Suzuki GT125 -78 startproblem

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Hej

Helt ny på detta forum. Köpt mig en Suzuki GT125 -78 som ger mig ännu fler gråa hårstrån..
Batteriet är fulladdat, gnistor att fina och stiften är blöta efter jag kickat eller knuffat mig svettig. Soppan är bytt till ny och förgasaren rengjorda.
Vid köptillfället startade den på andra kicken men sedan i princip livlös. Tidigare ägare sålde den för att grannarna tyckte den väsnades för mycket, så den har ju gått..

Tidigare ägare har bytt till ledblinkers och bakljus, framlyktan är inte heller original tror jag.

Vad kan vara fel?
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om stiften är blöta kanske den får för mkt bensin. Torka av stiften i så fall, kanske köpa 2 andra att ha att byta med. Försök att komma på varför den får för mkt bensin. Kanske för mkt choke, kanske flottör som hängt sig
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en GP125 som alltid startar på första eller andra kicken. Troligen har du chokat för mycket, testa att starta utan choke en gång. Eventuellt måste du torka av stiften först om de är blöta. Dessa hojar är ju inga under av teknik direkt och brukar funka pålitligt som en moppe.
Batteriet har inget med saken att göra, du startat med kicken. Batteriet driver bara belysningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om den är sur så stäng bränslekranen och håll full gas när du kickar. När du kickat ur den lite överskottsbränsle så bör den i så fall hosta igång, det brukar krävas några kick och förutsätter att stiftet inte är förstört.
 

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Ok, vad jag läst i andra trådar, så funkar batteriet som nån form av regulator och gnistan är beroende av att spänningen är rätt.
Tycker att jag provat allt och som du säger @Tammer så borde det vara ganska lätt avhjäpt.
Får prova lite till..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Funderar lite på det där med "förgasarna rengjorda", kan nåt ha gått snett där? Köp en burk med startas och prova, startar den då så vet du att problemet ligger på bränsle sidan = bränsle, förgasare od.
 

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Funderar lite på det där med "förgasarna rengjorda", kan nåt ha gått snett där? Köp en burk med startas och prova, startar den då så vet du att problemet ligger på bränsle sidan = bränsle, förgasare od.
Provat startgas. Ingen tendens till tändning.. Lutar mot att gnistan kommer fel. Efter jag har haft ur stiften och skruvat tillbaks dem, så är det som att den vid första kicken baktänder. Jag har provat att skifta tändhattar också om det skulle vara så att tidigare ägare trixat med eldragningarna till brytarna men ingen förbättring.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Provat startgas. Ingen tendens till tändning.. Lutar mot att gnistan kommer fel. Efter jag har haft ur stiften och skruvat tillbaks dem, så är det som att den vid första kicken baktänder. Jag har provat att skifta tändhattar också om det skulle vara så att tidigare ägare trixat med eldragningarna till brytarna men ingen förbättring.
Då ligger sannolikt felet på tändsidan, dock verkar det märkligt att tändningen skulle ändrat sig själv sedan du köpte den. Brytarna hade du kollat, annars vore det nästa steg i felsökningen. Kondensator är också en tänkbar felkälla, en ny kostar nån hundralapp. Tändspole kan också vara felet, men den är dyrare att köpa. Det borde inte vara tändkablar eller kabelskor, båda kan inte gå sönder samtidigt. Och gnistan ser ju tydligen bra ut
Så mycket mer el är det inte på de hojarna...

Sen har vi ju alltid risken för dålig vevhuskompression eftersom det är en tvåtaktare. Men det är inte kul att byta packningarna där, så det är snarare sista utvägen. Har du ingen kompression hjälper det inte hur bra gnistan är.
 

thomastg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2021
Hoj
-78 Suzuki GT125
Nu går den!!

Men man måste starta med full gas och sedan hålla över typ 4000varv. Men jävlar va den går efter det!

Kan den vara skuren?
Eller kan det vara optimera förgasarinställningarna? Nån som har koll på hur mycket man ska vrida ut bränsleskruven ifrån botten?
Det sitter inte original luftfilter, kan det påverka?
Kan det vara vevhuskompresionen som spökar? Jobbigt att byta packningarna där va?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det kan vara allt det du nämner. Enda sättet att veta är att inte tro dvs du lär riva motorn och verifiera dess status - då vet du. Att veta kostar pengar, att tro kostar ännu mer pengar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Sitter det reed-ventiler i insuget och är de intakta i så fall?
Min DT käkade en gång i tiden upp en av fyra st fiber-reeds och den hade därefter liknande symptom
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top