Suzuki GT125 -78 startproblem

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Hej

Helt ny på detta forum. Köpt mig en Suzuki GT125 -78 som ger mig ännu fler gråa hårstrån..
Batteriet är fulladdat, gnistor att fina och stiften är blöta efter jag kickat eller knuffat mig svettig. Soppan är bytt till ny och förgasaren rengjorda.
Vid köptillfället startade den på andra kicken men sedan i princip livlös. Tidigare ägare sålde den för att grannarna tyckte den väsnades för mycket, så den har ju gått..

Tidigare ägare har bytt till ledblinkers och bakljus, framlyktan är inte heller original tror jag.

Vad kan vara fel?

Nej, det tror jag inte får plats, förgasarna sitter direkt på cylindrarna. Får kolla.
Ska kolla munstyckena i gasarna idag, hoppas på att det är där vi har problemet. Annars får det bli att gå djupare i motorn när tid finns...
Hade en 125:a för läänge sen som skar, den gick att köra på väldigt höga varv. -samma symtom som nu men denna går som faan på höga varv, det borde den väl inte göra om den är skuren?
Var köper man ringar och kolvar till dessa hojar?

Kolla att flottörventilerna stänger om du tar isär förgasarna, kan det vara så att den flödar över på lågfart?

MC-Shopen i Karlstad är bra och han verkar veta det mesta om äldre Suzuki, dock får man oftast ligga på och ringa och ringa och ringa för att få tag på honom.

Kolla att flottörventilerna stänger om du tar isär förgasarna, kan det vara så att den flödar över på lågfart?

MC-Shopen i Karlstad är bra och han verkar veta det mesta om äldre Suzuki, dock får man oftast ligga på och ringa och ringa och ringa för att få tag på honom.
Kollat flottörventilerna, de stänger. Ena gasaren flödade över när jag köpte den. En ventil hade hängt sig med nåt skräp. Nu flödar det inte över.
Hur menar du flödar över på lågfart?

Jag tänkte att om flöttörerna inte stänger så rinner bränslet på obehindat och då surar motorn ner sig på låga varv då den inte förmår att bränna undan allt bränsle. På högre varv hinner den förbruka med bränsle och surar inte ner sig lika lätt då.

Vad som är intressant nu är ju nu varför den inte går på lägre vatv, om den inte går för att den får för mycket eller för lite bränsle? Går den för snålt så är väl troligt att lågfartsmunstycken igensatta, får den för mycket vet jag inte riktigt vad man ska tro, kan förgasarna inte vara riktigt ihopsatta efter att varit isärplockade?

Jag tänkte att om flöttörerna inte stänger så rinner bränslet på obehindat och då surar motorn ner sig på låga varv då den inte förmår att bränna undan allt bränsle. På högre varv hinner den förbruka med bränsle och surar inte ner sig lika lätt då.

Vad som är intressant nu är ju nu varför den inte går på lägre vatv, om den inte går för att den får för mycket eller för lite bränsle? Går den för snålt så är väl troligt att lågfartsmunstycken igensatta, får den för mycket vet jag inte riktigt vad man ska tro, kan förgasarna inte vara riktigt ihopsatta efter att varit isärplockade?
Det verkar logiskt som du säger, men rätta mig gärna om jag har fel men borde det inte flöda över genom "överflödesslangen" om nålarna inte stänger, innan det rinner in i insuget? Jag har genomskinliga soppaslangar och det slutar rinna från tanken när flottörhusen är fulla. Jag har haft isär båda gasarna och satt ihop dem som de satt. Mig veterligen rätt. Alla munstycken rengjorda och verkar vara schyssta. Trottelnålarna sitter båda i mittenspåren. Jag har tänkt att jag ska flytta ner dem ett hack om den går fett vilket det verkar som. Kan det hjälpa?

Det verkar logiskt som du säger, men rätta mig gärna om jag har fel men borde det inte flöda över genom "överflödesslangen" om nålarna inte stänger, innan det rinner in i insuget? Jag har genomskinliga soppaslangar och det slutar rinna från tanken när flottörhusen är fulla. Jag har haft isär båda gasarna och satt ihop dem som de satt. Mig veterligen rätt. Alla munstycken rengjorda och verkar vara schyssta. Trottelnålarna sitter båda i mittenspåren. Jag har tänkt att jag ska flytta ner dem ett hack om den går fett vilket det verkar som. Kan det hjälpa?
Har du kollat blandskruven? Kollat komp än? Börja där.

Nu är jag ingen förgasarexpert men om förgasaren flödar över lite grann så tänker jag att flottörnivån höjs vilket borde ge fetare blandning. Tror inte att sänka nålarna ger nån större skillnad dom jobbar från ca 1/4-3/4 gas i sånt fall är det nåt med lågfartsmunstycket eller blandskruv som spökar. Har ingen aning men ska det vara gummipluttar under lågfartsmunstyckena på dina förgasare? I sånt fall kan jag tänka mig att det skulle bli knas om dom skulle fattas.

Har du kollat blandskruven? Kollat komp än? Börja där.

Jag är lite nyfiken men kan dålig komp göra så att motorn kan starta med gas för att sen dö om man släpper gasen? Kan man kolla vevhuskompen på nåt hyfsat enkelt vis?

Jag har varit ute och fräst lite nu.
Den går som sagt som fan efter 8000 varv men fortfarande inte schysst under 4000. Jag har ingen koll på oljemängden som går in, (separat smörjning) kan det påverka mycket om den är felställd? Hur ska den ställas?
Kollar man när man står stilla och varvar verkar det som att den vänstra cyllen inte verkar knuffa ut avgaserna med samma knuff som den högra. Kan det vara konsekvensen av dåligt komp på den cyllen och tecken på att den är skuren eller att den har dåliga ringar? Kolla kompet måste nog göras.
Blandskruven verkar varken göra till eller från, svårt att kolla också när man har fullt sjå att hålla liv i maskin utan att hålla 3000varv. Nu står den på 1,5varv ifrån botten.

Gällande gummin i munstyckeslägena har jag ingen aning jag heller. Vet inte ens om det är standard föggar eller standardbestyckade. Går väl säkert att läsa nånstans.

Jag har varit ute och fräst lite nu.
Den går som sagt som fan efter 8000 varv men fortfarande inte schysst under 4000. Jag har ingen koll på oljemängden som går in, (separat smörjning) kan det påverka mycket om den är felställd? Hur ska den ställas?
Kollar man när man står stilla och varvar verkar det som att den vänstra cyllen inte verkar knuffa ut avgaserna med samma knuff som den högra. Kan det vara konsekvensen av dåligt komp på den cyllen och tecken på att den är skuren eller att den har dåliga ringar? Kolla kompet måste nog göras.
Blandskruven verkar varken göra till eller från, svårt att kolla också när man har fullt sjå att hålla liv i maskin utan att hålla 3000varv. Nu står den på 1,5varv ifrån botten.

Gällande gummin i munstyckeslägena har jag ingen aning jag heller. Vet inte ens om det är standard föggar eller standardbestyckade. Går väl säkert att läsa nånstans.

Känn efter med handen om avgaserna är varma från bägge cylindrarna.

Nu är jag ingen förgasarexpert men om förgasaren flödar över lite grann så tänker jag att flottörnivån höjs vilket borde ge fetare blandning. Tror inte att sänka nålarna ger nån större skillnad dom jobbar från ca 1/4-3/4 gas i sånt fall är det nåt med lågfartsmunstycket eller blandskruv som spökar. Har ingen aning men ska det vara gummipluttar under lågfartsmunstyckena på dina förgasare? I sånt fall kan jag tänka mig att det skulle bli knas om dom skulle fattas.

Jag är lite nyfiken men kan dålig komp göra så att motorn kan starta med gas för att sen dö om man släpper gasen? Kan man kolla vevhuskompen på nåt hyfsat enkelt vis?
Hade en hoj med bränd avgasventil som betedde sig så.

Med bränd avgasventil får man också samma symptom, dvs pga taskig kompression och man lär varva satan för att den öht ska gå. Nu verkar det vara väldigt mycket prat och lite skruvande så mänskligheten svävar fortfarande i ovisshet. :hihi

Först kanske man skall fundera över att gt, n är 43 år gammal, hur många ägare o dyligt.

På 43 år händer en hel del saker..

Jag antar att Gt, n är en twin o då har den onäkligen en betydligt högre kostnad att renovera.

Det är 2 cylindrar som ev behöver borras.
Det är 2 kolvar.
Det är tre ramlager varav det mittre är nästintill omöjligt för dom flesta att byta inklusive dom mittre pyramid tätningarna mellan vevhusen om veven är pressad.

Bara detta är kostnader på en hel bunt 1000 lappar.

Gammla 2T är ofta stabila saker med väldigt låg trimning o Suzuki är bra då det finns mängder med nos delar inte minst på E-bay till vettiga pengar.

Men är det värt detta?

Har du kollat avgassystemet? Man kan få konstiga effekter ifall gammalt sotkladd har lossnat och satt igen en ljuddämpare. Jag har varit med om det två gånger på trimmade moppar, och båda gångerna har det varit svårstartat och omöjligt att få dem att gå på låga varv, mendan det fungerat att hålla varvet högt. Sannolikheten att detta är problemet i ditt fall är klart mindre eftersom det finns två ljuddämpare och två cylindrar. Att båda skulle blivit igensatta känns långsökt, men å andra sidan så kanske det räcker med att den ena är lite proppad för att motorn ska få besvär nog att inte kunna gå på lågvarv. Värt att kolla iallafall!

Jag hade en fyrtaktmotor där avgasventilen var bränd. Till följd av det sänktes komp och hade samma symtom för TS. Det jag ville få fram var att dålig komp, oavsett anledning, kan ge dessa symptom. För övrigt är det inte helt ovanligt med avgasventil på tvåtaktare. Läs på.
Avgas ventil på 2T är inte som på 4T

På 2T är avgas ventilen till för att ändra höjden på utblåset med ett antal mm.
Detta på grund av att 2T har en avgaspipa som är avstämd för ett visst varvtals område.

Alla Rpm utanför det avstämd rpm, et får ingen hjälp av pipan. Då hjälper avgasporten till med att stänga cylindern några mm till i arbetstakten och på det viset hjälpa till med att mer effektivt ta vara på gasexpantionen.

Sedan finns tvångsstyrda 2T diesel motorer som kokums och Detroit diesel

Finns även arbets 2T bensin med riktig avgas ventil o kompressor men dessa motorer går på ett bestämt rpm och driver vattenpumpar o generatorer väldigt ovanliga utanför Asien och mer specifikt Kinas landsbygd.

Back