Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Någon som vet vart man kan få tag på kopplingskåpa till DRZan någorlunda billigt? Något som håller bättre än magnesiumkåpan som sitter på orginal.

Vurpade idag och böjde in bakbromspedalen som gjorde en liten reva i kåpan, läcker lite olja så jag ska försöka täta med plasticpudding eller annat tillsvidare :D
Finns ju en snygg på thumpertalk men den är lite dyr att beställa hem till sverige :huvet
 
ja du den kåpan e lite tunn gjorde samma sak får några år sedan:huvet

angående att borra lufthål i sidokåporna så har jag det på ena sidan och nu när jag skulle ta premiärturen så tejpade jag över dom för att den skulle starta lättare. När jag sedan drog iväg så satt tejpen kvar och det kändes som den fick mera bottendrag och kändes även vassare ? kanske kan bera på dn kalla luften igår +5 grader eller e det för att jag inte kört på några månader tro ? skall testa nästa gång att köra både med och utan för att se om de blir någon skillnad
 
Last edited:
En mekfråga:

Efter min snygga tabbe med oljan har jag märkt att hojen låter lite skumt när den stängs av. Någon halvsekund efter att hojen stängts av så låter det ett "spolande" ljud från kylarn (antar att det är kylarn, inte lyssnat så noga vart det kommer ifrån, men det är kring kylarn om det nu skulle kunna vara oljan eller ngt).

Det låter alltså som o spola toan ungefär, ett ögonblick efter hojen har slocknat. FLUSH...


Jag är ganska säker på att detta ljud inte uppkommit nyligen, då det är ganska högt och mycket hörbart även med hjälm på..


Någon som har en aning om vad detta ljud är? Något man bör åtgärda?

Har du tillräckligt med kylarvätska i kylaren?
 
Har du tillräckligt med kylarvätska i kylaren?

Jag öppnade locket o kollade, och det var nästan överfullt. fyllde på någon ml så det blev fullt över kanten. Antar att det är tillräckligt fullt. Kan kylarn behöva luftas kanske?

Ska testa lufta kylarn o se om ljudet försvinner.
 
Last edited:
ja du den kåpan e lite tunn gjorde samma sak får några år sedan:huvet

angående att borra lufthål i sidokåporna så har jag det på ena sidan och nu när jag skulle ta premiärturen så tejpade jag över dom för att den skulle starta lättare. När jag sedan drog iväg så satt tejpen kvar och det kändes som den fick mera bottendrag och kändes även vassare ? kanske kan bera på dn kalla luften igår +5 grader eller e det för att jag inte kört på några månader tro ? skall testa nästa gång att köra både med och utan för att se om de blir någon skillnad

Härligt med gött väder!
Jag har också tejap igen mina hål, mera botten tycker jag, gissar att det beror på att det är kallt ute! Var dåligt bottendrag i höstas i min, värkar som jag löst det nu... hittade lite grus i förgasaren :).
En fråga: Får man mera effekt i botten registret med choken inne även om man har korekt bestyckning? Tycker det värkar som om den går bättre på låga varv med choken inne(går taskigt på höga varv dog), men det ska kanske vara så???

En annan fråga Någon som har gjort O rings mod eller "taffy" mod på sin fcr förgasare? Det skal väl ge rappare gas svar, tycker det tar någon sekund när motorn ligger på låga varv för att sparka igång ordentligt! Men det kan kanske också vara för att jag kör med 165 main jet (borde inte göra något nu iofs)

Kör lungt allesammans:D :D :D
 
Premiärtur!

Vart ett par mil idag, fan vad skönt det kändes :yoparty :yoparty (det snöade igår)

Med öronproppar och hjälm lät hojen som kriget :D
Hamnade bakom två stycken polisbussar alldeles när jag körde ut ifrån min gata :hihi

Dock såg inga civilia sura ut, inte ens tanter med hundar när jag körde förbi dom.

När jag körde igenom södra länken lät det som tredje världskriget hade brakat loss :hihi :rock :rock

Jag köpte ju ett JD kitt som jag monterade igår.
Blåa nålen, 4e klippset
135 pilot air jet
160 main
22.5 pilot
och typ 2-3 varv ut på justerskruven (Kientech)

Dock poppar det lite när man släpper gasen (tycker det låter skönt)
får ta och se över packningen till block-plattan till pair ventilen.
 
Ja happ!
Kul för dig da sam!:gnissla
Här är det minus o snö än! hatar skiten! vill ha vår nu..men det ska bli varmare mot helgen tror jag:yoparty
Har du helsystem nu för tiden lr!? den låter alltså gött och precis som den ska göra nu lr vadå!?:D
Mvh Björk
 
Ja happ!
Kul för dig da sam!:gnissla
Här är det minus o snö än! hatar skiten! vill ha vår nu..men det ska bli varmare mot helgen tror jag:yoparty
Har du helsystem nu för tiden lr!? den låter alltså gött och precis som den ska göra nu lr vadå!?:D
Mvh Björk

Hehe japp, fick tag på ett beggat yoshi rs3 :)
 
Drzaisno.jpg

Drzan djupt inne i skogen i Løten:tummenupp

Första riktiga åkningen i år! Har just monterat en Trailtech Vapor med tempratur mätare (som tur va)... Det sitter tydligt vis inte termostat i e modellerna. Jag ködre på vägen och tempen blev bara knapt 60c, och när jag försökte plöja mig fram i skogen sabbade jag nästan topp packningen(101c):D
Man kan ju tycka att det är på en enduro som termostat och kyl fläkt värkligen behövs:huvet
Jäklar vad ovant det är att köra 4t, den varvar nästan som en tvåtakt men man märker det inte på ljudet, går i varvstoppet hela tiden!
Det var en riktigit trevlig tur iaf.
 
Nu har jag luftat kylaren, men det konstiga ljudet är kvar.. Ingen annan som har något "spol-ljud" när de stängt av hojen?
 
Nu har jag luftat kylaren, men det konstiga ljudet är kvar.. Ingen annan som har något "spol-ljud" när de stängt av hojen?

Prova med lite mindre mängd kylvarvätska. Det räcker om det når upp över "cellerna" nere i kylaren. För säkerhetsskull kan du kolla så att kylarvätskan inte ändrar färg och att motoroljan håller sig fin. Kolla även så att där är fart på vattnet när du har motorn igång. Om vattnet strömmar på som vanligt och motorolja och kylarvätska är normala så borde det inte vara något att bekymra sig över. Kanske kan vara ditt kylarlock som släpper igenom lite tryck och låter. Prova isf med någon annans kylarlock.
 
Ska kolla närmare på det när de blir väder o köra igen... BTW, någon som justerat bromspedalen? Tycker den sitter alldeles för lågt, men jag har inte lyckats höja den. Jag antog att man skulle skruva på två muttrar som satt vid pedalen, men den ena satt ju så illa att de e omöjligt att komma åt ? :va
 
Ska kolla närmare på det när de blir väder o köra igen... BTW, någon som justerat bromspedalen? Tycker den sitter alldeles för lågt, men jag har inte lyckats höja den. Jag antog att man skulle skruva på två muttrar som satt vid pedalen, men den ena satt ju så illa att de e omöjligt att komma åt ? :va

Du släpper på översta muttern sen skruvar du gängstången som går upp i bromscylindern upp eller ner. Glöm inte att justera bromsljuskontakten med.
 
Du släpper på översta muttern sen skruvar du gängstången som går upp i bromscylindern upp eller ner. Glöm inte att justera bromsljuskontakten med.

jahaa, okay. jag tänkte pröva skruva lite på den men trodde man var tvungen att lossa den där andra muttern som sitter på andra sidan.. tack så mycket, ska ordna med det innan nästa tur :tummenupp


PS. Någon som haft strul me att starta ibland? Har hänt 2 ggr nu att jag får mala ett bra tag på startmotorn innan den går igång..
 
Last edited:
PS. Någon som haft strul me att starta ibland? Har hänt 2 ggr nu att jag får mala ett bra tag på startmotorn innan den går igång..

Den gången jag haft lite trubbel att starta knarren har det varit batteriet som behövde laddas, sen så gick det fint igen.
 
Ja då var DR-Z:an riven i delar, Nu ska fjädringen få sig en preppning så att den vaknar till:D
Ja återkommer med info om vad som vart gjort ...

//Johan
 
Ja då var DR-Z:an riven i delar, Nu ska fjädringen få sig en preppning så att den vaknar till:D
Ja återkommer med info om vad som vart gjort ...

//Johan

På tal om fjädring så lär jag också mixtra lite med bakdämparn! styva till den lite för att få skönare känsla o roligare åkning ;)
Vi höres Johan på luren nån dag sen..hoj:D
 
packboxar framgaffel

nån som har en länk till mekhandbok lr dyligt???

//Håkan:näsblod
 
jag har US Owners Manual + allmänna DRZ manualen som PDF. Minns inte vart ja hitta dom, kan skicka dom om du inte hittar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top