg ut som att en mutter hade skurit mot gängan. Båda gångerna smorde jag med skärolja.

Vad gör jag för fel? Ska jag gå ner ännu mer i diameter innan jag börjar? Är Biltemas gängsnitt sopor som bara tål några centimeter alutstång innan dom ger upp?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Svarva ner diametrn en tiondel är helt oki...
Bättre å använda gäng olja eller gäng pasta... Kärt barn har många namn..

De kan vara så att biltemas gängverktyg inte är dom vassaste i lådan då... (Har inte någon erfarenhet av biltemas).. Kan vara en orsak.
De andra kan vara att gängsnittet inte varit vikelrätt...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det här är ju kanske inte riktigt svart och fräs, men jag använder en svarv i alla fall :tungan

Jag har en 8mm alurundstång som jag vill gänga. Jag svarvar ner den en tiondel innan jag börjar gänga, för att lätta lite på belastningen. Den första biten jag gjorde blev klockren, så jag försökte göra en till. Men då släpper bara gängorna från axeln :huvet Då hade jag gängat allt i ett svep, så jag tänkte att det kanske fastnade spån så att det nöp. Så jag började om, och varje varv backade jag ett halvvarv för att rensa gängorna, det blev lite bättre men inte speciellt bra ändå, det såg ut som att en mutter hade skurit mot gängan. Båda gångerna smorde jag med skärolja.

Vad gör jag för fel? Ska jag gå ner ännu mer i diameter innan jag börjar? Är Biltemas gängsnitt sopor som bara tål några centimeter alutstång innan dom ger upp?
Alu smörjer man med sprit! Använd T-röd t.ex, olja kletar ihop.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har tagit ner till 7,8mm för att gänga M8, det borde väl inte vara för grovt? :va

Jag håller det så vinkelrätt det går, ämnet sitter i chucken, och dobben pressar gängkloppan så rakt det går, sen vrider jag chucken. Jag skulle inte kunna göra det rakare för hand.
Svarva ner diametrn en tiondel är helt oki...
Bättre å använda gäng olja eller gäng pasta... Kärt barn har många namn..

De kan vara så att biltemas gängverktyg inte är dom vassaste i lådan då... (Har inte någon erfarenhet av biltemas).. Kan vara en orsak.
De andra kan vara att gängsnittet inte varit vikelrätt...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De ända rödsprit gör är att spånen inte fastnar på skärverktyget... De smörjer inge... Därför gängolja..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har tagit ner till 7,8mm för att gänga M8, det borde väl inte vara för grovt? :va

Jag håller det så vinkelrätt det går, ämnet sitter i chucken, och dobben pressar gängkloppan så rakt det går, sen vrider jag chucken. Jag skulle inte kunna göra det rakare för hand.
Man kan ta bort dubben å använda den plana ytan från dubbdockan för att få gängsnittet vinkelrätt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ta bort dubben å använda den plana ytan från dubbdockan för att få gängsnittet vinkelrätt...
Jag svarvade en liten tapp som passade i snittet, och några mm lite grövre för att det skulle börja ta gäng.
De ända rödsprit gör är att spånen inte fastnar på skärverktyget... De smörjer inge... Därför gängolja..
Ska man alltså ha både och till alu, eller bara T-doja?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är ju kanske inte riktigt svart och fräs, men jag använder en svarv i alla fall :tungan

Jag har en 8mm alurundstång som jag vill gänga. Jag svarvar ner den en tiondel innan jag börjar gänga, för att lätta lite på belastningen. Den första biten jag gjorde blev klockren, så jag försökte göra en till. Men då släpper bara gängorna från axeln :huvet Då hade jag gängat allt i ett svep, så jag tänkte att det kanske fastnade spån så att det nöp. Så jag började om, och varje varv backade jag ett halvvarv för att rensa gängorna, det blev lite bättre men inte speciellt bra ändå, det såg ut som att en mutter hade skurit mot gängan. Båda gångerna smorde jag med skärolja.

Vad gör jag för fel? Ska jag gå ner ännu mer i diameter innan jag börjar? Är Biltemas gängsnitt sopor som bara tål några centimeter alutstång innan dom ger upp?

Är det lång sträcka du gängar så behövs det styrning för annars tenderar gängsnittet liksom vobbla fram och tillbaka längs stången.
En "fuskis" är att man första svarvar gängan men inte fullt gängdjup utan när det är någon tiondel kvar tar man fram gängsnittet. Då får gängsnittet liksom styrning och går rakt utan att vobbla.

Man kan naturligtvis skippa gängsnittet och helt enkelt svarva till rätt gängdjup men då blir det lite finlir på slutet så man sparar tid genom att ta gängsnittet för sista tiondelen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett annat trick (fusk?) är att först svarva av en bit till innerdiametern på gängsnittet som snittet får styra på.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top