Suzuki Bandit 1200-tråden

Pinnbultsmönstret 600/1200 är förmodligen inte lika. Har för mig jag testade det för ca 20 år sen. Hellre ett block från en Katana750/GSX-R750 (luft/olje) där mönstret är lika som 1200. Det blir snålt med gods kvar när du fräser upp övre blocket att passa 1157-fodren. Treans drev i den sexväxlade lådan kan protestera. Det är iaf det första som slits ned i en femväxlad 1200 (iofs turbomatad) - förrutom att 2'ans ingreppsklackar sticker (Motospeed tar ca tusenlappen för en undercut). Själv skulle jag nöja mig med en 4-växlad låda! En av mina B12'or är drevad 17/43 och orkar inte ens varva ur på treans växel. :D
 
Jag får googla mer, det vore trevligt om det är samma gjutning på blocket för att spara pengar.
17 är det största framdrevet som får plats? (Har haft 14 vid bänkkörningen, funkade fin fint som NA men med turbo skulle jag behöva dreva för mer motstånd att "jobba" mot)

Har ikväll äntligen beställt nya kamaxlar, det blev Webcams 479.
Mycket trevligare än 453/223 som jag har brukat tidigare.
Även köpt hem APE VS1000S-PRO fjädrar så jag kan ladda på ordentligt...

Tänkte plasta denna toppen, men vad kan jag använda? Skall bara brukas för bänkkörning så det behöver inte sitta fast för evigt. Men gärna tåla några vändor på methanol.

IMG_20201001_211301_459.jpg

 
Last edited:
För att få plats med framdrev 17+ lär du slipa lite på drevkåpans "pegg" närmast drevet.

Webcam 479 med .400" lyft behöver 31/27 ventiler för att flåsa rätt. Med 30/26 är 453/223 rätt lagom. Själv snöade jag in på #236, snälla mot vipporna då loberna är symetriska.

Plasta toppen, DevCon F (trögflytande) eller DevCon F2 (lättflytande) eller Splash Zone A-788 (om du hittar det i Sverige). Men Splash Zone epoxy vill du inte få släpp på för det kommer att zonka motor totalt då det blir stenhårt så det är viktigt att få det förankrat ordentligt. DevCon blir lite mjukt med värme så det lär inte skada motorn annat än om det fastnar mellan ventil och säte och kröker ventilen.

<edit>Persåkers Speed-Shop kan ha splash zone. Möjligen att BusaMatte kan sälja lite löst.</edit>
 
Last edited:
Klickade hem 500G DevCon F2 med expressfrakt för 521sek nu.

Nya toppen får 6st 30,25mm och 2st 30mm insugsventiler samt 8st 27mm avgasventiler.
Nya kortare ape styrningar skall monteras innan jag lägger i plasten.

En liten film på din topp Anders

https://youtu.be/9dMVFJSmcdY

Några bilder på min egna topp som jag förstörde för ett tag sedan.
(Skruvmejseln fick sitta kvar i toppen, detta för att plugga dräneringshålet) Dom andra tre hålen pluggades med rundstav.

20200727_094653.jpg

20200727_092543.jpg

20200727_205206.jpg

20200802_143122.jpg
 
Tiltar jag toppen eller har jag en helt plant när jag lägger i plasten?

Det ger sig - dvs hur du positionerar toppen medans epoxyt härdar. Bätte lite epoxy i insuget än mycket epoxy på betonggolvet. Maskeringstejp är bra på att hålla det kvar. Det är lätt att slipa till med roterande hårdmetallfil. Räkna med att få lägga på fler än ett lager innan du har material tjockt nog att forma.
 
Hej!
Har läst igenom bandit tråden nu.
Bra tråd.
jag köpte mig en bandit 1200
-1998 med endast 2400 mil

Har börjat fixa med den, minibilkers
Dubbel lyse
Tail tiddy
Lackat massa saker svarta
Service mm
Bra hoj för pengen.

Sitter yoshimura helsystem och axwell mätare.
Banditen är en ”naken”

Tycker att den går som ett skott fast det sitter 17-45 drev.


Min fråga ska det stå något på cylinder ?
Hur många cc det är?


//
 
Har aldrig sett något på cylinderraden, men den kanske det gör. Den som möjligen kan veta är Anders Brink. B12'ans cylindervolym är 1157 cm3 i original.
 
Hej, jag och en kompis ska iväg och kolla på en Bandit 1200 -01:a. Vad ska man kolla på, typiska fel alltså? Någon speciell ”sjuka”? :va
 
Någon speciell ”sjuka”? :va

Tvåans växel. Kör på 2'an och ca 7000 varv och jucka på gasen av/på för att kontrollera att den inte hoppar ur.

Om motorn beter sig lite ryckigt/konstigt, hostar och fnyser på låga varv är det lätt åtgärdat med lite rengörning och vänlig omtanke och justering i garaget under vintern. Där finns isf en prutmån på några tusen. Framgaffeln skall inte heller läcka, även det en prutmån. Drivpaket kan även det vara en prutning liksom däckens skick.

Det finns en service bulletin för 2001-2002 gsf1200 då den kan dra olja. Enkla fixen - fyll på olja när det behövs. Inget livsviktigt. Du luktar raggarbil, det är allt.

http://forums.banditalley.net/suzuk...-faq/bandit-1200-'oil-burning'-issue-archive/
 
Tack för tipsen Anders, vi ska ha det i åtanke. ??/Dan
 
Haj :hej

Håller just nu på med att fixa o trixa med diverse grejer på hojen (GSF 1200 S) inför vintern. Blev en kort säsong, köpte hojen sent o sen blev jag sjuk, så det blev inte så många mil, men fan så kul har det varit :banana Har inte haft egen hoj på många många år o nu, efter mycket sparande så slog jag till!

Nu till min fråga: Satt ett LeoVince SBK på den, men ingen DB-Killer o börjar bli lite döv :smasha Härligt ljud, men ibland blir man lite trött i öronen + kan ju va bra när det är dags för besiktningen. Är det någon som vet vilken DB-Killer man ska köpa :confused:, letat efter ett nummer på röret men har bara sett detta (Se bild)

Ha bra dag allihopa :tummenupp IMG_20201013_133015.jpg
 
Last edited:
Db killers till Leo Vince hittar du t ex på Ebay.co.uk. Fanns en hel del att finna.

Lite off topic: hur kan ditt utblås vara så vitt? Inte ens den klenaste blandning kan väl ge denna färg?
 
Db killers till Leo Vince hittar du t ex på Ebay.co.uk. Fanns en hel del att finna.

Lite off topic: hur kan ditt utblås vara så vitt? Inte ens den klenaste blandning kan väl ge denna färg?

Kan det vara så att det låter så mycket för att det inte är inkopplat längre fram? :) Skämt åsido, tolkar hans text att det är en "lånad bild" :)
 
Db killers till Leo Vince hittar du t ex på Ebay.co.uk. Fanns en hel del att finna.

Lite off topic: hur kan ditt utblås vara så vitt? Inte ens den klenaste blandning kan väl ge denna färg?

Tack för hjälpen, då ska jag genast in där o kolla.

Angående färgen har jag ingen aning! Känns som keramik när man tar på det. Verkar kyla väldigt bra, kan busköra lite o 1 minut senare lägga hela handen på det.

Tack igen :tummenupp
 
Du gjorde mig brydd, gick ut och kontrollmätte, vakumslangen är 6 mm och soppa 8 mm, iaf på mina banditer.

Med lite av rodnande kinder får man konstatera att du har rätt. I samband med vinterförvaring och lite mekkande kontrollmätte jag bränslekran i dag, och den var 8mm på min Bandit med landskod E34. Hur den har hittat till Sverige är en gåta, då koden säger Italien. Kanske därför den har ABS trots att det är en 97'a. Har aldrig hört talas om en Bandit MKI med ABS bland andra ägare heller.
 
Nyss besökt garaget och svurit lite. Suzukis kamkedjespännare har alltid varit en jämra huvudvärk - på nästan alla modeller. Den ballar vid runt 5000 mil eller så. Den är så pass "fegt" konstruerad att det finns fyra "klick" kvar på spännaren då den ger upp och hamnar i "limbo" och sitter rejält fast. Vad som händer när spännaren har 4 mm kvar att spänna är att den utskjutande delen dvs inre kolven skapar hävstång och gröper spår i spännarhöljets mjuka aluminium som gör att den varken kan gå in eller ut. Ny kamkedja är den enda officiella åtgärden och bot på problemet.

Men eftersom mina kammar och vippor är på väg att torska gör jag en fuling och svetsar på en mutter på spännarens ände så att spännarkolven hamnar i ett läge med mindre "hävstång". Kör tills kamkedjan eller vippor/kammar rasar - och får anledning att montera roligare topp och kammar. :näsblod
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top