Suzuki DRZ 400 startar ej med elen, men går att springa igång

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej!
Jag köpte min motard i juni, och redan då var den aningen svårstartad. Den hoppade dock oftast igång efter att startmotorn gått något varv. Problemet verkar dock ha blivit värre, i dagsläget är det i princip omöjligt att starta den med startmotorn med kall motor, och även när motorn är varm är det inte säkert att den startar, och även om den gör det så är det inte förrän efter att motorn gått runt i ett antal sekunder. Det är inget problem med batteriet, har laddat det fullt och har även startkablat till bilbatteri utan någon förbättring av läget. Men när man springer igång den, startar den oftast direkt när man släppt ut kopplingen, även fast jag springer själv och måste ha 4:e växeln i för att inte låsa bakhjulet.

För några veckor sedan kollade jag gnistan, och den verkade vara bra. Tändstiftet verkade dock torrt när jag försökt starta den med full choke, vilket fick mig att tro att förgasaren strulade på något vis (vilket jag tyckte verkade märkligt eftersom den startar så lätt med springning). Fuktade tändstiftet med bensin och skruvade tillbaka det, men ändå startade den inte.

Igår tog jag fram tändstiftet för att kolla gnistan igen (var inte det Einsteins definition på idioti, att upprepa samma sak men förvänta sig olika resultat :D), men nu kom inte en tillstymmelse till gnista. Jag började fundera på ifall jag lyckats jorda stiftet korrekt, aluminium (vilket större delen av cykeln verkar vara) leder ju inte så bra, men jag tog emot en bult som fäster bakramen i vanliga ramen, vilket (väl?) borde funka bra. Provade även mot cylindern (rätta mig om jag har fel, men det är väl enbart toppen som är alu) men utan reslutat. Köpte mig ett nytt iridiumstift för dyra pengar (CR8EIX), men ingen gnista där heller. Skruvade i nystiftet i toppen och rullade ut på gatan, petade i fyran och sprang några steg: hoppar igång direkt :confused:

Hade inte möjlighet att startkabla och kolla gnistan nu, men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad då den varit lika svårstartad på det viset förut, och jag laddade batteriet över natten (hastighetsmätaren startas inte om eller något sådant när jag kör startmotorn, så batteriet verkar fräscht).

Så nu vänder jag mig till Sporthojs expertis för råd. Tilläggas bör att hojen går precis som den ska när den väl är igång. Killen jag köpte den av sa att den varit svårstartad då han startat den innan jag kom, men att den inte varit det förut (han hade inte kört den sedan förra säsongen). Kan det ha blivit något under vinterförvaringen?

Tack på förhand för hjälp!

Jag skulle vilja påstå att :

Aluminium har mycket god elektrisk ledningsförmåga, per viktenhet är aluminium dubbelt så bra som koppar, och materialet används i praktiskt taget alla högspänningsledningar.

Som sagt.....en övergång på ventilerna låter som en bra start...

Tack Folkezx9r, då kan jag ju konstatera att det inte är någon gnista i alla fall.

Ventilerna shimsade jag om för ca 100 mil sedan (båda avgas och ena insug var aningen utanför spec) men det gjorde ingen skillnad.

Efter att ha mätt allt möjligt när det gäller elen, plockat av topp och cylinder för att kolla så att ringar/kolv/cylinder var fina, plockat isär, inspekterat samt blåst ur förgasaren körde jag mig en tur efter att ha springstartat den (den blev inte mer lättstartad av allt jag gjorde). Hemma igen hör jag hur det rasslar kraftigt från någonstans runt främre delen av motorn. Öppnar svänghjulskåpan och ser magnetgrejen som känner av svänghjulets rotation och ger signal till CDI'n för tändningen ligga helt löst utanpå svänghjulet, tillsammans med skruvarna som låg i botten på kåpan. Loctitade alla bultar där inne och satte på kåpan samt hällde i motorolja. Provar starta motorn med elen - den hoppar nästan igång innan startmotorn börjat snurra! Mer lättstartad än den nånsin varit i min ägo. Så det löste sig till slut! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti