Svarv och fräs-tråden

Skulle sticka av en bussningar till Hondan som var 19 mm i diameter och hade runt 300 rpm, gick fint utan att det skrek eller några andra konstigheter sen högg det som till och stålhållaren gick av.
Det kan vara i princip vad som helst men körde du HM så är 17 skärmeter alldeles för lite, med HM på den diametern kan du börja på runt 2000 i varv. och någonstans kring 0,05-0,1 i matning, gissar att du handvevar så det där är lite känsla för att få till.
Avstickning är lite speciell, spånkläm är t.ex. en sak som går fort och klipper hela hållaren. gäller att ha en bra spånbrytare som viker ihop så spånan är smalare än spåret du sticker.
låg du för högt över centrum kan det börja gå på släppningsvinkeln och inte skära ordentligt, blir det för varmt så går det fort dåligt.
Grundtanken är att få iväg värmen med spånen och inte in i biten.
ta en hylsa eller en pinne och fånga det du sticker av, när det börjar vika sig just innan det går av kan det skada ditt skär, i alla fall när det gäller manuell svarvning.
 
Det blir nog att läsa på en hel del, enligt kompisen som jobbar med sånt här så ska man köpa nån bok vilket förmodligen är boken two stroke tagit och fotat av sidorna från. Misstänker att man har en hel del att lära sig om detta med svarvning, typ allt ;)
 
Rätt tråd för en fråga.

Är det någon som har verktyg o kunskaper att hjälpa till med 2 drev? Rakskurna med splines då dessa sitter på utgående axel tapp från vevaxeln.

Betalar naturligtvis vad det kostar utan att knorra det minsta, det finns flertal Firmor som sysslar med detta men det kan ju finnas någon som har tid o gillar extra jobb med stålar i näven.
 
Nu har jag fått dit snabbaste, gick hyfsat smidigt att få dit det. Fick borra upp hålet i toppsliden och fräsa till plattan till stolpen som följde med snabbfästet för att passa i uttaget på undersidan av toppsliden.

Nån som vet om man kan köpa nån form av snabbspak till muttern på snabbfästet så man enkelt kan rotera det? M14X1.5 är gängan på muttern. Eller blir det att tillverka nåt själv om man vill ha det?

 
Nu har jag fått dit snabbaste, gick hyfsat smidigt att få dit det. Fick borra upp hålet i toppsliden och fräsa till plattan till stolpen som följde med snabbfästet för att passa i uttaget på undersidan av toppsliden.

Nån som vet om man kan köpa nån form av snabbspak till muttern på snabbfästet så man enkelt kan rotera det? M14X1.5 är gängan på muttern. Eller blir det att tillverka nåt själv om man vill ha det?


Brukar köpa billiga verktyg på loppis för att lämna permanent på sådana där platser där man ofta behöver nyckeln. Och dessutom vill du nog kapa den kortare.
Kines-/Biltema-kvalitet duger ju där, särskilt ifall man kapar längden så kommer det ju automatiskt bli lågt moment på ingreppet.
 
M14x1,5 är en fingänga, så det är nog lite knepigt att göra en spak till rimlig kostnad. Verkar betydligt enklare att göra en ny stolpe med M10 i toppen och använda den spak som kom med svarven. Eller helt enkelt bara ha en blocknyckel liggande i IKEA-lådan bland alla andra tillbehör. Och ägna tiden du sparar på hunden.
I dag lyser solen för andra gången på en dryg månad, så God Jul.
 
M14x1,5 är en fingänga, så det är nog lite knepigt att göra en spak till rimlig kostnad. Verkar betydligt enklare att göra en ny stolpe med M10 i toppen och använda den spak som kom med svarven. Eller helt enkelt bara ha en blocknyckel liggande i IKEA-lådan bland alla andra tillbehör. Och ägna tiden du sparar på hunden.
I dag lyser solen för andra gången på en dryg månad, så God Jul.

M14x1,5 är gängan på hjulskruvar för VW bland annat (om jag nu minns rätt, men kolla typ Bilbutterikskatalogen)
 
Då man har en svarv (om man har gäng grejer vilket jag inte har) borde man ju kunna göra en ny gängad "topp" liknande originalspaken men med M14 gänga och ta handtaget från orginal M10 låsspak.

Hundarna har fått sin del idag
 
M14x1,5 är gängan på hjulskruvar för VW bland annat (om jag nu minns rätt, men kolla typ Bilbutterikskatalogen)

Så Bosse kanske kan gå till närmaste däckverkstad och köpa en mutter på vilken han därefter svetsar fast två lagom stora öron så att han får en slags vingmutter.

Fast enklast är nog fortfarande att bara hänga dit en blocknyckel och lämna på mutern.
 
Jag är inne på att tillverka en ny topp till låsspaken likadan liknande den som är till originalfästet och sen ta handtaget från originalspaken. Det bör ju gå hyfsat bra tycker jag måste bara fixa gänggrejer gäng grejer så man kan gänga 14x1,5.
 
Det blir nog att läsa på en hel del, enligt kompisen som jobbar med sånt här så ska man köpa nån bok vilket förmodligen är boken two stroke tagit och fotat av sidorna från. Misstänker att man har en hel del att lära sig om detta med svarvning, typ allt ;)

Svart.jpg
ISBN: 978-1-921422-02-8

Kompakt och lättbegriplig även för oss "nästan-ingenjörer".
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top