SV-Tråden!

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Vackert. :Bugar
Önskar jag hade de kunskaperna.

Nu är det här fullkomligt OT men...:fyllisar
Det här är första gången jag använt fräs, det är inte alls svårt men det är fördelaktigt att ha någon som assisterar, man får vara lite försiktigt så man drar i spakarna åt rätt håll (annars sabbar man allt och får börja om). Den största nackdel är att det tar tid samt att man måste ha tillgång till maskin.
Desto mer man testar, desto duktigare blir man, desto snabbare går det :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
I brist på annat skoj lägger jag upp en bild på lillhojen nyskodd med mjukost inför det stundande besöket på Gotland Ring. Andra uppdateringar innefattar bromsok från Honda SP2, PP-Tuning fotpinnar och en bakstudsare från ZZR1400. Dämparen på hojen på bilden är dock fortfarande Kawasaki ZX10, som har lite för mjuk fjäder för min vikingakropp.

Om en vecka bär det av!

bild 2 kopia.jpg
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Plockade lite med bromsarna i helgen. Var luft... inte ofta jag har haft luft i bromsarna men nu är det ny vätska och klart bättre. Såg dessutom att jag inte kan räkna... bakdämparen var inte på hårdaste läget :rodnar
Så nu har man lite hårdare bakdämpare och bättre bromsar bak. Lika trevlig motor :D
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Kör med 20W olja. Öka med lite mer olja (obs lite) om du känner att du vill ha ännu mer, det är ju enkelt att göra efteråt. Se även till att öka förspänningen fram så du hamnar rätt. Mät "hänget" (sag) och gör en distans av PVC-rör i rätt dimensioner så att du hamnar på ett mer normalt häng.
När jag mätte min innan jag gjorde en distans hade jag 65mm.

Det finns många dämpare att köpa, vissa passar rakt av, vissa behöver lite modifikation.
Vilken man ska köpa beror på hur mycket man vill modifiera och vilken fjäder som sitter i den. Grym länk om olika bakdämpare.

Fjäderlängder/stroke:
View attachment 406825

Edit: Dessutom kostar en dämpare från ebay runt 500kr, inte så mycket pengar.

Funkar det verkligen med 20w olja? Hur lång distans har du i gaffelbenen?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Har en löjlig fråga men hur fungerar er bränslelampa? Min lyser en stund och slocknar sedan under en tid för att tändas igen. Kallas detta att blinka? Det är så lång tid den lyser/är släckt. Antar att det blir en tid när den lyser konstant? Vill minnas att jag läst om blinkande lampa men det är så långt intervall att jag blir fundersam. Eller är det givaren som ger olika signaler i gränslandet till att lampan börjar lysa? Hur mycket är det kvar vid blink/lysande lampa. Inte kört något längre med detta (nervös :D) utan hällt i ett par liter då det är tungt att putta mc.

Har en K3 om det spelar roll. Försökt läsa på nätet men motstridiga uppgifter och instruktionsboken följde inte med hojen. Verkar dock som om första generationen har blinkande lampa vid 4 liter och vid 1,5 liter fast sken.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är korrekt beteende och jag har för mig att det är typ en liter kvar när den börjar så där. Min givare verkar inte funka efter senaste vintermeket. #Fixittillitbreaks :tungan Brukar tanka vid 25 mil på trippen. Har hittills inte lyckats få min förgasar-00:a att dra mer än 0,51 l/mil och jag eco-kör inte precis.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Reserven tändes på min vid 16 mil, då fick jag i nästan 12 liter. Men då var det banåkning.
Är grymt imponerad vad denna lilla maskin klarar av, saknar bara lite bett i bromsarna. Vad har ni bromsbelägg på era maskiner?
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
I brist på annat skoj lägger jag upp en bild på lillhojen nyskodd med mjukost inför det stundande besöket på Gotland Ring. Andra uppdateringar innefattar bromsok från Honda SP2, PP-Tuning fotpinnar och en bakstudsare från ZZR1400. Dämparen på hojen på bilden är dock fortfarande Kawasaki ZX10, som har lite för mjuk fjäder för min vikingakropp.

Om en vecka bär det av!


View attachment 407487

Var zx10 bolt on eller var du tvungen att Moda något? Ska du sälja den och vad hade du tänkt för pris iså fall?
/Joacim
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag bultade dit en zx10r-stötis från en 08. Den stämmer på längden så när på en millimeter. Tyvärr så hamnar reservoaren mitt för batteriet med den dämparen så det måste dit ett mindre sådant. Annars var det en rätt smärtfri operation, det underlättar att ha travers i verkstan :)
Zx10r-dämpare från 2006 ska man inte behöva modda nånting för.

Jag kan ärligt talat inte märka nån större skillnad jämfört med standard men jag har bara kört grundinställningen hittills. Den går lite fastare och skönare på ojämn väg men jag tycker fortfarande att fronten är ganska "hoppig".

Racetech-fjädrar och 15w-olja åkte i i vintras. Trivs annars riktigt bra med hojen och det är svårt att motivera nåt byte till nåt annat.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
ZX10R -06, -07 funkar rakt av, liksom ZZR1400 av samma årsmodeller.

Min SV, på bilden, klotades tyvärr "litegrann" på Gotland och har nu ny ägare.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Hej hej allihopa, nu är det så att jag skaffade en 650 från 99 på semestern och trivs riktigt bra, men är lite nyfiken på varningslampan för överhettning. Ska den tändas när tändningen vrids på som dom flesta varningslampor gör? Min gör inte det och undrar om detta är ett korrekt beteende. . Mvh johan
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hej hej allihopa, nu är det så att jag skaffade en 650 från 99 på semestern och trivs riktigt bra, men är lite nyfiken på varningslampan för överhettning. Ska den tändas när tändningen vrids på som dom flesta varningslampor gör? Min gör inte det och undrar om detta är ett korrekt beteende. . Mvh johan

Hej Johan,
Har inte varit inne på den här tråden på länge :yoparty. Kollade på min hoj som också är en 99 och där tänds, bensinlampa, neutralen samt oljetryckslampan (den röda längst till höger i nedre raden). Kikade i instruktionsboken men där stod inget om vilka lampor som ska tändas. Kan kolla i Haynes när jag hämtat den om det står nånting där, så är det fortfarande aktuellt så lägg ett pm :). Kul förresten med ditt val, det är en riktigt rolig och kvick hoj att köra! :banana
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej.

Jag är ny i trådan, har nyligen kommit över en SV1000 (eller ska bli när den är ihopsatt i vart fall) som jag räddat från skrotdöden. Korta versionen så är den min för en platta öl och en whiskey. (Och då är whiskeyn bonus)
Hojen har varit med om en olycka, men inget allvarligt vad jag kan se. En del skrapmärken på högersidan på pipan, gotpinne och styre. Dock saknas alla kåpor inklusive tank, men allt annat är med, så en soppapump och provisorisk tank är det som behövs för att provköra den.
Ska syna ram och gaffel ordentligt när den är ihopsatt, men av det jag sett hittentills ser det rakt och fint ut.

DSC_0477.jpg

Tanken är att göra en banhoj av den. Skaffa detsamma behövs för att få den körklar, och sen har jag en billig hoj som duger för mina behov att köra av mig på bana ibland.

Uppdaterar här efterhand som projektet fortskrider. Har en TL1000R, så mycket känns bekant, men en del nytt också. Ska bli kul att ha nått att pilla med under mörka vinterkvällar.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Nå'n som vet om det finns att köpa stompgrips eller liknande till Suzuki bandit sv-650 2005?
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har tidigare kört en RD350 under vintern, då med crosstyre och plåtskruvade crossdäck.
Funderar nu på att köra min sv650s under vintern då med dubbade TKC80 eller K60. Men det jag måste göra är ju först och främst att byta ut clipon till något högre styre. Någon som gjort detta?
Försöka få tag på styrhuvud från den nakna modellen eller helt enkelt borra befintliga och sätta i hållare?
Lär ju behöva byta koppling och gaskabel, eller?
 

JayGay

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki Sv650s
Jag bytte till ett Renthal styre när jag byggde streetfighter på min SV. (bilder finns tidigare i tråden)
Jag borrade hål i befintlig styrkrona och förstärkte med tjocka metallbrickor på undersidan.
Du måste mycket riktigt byta broms och kopplingswire för dom är för korta. Det funkar bra med dom från N modellen.
Får även gratulera till ett bra val. Den är ashärlig som fighter. :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!

Har lite prylar liggandes som jag inte behöver
Framlykta
Baklyse
Orginal innerskärm
Eftermarknadsinnerskärm
Soppapump
Höger backspegel
Passagerardyna
Passagerarfotpinnar
Framgaffel.
Originalrör
Vindruta
Plus lite diverse plastdetaljer och hållare.

Kommer från en SV1000S -03

Tänkte lägga mig i pris på samma som det lägsta på ebay minus 10%
Inga problem att skicka om ni står för frakten, och vill man ha mer än en grej blir det rabatt såklart!
 

m sundeborn

Medlem
Gick med
16 Sep 2011
Ort
Tranås
Hoj
-03 Suzuki SV1000s
- - - Updated - - -

Hej!

Har lite prylar liggandes som jag inte behöver
Framlykta
Baklyse
Orginal innerskärm
Eftermarknadsinnerskärm
Soppapump
Höger backspegel
Passagerardyna
Passagerarfotpinnar
Framgaffel.
Originalrör
Vindruta
Plus lite diverse plastdetaljer och hållare.

Kommer från en SV1000S -03

Tänkte lägga mig i pris på samma som det lägsta på ebay minus 10%
Inga problem att skicka om ni står för frakten, och vill man ha mer än en grej blir det rabatt såklart!

Prova med att posta i "SV 1000-tråden" så får du nog fler svar.
Jag är intresserad av passagerarfotpinnar (har tappat gummit på min ena.)
Kan du skicka bild på Eftermarknadsinnerskärmen?
Du har inte en "hugger" till salu (eller annan bling bling till hojen).
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top