Suzuki SV650S överstyrd! ....... ?

Daffy

Here I am again...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki SV650S -99
Jag har haft min sv650s (-99 årsmodell) nu i ca 1 månad, jag är inte så erfaren och har "bara" kört 4 olika motorcyklar. Men min sv650s är en aning överstyrd (jag får hålla emot i svängarna), och jag vet inte om det ska vara så eller inte. För de andra motorcyklarna som jag har provat har inte varit så, de har varit lite mer avslappnade att köra. När man kör denna får man vara mer "aktiv".

Så jag undrar om det ska vara så eller inte?
Och om andra SV650S ägare upplever samma sak...?
Finns det något man kan gör åt det?

BTW, hur lägger man in bilder i sin "signatur"?

Har aldrig kört en SV men den hojen är såpass ny att den ska vara helt neutral, kan vara en däckfråga kanske.

Vad har du för däck? Är det orginaldimention eller har någon labbat med däckbredder och profiler? Är dom slitna? Har du kollat lufttrycket i dom?

Japp, e mycket en fråga om däck. Tex. har (hade ?) Michelin & Dunlop mer trekantiga profiler (iaf på framdäck) vilket ledde till ökad lättsvängdhet och att en del hojar kunde "falla" in i kurvor. Metzeler å andra sidan, med mer runda profiler, ledde till ökad stabilitet/trögsvängdhet.

Allt förstås vid rekommenderat ringtryck.

/F.

Framdäcket är ett Metzeler 120/60 ZR 17, enlig suzuki's rekommendationer. Skulle gissa på att det är 50% kvar...

Jag läst någonstans att ett "högre" framdäck skulle vara att fördra, men jag vet inte om det skulle gör något med överstyrningen....

Gasa! Det brukar hjälpa när det känns som om man ska åka av på innern.

Kör! Mycket! Du behöver antagligen bara vänja dig vid hojen.... eller köpa ett snällare paket.

Såvida ingen har höjt hojen bak eller sänkt den fram så ska den inte vara speciellt nervös vad jag hört...

Daffy skrev:
Jag har haft min sv650s (-99 årsmodell) nu i ca 1 månad, jag är inte så erfaren och har "bara" kört 4 olika motorcyklar. Men min sv650s är en aning överstyrd (jag får hålla emot i svängarna), och jag vet inte om det ska vara så eller inte. För de andra motorcyklarna som jag har provat har inte varit så, de har varit lite mer avslappnade att köra. När man kör denna får man vara mer "aktiv".

Så jag undrar om det ska vara så eller inte?
Och om andra SV650S ägare upplever samma sak...?
Finns det något man kan gör åt det?

BTW, hur lägger man in bilder i sin "signatur"?

:confused:
Hur kan man klaga på att den svänger lätt???
Den ska ju falla in i kurvorna!!! Det är ju "by design" så att säga. :)
TL hojarna svänger sämre så gillar du inte "lättsvängdheten" på SVn byt upp dig till en TL. :)

:hej

Sätt på 70 profil istället, hojen blir mycket bättre då!

Har själv årsmodell 99 med 70 profil, Öhlinsfjädrar och den tjockaste oljan. Det gör stor skillnad på bågens uppförande.

Sen kan man ju slänga på lite annat godis för sitt höga nöjes skull...... :D

/ Bågebabe

Har inte upplevt att hojen är så där överdrivet lättsvängd. Dock upplever jag att den stannar i spåret av sig själv om du förstår vad jag menar, den behöver inte tvingas att ligga kvar i ett tajt spår utan det gör den gärna själv.
Provkörde en FZR 1000 för ett tag sen, den hojjen kändes som om den skulle ramla in i svängarna i låg fart men i hög fart fick man tvinga den att ligga kvar i svängen, kändes inte alls lika trevligt.
Förmodligen är det en däcksfråga, testa att byta till 70-profil nästa gång, de flesta rekommenderar det till SV650n.

//Anders.

Den har inte blivit sänkt, eller ändrad på nåt annat sätt, av nån tidigare ägare?

Jag tycker inte att SV konstrar som orignal...

Bågebabe skrev:
Sätt på 70 profil istället, hojen blir mycket bättre då!

Har själv årsmodell 99 med 70 profil, Öhlinsfjädrar och den tjockaste oljan. Det gör stor skillnad på bågens uppförande.

Sen kan man ju slänga på lite annat godis för sitt höga nöjes skull...... :D

/ Bågebabe

Ja, det finns ju en del tillbehör till dom, har jag hört..... :rolleyes:

Jag har alltid tyckt att min är svår/trögsvängd, det måste vara nåt skumt med din...

Fast det kan ligga nåt i det Foggy sa om däck för när jag bytte från original-däcken, Metzeler, till Michelin Pilot sport hände det rätt trevliga saker med mina kurvtagningar.

Nu är det dax för fakta i sammanhanget.

Det du upplever som överstyrning är i själva verket effekten av ett riktigt kvickstyrt chassie. Kör och vänj dig vid det.

Det som verkligen händer, vid normal landsvägskörning, när du sätter på ett däck med 70-profil är att du höjer hojen fram vilket bidrar till snällare chassie-vinklar och därigenom ett sävligare och, enligt många landsvägsbaserade knuttar, säkert trevligare chassie.

Det som händer när man gör motsvarande dimensionsbyte i bansammanhang är att man genom den högre däcksprofilen får en större anliggningsyta vid nerlägg vilket uppskattas av många R6-(60->70) och ZX6(65->70)-ägare i racing sammanhang.

MEN (nu kommer det stora MEN'et) då ska man sänka hojen fram för att kompensera för den högre däcksprofilen! Först då märker man den verkliga skillnaden mellan de båda profilernas egenskaper.

Vill man bara testa ett sävligare chassie så höjer man hojen de millimeter som motsvarar ett profilbyte från 60 till 70 eller sänker ungefär lika mycket bak om möjligt.

För att få tag på detta magiska mått skriker man MATTIAS!! för han kan det här och jag är för tankspridd för att minnas...

Chrille skrev:
Nu är det dax för fakta i sammanhanget.

Det du upplever som överstyrning är i själva verket effekten av ett riktigt kvickstyrt chassie. Kör och vänj dig vid det.

Det som verkligen händer, vid normal landsvägskörning, när du sätter på ett däck med 70-profil är att du höjer hojen fram vilket bidrar till snällare chassie-vinklar och därigenom ett sävligare och, enligt många landsvägsbaserade knuttar, säkert trevligare chassie.

Det som händer när man gör motsvarande dimensionsbyte i bansammanhang är att man genom den högre däcksprofilen får en större anliggningsyta vid nerlägg vilket uppskattas av många R6-(60->70) och ZX6(65->70)-ägare i racing sammanhang.

MEN (nu kommer det stora MEN'et) då ska man sänka hojen fram för att kompensera för den högre däcksprofilen! Först då märker man den verkliga skillnaden mellan de båda profilernas egenskaper.

Vill man bara testa ett sävligare chassie så höjer man hojen de millimeter som motsvarar ett profilbyte från 60 till 70 eller sänker ungefär lika mycket bak om möjligt.

För att få tag på detta magiska mått skriker man MATTIAS!! för han kan det här och jag är för tankspridd för att minnas...

Det som också bidrar till att snabba upp styrningen är den mjuka framfjädringen. I o m att den sjunker för mycket framtill.

Även olika däck med samma profil kan variera mycket.

Så för att "tämja besten" köp ett par nya framfjädrar, anpassade enligt din vikt och körstil......om du nu inte färdigt är 70-75 kg och kör lugnt, vilket orginalfjädrarna borde va anpassade för.

Kommer jag ihåg rätt om jag påstår att den inte har några justeringsmöjligheter på gaffeln?

Annars kan man, som fulmekslösning, dra åt fjäderförspänningen ordentligt vilket minskar hänget-> höjer hojen fram.

Se även till att inte har för mycket returdämpning fram vilket gör att den packar ihop under inbromsning/belastning(hinner inte fjädra ut igen) vilket gör den låg fram när det är dax att svänga.

Chrille skrev:
Kommer jag ihåg rätt om jag påstår att den inte har några justeringsmöjligheter på gaffeln?

Annars kan man, som fulmekslösning, dra åt fjäderförspänningen ordentligt vilket minskar hänget-> höjer hojen fram.

Se även till att inte har för mycket returdämpning fram vilket gör att den packar ihop under inbromsning/belastning(hinner inte fjädra ut igen) vilket gör den låg fram när det är dax att svänga.

SV gaffeln har inga justerings möjligheter, förutom fjäderförspänning på -02 och -03. Men det går ju att sätta dit ett knippe brickor, eller byt ut det rör som finns orginal ovanför fjädern med ett lite längre.

Här e lite info om sv framgaffeln i en tråd som en cool snubbe skrivit :p : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2081&highlight=Framgaffel

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back