Svårt att sälja hojen?

R1 wannabe skrev:
Jag VET inte men nånting säger mej att en banhoj som gått 500 mil på nästintill fullgas i jämförelse med en gathoj som kanske gått 250 mil fullgas och 250 mil lugnt, så borde slitaget på banhojjen vara större. Ju fler gånger kolven går upp och ned i cylindern borde ju slitaget öka. Detsamma gäller för alla andra rörliga delar.

Däremot kan en misskött gathoj med lika många mil vara sämre än en välskött banhoj, men det är en annan sak.

Jag måste nog hålla med dig lite. Så klart lådan och dyl mer stryk på bana men grejorna är ju gjorda för att hålla. Ta min förra hoj en TKR HONDA 600-00 den skulle ju vara skrot om ingen brydde sig och byta olja, aldrig varmkörde liknade. Den går som ett klocka (oftast) men jag tror inte den skulle överleva många säsonger landsväg. En otrimmad 600-1000 har inte alls samma slitage som en kittad hoj och om den dess utom bara gått 200-400 mil :confused: Säg att du har 80 blås. Jämför då miltalen på dom båda hojarna då får. 250 mil bana gämfört med 1000 landsväg samt ev bankörning utan att veta om olja dyligt varit i ok skick. Vidare vad kostar en cbr 03 på blocket 70???(jag vet inte vad den kostar) här får du en 05 samma pris. Du förstår vart jag vill komma

björn

Många här e verkligen dummare än vad man kan tro...

En seriöst mekad, trimmad banhoj byter man kolvringar, ramlager efter en säsong. Detta är t.ex. gjort på min.

Så min motor med 250-270 mil är definitft fräschare en många tokgasade sporthojar med 1-2 tusen mil på mätaren. :kocko

Ibland blir man tröt på alla puckon som hänger här på SH.
Alla ni som inte vill ta i racehojar, dra åt ..... från Raceforumet.

flykay76 skrev:
...Alla ni som inte vill ta i racehojar, dra åt ..... från Raceforumet.
Nu är du orättvis. Frågor från gatknuttar om avdankade RR-hojars kondition är högst berättigade då många säljs just till gatåkare under förevändningen att de är mycket bättre servade än den genomdnittliga gathojen och att bankörning inte sliter mer än gatkörning. Jag har ingen åsikt om det men tycker att frågan är berättigad och borde kunna besvaras, förvaras eller avfärdas på ett sakligt sätt.

flykay76 skrev:

En seriöst mekad, trimmad banhoj byter man kolvringar, ramlager efter en säsong. Detta är t.ex. gjort på min.

Så min motor med 250-270 mil är definitft fräschare en många tokgasade sporthojar med 1-2 tusen mil på mätaren. :kocko

"Är den bankörd?" alt "Aldrig bankörd!!!"

Som om det skulle spela nån roll.

R1 wannabe skrev:
Tack för den passningen :)
Jag tror fortfarande att en banhoj slits hårdare än en gathoj.

Det stämmer det du säger.....banhojen slits mer än en gathoj.
MEN slitdelarna byts också ut betydligt oftare och funktionen på dessa kollas dagligen.
Därigenom så får du en hoj som är minst lika bra eller till och med bättre än en gathoj.
Motorerna är byggda för att hålla och slitaget på dessa ökar inte nämnvärt.

Ta däremot en välskött gathoj som ägaren rastar på bana 3 ggr / år.
Hur vanligt är det med oljebyte i motor o framgaffel efter varje bandag på en sån maskin??? Där får du ett högre slitage på grejerna iom att de inte underhålles på samma sätt.

Men som sagt...oavsett om det är en gathoj eller en banhoj, så är det ju hur seriös ägaren är som betyder något i slutänden...

mna 50 öre

Bankörd vs gatkörd

Banhojen kan precis som gathojen vara pedantiskt skött och välservad, det beror mer på ägaren än på hojen, dom flesta som tävlar i RR vill dock inte riskera att hojen inte funkar till 100% inför en tävling, just därför så ser man till att ha ordning på grejorna, funkar inte hojen så har man kastat bort en hel racehelg och det svider, man får i regel inte tillbaks startavg om man är för sent ute, dessutom har man laddat veckan innan och vill inte uppleva någon antiklimax.

Gathojar som gått på bana är samma sak, individens intresse att se till att hojen funkar är viktigare.

Den som tävlat RR ett tag lär sig oftast att serva hojen själv eller får hjälp av duktiga kollegor, det är för dyrt att lämna in hojen på verkstad flera ggr per år om man inte ha fetspons.

Gathojar kan iof vara misshandlade & misskötta av stuntfuckos som inte bryr sig för fem öre, men jag tror att dom flesta är intresserade av att hålla ett bra andrahandsvärde.

MC Verkstäder kan vara bra eller dåliga, oftast gör dom by the book men det finns verkstäder som fuskar med jobbet och skinnar en på pengar.

Stämplar i servicebok är altså ingen garanti att hojen är välskött.

Att handla beg av privatpersson kan vara ett klipp jämfört med hos en handlare, men en handlare är enklare att reklamera varan gentemot.

Bäst är att vara rik och köpa spritt ny hoj varje år och strunta i att det är dyrt men det är få förunnat.

En otrimmad sporthoj är byggd för att varvas och håller bra i många år om den sköts på rätt sätt.

Jag köpte min numera antika GSX1100R -90 ny hos en handlare, har servat det mesta själv och den har rullat 14.000 mil utan problem, nya kolvringar/tätningar med 10.000 mils intervaller, den rullar både på gata & bana.

Teddy skrev:
Nu är du orättvis. Frågor från gatknuttar om avdankade RR-hojars kondition är högst berättigade då många säljs just till gatåkare under förevändningen att de är mycket bättre servade än den genomdnittliga gathojen och att bankörning inte sliter mer än gatkörning. Jag har ingen åsikt om det men tycker att frågan är berättigad och borde kunna besvaras, förvaras eller avfärdas på ett sakligt sätt.

Mitt inlägg var just till "Alla ni som inte vill ta i racehojar, dra åt ..... från Raceforumet" och var ett inlägg skrivet med kanske för mycket känslor som jag hade vid det tillfället.
Självklart har man rätt i att fråga. (en gång, inte nått förbannat tjat)
Men dom som inte har nått annat på hjärtat en att just klaga... :fatta!

flykay76 skrev:

Jag håller helt med dig angånde SS hojar. Jag älskar dom, man får en jävla prestanda för lite pengar. Men om jag hadde pengar så ähh skit samma. Men du måste väll endå hålla med om att en SS hoj inte är gjord för landsvägskörning sevad eller inte?

ecce skrev:
Jag håller helt med dig angånde SS hojar. Jag älskar dom, man får en jävla prestanda för lite pengar. Men om jag hadde pengar så ähh skit samma. Men du måste väll endå hålla med om att en SS hoj inte är gjord för landsvägskörning sevad eller inte?

Helt klart!!!
Min hoj tror jag aldrig kommer att köpas för att köra på gata.

edit: konstig svenska....

de va lika segt förra året å få husa såld... å bilen har vart lite seg å bli av med oxå men bilen måste säljas eller bytas mot en lika dan fast kombi pga hunden min..

ecce skrev:
Instämer till fullo, jag har haft min SBK till salu hur länge som helst, en fullkittad ZXR750R, helt okörbar på gata om den ens gick att regga in vilket den inte gör heller, trots att det tydligt framgår i annonsen att hojen inte går att regga så får jag bara frågor om just detta, troligtvis vet inte frågeställaren hur nervös och bensintörstig en gammal SBK är, hojen är byggd för att ligga mellan 9-13K och det gör man inte på gata, under 9K så bluddrar den bara.

Men med 143 på slangen så tror många att det vore en ball gathoj, Öhlins och WP är inställda för bankörning och är på tok för hård i dämpningen för gatåka.

Folk frågar för att dom inte vet och det är iof inte så konstigt med tanke på att många gatåkare inte ens vet hur man byter olja & filter på sin egen hoj, eller så saknar dom helt enkelt intresse/ork.

Jag tjännade 1000spänn på min första Gsxr 600 gjorde inge ting me den bara körde över sommarn sen sålde den för 1000kr mer.... :)

Ganska hyfsad affär.....

///Micke

flykay76 skrev:
Å vad för hoj e du efter då? :hej
Om du kan tänka dig en R6a igen, ge mig ett bud.

Har tipsat bästa kompisen om din cykel han leter r6:a :banana

jag vill va otrogen kan inte hålla på med samma hela tiden då blir man ju bekväm :3freak

Den hade nog gått och få såld om du hade skött den lite.... :7peta

GSXR1100R skrev:
Instämer till fullo, jag har haft min SBK till salu hur länge som helst, en fullkittad ZXR750R, helt okörbar på gata om den ens gick att regga in vilket den inte gör heller, trots att det tydligt framgår i annonsen att hojen inte går att regga så får jag bara frågor om just detta, troligtvis vet inte frågeställaren hur nervös och bensintörstig en gammal SBK är, hojen är byggd för att ligga mellan 9-13K och det gör man inte på gata, under 9K så bluddrar den bara.

Men med 143 på slangen så tror många att det vore en ball gathoj, Öhlins och WP är inställda för bankörning och är på tok för hård i dämpningen för gatåka.

Folk frågar för att dom inte vet och det är iof inte så konstigt med tanke på att många gatåkare inte ens vet hur man byter olja & filter på sin egen hoj, eller så saknar dom helt enkelt intresse/ork.

Jag tänkte sälja aprilian innan köpte av r6an med jag gav upp, säljer den till våren i stället, bör ju vara mycket mer efterfrågan då!

jag har köpt en -01a, 1400 mil ni verkar veta lite...R6a är de också

Går det att fifla med mätaren? känns nästan som de:confused:

Borde jag byta ringar eller dylikt, den är servad 3 gånger hos yamaha.

Jag vet inte hur den är körd av tidigare ägare :3freak

flykay76 skrev:

Tråkigt att du känner så.
Jag trodde man kunde ställa en fråga i detta forum utan att bli idiotförklarad.
:(

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back