Henrik Y
Officiellt Invalid
- Gick med
- 7 Oct 2004
- Ort
- Falun
- Hoj
- Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hösten 2019 fick jag tag på en Suzuki GP125 från 81 som stått i en lada sedan början på 90-talet då den köptes för motorn som skulle lånas till ett Go-kart bygge som ett skolprojekt. Anledningen till att jag skaffade den är att jag 2016 bröt ryggen i en skärmflygsolycka och fick en ryggmärgsskada på TH12 och har endast funktion i framsida lår och kan inte gå eller stå utan stöd och använder rullstol till 99% av all manuell förflyttning. Hojåkandet tog fart på riktigt efter skadan när jag upptäckte att jag klarade av min gamla Suzuki K50 helt på egen hand, kunde resa upp den själv om eller rättare sagt när jag tippade. Hade kört min Virago 535 ett par gånger innan med modifierad växelspak men den är alldeles för tung. Så började trimma och bygga om moppen och det stod inte på förrns man hade sitt livs första snutjag och körde ifrån dom mest på skoj
Men som ansvarsfull vuxen är det inget att hålla på med i längden så började kika efter något lagligt alternativ och upptäckte då Suzuki GP125 som är en av dom lättaste hojarna på marknaden på endast 100kg utan att vara en hög crosshoj och den är även lite intressant då den är slidmatad med roterande insugsventil.
Hade ett annat CR250 amatörbygge på gång men efter oklarheter och tjafs med SFRO angående Docol så ligger det på is tills vidare så får vi se vad som händer när SSAB utbildat dom mer i ämnet.
Lite planer för bygget:
Har tänkt bygga i Vintage racing stil med helkåpa. Till en början så tänkte jag bara bygga färdigt den med tank, sits, kåpa, nytt elsystem, och portning av originalcylinder, förstora insuget och bygga en pipa och se om man får lite fart på den. Sen tänkte jag ge mig på att svetsa blocket och få på en Vespa trimcylinder, Parmakit har en del varianter på allt från 125cc till 175cc och dom har ett slag på 51mm vilket skulla passa GP'n som är på 50mm.
Skulle vara kul att testa göra en excentrisk vevtap och stroka ett par mm. Men dom grejerna får vänta tills jag fått upp min barrack på gården och fått ordning med svarv och grejer innan jag kan ge mig på något sådant. Har i alla fall fått tag på en till motor så man har lite backup om man skulle råka ha sönder något
Är helförlamad i röda områdena.
Körde den några gånger men tippar jag får jag inte upp den själv, och skulle jag få upp den blir jag ståendes och får varken ut stödet(om den inte tippat till höger) eller kommer upp på den igen. Och minsta motstånd så kan jag inte backa. Är inge kul att köra när man hela tiden är orolig för nästa ställe man kanske måste stanna.
Så här såg den ut när jag hämtade den.
Blir att laga ramen till att börja med och göra lite förstärkning också.
Lite portning.
Edit:
Första ägaren hörde av sig och undrade vad som blivit av den, så det var kul att få veta vart den kom ifrån.
Men som ansvarsfull vuxen är det inget att hålla på med i längden så började kika efter något lagligt alternativ och upptäckte då Suzuki GP125 som är en av dom lättaste hojarna på marknaden på endast 100kg utan att vara en hög crosshoj och den är även lite intressant då den är slidmatad med roterande insugsventil.
Hade ett annat CR250 amatörbygge på gång men efter oklarheter och tjafs med SFRO angående Docol så ligger det på is tills vidare så får vi se vad som händer när SSAB utbildat dom mer i ämnet.
Lite planer för bygget:
Har tänkt bygga i Vintage racing stil med helkåpa. Till en början så tänkte jag bara bygga färdigt den med tank, sits, kåpa, nytt elsystem, och portning av originalcylinder, förstora insuget och bygga en pipa och se om man får lite fart på den. Sen tänkte jag ge mig på att svetsa blocket och få på en Vespa trimcylinder, Parmakit har en del varianter på allt från 125cc till 175cc och dom har ett slag på 51mm vilket skulla passa GP'n som är på 50mm.
Skulle vara kul att testa göra en excentrisk vevtap och stroka ett par mm. Men dom grejerna får vänta tills jag fått upp min barrack på gården och fått ordning med svarv och grejer innan jag kan ge mig på något sådant. Har i alla fall fått tag på en till motor så man har lite backup om man skulle råka ha sönder något
Är helförlamad i röda områdena.
Körde den några gånger men tippar jag får jag inte upp den själv, och skulle jag få upp den blir jag ståendes och får varken ut stödet(om den inte tippat till höger) eller kommer upp på den igen. Och minsta motstånd så kan jag inte backa. Är inge kul att köra när man hela tiden är orolig för nästa ställe man kanske måste stanna.
Så här såg den ut när jag hämtade den.
Blir att laga ramen till att börja med och göra lite förstärkning också.
Lite portning.
Edit:
Första ägaren hörde av sig och undrade vad som blivit av den, så det var kul att få veta vart den kom ifrån.
Last edited: