Suzuki Bandit 1200-tråden

Hittade felet med svarta stift på min bandit. Det va tydligen nålventilerna som va dåliga, för efter att jag har bytt dom så är stiften fina fick tips av bra i gasen

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
99 och 2000 är samma motor och bränslesystem. Från 2001 byttes förgasaren. Jodå, visst kan du flytta över grejorna. (Du borde kanske kolla att toppen i din rasade motor inte är portad etc.). Sen är ju frågan hur slitet det är i din gamla brygga, ovala emusionsrör, slitna nålar etc. Har du fått tag på en lågmilare är det ju bättre att använda den bryggan och flytta över munstyckena. Som jag förstår har du 2" modden, och då är det bara ombestyckning som är gjort. Nålar och rör är då ej utbytta. Du ska behålla din öppna ljuddämpare för att trimmningen ska ha någon effekt.

Tack för snabbt svar!

Med öppna ljuddämpare menar du alltså slip-on om jag förstår rätt?
Slip-on:et sitter för närvarande på hojen med den skurna motorn, därmed tänkte jag flytta över den till den nya.

Så 2" modden innebär alltså;

1) Ombestyckning
2) Öppen ljuddämpare
3) Extra / förstorat hål i luftburken

Sorry om jag upplevs som trög! :dummer
 
Last edited:
vad skall man starta med för bestyckning på ett sett Mikuni RS36:or

Originalbestyckningen. Innan du skruvar på dem, justera flottörhöjden för de kommer helt uppåt väggarna från fabrik. Har du mer kubik än 1157 kan du behöva gå ned i storlek till 127.5 pga ökat insugsvakum. Det är lambda i bänk som berättar sanningen. Långa kamtider (mer överlapp) kan behöva fetta upp huvudmunstycket ett snäpp.

RS36: Float height, 17mm. #17 pilots, #130 main jets, middle notch.
http://andersbrink.se/tech_carburators.html
 
Originalbestyckningen. Innan du skruvar på dem, justera flottörhöjden för de kommer helt uppåt väggarna från fabrik. Har du mer kubik än 1157 kan du behöva gå ned i storlek till 127.5 pga ökat insugsvakum. Det är lambda i bänk som berättar sanningen. Långa kamtider (mer överlapp) kan behöva fetta upp huvudmunstycket ett snäpp.

RS36: Float height, 17mm. #17 pilots, #130 main jets, middle notch.
http://andersbrink.se/tech_carburators.html

det ser ut att vara så i dem med undantag av mainjet som är 125, hittade dem begagnade i fint skick för 2500kr
 
Lyckost du som hittat en begagnat brygga. Själv har jag pungat ut med ca 11 000:- för en ny brygga. Tillkommer filter och trattar för några tusen.

Jag kan dela med mig av några av mina erfarenheter, då jag under försommaren slängde på min RS36'or:

Jag har en ren standardmotor som inte är bearbetad. För min del behövde jag gå upp till 20 i lågfartsmunstyckena, då den gick magert och hängde sig i varvet när man släppte gasen. Själv kör jag med 130 i huvudmunstyckena och det funkar bra. (Generellt kan man ha större huvudmunstycke ju kallare klimat man kör i.)

Den största skillnaden mot vakuumförgasare märkte jag, är hur man hanterar gaspådraget. Det går inte att från t ex 2000 vräka upp trotteln fullt. Då storknar motorn. Från 5-6000rpm är det fritt att dra fullgas.

Själv tänker jag också lyda Anders råd att blockera acc-pumpens funktion. Har själv upptäckt hur lätt det är att sura ner stiften när man står och joggar med gasen, i mitt fall vid en synkning av bryggan.
 
här kommer nästa fråga, hur mycket kan man plana en GSXR 1100 topp när man kör med orginal GSXR 1100 kammar???utan att kolvar och väntiler hälsar på varandra??
Ja just det var det också, koppling och bromshandtag ,finns det från någon annan av suzukis modeller som passar på min -99a.
Och en sak till, vad är skillnaden på 96-2000 sving mot den senare modellen.
 
Last edited:
här kommer nästa fråga, hur mycket kan man plana en GSXR 1100 topp när man kör med orginal GSXR 1100 kammar???utan att kolv
ar och väntiler hälsar på varandra??

Eftersom kamtiderna kommer att ändras/försenas i förhållande till hur mycket man planar rekommenderar jag att du mäter hela vägen från -10 till +10 grader runt top dead center på varvet där avgas stänger och insug öppnar. Minst 1.00 mm på insug och 1.5 mm på avgas, helst 1.5/2.0 om du hade tänkt spendera mertiden vid maxvarvet. Utväxlingen på vipparmen är 1.5 så om du lägger mellan ett bladmått på 1.00 mm mellan kamlob och vippa vet du att spelet är minst 1.5 mm när du tar en skruvmejsel och ta spjärn från kamaxeln för att manuellt trycka/bryta ned vippan för att känna om det finns marginal/spel. Du behöver bara mäta på en cylle.

I det här fallet gäller inget "tyckande", man måste veta för att inte skjuta sönder något. Gör man ett ventiljobb samtidigt och försänker ventilsätet motsvarande som man planar toppen är risken mindre. Då förändrar man dock geometrin mellan vipparmsskruv och skaftände på ventil - har man samtifigt eftermarknadsventiler med pissigt härdade ändar slitas de väldigt fort.
 
använder ju ställbara kamdrev för att kunna hålla rätt kamtider så det lär ju vara det samma om man justerar kammarna så frågan är om 1mm - 1,5 mm är lönt eller om man skall borra och byta kolvar, men det är ju en helt annan kostnad.
 
Har haft detta uppe i teknikforumet men inte fått något svar där, så jag ställer frågan här i stället, då jag vet att det finns några av er som har Mikunis RS36'or:

Beror tomgången i filmen på osynkade förgasare, eller behöver bränsleskruvarna justeras? Bryggan är en RS36, och synkningen är någorlunda, men inte 100% (använder Carbtune). Dom är besvärliga att justera för synkning dessa bryggor tycker jag.

I filmen är motorn kall, och vid varm motor mildras uppförandet, men inte helt och hållet.

Det här är ingen som påverkar vid körning.

(Nya gummin, så tjuvluft kan vi bortse från.)

 
Bortsett från att behöva fylla på olja, finns det risk för andra värre motorskador pga hög oljeförbrukning?

1/2 liter olja per 100 mil anser Suzuki vara gränsen. Inget man lär märka av synligt när man kör. Koksade insugsventiler (som försämrar toppeffekten nån promille pga av hinder i insuget men är positivt för atomiseringen av insugsblandningen) möjligen efter ett par tusen mil - om man aldrig kolar ur den.
 
Någon som vet vad detta beror på? Ser ut så här på 3 av 4 cylindrar. Motorn har gått tvåtusen och några hundra mil nu.

I ett tidigt skede med den här motorn, den hade inte gått 1000 mil ens, hade jag problem med bestyckningen. Jag hade förgasarnysningar, som innebär en extra förbränning skapat i grenröret i slutet av utblåsningsfasen, då insuget öppnar, som fortplantar sig till insuget.

Ventilspelet kontrollerat för mindre än 1000 mil sedan.

Kan det vara dåliga ventiltätningar? Den drar trots allt ingen olja, inte heller blåröker den.

Sen kan man ju fråga sig hur detta påverkar effekten. Är kluddet något som påverkar insuget?

20180829_195338.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top