ahmenvafan
Ny medlem
Hejsan!
Ny på forumet och jag drar väl igång direkt med att belasta er med mina bekymmer gällande den här gamla härken till motorcykel som jag hoppas få i ordning till sommaren! Vore grymt tacksam iallafall!
- Wall of text -
Övertog hojen för en sportstyver i vintras då den förra ägaren hade haft problem med att den hade börjat dö efter en stunds körning. Jag provkörde och upplevde samma problem efter en stunds körning, ville ha ett mekprojekt över vintern så jag slog till och tog hem den till garaget!
Nu till själva skruvandet: Efter lite efterforskning så har jag förstått att gamla 80-tals Suzuki är ökända för sina allmänt labila laddregulatorer så min första tanke var därmed att mäta upp batterispänningen med hojen igång. Dock kom jag inte så långt eftersom batteriet var stendött när jag skulle starta upp det. Satte batteriet på laddning över natten och kom tillbaka dagen efter - fortfarande stendött, mätte upp spänningen och kom till slutsatsen att batteriet var kasst, inte så konstigt med tanke på att förra ägaren låtit hojen stå ute året om typ...
Sagt och gjort! Inhandlade ett nytt batteri på biltema som dock var något högre än "originalbatteriet" vilket gjorde att minuskabeln inte riktigt nådde upp till polen, detta löstes genom att "dra om" minuskabeln så det nådde upp, dock så satt polskorna på förra batteriet fast i batteripolerna med skruv och tyvärr var det gängpaj på minuspolskon så jag hade ändå fått klippa den kabeln och klämde på en ny polsko på denna.
Nytt batteri monterat och jag startade upp hojen, glad i hågen för att äntligen kunna felsöka laddningsregulatorn - trodde jag. När hojen väl startar går den som en potta skit - cylinder 1 och 2 tuffar på fint med 3an och 4an händer det inte mycket mer än att det ibland blir någon avgasknall, tomgång finns inte heller att tala om utan krävs att man håller uppe varvet på 2-3000 för att den inte ska dö.
Efter att jag stängt av hojen igen bytte jag till nya tändstift runtom (eftersom jag ändå köpt 4 nya jag tänkt byta senare) och kollade därefter gnistan på cyl 3 och 4.
Samma sak hände med båda tändstiften! När man började köra startmotorn så gav det initialt en gnista men därefter hände inget mera. Och det var så här långt jag hann innan jag var tvungen att kila.
Nu är min fundering vad felet kan vara! Eftersom det är cyl 3 och 4 som inte fungerar så känns det knappast som tändspolarna skulle vara boven i dramat då de andra två fungerar (och tändspole 1 ger ju gnista till 1an och 3an, och tändspole 2 till 2an och 4an)
Jag skulle inte bli förvånad ifall det är jag som har klantat mig vid monteringen! Värt att nämna är också att jag haft bort bränsletanken tidigare och att det helt klart kan ha hänt något i samband med detta.
Har gjort följande kontroller:
Anslutningarna till båda tändspolarna sitter på ordentligt
Tändhattarna sitter på tändstiften
Nya batteriet är laddat
Det kan inte vara så att detta bekymmer beror på att jag pressade på polskon till minuskabeln så dåligt att den liksom inte get fullgod kontakt? Första gången jag pressade en så "stor" kabelsko och är ingen expert direkt men jag tyckte att den satt på tight.
Sjukt tacksam ifall ni ville sätta tänderna i det här lite!
Mvh
Tobias
Ny på forumet och jag drar väl igång direkt med att belasta er med mina bekymmer gällande den här gamla härken till motorcykel som jag hoppas få i ordning till sommaren! Vore grymt tacksam iallafall!
- Wall of text -
Övertog hojen för en sportstyver i vintras då den förra ägaren hade haft problem med att den hade börjat dö efter en stunds körning. Jag provkörde och upplevde samma problem efter en stunds körning, ville ha ett mekprojekt över vintern så jag slog till och tog hem den till garaget!
Nu till själva skruvandet: Efter lite efterforskning så har jag förstått att gamla 80-tals Suzuki är ökända för sina allmänt labila laddregulatorer så min första tanke var därmed att mäta upp batterispänningen med hojen igång. Dock kom jag inte så långt eftersom batteriet var stendött när jag skulle starta upp det. Satte batteriet på laddning över natten och kom tillbaka dagen efter - fortfarande stendött, mätte upp spänningen och kom till slutsatsen att batteriet var kasst, inte så konstigt med tanke på att förra ägaren låtit hojen stå ute året om typ...
Sagt och gjort! Inhandlade ett nytt batteri på biltema som dock var något högre än "originalbatteriet" vilket gjorde att minuskabeln inte riktigt nådde upp till polen, detta löstes genom att "dra om" minuskabeln så det nådde upp, dock så satt polskorna på förra batteriet fast i batteripolerna med skruv och tyvärr var det gängpaj på minuspolskon så jag hade ändå fått klippa den kabeln och klämde på en ny polsko på denna.
Nytt batteri monterat och jag startade upp hojen, glad i hågen för att äntligen kunna felsöka laddningsregulatorn - trodde jag. När hojen väl startar går den som en potta skit - cylinder 1 och 2 tuffar på fint med 3an och 4an händer det inte mycket mer än att det ibland blir någon avgasknall, tomgång finns inte heller att tala om utan krävs att man håller uppe varvet på 2-3000 för att den inte ska dö.
Efter att jag stängt av hojen igen bytte jag till nya tändstift runtom (eftersom jag ändå köpt 4 nya jag tänkt byta senare) och kollade därefter gnistan på cyl 3 och 4.
Samma sak hände med båda tändstiften! När man började köra startmotorn så gav det initialt en gnista men därefter hände inget mera. Och det var så här långt jag hann innan jag var tvungen att kila.
Nu är min fundering vad felet kan vara! Eftersom det är cyl 3 och 4 som inte fungerar så känns det knappast som tändspolarna skulle vara boven i dramat då de andra två fungerar (och tändspole 1 ger ju gnista till 1an och 3an, och tändspole 2 till 2an och 4an)
Jag skulle inte bli förvånad ifall det är jag som har klantat mig vid monteringen! Värt att nämna är också att jag haft bort bränsletanken tidigare och att det helt klart kan ha hänt något i samband med detta.
Har gjort följande kontroller:
Anslutningarna till båda tändspolarna sitter på ordentligt
Tändhattarna sitter på tändstiften
Nya batteriet är laddat
Det kan inte vara så att detta bekymmer beror på att jag pressade på polskon till minuskabeln så dåligt att den liksom inte get fullgod kontakt? Första gången jag pressade en så "stor" kabelsko och är ingen expert direkt men jag tyckte att den satt på tight.
Sjukt tacksam ifall ni ville sätta tänderna i det här lite!
Mvh
Tobias