fritszol
Ny medlem
Hejhej
Innan ni tänker "Sök på forumet! Det finns redan hundra trådar om tankrengöring", så vill jag ändå säga att jag redan har kollat igenom så mycket jag har kunnat under dom senaste två timmarna..
Här kommer mitt problem:
Förra sommaren tog jag tag i att göra i ordning svärfars MC (Kawa gpz1100 -83). Den hade stått i 14 år eftersom bensinpumpen hade gett upp.
Så jag började med att byta bensin, bensinpump, kran, filter, batteri, stift, och slangar.
Då gick hojen igång, men dog fort efter. gick aldrig på tomgång, och gick inte rent. Såg att det hamnade skit i bensinkranen, så då plockade jag väck tanken för rengöring. Använde alla tips jag hittade på nätet: Slänga in en näve små muttrar och spik och dant, lite aceton och skakade för vad som kändes som en evighet. Tömde den på allt, och det va en hel del skit som kom ut! Så jag körde samma process en gång till, och därefter med endast aceton för att det va så jävulsk svårt att få ut alla muttrar.
Jag var väldigt nöjd med hur vätskan såg ut den sista sköljningen, så då körde jag en vattendusch, både vanligt och med högtryck. Sen lät jag den svämma över i ca 2 timmar för att få cirkulation i tanken och därmed ut dom minsta partiklarna (Var tanken iallafall). Sköljd med diesel. Efter det lät jag den torka i en vecka, och när den var 100% torr skruvade jag tillbaka den rengjorda bensinkranen, alla slangar, nytt filter igen och fyllde på med bensin. Då startade han hur lätt som helst, fick justerad en bra tomgång, och fick besiktigat hojen.
När jag väl var klar med allt kom jag på att jag också vill ha motorcykel och körkort, så köpte en hoj, och skaffade körkortstillstånd. När vi övningskörde så började hans hoj hosta lite, så han vred kranen till reserven, och då bara dog den. då lossade vi bensinslangen till kranen och blåste baklänges och då gick den bra igen.
Alltså är det fortfarande skit kvar i tanken, och jag vet inte hur i h*lvete vi ska få rent den!
Vi funderar på att lämna in den någonstans där dom kan lägga gummibeläggning på insidan tanken, men vi vet inte vilka företag som gör det.
Annars vill jag gärna ge det ett försök till att rensa den, men det största problemet är ju att man aldrig får tömt det helt eftersom det är små flänsar vid alla tre öppningar (tanklocket, bensinkranen, returen). Hur ska man göra?
Lite långt blev det, men försöker bara vara så noga som möjligt att beskriva felet.
Innan ni tänker "Sök på forumet! Det finns redan hundra trådar om tankrengöring", så vill jag ändå säga att jag redan har kollat igenom så mycket jag har kunnat under dom senaste två timmarna..
Här kommer mitt problem:
Förra sommaren tog jag tag i att göra i ordning svärfars MC (Kawa gpz1100 -83). Den hade stått i 14 år eftersom bensinpumpen hade gett upp.
Så jag började med att byta bensin, bensinpump, kran, filter, batteri, stift, och slangar.
Då gick hojen igång, men dog fort efter. gick aldrig på tomgång, och gick inte rent. Såg att det hamnade skit i bensinkranen, så då plockade jag väck tanken för rengöring. Använde alla tips jag hittade på nätet: Slänga in en näve små muttrar och spik och dant, lite aceton och skakade för vad som kändes som en evighet. Tömde den på allt, och det va en hel del skit som kom ut! Så jag körde samma process en gång till, och därefter med endast aceton för att det va så jävulsk svårt att få ut alla muttrar.
Jag var väldigt nöjd med hur vätskan såg ut den sista sköljningen, så då körde jag en vattendusch, både vanligt och med högtryck. Sen lät jag den svämma över i ca 2 timmar för att få cirkulation i tanken och därmed ut dom minsta partiklarna (Var tanken iallafall). Sköljd med diesel. Efter det lät jag den torka i en vecka, och när den var 100% torr skruvade jag tillbaka den rengjorda bensinkranen, alla slangar, nytt filter igen och fyllde på med bensin. Då startade han hur lätt som helst, fick justerad en bra tomgång, och fick besiktigat hojen.
När jag väl var klar med allt kom jag på att jag också vill ha motorcykel och körkort, så köpte en hoj, och skaffade körkortstillstånd. När vi övningskörde så började hans hoj hosta lite, så han vred kranen till reserven, och då bara dog den. då lossade vi bensinslangen till kranen och blåste baklänges och då gick den bra igen.
Alltså är det fortfarande skit kvar i tanken, och jag vet inte hur i h*lvete vi ska få rent den!
Vi funderar på att lämna in den någonstans där dom kan lägga gummibeläggning på insidan tanken, men vi vet inte vilka företag som gör det.
Annars vill jag gärna ge det ett försök till att rensa den, men det största problemet är ju att man aldrig får tömt det helt eftersom det är små flänsar vid alla tre öppningar (tanklocket, bensinkranen, returen). Hur ska man göra?
Lite långt blev det, men försöker bara vara så noga som möjligt att beskriva felet.
Last edited: