Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Nästan exakt 180cm. Jag har Large på SH-Tröjan vilket är perfekt. Får plats med mcjacka och skydd under men kan fortfarande ha den som vanlig tröja utan att den blir för stor :tummenupp

Ok bra tack!!:tummenupp
DU har blivit jävligt duktig måste jag säga:yoparty
Mvh Jocke
 
Nu va den nya framskärmen på plats, ursäkta kvaliten på korten.

P2130006.jpg

P2130005.jpg
 
Köpte den på sportdepån i stigs center i Göteborg.

http://www.sportdepan.se/

Tänkte jag skulle göra mej en så kallad muffler slider till ljuddämparen, ser ut så här:

http://msportbike.com/phpbb/viewtopic.php?t=11214

Hittade en slang som finns i flera färger på biltema som tål upp till +100°C
undrar om det räcker?:va
30:- för 1 meter slang + en slangklämma för lika mycket.
 
Last edited:
Tänkte höra med er kunniga om det är någon skillnad mellan en DRZ och en LTZ:ans motorer?
Är lite sugen på en ltz nu om man säljer 625:an så man kan ta med ungen och åka en sväng, och drz motor verkar jhu riktigt vettig om man vill köra mycke och skruva lite. Eller inget alls typ.
När har man servicarna på motorn och vad görs.

MVH Johan
 
Tänkte höra med er kunniga om det är någon skillnad mellan en DRZ och en LTZ:ans motorer?
Är lite sugen på en ltz nu om man säljer 625:an så man kan ta med ungen och åka en sväng, och drz motor verkar jhu riktigt vettig om man vill köra mycke och skruva lite. Eller inget alls typ.
När har man servicarna på motorn och vad görs.

MVH Johan

Det är samma motor som Dr-z400s/sm, med vissa små små ändringar som tex avgasrening m.m
(Om jag minns rätt dvs!)
 
Jparacing: du bör jhu veta hur motorerna är i service. Håller din med 434 kittet utan prob eller?
Hur servar du den nu?
FörJ*vla läcker är den iaf!
 
Tänkte höra med er kunniga om det är någon skillnad mellan en DRZ och en LTZ:ans motorer?
Är lite sugen på en ltz nu om man säljer 625:an så man kan ta med ungen och åka en sväng, och drz motor verkar jhu riktigt vettig om man vill köra mycke och skruva lite. Eller inget alls typ.
När har man servicarna på motorn och vad görs.

MVH Johan

Japp samma kammar, förgasare, komp osv. som drz s-sm. Men med typ Drz e grovlek på grenrör å e-modell ljuddämpare. 226gram tyngre svänghjul än Drzan och naturligtvis en backväxel nedanför 1an som har ett lågt varvstopp så man bara kan backa sakta. Ingen avgasrening eller trottelbegränsning på 2an-3an som Drzan. Har haft en LTZ 03a under dom 2 åren jag hadde den böt jag olja å filter en gång krångla aldrig! 600mils intervall på oljeservise enligt bok på Drz s-sm 2400mil första ventilkoll. Borde ju va samma på LTZan. Men dom flesta byter olja å kollar ventilspelet oftare än så.
 
Japp samma kammar, förgasare, komp osv. som drz s-sm. Men med typ Drz e grovlek på grenrör å e-modell ljuddämpare. 226gram tyngre svänghjul än Drzan och naturligtvis en backväxel nedanför 1an som har ett lågt varvstopp så man bara kan backa sakta. Ingen avgasrening eller trottelbegränsning på 2an-3an som Drzan. Har haft en LTZ 03a under dom 2 åren jag hadde den böt jag olja å filter en gång krångla aldrig! 600mils intervall på oljeservise enligt bok på Drz s-sm 2400mil första ventilkoll. Borde ju va samma på LTZan. Men dom flesta byter olja å kollar ventilspelet oftare än så.

Vad tusan har den back?
Har verkligen alla LT-Z400 det?
Om så är... Då har jag missat det helt, dock är inte quadracer's riktigt min grej får jag skylla på:D

Jparacing: du bör jhu veta hur motorerna är i service. Håller din med 434 kittet utan prob eller?
Hur servar du den nu?
FörJ*vla läcker är den iaf!

Tackar tackar:)
Jag har inte haft några som hellst beskymmer alls med motorn fast den är hårt trimmad!

Jag byter oljan var 200-250mil annars är det inga konstigheter alls, ventilspelet har inte ändrat sig sen jag byggde motorn inför sommaren 07 trotts ca:850mil:yoparty
 
Last edited:
Hmm på tal om servicear, Min DRZa har gått 1450mil och servades senast vid runt 700mil. Jag har inte bytt olja sen dess, däremot fyllt på en jävla massa, antar att det är bättre med för mycket olja än för lite i eftersom den körs väldigt mycket i "vertikalt läge":gnissla Hojen är dessutom strypt till 23kw så den borde hålla lite längre än era trimmade...dock kör jag den ganska hårt så jag vet inte. Skulle lämnat in den på service innan sportlovet men hann inte innan jag stack på skidresa, sen dess har jag inte hunnit/brytt mig om att ta tag i det.
Behöver jag oroa mig för att motorn ska gå åt helvete? Tycker ju den borde tåla lite stryk :näsblod :gnissla
 
Hmm på tal om servicear, Min DRZa har gått 1450mil och servades senast vid runt 700mil. Jag har inte bytt olja sen dess, däremot fyllt på en jävla massa, antar att det är bättre med för mycket olja än för lite i eftersom den körs väldigt mycket i "vertikalt läge":gnissla Hojen är dessutom strypt till 23kw så den borde hålla lite längre än era trimmade...dock kör jag den ganska hårt så jag vet inte. Skulle lämnat in den på service innan sportlovet men hann inte innan jag stack på skidresa, sen dess har jag inte hunnit/brytt mig om att ta tag i det.
Behöver jag oroa mig för att motorn ska gå åt helvete? Tycker ju den borde tåla lite stryk :näsblod :gnissla


Det är väll bara kolla upp vad den har för service intervaller och gå efter det?
Det att du kör den för hårt med 23 kw kan väll inte vara så farligt jag menar du kan ju ändå inte dra full gas? :tungan
 
Hmm på tal om servicear, Min DRZa har gått 1450mil och servades senast vid runt 700mil. Jag har inte bytt olja sen dess, däremot fyllt på en jävla massa, antar att det är bättre med för mycket olja än för lite i eftersom den körs väldigt mycket i "vertikalt läge":gnissla Hojen är dessutom strypt till 23kw så den borde hålla lite längre än era trimmade...dock kör jag den ganska hårt så jag vet inte. Skulle lämnat in den på service innan sportlovet men hann inte innan jag stack på skidresa, sen dess har jag inte hunnit/brytt mig om att ta tag i det.
Behöver jag oroa mig för att motorn ska gå åt helvete? Tycker ju den borde tåla lite stryk :näsblod :gnissla

Du ligger inte på + sidan hos motorn iaf om jag säger så, med dessa olje intervaller!
Du borde byta olja ofta ist om du åker och trickar mest.

Att du får fylla på olja, måste bero på körningen eller?
 
Du ligger inte på + sidan hos motorn iaf om jag säger så, med dessa olje intervaller!
Du borde byta olja ofta ist om du åker och trickar mest.

Att du får fylla på olja, måste bero på körningen eller?

Ja den slukar väldigt mycket olja, jag förstår inte för den läcker ingenstans som jag kommer ihåg att min 125a brukade göra. Kommer det ut med avgaserna eller? (newbiefråga jag vet...)

Vad gör dom på servicen mer än att byta olja, luftfilter och kolla ventilerna? För jag skulle ju kunna göra ett oljebyte själv och tvätta/byta luftfiltret över helgen ifall jag inte hinner lämna in den på service i veckan.
 
Ja den slukar väldigt mycket olja, jag förstår inte för den läcker ingenstans som jag kommer ihåg att min 125a brukade göra. Kommer det ut med avgaserna eller? (newbiefråga jag vet...)

Vad gör dom på servicen mer än att byta olja, luftfilter och kolla ventilerna? För jag skulle ju kunna göra ett oljebyte själv och tvätta/byta luftfiltret över helgen ifall jag inte hinner lämna in den på service i veckan.

Jag är rätt säker på att oljan i din Z försvinner via vevhusventen in i insuget och förbränns!

Zarrell du kör för mycket på det bakre hjulet helt enkelt!:D

Du kan ta bort slangen mellan "svartaburken" och airbooten, och dra en egen slang ut bakom stötdämparen likt förgasarventen på FCR fuggarna. Då slipper du att oljan kletar igen i din motor och fugge!

Men glöm inte att plugga hålet in i din airbott bara, för annars suger den orenad luft där!!!!!
 
Ja skott säker verkar den jhu då vara.
Den som lever får se men är verkligen sugen.
Hittade en med 440 kitt men blir nog en standard om det blir nått.
 
Sådär, nu har jag tvättat luftfiltret och gjort ett oljebyte, då behöver jag inte vara orolig längre, kollade i manualen vad som gäller vid 1200mils servicen och det var inte några jätte allvarliga grejjer, tror inte ens oljefiltret skulle behöva bytas. Ska försöka lämna in hojen hos suzuki nu i veckan :)
 
God vår allihopa! (snart)

Är det någon annan än mig som har ett gnisslande/visslande ljud ur avgaset? Jag tycker det låter lite som när ventiler och säten packade ihop på min xr75 för 12 år sedan:) Har inte haft någon 4t mc sedan dess så det är svårt för mig att bedömma. Har läst på TT att det kan vara fcr förgasaren som låter så. Tycker att det är många ljud att nojja på i dessa motorer:D Har just satt igång vår pysslet och inte kollat ventilerna än, hoppas på det bästa!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top