Startmotorn drar igån så fort jag kopplar på batteripolen samt trasigt (nytt) batteri

ca 2300 mil, det första höll 2200 och det andra (ebay) 100, men sedan pajjade startbatteriet så jag fick ett trasigt och trixade med det och startkablar osv - i samband med det så dödade jag säker det andra relät..
Köra länge med dåligt batteri kan jag inte förneka.
Skickat tillbaka skräpet jag köpte och beställer på mekonomen tänkte jag, MC-shoppen eller det begagnade med dyr frakt blir alternativet..
Det baganade som länkades var inte testat men jag gissar det finns nån slags retur om det inte funkar.. ska dock inte testa untan att vara 100 på att det nya batteriet är helt OK.
 
Har problem med chokewire så det blir en del "längre körningar".. får nog ta tag i det till våren..
 
Du borde kolla att statorn/generatorn laddar som den ska. Multimeter på batteripolerna. Kolla vad den ska ladda på tomgång resp vid 5000 varv. Jag vet inte exakta siffror men ca 12,8 - 12,9 på tomgång och ca 13,4 - 13,8 på det högre varvtalet. Laddar den över 15 volt så förstörs batteriet. Under 12,3 eller så så laddas inte batteriet under körning. Det kan laddas ur så det skadas. Då går det inte att ladda upp batteriet igen.

Det går säkert att hitta siffrorna på nätet.

Edit: Om du inte får rätt siffror så återstår att felsöka laddreläet och sedan generator/stator.
Hoppas att dessa är ok och att det räcker med nytt batteri och startrelä.
 
Har problem med chokewire så det blir en del "längre körningar".. får nog ta tag i det till våren..
Chokekabeln på den gsx600f jag gav bort till brorsonen fixades inte med en ny kabel utan med hjälp av tunna buntband i en ögla man fick dra i. Det duger iaf tills man fått arslet ur vagnen och kontaktat Lelles eller liknande.

Angående startrelä, sluta vela och köp ett begagnat. En åk-polare (inte kör-polare) kunde inte bestämma sig så jag köpte en beggad LS650 ECU som lades i min parts-bin och meddelade vederbörande att den fanns att hämta (för pengar) om han ville ha den. Det dröjade hela två veckor innan han kände att åksuget blev för stort. En annan mc-åkare hade också behov av den där ECU'n så mitt köp var inte helt i blindo/godhet/dumhet men denne fick köpa sin egen - som sen aldrig blev av - och såldes som reservdelshoj.
 
Kolla också att det nya batteriet är tillräckligt laddat. Det bör ha åtminstone 12,8 volt innan du börjar använda det. Ladda en timme eller två vid behov. Sen ska batteriet vila ett tag mät igen. Det följer säkert med instruktioner om det.

På Biltema testar de numera batterierna vid köp. Antal volt står på kvittot. Som lite kuriosa.
 
Tack - beställt från MC-shoppen. Suziki var inte samma men dom fixade ett Honda så nu får ma vänta.
Mycket trevlig service och bemötande.
 
Jag har en vän som renoverade en förgasarhoj som gasade varje gång blickersen va på, vi garvade ihjäl oss, roligaste felet jag varit med om också så jävla ologiskt :rofl God Jul!
 
Ingen aning, tror han gav upp. Jag kan själv inte förstå det, hur i helvete kan en förgasar hoj gasa när blinkersen blinkar, finns inget elektriskt till föggen ju...
Nja, vissa förgasarhojar har ju soppapump, och det är ju inte omöjligt att den i så fall har olika nivåer, så att den pumpar mer soppa med fullgas än vid tomgång. Är det då kortis någonstans så att den går på full mutter med blinkers igång så är det ju inte omöjligt att det läcker in soppa i motorn, som då varvar upp.
 
Nja, vissa förgasarhojar har ju soppapump, och det är ju inte omöjligt att den i så fall har olika nivåer, så att den pumpar mer soppa med fullgas än vid tomgång. Är det då kortis någonstans så att den går på full mutter med blinkers igång så är det ju inte omöjligt att det läcker in soppa i motorn, som då varvar upp.
Nu vill jag protestera vilt och högljutt!
Får man in mer soppa borde motorn storkna och inte varva upp.
 
Det är så otroligt så det har nog inte hänt.
Troligare att han blinkade, svängde och sträckte gasvajern.
 
Ingen aning, tror han gav upp. Jag kan själv inte förstå det, hur i helvete kan en förgasar hoj gasa när blinkersen blinkar, finns inget elektriskt till föggen ju...
Finns ju förgasarhojar med soppapump. Finns även förgasarhojar med TPS som reglerar tändningen (du är ju bekant med minst en sådan tror jag mig minnas ;) ), så visst det sätt att påverka motorns gång elektriskt även på en förgasarmotor.
 
Då hade han ju kunnat gjort det samma med vilken av elförbrukarna som helst, inte bara blinkers.
"stryker första meningen också, tveksamt"
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top