Suzuki GT125 -78 startproblem

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Hej

Helt ny på detta forum. Köpt mig en Suzuki GT125 -78 som ger mig ännu fler gråa hårstrån..
Batteriet är fulladdat, gnistor att fina och stiften är blöta efter jag kickat eller knuffat mig svettig. Soppan är bytt till ny och förgasaren rengjorda.
Vid köptillfället startade den på andra kicken men sedan i princip livlös. Tidigare ägare sålde den för att grannarna tyckte den väsnades för mycket, så den har ju gått..

Tidigare ägare har bytt till ledblinkers och bakljus, framlyktan är inte heller original tror jag.

Vad kan vara fel?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Avgas ventil på 2T är inte som på 4T

På 2T är avgas ventilen till för att ändra höjden på utblåset med ett antal mm.
Detta på grund av att 2T har en avgaspipa som är avstämd för ett visst varvtals område.

Alla Rpm utanför det avstämd rpm, et får ingen hjälp av pipan. Då hjälper avgasporten till med att stänga cylindern några mm till i arbetstakten och på det viset hjälpa till med att mer effektivt ta vara på gasexpantionen.

Sedan finns tvångsstyrda 2T diesel motorer som kokums och Detroit diesel

Finns även arbets 2T bensin med riktig avgas ventil o kompressor men dessa motorer går på ett bestämt rpm och driver vattenpumpar o generatorer väldigt ovanliga utanför Asien och mer specifikt Kinas landsbygd.
Jag vet att det skiljer sig åt….. Snälla, det enda jag ville få fram var att dålig komp kan vara anledningen till TS bekymmer.

Fan jag skulle aldrig blandat in ventiler i detta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vet att det skiljer sig åt….. Snälla, det enda jag ville få fram var att dålig komp kan vara anledningen till TS bekymmer.

Fan jag skulle aldrig blandat in ventiler i detta.
Visst kan dålig komp påverka och absolut i 2T då tätning i cylinder även påverkar vevhusets pumpeffekt i viss mån.

Skall se om jag finner ritningen på tvångsstyrd 2T med kompressor. Den 2T har en kamaxel styrd avgas ventil Ala 4T men är 2T insugets ventil är kompressorns tryck in i motorn.

Frän sak?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nej, det tror jag inte får plats, förgasarna sitter direkt på cylindrarna. Får kolla.
Ska kolla munstyckena i gasarna idag, hoppas på att det är där vi har problemet. Annars får det bli att gå djupare i motorn när tid finns...
Hade en 125:a för läänge sen som skar, den gick att köra på väldigt höga varv. -samma symtom som nu men denna går som faan på höga varv, det borde den väl inte göra om den är skuren?
Var köper man ringar och kolvar till dessa hojar?
Jag har handlat en hel del från Wemoto, dock är det lite VAT och andra avgifter som tillkommer från GB
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag hade en fyrtaktmotor där avgasventilen var bränd. Till följd av det sänktes komp och hade samma symtom för TS. Det jag ville få fram var att dålig komp, oavsett anledning, kan ge dessa symptom. För övrigt är det inte helt ovanligt med avgasventil på tvåtaktare. Läs på.
kan du rekomendera några bra böcker vart jag kan läsa om dessa tvåtakts ventiler :va:va:va
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
kan du rekomendera några bra böcker vart jag kan läsa om dessa tvåtakts ventiler :va:va:va
Funkar wikipediaartikel? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system

En GT125 från -78 har väl ingen avgasventil. Den kom ju först -83 på Yamahas 350 YPVS?
Vem har påstått att den har avgasventil?

Det här börjar bli löjligt. Läs tråden. Jag har förklarat tre gånger varför jag tog upp ventiler. Är ni läskunniga? Det är ingen jättetråd att skumma igenom innan man svarar på ett inlägg.

För i helvete. Skärp er. INGEN HAR PÅSTÅTT ATT TS HAR AVGASVENTIL PÅ SIN GT125.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funkar wikipediaartikel? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system


Vem har påstått att den har avgasventil?

Det här börjar bli löjligt. Läs tråden. Jag har förklarat tre gånger varför jag tog upp ventiler. Är ni läskunniga? Det är ingen jättetråd att skumma igenom innan man svarar på ett inlägg.

För i helvete. Skärp er. INGEN HAR PÅSTÅTT ATT TS HAR AVGASVENTIL PÅ SIN GT125.
Nä, jag vill inte minnas vid att min GT125 -76 hade avgasventil heller ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Funkar wikipediaartikel? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system


Vem har påstått att den har avgasventil?

Det här börjar bli löjligt. Läs tråden. Jag har förklarat tre gånger varför jag tog upp ventiler. Är ni läskunniga? Det är ingen jättetråd att skumma igenom innan man svarar på ett inlägg.

För i helvete. Skärp er. INGEN HAR PÅSTÅTT ATT TS HAR AVGASVENTIL PÅ SIN GT125.
Är du heeeelt säker? :D

Nä, du borde inte ha nämnt avgasventil... :D :D :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funkar wikipediaartikel? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system


Vem har påstått att den har avgasventil?

Det här börjar bli löjligt. Läs tråden. Jag har förklarat tre gånger varför jag tog upp ventiler. Är ni läskunniga? Det är ingen jättetråd att skumma igenom innan man svarar på ett inlägg.

För i helvete. Skärp er. INGEN HAR PÅSTÅTT ATT TS HAR AVGASVENTIL PÅ SIN GT125.

Hur många avgasventiler har Volvo Sonett?
 

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Jag har justerat alla avgasventiler och bytt till vassare kamaxlar. Ingen förbättring. Reedventilerna har jag inte gjort nåt åt.


Tror felet är att den inte går som den ska på vänstra cylindern. Verkar som att den hoppar igång efter 7500varv ungefär. Bränslerelaterat?
Eller kondensatorerna? Kan man mäta upp dem?
Inte heller samma värme på vänstra "kröken".
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top