Eftersom jag ägt både en VS800 Intruder och en VZ800 Marauder så har jag väl vissa synpunkter.
Hur vill du köra? Lite mera aktivt eller bara tuffa på och se cool (nåja) ut?
VS800an är horribel att köra aktivt med, jämfört med vanliga hojar typ SV650. Men det gäller de flesta glidare med 19" framhjul.
I rondeller så är VS800 kvickare att "falla in" i rondellen än min R1a var. Fast det helt utan kontroll. Tänk dig känslan att du lutar hojen, släpper styret, och hojen faller fritt inåt och sen är du ute ur rondellen.
VZ800an går åtminstone att svänga med. Fast det gäller mest ifall man bytt till vettiga däck. Vilket ingen har gjort, för alla VZ800 rullar på originaldäcken från fabrik oavsett årtal på hojen.
Komfort
VS800 - Är ganska ok faktiskt. Skön sadel och går att köra längre med....Om det nu inte var för att tanken är på 12 liter och du inte har någon tankmätare.
VZ800 - Den har en sadel som inte är utformad för människor. Den har en bula på sadeln som gör att du inte kan färdas lika långt som VS800an. Har du aldrig upplevt ordentligt svanskote/rygg-ont så är VZ800an härligt sätt att simulera det på.
Körglädje
VS800 - Nej, däremot kan du pinna på ganska bra rakt fram om du vill.
VZ800 - Nja, bättre än VS800an och man kan svänga. Även denna pinnar på ganska bra om man vill. Fast man får vara beredd på att varva lite. Fördel här att den har kedja och man kan dreva om den för högre toppfart. VS800 har kardan.
Utseende
VS800 - Här vinner den lätt. smalt 19" framhjulet är snyggare. Med lite modifieringar så går den att få riktigt snygg. Tänk bobber.
VZ800 - Det feta framhjulet gör den lite jobbig att få snygg. Sen var ingen av färgsättningarna bra från början.
Bromsar
VS800 - Hahahahah.....Nej, man får vara förberedd en 10-20 meter innan man egentligen borde vara förberedd om man skall ha en chans att få stopp på den.
VZ800 - Se svar ovan.
Motor
VS800 & VZ800 - Motorn är helt ok faktiskt. Enkel att serva, om man nu plockar av sakerna som är i vägen. Ställa ventilerna är lätt gjort, men intervallerna är korta. Typ 1200 mil om jag inte kommer ihåg fel. Ingen gör det för de orkar/vågar/kan inte. Men av med tanken och mät och justera är gjort under en kväll för en novis med service manualen från nätet.
Motorn går att plåga på högre varv och känns faktiskt ganska pigg.
Vilken jag skulle valt om jag köpt en igen....?
En M800 ? Den har insprutning, bättre bromsar, bättre chassi, ser snyggare ut.
Men måste jag hålla mig till de första två så hade jag nog tagit en VS800 och byggt japsbobber av den. Bara för att den ser coolare ut. Svänga och köra aktivt gör jag med annan hoj.