Tankrengöring (tråd #867...)

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Hejhej

Innan ni tänker "Sök på forumet! Det finns redan hundra trådar om tankrengöring", så vill jag ändå säga att jag redan har kollat igenom så mycket jag har kunnat under dom senaste två timmarna..

Här kommer mitt problem:
Förra sommaren tog jag tag i att göra i ordning svärfars MC (Kawa gpz1100 -83). Den hade stått i 14 år eftersom bensinpumpen hade gett upp.

Så jag började med att byta bensin, bensinpump, kran, filter, batteri, stift, och slangar.

Då gick hojen igång, men dog fort efter. gick aldrig på tomgång, och gick inte rent. Såg att det hamnade skit i bensinkranen, så då plockade jag väck tanken för rengöring. Använde alla tips jag hittade på nätet: Slänga in en näve små muttrar och spik och dant, lite aceton och skakade för vad som kändes som en evighet. Tömde den på allt, och det va en hel del skit som kom ut! Så jag körde samma process en gång till, och därefter med endast aceton för att det va så jävulsk svårt att få ut alla muttrar.

Jag var väldigt nöjd med hur vätskan såg ut den sista sköljningen, så då körde jag en vattendusch, både vanligt och med högtryck. Sen lät jag den svämma över i ca 2 timmar för att få cirkulation i tanken och därmed ut dom minsta partiklarna (Var tanken iallafall). Sköljd med diesel. Efter det lät jag den torka i en vecka, och när den var 100% torr skruvade jag tillbaka den rengjorda bensinkranen, alla slangar, nytt filter igen och fyllde på med bensin. Då startade han hur lätt som helst, fick justerad en bra tomgång, och fick besiktigat hojen.

När jag väl var klar med allt kom jag på att jag också vill ha motorcykel och körkort, så köpte en hoj, och skaffade körkortstillstånd. När vi övningskörde så började hans hoj hosta lite, så han vred kranen till reserven, och då bara dog den. då lossade vi bensinslangen till kranen och blåste baklänges och då gick den bra igen.

Alltså är det fortfarande skit kvar i tanken, och jag vet inte hur i h*lvete vi ska få rent den!

Vi funderar på att lämna in den någonstans där dom kan lägga gummibeläggning på insidan tanken, men vi vet inte vilka företag som gör det.

Annars vill jag gärna ge det ett försök till att rensa den, men det största problemet är ju att man aldrig får tömt det helt eftersom det är små flänsar vid alla tre öppningar (tanklocket, bensinkranen, returen). Hur ska man göra?

Lite långt blev det, men försöker bara vara så noga som möjligt att beskriva felet.
 
Last edited:
Sök på Kreem tank kit. 3 st flaskor för en femhunka som, tillsammans med lite arbete, löser problemet.
 
...så då körde jag en vattendusch, både vanligt och med högtryck. Sen lät jag den svämma över i ca 2 timmar för att få cirkulation i tanken och därmed ut dom minsta partiklarna (Var tanken iallafall). Efter det lät jag den ROSTA i en vecka...

Fixade din felskrivning.

Gör du ren en gammal rostig tank med aceton och häller i vatten så rostar den ihop igen direkt. Bara luftfuktigheten gör att det rostar friskt.

Ska man använda vatten så kör man lämpligen med fosforsyra för att både beta bort och bromsa rosten, det har funkat fint på min femtiotalare.

Gillar man inte att fixa och slabba med syra och inte tänkte köra tanktätning efteråt kan man väl använda diesel att skölja med istället antar jag.
 
Går det att använda citronsyra istället för fosfor?
 
Den där amerikanska läsken i den röda burken, som börjar på C och C kanske?
Köps troligen billigast hos den tyska matvarukedjan som börjar på L och slutar på l.
/H
 

Tack, precis det jag behövde :D

Fixade din felskrivning.

Gör du ren en gammal rostig tank med aceton och häller i vatten så rostar den ihop igen direkt. Bara luftfuktigheten gör att det rostar friskt.

Ska man använda vatten så kör man lämpligen med fosforsyra för att både beta bort och bromsa rosten, det har funkat fint på min femtiotalare.

Gillar man inte att fixa och slabba med syra och inte tänkte köra tanktätning efteråt kan man väl använda diesel att skölja med istället antar jag.

Fan glömde skriva att jag sköljde den med en skvätt diesel innan jag lät den torka. Ändrar i #1.



Sök på Kreem tank kit. 3 st flaskor för en femhunka som, tillsammans med lite arbete, löser problemet.

Tror vi satsar på det!
Men mitt största problem kvarstår. För även om jag använder fina rengöringskemikalier som löser upp allt som det ska, så ska det fortfarande ut ur tanken.. Hur jag en skakar och häller, så får jag aldrig ut varenda droppe/rostflaga som finns kvar. Någon som har tips? Inte sugen på att borra två hål och svetsa igen dem efteråt, som folk tydligen gör (googlat).
 
Tack, precis det jag behövde :D



Fan glömde skriva att jag sköljde den med en skvätt diesel innan jag lät den torka. Ändrar i #1.





Tror vi satsar på det!
Men mitt största problem kvarstår. För även om jag använder fina rengöringskemikalier som löser upp allt som det ska, så ska det fortfarande ut ur tanken.. Hur jag en skakar och häller, så får jag aldrig ut varenda droppe/rostflaga som finns kvar. Någon som har tips? Inte sugen på att borra två hål och svetsa igen dem efteråt, som folk tydligen gör (googlat).

Kreem i tre steg, den första etsar rent tanken, den andra gör det helt torrt, och den sista förseglar väggarna, så finns det grejs kvar så fastnar det i kletet.
 
Kreem i tre steg, den första etsar rent tanken, den andra gör det helt torrt, och den sista förseglar väggarna, så finns det grejs kvar så fastnar det i kletet.
Låter vettigt. Beställt kreem nu, hoppas det funkar lika bra som det låter!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Rekommendation på blandningsförhållande syra/vatten?
Har för mig att jag blandade 30g per liter ungefär.Enda som händer om det är svag blandning är att det tar längre tid.Ö&B har 1,2kg burk med citronsyra.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top