Svår att starta, Hur funkar bensin flödet? (bild) GPX 600R (1988)

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Hej, håller på att försöka få ordnign på tjejens MC, Det är en GPX Kawasaki från 1988.

Problemet är följande. Mycket svår att starta, det verkar inte som om bensinen kommer fram. Om man manuellt pumpar fram lite bensin till förgasaren, så går Mc:n igång, och går sedan som en klocka utan problem.

Har gjort en liten skiss som beskriver de slangar som jag kan se när jag lyfter bort tanken. Jag förstår inte riktig hur det funkar och skulle vilja ha lite hjälp. Fråga 1: som jag ställer mig är: Skall det flöda ut bensin ifrån beninkranen (B) när man sätter den på ON, och inte har någon annan slang kopplad till den. Det gör det nämligen inte just nu (misstäner ev. skit i den.)

Här kommer förklaringen till bilden som jag bifogar.
A= Tanken
B= Bensinkranen, en liten klump med ett rör som går in i tanken och som har ett litet filter på sig. På B finns det utag för 2 slangar.
Den ena av dessa 2 är tjock och går till ett Bensinfilter "C" och sen vidare till förgasaren "D"
Den andra lilla slangen på bensinkranen går också inn i förgasaren,D se skiss.
F= Här sitter det en svart klump, på motsatt sida av bensinkranen. Denna klump har en elkabel (bränslepumpen?) och sedan går det en slang från denna, via ett T-kors som ni kan se på skissen dels till kort sidan av tanken,A och dels till en slang som leder ner under Mc "E" och ut i luften, antar att detta är en slags övertrycks slang eller liknande som är till för att leda ut överflödig bensin eller nått.

några tips på felsökning ang. start problemet på MC?
MVh Daniel (0702-331888)

Bifogat

• MCbilder.JPG
    MCbilder.JPG
    9.5 KB · Visningar: 193
Nr 1. gör ren filtreringspipen (röret som går in i tanken) och montera kranen på tanken.
Innan steg två, se till att det finns bensin i tanken och att slangarna är anslutna till bensinkranen, hängade i luften så du ser va som händer.
Nr 2. Den lilla tunna slangen som e kopplad mellan Kran B och förgasare D vid insuget. Kolla så du har kranen B inställd på res eller on, sug i slangen. Kommer det ingen bensin så kan det betyda att ett membran är trasigt vilket gör att kranen inte kan öppna. Detta är en typ av automatisk säkerhetsavstängning, att det är motorns undertryck i insuget som används till att öppna kranen i läge on och res.

Du kan testa läge pri. oxå, kommer det ingen bensin då lär de va nån större propp i kranen.
I läge pri. på kranen B (om det finns på din kran?) så tvångsöppnar man kranen.

Förväxla inte den lilla luftslangen med bensinslangen, bensin smakar inge bra...

Läge pri, finns inte på kranen,B det är bara ON, RES och OFF som finns. Pipen som går in i tanken är ren och fin. det är även ett annat litet hål till höger om det långa röret som har ett litet filter på sig. Om man tar bort det lilla filtret och blåser med munnen i det, så kan man inte få igenom någon luft även om kranen står på (ON).. om man däremot tar tryckluften, så hör man ett membran som fladdrar och man kan få igenom luften ut i Bensin hålet. (tockare slangne som går till bensinfiltret.

Jag kan verkligen inte lista ut vad det är för klump,F som sitter på motsat sida av tanken, Vad gör denna ? Det är en eletrisk svart klump som jag inte kan förstå funktionen med? Det går ju en slang hår mot t-korset som sedan leder till "E", men om man bryter loss det svarta locket på elklumpen så ser man ingen funktion med slangen som är där, utan man ser bara 2 elkablar...

HAR testat, suga i det lilla slang hålet på bensinkranen, B.. men utan att lyckas få fram någon luft... (har haft bensinkran,B löst)....

Fler förslag? (kan man tvångsstart elektronikprylen i tanken, F ?? tänkte om man kopplar 6v batteriet rätt på??
mvh Daniel

Bry dig inte om "svarta klumpen". Är du säker på att det inte står PRI på kranen? Jag hade en GPZ och på den finns lägena ON, RES och PRI, det borde vara samma på GPX. Du ska inte kunna suga luft i vakuumslangen. Genom vakuumet öppnar ett membran bränslekranen när den står i läge ON eller RES. I läge PRI ska kranen vara öppen utan något vakuum.
Batteriet är 12V, inte 6. Det sitter ingen bränslepump på den hojen. Jag vet faktiskt inte vad den svarta klumpen är, men den hade jag inte brytt mig om om jag vore dig, utan se till så att det kommer bränsle från kranen.

Last edited:
Njä finns bara 3 lägen som sagt =/ har varit och kollat. Jag har även testat att suga från vakuum slagen och samtidigt försöka blåsa genom röret som går upp från bensinkranen och in i tanken =/ men nej. Däremot lyckas jag få genom luft om jag ställer bensinkraren mitt emellan "ON" och "RES" lite diagonalt mitt emellan dem vill säga.

Hej
Om hojen går som en klocka när du har fått igång den så är det nog inget fel på soppakranen.
När man startar så borde den gå på soppan som redan finns i förgasarna.
På undersidan av förgasarna brukar det finnas dräneringsskruvar.
Prova att lossa en eller flera för att se om det finns soppa där nästa gång du ska starta. I så fall är det nog inte brist på bensin som gör den svårstartad. Är det någon skillnad på kall eller varm motor?
Funkar choken?
Kanske dåligt batteri? Har du provat med ett annat batteri?
Kanske dåliga tändstift? När servades den senast? Ventilspel?

Oj, här kom lite nya rön... så här är det enl tjejen. Den startar fint efter det att man fått igång den... då kan du stänga av och starta den.. däremot om du väntar 1 dag, så startar den inte... då får du suga i någon slags slang (enl. tjejen) för att får fram bensin, och sen så går den igång och då funkar som en klocka. enl. tejejn fungerar chocken...

Ventilspelet är ej kontrollerat. kan vara dåligt.... den är ej servad med den saken på länge..
Batteriet är hyffsat, inte hel kasst, men inte världsbäst.
Tack så mycket för all hjälp!! just nu skall vi renovera stötdämparna, så vi har ingen möjlighet att provstarta just nu, men suger åt oss av all hjälp som vi kan få!

Om förgasarna är tomma på bränsle så startar inte hojen. Det kan man lösa genom att suga i vakuumslangen, men så ska man inte behöva göra. Det ska finnas ett läge på kranen där den öppnar utan vakuum, PRI som jag nämnt tidigare. Om det inte finns så testa med RES. Annars kan du testa med att ge den lite gas också när du försöker starta, det kan göra att det blir vakuum för att kranen ska öppna. Man får dock inte ge mycket gas och se till att släppa gasen så fort den tänder till.
Det låter konstigt att förgasarna skulle tömmas på ett dygn. Det kan ju vara så att de läcker, men då skulle mer än en behöva läcka för att den inte ska starta.
Ventilspelet måste kollas minst var 1000 mil på den hojen, annars kan du räkna med problem, dyra problem, så se till att kolla det.

kolla upp så det är tätt mellan fuggar å topp! packningar, insugsgummin, som håller fuggarna , tar den tjyvlufft där blir den svår att få igång!

töm ut den gamla soppan. även förgasarna.
slå i aspen 4T.(i tanken)

skott säkert för hojar som ståt en längre tid som e svår startade.

funkade fint på min mustang 66a.:tummenupp

Om förgasarna är tomma på bränsle så startar inte hojen. Det kan man lösa genom att suga i vakuumslangen, men så ska man inte behöva göra. Det ska finnas ett läge på kranen där den öppnar utan vakuum, PRI som jag nämnt tidigare. Om det inte finns så testa med RES. Annars kan du testa med att ge den lite gas också när du försöker starta, det kan göra att det blir vakuum för att kranen ska öppna. Man får dock inte ge mycket gas och se till att släppa gasen så fort den tänder till.
Det låter konstigt att förgasarna skulle tömmas på ett dygn. Det kan ju vara så att de läcker, men då skulle mer än en behöva läcka för att den inte ska starta.
Ventilspelet måste kollas minst var 1000 mil på den hojen, annars kan du räkna med problem, dyra problem, så se till att kolla det.

Finns inget direkt PRI-läge på en sån, men däremot, som killen skrev i inledningen, så kan man "pumpa" fram bensin,,detta är egentligen inte rätt men den kranen har en liten knapp som man kan hålla in (motsvarer PRI-läget) och på detta vis "bortkoppla" vakuumkranen och få bensin direkt ner i flöttörhusen.
Fanns på flera Kawasaki-modeller i slutet av 80-talet.
Ditt tips med att gasa, ger inte mera vakuum, utan tvärtom!!
Frostie.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP