Svarv och fräs-tråden

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En gissning. Den har en skruv enbart för gängskärning. Drivs från spindeln via en massa kugghjul. Det sitter en halvmutter (grön spak)som kopplar in matningen av släden vid gängskärning. Ser att det sitter en gängklocka till höger på släden. Bra att ta reda på stigningen på ledarskruven. Om det är tumstigning måste man ha ett 127 hjul för att gänga metriskt.
Kan inte se om det finns någon kuggstång på bädden. Det vanliga är att handhjulet för längdmatningen går på en kuggstång. Men handmatningen kanske går på ledarskruven? I så fall får inte skruven rotera annat än vid gängskärning.
Herr Bergman verkar ha varit en ganska originell person. Men om han gjort som dom flesta andra så borde det vara så här: Under skruven sitter drivstången för matning vid vanlig svarvning. Den drivs konstigt nog med en flatrem från spindeln. Man får aldrig köra gängmatning och svarvmatning samtidigt. Varför skiten låser sig kan ju vara ett handhavandefel eller nåt mekaniskt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Någon höjdare är det säkert inte, men jag är inte kräsen. Jag är ju bara hobbysvarvare, så länge den gör hjälpligt exakta prylar så duger det åt mig :) Jag har inte råd med kvalitetsmaskiner för hur mycket pengar som helst, gamla bojsänken passar min budget bättre :hihi

Står på listan över saker att införskaffa, men just nu var det nog bra att jag inte har det för då matningen låser sig så slirar remmen, det är såpass hårt det låser sig... Hade jag haft färskt remklister på så hade jag kanske dragit sönder något, så det var nog tur i oturen.

Till att börja med så skulle jag egentligen bara vilja veta om jag uppfattat svarvens reglage och funktioner korrekt eller om jag gör något grundläggande misstag, samt vilken funktion drevet i mitten har och om det kan vara det som dummar sig så att matningen låser sig. Får jag baar rätt på dessa grundläggande parametrar så tror jag att jag ska kunna bekanta mig vidare med svarven på egen hand och lära känna den och dess funktioner i sinom tid.
Låter som att gäng matning o normal matning är inkopplad samtidigt.

Då låser sig matningen o svarven stannar.

Ungefär som att lägga i både 1,n o 2,n på hdn o släppa kopplingen, när dreven hinner ikapp i thigtas till nyper växellådan axlar o det blir tvärstopp.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag menar att de är enklare me lite mer modern svarv som har en växellåda å inte remdrift.. För mig att de inte går å få upp den över 500 varv i minuten då.. Avsaknaden av skaler är svårt att veta hur mycke typ 2 mm är på detaljen. .
När man gängar så har man INTE den vanliga matningen inkopplad... Den gula inringade är antingen för matningen till tvärmatningen..
Såklart är det enklare, men någon sådan har jag inte råd med så jag får klara mig med dylikt gammalt räppel :) Kan nog stämma att den gula har med tvärmatning att göra då den spaken på något sätt kopplar samman längs och tvärsmatningen... Behåller den i neutralläge för stunden.
En gissning. Den har en skruv enbart för gängskärning. Drivs från spindeln via en massa kugghjul. Det sitter en halvmutter (grön spak)som kopplar in matningen av släden vid gängskärning. Ser att det sitter en gängklocka till höger på släden. Bra att ta reda på stigningen på ledarskruven. Om det är tumstigning måste man ha ett 127 hjul för att gänga metriskt.
Kan inte se om det finns någon kuggstång på bädden. Det vanliga är att handhjulet för längdmatningen går på en kuggstång. Men handmatningen kanske går på ledarskruven? I så fall får inte skruven rotera annat än vid gängskärning.
Herr Bergman verkar ha varit en ganska originell person. Men om han gjort som dom flesta andra så borde det vara så här: Under skruven sitter drivstången för matning vid vanlig svarvning. Den drivs konstigt nog med en flatrem från spindeln. Man får aldrig köra gängmatning och svarvmatning samtidigt. Varför skiten låser sig kan ju vara ett handhavandefel eller nåt mekaniskt.
Stämmer, har en trapetsgänga som den gröna spaken låser fast i via två "käftar", en övre och en undre. Denna antar jag är till för gängskärning. Handmatningen drivs mycket riktigt av en kuggstång monterad på undersidan av bädden, och under trapetsgängstaven sitter en slät rundstav med ett spår infräst som sköter matningen vid slätsvarvning. Den matningen sköts av spaken längst till höger (blå, gömd bakom handvevhjulet) och fungerar utan problem. När jag försöker köra gängmatningen så lämnar jag den spaken i neutralläget i mitten och den ska då vara helt frikoplad. Kör alltså inte två matningar samtidigt, så det är inte därför det låser åtminstone...
Låter som att gäng matning o normal matning är inkopplad samtidigt.

Då låser sig matningen o svarven stannar.

Ungefär som att lägga i både 1,n o 2,n på hdn o släppa kopplingen, när dreven hinner ikapp i thigtas till nyper växellådan axlar o det blir tvärstopp.
Hade varit glad om det vore så enkelt, men tyvärr inte. Normalmatningen är i neutral, ändå låser det...

Har felsökt lite till och kommit fram till VAD det är som händer, dock inte varför. Jag misstänker att det måste röra sig om något mekaniskt fel, för låsningen verkar ske vid samma område varje gång och resulterar i att tänderna på käftarna som låser släden vid ledskruven biter in i ledskruven och orsakar skada. Har dock ingen aning om varför de biter som de gör just på det stället, har testat att köra matningen på resten av skruvens längd och det funkar utan problem. Men just när släden närmar sig chucken så gräver käftarna in sig i trapetsgängstången och allt stannar :(
20230127_220151.JPG
Jag förstår verkligen inte varför det biter som det gör just här. Har testat att städa upp gängorna med en fil och tvätta rent, det gjorde absolut ingen skillnad. Käftarna biter på exakt samma sätt varje gång släden når detta område... Matningen funkar hur bra som helst längs hela resten av ledskruvens längd, men precis här så biter käftarna in i skruven och låser hela skiten. Hur fan kan det bli så? :va
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kolla vad som sker om då tar fram sliden förbi skadan å kör gängningen bakåt.. Min tanke är om skadan upståt av att någe stoppar eller är det gammal skada som gör att den stannar..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla vad som sker om då tar fram sliden förbi skadan å kör gängningen bakåt.. Min tanke är om skadan upståt av att någe stoppar eller är det gammal skada som gör att den stannar..
Jag tänkte på det också så jag testade. Det verkar bara vara vid matning åt vänster som det blir knas, jag testade att köra motorn i backläge från vänster till höger och då hände inget... Eller så hade jag bara tur när jag testade... Känns ju som att om det hade varit en gammal skada så borde det ha löst sig när jag snyggade till gängorna med filen efter att det bitit fast... Kan inte se att det är något annat som stoppar eller tar i när släden når detta område, att köra manuell matning eller maskinmatning fungerar felfritt längs hela svarvens längd. Men just gängmatningen vill inte när man kör från höger till vänster och börjar närma sig chucken...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkte på en sak om de går att vända på axeln så skadan hamnar åt andra hållet... De är sällan man gängar längst bort från chucken..
Kolla om de funkar...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte på en sak om de går att vända på axeln så skadan hamnar åt andra hållet... De är sällan man gängar längst bort från chucken..
Kolla om de funkar...
Har tänkt samma tanke men tyvärr är den inte identisk i båda ändar... Kan ju vara att det skulle funka att vända ändå, jag får testa. Som du säger, tror ju helt klart att jag kommer gänga mer närmre chucken än bortre ändläge så det hade ju absolut kunnat vara en lösning. Men helst vill jag ändå komma till rätta med vad problemet kan bero på, så jag inte sabbar gängan i båda ändar i onödan...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle tippa på gammal skada å när du testat å de tagit stopp så har de kommit färska märken i skadan..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På min skolsvarv a kvallites svarv från 80 talet var det samma sak den låste matningarna på exakt samma ställe.

Så vid undersökning o disekering så fann jag att drevet som tar in roterande från matar stången till växellådan för längd/tvär matning var sprucket,

Någon har kört bägge matningarna o då helt enkelt av kraften spräckt drevet.

Sitter på axeln bakom v-lådan, man får demontera rubbet för att komma åt att se på min svarv iallafall.IMG_20230128_114632.jpgIMG_20230128_114642.jpg
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Troligen har du en skada på ledarskruven. Om du demonterar skruven och halvmuttern borde det gå att hitta var låsningen sitter och snygga till gängan. Mycket enklare med lösa bitar än på plats.
Om skadan bara är på ett par varv på skruven kommer det inte att försämra noggrannheten särskilt mycket eftersom halvmuttern täcker flera gängvarv.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På min skolsvarv a kvallites svarv från 80 talet var det samma sak den låste matningarna på exakt samma ställe.

Så vid undersökning o disekering så fann jag att drevet som tar in roterande från matar stången till växellådan för längd/tvär matning var sprucket,

Någon har kört bägge matningarna o då helt enkelt av kraften spräckt drevet.

Sitter på axeln bakom v-lådan, man får demontera rubbet för att komma åt att se på min svarv iallafall.View attachment 480445View attachment 480446
Tack för tipset, ska kika och se om jag kan se några spruckna drev :)
Jag skulle tippa på gammal skada å när du testat å de tagit stopp så har de kommit färska märken i skadan..
Kan säkert vara så enkelt, det är ju just vid ett område där gängorna känns mer skadade än övriga skruven. Får testa och se vad jag kan åstadkomma med en fil och lite tålamod... Förhoppningsvis går det att snygga till hjälpligt så det funkar sen.
Troligen har du en skada på ledarskruven. Om du demonterar skruven och halvmuttern borde det gå att hitta var låsningen sitter och snygga till gängan. Mycket enklare med lösa bitar än på plats.
Om skadan bara är på ett par varv på skruven kommer det inte att försämra noggrannheten särskilt mycket eftersom halvmuttern täcker flera gängvarv.

Ja, blir nog till att riva isär och kolla över det mesta tror jag. Något litet glapp som skulle behöva schimsas ändå, lika bra att få kollat över allt så att den funkar ordentligt sen. Skönt att veta att det nog inte var handhavandefel iallafall :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för tipset, ska kika och se om jag kan se några spruckna drev :)

Kan säkert vara så enkelt, det är ju just vid ett område där gängorna känns mer skadade än övriga skruven. Får testa och se vad jag kan åstadkomma med en fil och lite tålamod... Förhoppningsvis går det att snygga till hjälpligt så det funkar sen.


Ja, blir nog till att riva isär och kolla över det mesta tror jag. Något litet glapp som skulle behöva schimsas ändå, lika bra att få kollat över allt så att den funkar ordentligt sen. Skönt att veta att det nog inte var handhavandefel iallafall :)
Om du haft en svarv som kan svarva gängor så hade du kunnat svarva till en ny skruv. ☺️

Du kan inte koppla loss motorn och köra för hand? Det brukar jag göra när jag mekar med liknande maskiner. Då känner man vad som händer.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hade ett snabbfäste på förra lilla svarven av Dixon typ. Snålade och satte det på den större. Aldrig riktigt nöjd. Efter 5 år äntligen bytt till ett större av Aloris typ. Tog hela dan att göra fästbitar. Bara att handla fler sidohållare nu.
Före:
SOBA.JPG

Efter:
AXA.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du haft en svarv som kan svarva gängor så hade du kunnat svarva till en ny skruv. ☺️

Du kan inte koppla loss motorn och köra för hand? Det brukar jag göra när jag mekar med liknande maskiner. Då känner man vad som händer.
Får väl se om jag kan få denna att sköta sig åtminstone ett tag så kanske det blir till att försöka tillverka en ny :hihi

Har testat att veva för hand också, det nyper på samma ställe :(
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Får väl se om jag kan få denna att sköta sig åtminstone ett tag så kanske det blir till att försöka tillverka en ny :hihi

Har testat att veva för hand också, det nyper på samma ställe :(
Kan du frikoppla växellådan och köra den för hand och vice versa? Då vet du ju om felet är i skruven eller växellådan.

Jag antar att det är en kulskruv? De är känsliga för skador då det är tighta toleranser och typ inget spel.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Har roat mig sporadiskt senaste veckorna med att göra ett ursvarvningshuvud till min lilla Emco Fb-2. Någon som har en lite större fräs men som vill ha en lite mindre, typ Emco? Jag har fått blodad tand och vill ha mer :rofl
IMG_20230129_160912.jpgIMG_20230129_161455.jpgIMG_20230129_131543.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan du frikoppla växellådan och köra den för hand och vice versa? Då vet du ju om felet är i skruven eller växellådan.

Jag antar att det är en kulskruv? De är känsliga för skador då det är tighta toleranser och typ inget spel.
Nja, har ju inte direkt någon växellåda att tala om utan får byta kuggar manuellt om man vill ändra utväxling... Men jag får kolla igenom allting, se om jag kan se några spruckna drev eller dylikt. Blir ändå en service av maskinen innan jag börjar använda den ordentligt, smörja upp och tighta till saker och ting så gott det går etc :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nja, har ju inte direkt någon växellåda att tala om utan får byta kuggar manuellt om man vill ändra utväxling... Men jag får kolla igenom allting, se om jag kan se några spruckna drev eller dylikt. Blir ändå en service av maskinen innan jag börjar använda den ordentligt, smörja upp och tighta till saker och ting så gott det går etc :)
E Kawan klar ännu?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
E Kawan klar ännu?
Näe, allt kring den bråkade så mycket med mig sist jag pillade med den att jag lite tappade orken och kände att jag behövde ta lite semester ifrån den. Börjar dock bli mer och mer sugen på att ta tag i den igen, så det kommer nog en uppdatering snart :)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top