Suzuki Bandit 1200-tråden

Nyss besökt garaget och svurit lite. Suzukis kamkedjespännare har alltid varit en jämra huvudvärk - på nästan alla modeller. Den ballar vid runt 5000 mil eller så.
Rackarns, men jag måste haft tur, för på min gamla motor var spännaren ok vid över 9000mil. Däremot var ventilbussningarna slitna med ventilslammer som följd. Blev en ny motor i stället. Får väl bli ett vinterprojekt i stället att kolla statusen på min. Den nya motorn jag haft sedan några år har nu bara gått ca 3kmil nu. I dag blir det i ställe släktträff på Hedesunda kyrkogård. Det ska vårstädas.
 
Haj :rottHar kliat mej i huvudet nu ett par dagar o inte vågat fixa ett oljebyte.
E nygammal hojkörare o glömt en hel del o behöver lite hjälp!
Fick en dunk olja "Castrol Power 1 racing 4t 10w-50" av min kompis, gick in o kollade om
om den skulle funka på min Bandit GSF 1200 S 2000 o det står att det ska funka, men kollade
runt lite o det står lite olika, på olika ställen. Ville bara höra va någon här tycker, kan jag köra
den? Ha gött i solen allihopa :hojsmilie
 
Fick en dunk olja "Castrol Power 1 racing 4t 10w-50" av min kompis, gick in o kollade om
om den skulle funka på min Bandit GSF 1200 S 2000 o det står att det ska funka, men kollade
runt lite o det står lite olika, på olika ställen. Ville bara höra va någon här tycker, kan jag köra
den?
Den är JASO MA-2 certifierad så det är lugnt.
 
Det är alltid dumt att ha med sig regeringen när tillfällen uppenbarar sig. 1250 är dock en nyare vattenkyld generation som inte har speciellt mycket gemensamt med luft/olje. Bökig att trimma. Väger 30 kg mer.
Hon var visserligen med, men det var faktiskt mitt beslut, utan överläggningar utanför mig, det är trångt i garaget ändå, och jag hinner knappt köra moppen jag har. Men nu ska jag faktiskt hemåt, passerar Dalälven om någon timme.
 
En kille undrade om jag var sugen på att köpa hans 1250 när jag ändå var där och köpte ett vitrinskåp, dom flyttömde huset. Var jag dum som tackade nej? :va

Jag har haft båda. En 1999 B1200 och en 2008 B1250. 1200:an var mycket roligare och gick att stegvis lura upp till dryga 150 bakhjulshästar. Mycket gemensamt med GSXR1100 gör att tex kammar är plug&play. 1250:n var lite bekvämare men rätt tråkig i jämförelse. Insprutning och ny motor gör det svårare att trimma, precis som andersbrink säger. Bra brukshoj, dock.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag har letat efter en hoj med bra upprätt körställning och en stark motor med bra vrid och som är rolig att köra. Ska vara trevlig att köra i stan såväl som på motorväg. Hittade några hojar som passar in på detta. Nu är det så att det ska vara en stor radfyra, jag trivs bäst med det. Följande hojar blev aktuella:
Suzuki GSF 1200 Bandit
Honda CB 1300 SA
Yamaha FJR 1300
BMW K1200
Kawa ZZR 1100/1200

Nu har jag läst tester och vad ägare skrivit på forum osv. om dessa hojar, och provkört alla utom Yamahan. Den hoj som de flesta ägare varit mest nöjda med har tveklöst varit Banditen. Många ägare har köpt flera hojar och bytt upp sig men fortsatt hålla sig till denna. Många har bytt till något annat men sedan bytt tillbaka till denna. Hur kan detta komma sig? Vad är det som är så speciellt med just denna, kan någon förklara det? Är det att den är enkel, rak och den klassiska sinnebilden av motorcykel. Prismässigt finns det ju mycket att välja på från år -96 till 06. Provade en Yamaha XJ900 som är fruktansvärt tråkig i jämförelse, måste vara hojarnas ”Volvo”.?
Funderar på att köpa en nyare bandit, har ingen hoj nu.
Ska man ta den med toppkåpa, den gör väl lite nytta?
Vad är de svaga punkterna? Gaffeltätningarna efter bakhjulsåka? Mer?
 
Last edited:
Toppkåpan skapar en typ av turbulens som för mig är jobbigare än utan kåpa. Att köra utan kåpa gör det enklare att hålla sig under 160 då det blir jobbigt i längden att hålla emot fartvinden med huvudet. Gaffeltätningar är förbrukningsvara - på alla hojar. Fotpinnarna sitter nog lägst av alla de hojar du räknat upp så gamla stelbenta uvar slipper sitta som en märla med benen - som gör att fotpinnarna tar i backen lite tidigare vid nedlägg än andra hojar. Att slippa hålla på och palta med kylarvatten är ett stort plus.
 
Jag har letat efter en hoj med bra upprätt körställning och en stark motor med bra vrid och som är rolig att köra. Ska vara trevlig att köra i stan såväl som på motorväg. Hittade några hojar som passar in på detta. Nu är det så att det ska vara en stor radfyra, jag trivs bäst med det. Följande hojar blev aktuella:
Suzuki GSF 1200 Bandit
Honda CB 1300 SA
Yamaha FJR 1300
BMW K1200
Kawa ZZR 1100/1200

Nu har jag läst tester och vad ägare skrivit på forum osv. om dessa hojar, och provkört alla utom Yamahan. Den hoj som de flesta ägare varit mest nöjda med har tveklöst varit Banditen. Många ägare har köpt flera hojar och bytt upp sig men fortsatt hålla sig till denna. Många har bytt till något annat men sedan bytt tillbaka till denna. Hur kan detta komma sig? Vad är det som är så speciellt med just denna, kan någon förklara det? Är det att den är enkel, rak och den klassiska sinnebilden av motorcykel. Prismässigt finns det ju mycket att välja på från år -96 till 06. Provade en Yamaha XJ900 som är fruktansvärt tråkig i jämförelse, måste vara hojarnas ”Volvo”.?
Funderar på att köpa en nyare bandit, har ingen hoj nu.
Ska man ta den med toppkåpa, den gör väl lite nytta?
Vad är de svaga punkterna? Gaffeltätningarna efter bakhjulsåka? Mer?
Nu är jag ju lite bias..men vad har du för budget?Tips Bmw r1200gs 2013 och uppåt så får du nog det du söker..!Radfyror,sporthojar och Banditer :tungan har jag haft otaliga ..prova en boxer motor! ¨tror du blir nöjd då.. med tanke på vad du söker!..:hej
 
Tjena, jag har en fråga till er lite mer luttrade åkare.
Mina händer domnar efter bara några km på hojen, det skapar ingen fara men ett visst obehag som tar udden av det fantastiska med att åka hoj.

Jag kör en Bandit 1250 -08 med ABS, som jag köpte i höstas, jag tog mc kort förra året och övningskörnings hojen var en Hornet 600, en väldigt trevlig hoj det med som jag gärna hade behållit, men den var lite liten i ramen kände jag, jag satt inte jätte bra på den, polaren köpte en äldre bandit som jag fick testa och när kortet var fixat så slog jag också till på en bandit.

Jag trivs väldigt bra med modellen men det irriterar att händerna ska få "sockerdricka" efter knappt en mil.
Är detta nått man får vänja sig vid? är det ett bandit problem, visst hade jag dessa problem med hondan också men jag tycker inte att det var som det är nu, eller irriterar jag mig bara extra mycket kanske?
Tack på förhand.
 
Tjena, jag har en fråga till er lite mer luttrade åkare.
Mina händer domnar efter bara några km på hojen, det skapar ingen fara men ett visst obehag som tar udden av det fantastiska med att åka hoj.

Jag kör en Bandit 1250 -08 med ABS, som jag köpte i höstas, jag tog mc kort förra året och övningskörnings hojen var en Hornet 600, en väldigt trevlig hoj det med som jag gärna hade behållit, men den var lite liten i ramen kände jag, jag satt inte jätte bra på den, polaren köpte en äldre bandit som jag fick testa och när kortet var fixat så slog jag också till på en bandit.

Jag trivs väldigt bra med modellen men det irriterar att händerna ska få "sockerdricka" efter knappt en mil.
Är detta nått man får vänja sig vid? är det ett bandit problem, visst hade jag dessa problem med hondan också men jag tycker inte att det var som det är nu, eller irriterar jag mig bara extra mycket kanske?
Tack på förhand.
Kolla denna tråd, många bra tips!

 
Bestyckningsstrategi förgasare. Först enligt Factory Pro's CV-erfarenheter. 1) Bästa huvudmunstycke för WideOpenThrottle. 2) bästa trottelnålshöjd vid WOT. 3) Bäst flottörhöjd vid WOT. För finliret, bilden:
pic-1-jpg.652952
 
Hur långt har era Banditer gått? Nån som blivit skrot tidigt pga otur eller måndagskvalite?
Min har slagit runt mätaren och visar stadigt 145,000km ?

Tänk vad oljebyten kan göra. ?
 
Mina Svenska har gått 5,800 respektive 7,900 mil. Den som gått minst drar mest olja. Ca 0,5 L på 2,000 mil. Jepp, byter olja väldigt sällan, dvs när jag orkar. Kamaxlarna börjar se trötta ut men är inom specarna och ventilspelet behövde inte röras på någon av dem när jag kollade i våras. Den amerikanska är inne på sin fjärde motor då lustgas har en viss förmåga att hitta nya vägar för vevhusventilationen.
 
2" modden, trodde jag fått Mikuni #35 på piloterna, i helsike heller, piratade "5-26" (bad om #35 Mikuni) när luppen plockades fram (litade på lokala säljaren). Dum som man var monterades dessa - utan att kolla närmare - gick jämra pissigt att krypköra. Man lär sig mest hela tiden...
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top