Suzuki GSX 550 EF -85 Tappar gnista på cyl 3 & 4

ahmenvafan

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Hoj
Suzuki GSX 550 EF
Hejsan!

Ny på forumet och jag drar väl igång direkt med att belasta er med mina bekymmer gällande den här gamla härken till motorcykel som jag hoppas få i ordning till sommaren! Vore grymt tacksam iallafall!

- Wall of text -

Övertog hojen för en sportstyver i vintras då den förra ägaren hade haft problem med att den hade börjat dö efter en stunds körning. Jag provkörde och upplevde samma problem efter en stunds körning, ville ha ett mekprojekt över vintern så jag slog till och tog hem den till garaget!

Nu till själva skruvandet: Efter lite efterforskning så har jag förstått att gamla 80-tals Suzuki är ökända för sina allmänt labila laddregulatorer så min första tanke var därmed att mäta upp batterispänningen med hojen igång. Dock kom jag inte så långt eftersom batteriet var stendött när jag skulle starta upp det. Satte batteriet på laddning över natten och kom tillbaka dagen efter - fortfarande stendött, mätte upp spänningen och kom till slutsatsen att batteriet var kasst, inte så konstigt med tanke på att förra ägaren låtit hojen stå ute året om typ...

Sagt och gjort! Inhandlade ett nytt batteri på biltema som dock var något högre än "originalbatteriet" vilket gjorde att minuskabeln inte riktigt nådde upp till polen, detta löstes genom att "dra om" minuskabeln så det nådde upp, dock så satt polskorna på förra batteriet fast i batteripolerna med skruv och tyvärr var det gängpaj på minuspolskon så jag hade ändå fått klippa den kabeln och klämde på en ny polsko på denna.

Nytt batteri monterat och jag startade upp hojen, glad i hågen för att äntligen kunna felsöka laddningsregulatorn - trodde jag. När hojen väl startar går den som en potta skit - cylinder 1 och 2 tuffar på fint med 3an och 4an händer det inte mycket mer än att det ibland blir någon avgasknall, tomgång finns inte heller att tala om utan krävs att man håller uppe varvet på 2-3000 för att den inte ska dö.

Efter att jag stängt av hojen igen bytte jag till nya tändstift runtom (eftersom jag ändå köpt 4 nya jag tänkt byta senare) och kollade därefter gnistan på cyl 3 och 4.

Samma sak hände med båda tändstiften! När man började köra startmotorn så gav det initialt en gnista men därefter hände inget mera. Och det var så här långt jag hann innan jag var tvungen att kila.

Nu är min fundering vad felet kan vara! Eftersom det är cyl 3 och 4 som inte fungerar så känns det knappast som tändspolarna skulle vara boven i dramat då de andra två fungerar (och tändspole 1 ger ju gnista till 1an och 3an, och tändspole 2 till 2an och 4an)

Jag skulle inte bli förvånad ifall det är jag som har klantat mig vid monteringen! Värt att nämna är också att jag haft bort bränsletanken tidigare och att det helt klart kan ha hänt något i samband med detta.

Har gjort följande kontroller:

Anslutningarna till båda tändspolarna sitter på ordentligt

Tändhattarna sitter på tändstiften

Nya batteriet är laddat

Det kan inte vara så att detta bekymmer beror på att jag pressade på polskon till minuskabeln så dåligt att den liksom inte get fullgod kontakt? Första gången jag pressade en så "stor" kabelsko och är ingen expert direkt men jag tyckte att den satt på tight.

Sjukt tacksam ifall ni ville sätta tänderna i det här lite!

Mvh
Tobias

Endast skummat av din text på arbetstid för stunden, men har du kollat komp och ventiltäthet på alla cyllar, kamtajmning? Förgasarna, rengjorda?

Tack för svar!

Nej, eftersom hojen gick finfint innan jag bytte batteri så har jag inte kollat på något av det du nämner, känns lite osannolikt att förgasarna helt plötsligt skulle börja spöka när jag inte ens har rört dom känner jag, är mer inne på att det är något tändningsfel/jag har klantat till det vid återmonteringen av bensintanken.

Dock kanske det inte är helt fel med ett komptest oavsett! Kan tillägga att när jag skruvade av 3ans tändstift så märkte jag att det var fullt med skräp/allmänt klet vid tändstiftshålet som jag borde ha försökt få bort innan jag skruvade av tändstiftet, förhoppningsvis drog jag inte med mig en massa skit ner i cylindern när jag skruvade i det nya :huvet, men det förklarar ju oavsett inte frånvaron av gnista på cyl 4 :)

När du lirkar runt med gamla torra tändkablar så kan de spricka invändigt. Byt kablar och hattar. Billigt och en bra början.

Låter inte alls orimligt! Är tändkablarna bara pressade i spolarna eller är de mer gängade? Tänker ifall det är en pillig operation att byta kablar :)

Och när blir det turbo på den då?, för att skoja till det lite. :yoparty

Skulle väl vara grymt, med "katanastuket du har"?

Och när blir det turbo på den då?, för att skoja till det lite. :yoparty

Skulle väl vara grymt, med "katanastuket du har"?

Haha visst har tanken poppat upp ibland :hihi Dock ville jag mest ha något att skruva med över vintern, tanken är att farsan ska få ta över den nu till våren och då vill jag definitivt inte göra den rappare än vad den är :lol Men visst är den frän på sitt sätt, verkligen skriker 80-tal om den :D

När du lirkar runt med gamla torra tändkablar så kan de spricka invändigt. Byt kablar och hattar. Billigt och en bra början.

Eller är det så att det räcker med att gå till den "lokala mc-butiken" och bara köpa kabel/hatt i meterlängd? Hade ju varit smidigt om man slapp beställa någon slags "Suzuki-tändkabel"

Eller är det så att det räcker med att gå till den "lokala mc-butiken" och bara köpa kabel/hatt i meterlängd? Hade ju varit smidigt om man slapp beställa någon slags "Suzuki-tändkabel"

Löpmeter på Biltema, men tyvärr är de nog pressade i tändspolen. Vicka omkring lite när du kör startmotorn så kanske det kommer gnista. Ibland.

- - - Updated - - -

Löpmeter på Biltema, men tyvärr är de nog pressade i tändspolen. Vicka omkring lite när du kör startmotorn så kanske det kommer gnista. Ibland.

Hej, det är inte så att du har tändspolarna felkopplade. Tändspole 1 ska ju ge gnista till 1-4, tändspole 2 till 2-3
Kan vara värt att prova

Tänker börja med att kontrollera att tändkablarna verkligen är rätt monterade först när jag drar till garaget ikväll, helt klart! (Garaget ligger i grannkommun)

Dock låter det helt klart nedslående om det är som du säger Chronic, att tändkablarna är pressade i tändspolen, vore ju surt att köpa nya tändspolar bara för att få bra kontakt i tändkabeln liksom, eventuellt kan man kanske prova att bara byta tändhattar först för att se om det blir någon skillnad..

Återkommer med uppdatering när jag kommit hem sen ikväll! Tack för alla svar hitills! :tummenupp

Jaha då var jag tillbaka från kvällens begivenheter. Två steg framåt och ett tillbaka typ.

Började med att kolla om någon tändkabel satt galet. Detta visade sig stämma! Jag hade satt 3an och 4ans tändkablar fel, så bytte tillbaka illa kvickt och därefter startade den och gick galant på alla cylindrar! Skönt!

Mätte upp batterispänningen för att kolla om laddningsregulatorn är det som orsakar mina plötsliga avbrott, provade att mäta både utan belastning och även med varvet uppe på max 6000 rpm typ. Spänningen var aldrig högre än 13,4V - Hur ska jag tolka detta?

Därefter tänkte jag montera sätet och ta en tur med hojen för att eventuellt mäta batteriet igen efter att den har gått en stund men icke sa nicke! Hojen ville helt enkelt inte starta mera, malde ett bra tag och provade med lite/halv/full/ingen choke/gaspådrag men utan effekt! Till slut började batteriet sega ner så satte det på laddning och åkte hem. Återvänder till garaget på onsdag kväll är planen.

Hur ska jag tolka det här? Glapp i tändkablar typ? Var och kollade efter reservtändhattar och Suzuki själva säljer enbart dessa som en hel enhet ihop med tändspole och kabel vilket blir lite saftigt...

Nu låter det mera som att bensinen i förgasarna sakta slipprar in genom igensatta munstycken och tar slut när du gasar.

Vad hände med att gnistan försvann på flera stift, hur var det med det egentligen?

Nu låter det mera som att bensinen i förgasarna sakta slipprar in genom igensatta munstycken och tar slut när du gasar.

Vad hände med att gnistan försvann på flera stift, hur var det med det egentligen?

Nja, alltså jag är ganska tveksam till det där med förgasare fortfarande - med tanke på att jag förut kunde köra runt ett bra tag (15-20min) och gasa på utan problem, det var först efter den tidsperioden som hojen bara tvärdog, inget hostande eller något i den stilen utan den bara lade av liksom. Efter det gick den inte att starta förrns den kallnat.

Ja precis men efter att jag bytte plats på tändkablarna ikväll så startade ju härket direkt så brydde mig inte om att kolla efter gnista då. Dock startade den ju helt plötsligt inte igen efter en stund som sagt, men skruvade inte av några stift ikväll, satte bara batteriet på laddning.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph