Suzuki Bandit 1200-tråden

Ännu en fråga från mig, men va fan man lär sig ju inget annat o Google kan inte allt!

Följde andersbrink råd :tummenupp och köpte mig ett par Brembo skivor och när jag ändå var igång nya Brembo bromsbelägg. Gick hyfsat smärtfritt att demontera allt, inga rostiga skruvar, muttrar eller annat. Sätta ihop gick också bra och vi luftade till sist systemet.
Nu har jag fått ett annat problem trycket i bromsarna släpper inte efter några inbromsningar (antar det är då trycket byggs upp)
Plockat isär det igen och gjorde rent med tandborste, får trycka rätt hårt för att få in kolvarna igen. Satte ihop allt igen och samma sak. Är det något jag inte tänker på eller är det fel på något annat?
 
Du lär kanske fixa "master cylinder" uppe vid bromshandtaget. Innuti behållarens kopp finns två hål, ett större och ett mindre. Det är det lilla hålet som sätts igen av oxidering. När du luftar bromsarna skall det dutta en stråle när du släpper handtaget - då vet du att det lilla hålet inte är igentäppt av oxid.

Ligger bromsarna på trots det - lär du renovera bromsoken.
 
Du lär kanske fixa "master cylinder" uppe vid bromshandtaget. Innuti behållarens kopp finns två hål, ett större och ett mindre. Det är det lilla hålet som sätts igen av oxidering. När du luftar bromsarna skall det dutta en stråle när du släpper handtaget - då vet du att det lilla hålet inte är igentäppt av oxid.

Ligger bromsarna på trots det - lär du renovera bromsoken.
Tack Anders, ska kollas när jag kommer hem! Hoppas det bara e skit i hålet då ?
 
Tack Anders, ska kollas när jag kommer hem! Hoppas det bara e skit i hålet då ?
Varf försiktig när du kollar, det kan skvätta en litn bit och hamna där lacken kan ta skada. Så trasa och lite vatten är bra att ha.
Och håll inte ansiktet precis över behållaren.
 
Varf försiktig när du kollar, det kan skvätta en litn bit och hamna där lacken kan ta skada. Så trasa och lite vatten är bra att ha.
Och håll inte ansiktet precis över behållaren.
Å det kan sitta ett litet kromat bleck över det lilla hålet så att det inte syns, bara att vika åt sidan.
 
Tack o bock både Steffe o Gundj! Måste säga att ni är alla väldigt hjälpsamma o hoppas jag kan hjälpa tillbaka nån gång. Har jobbat med datorer i 20år+ som vanlig kod knackare till hemsidor, sen grafiskt, lagat, felsökt o till sist "lärare" för vuxna på ett projekt. Sen gav ryggen upp, men kommer ihåg lite fortfarande så! Annars kan jag bjuda på fika om ni far förbi Ängelholm i Skåne om ni har vägarna förbi!
 
Jamen, ser ju inte alltför fult ut. Diverse "puckar" används också men det estetiska brister där tänker jag. Till b.l.a. busan finns skydd som är som en extra kåpa utanpå den riktiga och mycket billigare än dessa bars men jag har inte hittat sådan till banditen. Jag försöker lista ut vilka motorer som är snarlik på sidan men det verkar bara vara diverse äldre gsxr modeller som delar sida med banditen.
Hej! Likadana skyddsbågar som Anders länkade till sitter på en Bandit jag köpt till ett café-projekt. Bågarna är inte nya, och de har nog sina skavanker, men du får dem gärna om du vill ha dem.
 
Hej igen! Har fixat och trixat hela helgen o gjort rent ALLT jag kom åt med tandborstar och fjädervipper ? Näää inte riktigt men nästan! Kom en liten dusch av DOT4 som Anders, gundj och steffe varnade för ? så jag höll mig undan!

Tog mig en liten testkörning efter allt var färdigt och precis som innan, körde väl i 10 minuter med små mjuka inbromsningar inget våldsamt, men kände att trycket byggdes upp igen och körde hem direkt, upp med den på depåstöden och precis som innan så släpper inte bromsarna, kan snurra ett kvarts varv ungefär. Är ju tur att det är i slutet på säsongen ändå.

Kan det vara fel på bromsslangarna, att dem inte släpper trycket? Dem ser inte så nya ut, kanske rent utav originalen.

Ha en go kväll ?
 
men kände att trycket byggdes upp igen
För mycket bromsvätska? Eftersom den lilla hålet försöker spotta dig i ögona kan det inte vara så mycket annat än att bromsokenas tätningar torskat och/eller anliggningsytorna oxiderat. Det lilla hålet gör ju att bromssystemet blir helt trycklöst i uteläget - om nu inte tätningen på tryckkolven i huvudcylindern är trasig och täpper till när man minst av allt vill det.
 
Kan det vara fel på bromsslangarna, att dem inte släpper trycket? Dem ser inte så nya ut, kanske rent utav originalen.
Har för mig det var Hoztic som för länge sedan råkat ut för att slangarna i gummi var upplösta inuti och täppte till så pass att returen hindrades. Värt att kolla om det sitter orginalslangar med över 20 år på nacken.
 
andersbrink: Inte för mycket bromsvätska, var bara halvfull, kanske lite överdrivet skrivit av mig, kom en liten skvätt inga mängder! Kan inte ha att göra med att jag inte fått ut all luft ur systemet, gjorde det själv med bara slang o fastnyckel? Va ju inte helt lätt ensam, kanske kan vara värt att ta hjälp av någon eller köpa en sån där Bromsluftare med ventil?

Bandit-1200: Hade tänkt köpa nya slangar till sommaren, eller om tomten kanske kommer för jag har varit väldigt snäll ? ?för slangarna ser väldigt slitna ut.
 
Du är medveten om att det bara är undre motorhalvan som behöver lyftas, ingen demontering av topplock etc behövs. Bågen som håller ihop övre/undre motorhalva dvs stödet för lagret för ingående växelaxel sitter med krysskruv som kan sitta rejält. JIS-bit för slaghammare rekommenderas. Vid montering är det lätt att plugga oljekanalerna till lådan med silikon, sparsamhet uppmanas.
Är det samma sak med oljekylda 1100? Gäller en -92. Frisk i övrigt, hugger på 4:an.
 
Björnbuse1; varför inte gå igenom ok och pump i vinter. Packningssatserna kostar inte många hundra på Ebay. Samtidigt får du god inblick över hur skicket är på bromssystemet. Kolla oxå att dina belägg inte har "glaserats" när dom legat an vid färd.
 
Är i färd med att plocka ur motorn ur min B12. Har gjort det förut, men det var länge sedan. Alla förband är borttagna, mellanbalken urtagen, men hur i hela friden få ut motorn? Går inte att få balans på motorn på domkraften heller. Tar ju i över allt och kommer inte ihåg hur jag gjorde förut. Ni som gjort detta och förhoppningsvis har minnet i behåll, hur gjorde ni? Plockade ni ramen ren, lade den ner och lyfte ramen ur motorn eller finns det något trick?
 
Är i färd med att plocka ur motorn ur min B12. Har gjort det förut, men det var länge sedan. Alla förband är borttagna, mellanbalken urtagen, men hur i hela friden få ut motorn? Går inte att få balans på motorn på domkraften heller. Tar ju i över allt och kommer inte ihåg hur jag gjorde förut. Ni som gjort detta och förhoppningsvis har minnet i behåll, hur gjorde ni? Plockade ni ramen ren, lade den ner och lyfte ramen ur motorn eller finns det något trick?
Han gör precis så... Ca 22 min
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top