Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nyss besökt garaget och svurit lite. Suzukis kamkedjespännare har alltid varit en jämra huvudvärk - på nästan alla modeller. Den ballar vid runt 5000 mil eller så.
Rackarns, men jag måste haft tur, för på min gamla motor var spännaren ok vid över 9000mil. Däremot var ventilbussningarna slitna med ventilslammer som följd. Blev en ny motor i stället. Får väl bli ett vinterprojekt i stället att kolla statusen på min. Den nya motorn jag haft sedan några år har nu bara gått ca 3kmil nu. I dag blir det i ställe släktträff på Hedesunda kyrkogård. Det ska vårstädas.
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Haj :rottHar kliat mej i huvudet nu ett par dagar o inte vågat fixa ett oljebyte.
E nygammal hojkörare o glömt en hel del o behöver lite hjälp!
Fick en dunk olja "Castrol Power 1 racing 4t 10w-50" av min kompis, gick in o kollade om
om den skulle funka på min Bandit GSF 1200 S 2000 o det står att det ska funka, men kollade
runt lite o det står lite olika, på olika ställen. Ville bara höra va någon här tycker, kan jag köra
den? Ha gött i solen allihopa :hojsmilie
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fick en dunk olja "Castrol Power 1 racing 4t 10w-50" av min kompis, gick in o kollade om
om den skulle funka på min Bandit GSF 1200 S 2000 o det står att det ska funka, men kollade
runt lite o det står lite olika, på olika ställen. Ville bara höra va någon här tycker, kan jag köra
den?
Den är JASO MA-2 certifierad så det är lugnt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är alltid dumt att ha med sig regeringen när tillfällen uppenbarar sig. 1250 är dock en nyare vattenkyld generation som inte har speciellt mycket gemensamt med luft/olje. Bökig att trimma. Väger 30 kg mer.
Hon var visserligen med, men det var faktiskt mitt beslut, utan överläggningar utanför mig, det är trångt i garaget ändå, och jag hinner knappt köra moppen jag har. Men nu ska jag faktiskt hemåt, passerar Dalälven om någon timme.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
En kille undrade om jag var sugen på att köpa hans 1250 när jag ändå var där och köpte ett vitrinskåp, dom flyttömde huset. Var jag dum som tackade nej? :va

Jag har haft båda. En 1999 B1200 och en 2008 B1250. 1200:an var mycket roligare och gick att stegvis lura upp till dryga 150 bakhjulshästar. Mycket gemensamt med GSXR1100 gör att tex kammar är plug&play. 1250:n var lite bekvämare men rätt tråkig i jämförelse. Insprutning och ny motor gör det svårare att trimma, precis som andersbrink säger. Bra brukshoj, dock.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Jag har letat efter en hoj med bra upprätt körställning och en stark motor med bra vrid och som är rolig att köra. Ska vara trevlig att köra i stan såväl som på motorväg. Hittade några hojar som passar in på detta. Nu är det så att det ska vara en stor radfyra, jag trivs bäst med det. Följande hojar blev aktuella:
Suzuki GSF 1200 Bandit
Honda CB 1300 SA
Yamaha FJR 1300
BMW K1200
Kawa ZZR 1100/1200

Nu har jag läst tester och vad ägare skrivit på forum osv. om dessa hojar, och provkört alla utom Yamahan. Den hoj som de flesta ägare varit mest nöjda med har tveklöst varit Banditen. Många ägare har köpt flera hojar och bytt upp sig men fortsatt hålla sig till denna. Många har bytt till något annat men sedan bytt tillbaka till denna. Hur kan detta komma sig? Vad är det som är så speciellt med just denna, kan någon förklara det? Är det att den är enkel, rak och den klassiska sinnebilden av motorcykel. Prismässigt finns det ju mycket att välja på från år -96 till 06. Provade en Yamaha XJ900 som är fruktansvärt tråkig i jämförelse, måste vara hojarnas ”Volvo”.?
Funderar på att köpa en nyare bandit, har ingen hoj nu.
Ska man ta den med toppkåpa, den gör väl lite nytta?
Vad är de svaga punkterna? Gaffeltätningarna efter bakhjulsåka? Mer?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Toppkåpan skapar en typ av turbulens som för mig är jobbigare än utan kåpa. Att köra utan kåpa gör det enklare att hålla sig under 160 då det blir jobbigt i längden att hålla emot fartvinden med huvudet. Gaffeltätningar är förbrukningsvara - på alla hojar. Fotpinnarna sitter nog lägst av alla de hojar du räknat upp så gamla stelbenta uvar slipper sitta som en märla med benen - som gör att fotpinnarna tar i backen lite tidigare vid nedlägg än andra hojar. Att slippa hålla på och palta med kylarvatten är ett stort plus.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag har letat efter en hoj med bra upprätt körställning och en stark motor med bra vrid och som är rolig att köra. Ska vara trevlig att köra i stan såväl som på motorväg. Hittade några hojar som passar in på detta. Nu är det så att det ska vara en stor radfyra, jag trivs bäst med det. Följande hojar blev aktuella:
Suzuki GSF 1200 Bandit
Honda CB 1300 SA
Yamaha FJR 1300
BMW K1200
Kawa ZZR 1100/1200

Nu har jag läst tester och vad ägare skrivit på forum osv. om dessa hojar, och provkört alla utom Yamahan. Den hoj som de flesta ägare varit mest nöjda med har tveklöst varit Banditen. Många ägare har köpt flera hojar och bytt upp sig men fortsatt hålla sig till denna. Många har bytt till något annat men sedan bytt tillbaka till denna. Hur kan detta komma sig? Vad är det som är så speciellt med just denna, kan någon förklara det? Är det att den är enkel, rak och den klassiska sinnebilden av motorcykel. Prismässigt finns det ju mycket att välja på från år -96 till 06. Provade en Yamaha XJ900 som är fruktansvärt tråkig i jämförelse, måste vara hojarnas ”Volvo”.?
Funderar på att köpa en nyare bandit, har ingen hoj nu.
Ska man ta den med toppkåpa, den gör väl lite nytta?
Vad är de svaga punkterna? Gaffeltätningarna efter bakhjulsåka? Mer?
Nu är jag ju lite bias..men vad har du för budget?Tips Bmw r1200gs 2013 och uppåt så får du nog det du söker..!Radfyror,sporthojar och Banditer :tungan har jag haft otaliga ..prova en boxer motor! ¨tror du blir nöjd då.. med tanke på vad du söker!..:hej
 

johansson666

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Hedemora
Hoj
2008 Suzuki Bandit 1250
Tjena, jag har en fråga till er lite mer luttrade åkare.
Mina händer domnar efter bara några km på hojen, det skapar ingen fara men ett visst obehag som tar udden av det fantastiska med att åka hoj.

Jag kör en Bandit 1250 -08 med ABS, som jag köpte i höstas, jag tog mc kort förra året och övningskörnings hojen var en Hornet 600, en väldigt trevlig hoj det med som jag gärna hade behållit, men den var lite liten i ramen kände jag, jag satt inte jätte bra på den, polaren köpte en äldre bandit som jag fick testa och när kortet var fixat så slog jag också till på en bandit.

Jag trivs väldigt bra med modellen men det irriterar att händerna ska få "sockerdricka" efter knappt en mil.
Är detta nått man får vänja sig vid? är det ett bandit problem, visst hade jag dessa problem med hondan också men jag tycker inte att det var som det är nu, eller irriterar jag mig bara extra mycket kanske?
Tack på förhand.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tjena, jag har en fråga till er lite mer luttrade åkare.
Mina händer domnar efter bara några km på hojen, det skapar ingen fara men ett visst obehag som tar udden av det fantastiska med att åka hoj.

Jag kör en Bandit 1250 -08 med ABS, som jag köpte i höstas, jag tog mc kort förra året och övningskörnings hojen var en Hornet 600, en väldigt trevlig hoj det med som jag gärna hade behållit, men den var lite liten i ramen kände jag, jag satt inte jätte bra på den, polaren köpte en äldre bandit som jag fick testa och när kortet var fixat så slog jag också till på en bandit.

Jag trivs väldigt bra med modellen men det irriterar att händerna ska få "sockerdricka" efter knappt en mil.
Är detta nått man får vänja sig vid? är det ett bandit problem, visst hade jag dessa problem med hondan också men jag tycker inte att det var som det är nu, eller irriterar jag mig bara extra mycket kanske?
Tack på förhand.
Kolla denna tråd, många bra tips!

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bestyckningsstrategi förgasare. Först enligt Factory Pro's CV-erfarenheter. 1) Bästa huvudmunstycke för WideOpenThrottle. 2) bästa trottelnålshöjd vid WOT. 3) Bäst flottörhöjd vid WOT. För finliret, bilden:
pic-1-jpg.652952
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Hur långt har era Banditer gått? Nån som blivit skrot tidigt pga otur eller måndagskvalite?
Min har slagit runt mätaren och visar stadigt 145,000km ?

Tänk vad oljebyten kan göra. ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mina Svenska har gått 5,800 respektive 7,900 mil. Den som gått minst drar mest olja. Ca 0,5 L på 2,000 mil. Jepp, byter olja väldigt sällan, dvs när jag orkar. Kamaxlarna börjar se trötta ut men är inom specarna och ventilspelet behövde inte röras på någon av dem när jag kollade i våras. Den amerikanska är inne på sin fjärde motor då lustgas har en viss förmåga att hitta nya vägar för vevhusventilationen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2" modden, trodde jag fått Mikuni #35 på piloterna, i helsike heller, piratade "5-26" (bad om #35 Mikuni) när luppen plockades fram (litade på lokala säljaren). Dum som man var monterades dessa - utan att kolla närmare - gick jämra pissigt att krypköra. Man lär sig mest hela tiden...
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Ni som tröttnat på gungstolen, dvs den sunkiga stötdämparen i bak, vad har ni monterat istället?
Jag satte gsxr1000 dämpare på min, kommer inte ihåg vilken årsmodell. Fungerade mycket bra. Blev en aning högre bak, man fick lägga en bräda under stället när skulle plocka av bakhjulet.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top