Suzuki Intruder eller Marauder

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hej på er? Vad anser ni är bättre och bekvämare att köra och kanske roligare? Jag funderar på glidare men har svårt att bestämma mig. Är inne på Suzuki iaf och har svårt att bestämma mig mellan Intruder eller Maruder. Någon inne med erfarenhet
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Det blev så att det blir Suzuki igen då. Någon som kan tipsa vilken som man skulle satsa på Intruder eller Maruder
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör själv Suzuki, men kvalitetsmässigt är alla japaner likvärdiga, om inte bättre än Suzuki, därför skulle jag köpa den jag finner snyggast oavsett märke.

Jag tycker att Kawasaki och Yamaha (inte virago) gör snygga glidare och skulle titta på dom också.

Jag har kört lite Intruder och den var helt okej, men jag har för lite erfarenhet för att ge mer råd än så

Det är bara dumt att hänga upp sig på ett märke, låt Harley folket hålla på med sådant...
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag kör själv Suzuki, men kvalitetsmässigt är alla japaner likvärdiga, om inte bättre än Suzuki, därför skulle jag köpa den jag finner snyggast oavsett märke.

Jag tycker att Kawasaki och Yamaha (inte virago) gör snygga glidare och skulle titta på dom också.

Jag har kört lite Intruder och den var helt okej, men jag har för lite erfarenhet för att ge mer råd än så

Det är bara dumt att hänga upp sig på ett märke, låt Harley folket hålla på med sådant...
Jo visst du har helt rätt men jag vet inte har fastnat i dem modellerna. Har absolut inget emot kawa eller Yamaha.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Köp en med mycket kubik. Ofta finns det olika motorstorlekar på japanska glidare, även i samma modellfamilj. Köper man en liten kan man inte säga att en sporthojs cylindervolym får plats i en av två cylindrar hos en stor v-twinsglidare, ett argument jag har hört en intruderägare ha som motivation för sitt val av mc. Det faktum att glidare körs på låga varvtal gör också att det är bra med kubik så man slipper varva för att få effekt.
Jag tycker Yamaha v-max är bästa japanska glidaren, den har något speciellt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag ägt både en VS800 Intruder och en VZ800 Marauder så har jag väl vissa synpunkter.
Hur vill du köra? Lite mera aktivt eller bara tuffa på och se cool (nåja) ut?

VS800an är horribel att köra aktivt med, jämfört med vanliga hojar typ SV650. Men det gäller de flesta glidare med 19" framhjul.
I rondeller så är VS800 kvickare att "falla in" i rondellen än min R1a var. Fast det helt utan kontroll. Tänk dig känslan att du lutar hojen, släpper styret, och hojen faller fritt inåt och sen är du ute ur rondellen.
VZ800an går åtminstone att svänga med. Fast det gäller mest ifall man bytt till vettiga däck. Vilket ingen har gjort, för alla VZ800 rullar på originaldäcken från fabrik oavsett årtal på hojen.

Komfort
VS800 - Är ganska ok faktiskt. Skön sadel och går att köra längre med....Om det nu inte var för att tanken är på 12 liter och du inte har någon tankmätare.
VZ800 - Den har en sadel som inte är utformad för människor. Den har en bula på sadeln som gör att du inte kan färdas lika långt som VS800an. Har du aldrig upplevt ordentligt svanskote/rygg-ont så är VZ800an härligt sätt att simulera det på.

Körglädje
VS800 - Nej, däremot kan du pinna på ganska bra rakt fram om du vill.
VZ800 - Nja, bättre än VS800an och man kan svänga. Även denna pinnar på ganska bra om man vill. Fast man får vara beredd på att varva lite. Fördel här att den har kedja och man kan dreva om den för högre toppfart. VS800 har kardan.

Utseende
VS800 - Här vinner den lätt. smalt 19" framhjulet är snyggare. Med lite modifieringar så går den att få riktigt snygg. Tänk bobber.
VZ800 - Det feta framhjulet gör den lite jobbig att få snygg. Sen var ingen av färgsättningarna bra från början.

Bromsar
VS800 - Hahahahah.....Nej, man får vara förberedd en 10-20 meter innan man egentligen borde vara förberedd om man skall ha en chans att få stopp på den.
VZ800 - Se svar ovan.

Motor
VS800 & VZ800 - Motorn är helt ok faktiskt. Enkel att serva, om man nu plockar av sakerna som är i vägen. Ställa ventilerna är lätt gjort, men intervallerna är korta. Typ 1200 mil om jag inte kommer ihåg fel. Ingen gör det för de orkar/vågar/kan inte. Men av med tanken och mät och justera är gjort under en kväll för en novis med service manualen från nätet.
Motorn går att plåga på högre varv och känns faktiskt ganska pigg.

Vilken jag skulle valt om jag köpt en igen....?
En M800 ? Den har insprutning, bättre bromsar, bättre chassi, ser snyggare ut.
Men måste jag hålla mig till de första två så hade jag nog tagit en VS800 och byggt japsbobber av den. Bara för att den ser coolare ut. Svänga och köra aktivt gör jag med annan hoj.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Äh, köp en Bolt 950 så får du både vrid o hastighet o looks i ett o samma paket : )
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Intruder 1400 kom ju något av de första åren med ett kort, rakt styre och den kan se ganska okej ut, ffa motorn. Den här t.ex är rätt snygg:
Suzuki VS1400 customized.jpg
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Eftersom jag ägt både en VS800 Intruder och en VZ800 Marauder så har jag väl vissa synpunkter.
Hur vill du köra? Lite mera aktivt eller bara tuffa på och se cool (nåja) ut?

VS800an är horribel att köra aktivt med, jämfört med vanliga hojar typ SV650. Men det gäller de flesta glidare med 19" framhjul.
I rondeller så är VS800 kvickare att "falla in" i rondellen än min R1a var. Fast det helt utan kontroll. Tänk dig känslan att du lutar hojen, släpper styret, och hojen faller fritt inåt och sen är du ute ur rondellen.
VZ800an går åtminstone att svänga med. Fast det gäller mest ifall man bytt till vettiga däck. Vilket ingen har gjort, för alla VZ800 rullar på originaldäcken från fabrik oavsett årtal på hojen.

Komfort
VS800 - Är ganska ok faktiskt. Skön sadel och går att köra längre med....Om det nu inte var för att tanken är på 12 liter och du inte har någon tankmätare.
VZ800 - Den har en sadel som inte är utformad för människor. Den har en bula på sadeln som gör att du inte kan färdas lika långt som VS800an. Har du aldrig upplevt ordentligt svanskote/rygg-ont så är VZ800an härligt sätt att simulera det på.

Körglädje
VS800 - Nej, däremot kan du pinna på ganska bra rakt fram om du vill.
VZ800 - Nja, bättre än VS800an och man kan svänga. Även denna pinnar på ganska bra om man vill. Fast man får vara beredd på att varva lite. Fördel här att den har kedja och man kan dreva om den för högre toppfart. VS800 har kardan.

Utseende
VS800 - Här vinner den lätt. smalt 19" framhjulet är snyggare. Med lite modifieringar så går den att få riktigt snygg. Tänk bobber.
VZ800 - Det feta framhjulet gör den lite jobbig att få snygg. Sen var ingen av färgsättningarna bra från början.

Bromsar
VS800 - Hahahahah.....Nej, man får vara förberedd en 10-20 meter innan man egentligen borde vara förberedd om man skall ha en chans att få stopp på den.
VZ800 - Se svar ovan.

Motor
VS800 & VZ800 - Motorn är helt ok faktiskt. Enkel att serva, om man nu plockar av sakerna som är i vägen. Ställa ventilerna är lätt gjort, men intervallerna är korta. Typ 1200 mil om jag inte kommer ihåg fel. Ingen gör det för de orkar/vågar/kan inte. Men av med tanken och mät och justera är gjort under en kväll för en novis med service manualen från nätet.
Motorn går att plåga på högre varv och känns faktiskt ganska pigg.

Vilken jag skulle valt om jag köpt en igen....?
En M800 ? Den har insprutning, bättre bromsar, bättre chassi, ser snyggare ut.
Men måste jag hålla mig till de första två så hade jag nog tagit en VS800 och byggt japsbobber av den. Bara för att den ser coolare ut. Svänga och köra aktivt gör jag med annan hoj.
Tack som fan att du lagt så mycket energi på att skriva allt detta ?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Skulle helst vilja ha något av Intruder 1400 men jag bara tänker på framhjulet är stor och smal känns som en nja jag vet inte. En 1400 intruder motor i en Maruder kropp skulle sitta bättre. Vad säger ni vågar mellan dem tre är en intruder något att ha? Sen skulle det inte skada med en kardandriven där man slipper all stänk och fett.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top