Suzuki Bandit 1200 händer inget när jag trycker på startknappen

1785083719097.png
För mig verkar det som stift 3 och 4 är ihopkopplade inne i sockeln.
Röda kablar och
12 volt till jord (för de två nedre stiften) tyder på att 3 och 4 är anslutna till Plus.
Dras startreläet genom att stift 1 eller stift 2 jordas ?
Vilket motstånd är det mellan 3 och 4 ? Är motståndet nära 0 Ohm tyder det på att 3 och 4 är ihopkopplade (som det ser ut på fotot)
Vilket motstånd är det mellan
1 och 3 ?
1 och 4 ?
2 och 3 ?
2 och 4 ?
1 och 2 ?
Hittade att motståndet i startreläspolen brukar vara mellan 3 och 200 Ohm !
1785084605801.png

Tyvärr fungerar startreläet precis som det ska 😔 Det får plusmatning men jag antar att det är styrningen som inte funkar. Dags att följa trådar baklänges, antar jag.

Sätter en spänn på brytaren vid kopplingshandtaget. Brytaren vid sidostödet kan man bortse ifrån, den har ingen funktion om växellådan är i neutralläge.

Sätter en spänn på brytaren vid kopplingshandtaget. Brytaren vid sidostödet kan man bortse ifrån, den har ingen funktion om växellådan är i neutralläge.
Instämmer. Bytte till lätt ställbara eftermarknadskopplingshantag. Brytaren fungerar bara med kopplingshandtaget (ej intryckt, fritt) längst ut från styret. Ställer jag kopplingshandtaget närmare styret går hojen inte att starta.

Men det är ju inget jag ändrat på sedan den gick sist. Dessutom har jag testat brytaren med multimeter och jag har öppen krets när handtaget är intryckt. Eller sluten, det piper när jag drar in handtaget.

Last edited:
Men jag önskar ju att det är jag som är en idiot och har glömt hur man startar en hoj
Har du kollat om huvudsäkringen är Hel ? Kollat samtliga säkringar. Dra ut säkringen, kolla säkringen, tryck tillbaka säkring. Dra ut och tryck tillbaka kan ta bort oxider från säkring och säkringskontakter.
Till slut om det inte är någon Säkring eller
Stödkontakten
Kopplingshandtaget kontakten
Startknappen
så misstänker jag att någon sladd har gått av vid styret.
Man vrider ju styret fram och tillbaka och tillslut kan någon sladd gå av vid styrhuvudet.
Vilken batterispänning har du nu ?
Vilket fabrikat på batteriet ?

Last edited:
På min Bandit pajade kontakten i kopplingshandtaget, så jag byglade bort den.
Minnet sviker mig, är man tvungen att dra in kopplingen även när friläget ligger i?

På min Bandit pajade kontakten i kopplingshandtaget, så jag byglade bort den.
Minnet sviker mig, är man tvungen att dra in kopplingen även när friläget ligger i?
Japp, Suzuki och Triumph (säkert någon mer) har den puckade lösningen.

Jag har testat dödarknappen, den funkar. Jag har inte byglat kopplingskontakten men ringt den, multimetern piper när jag drar in handtaget. Stödkontakten är paj men det spelar ingen roll om jag byglar den eller inte. Jag har kollat alla kontaktstycken så de sitter ihop, det gör dom. Jag har testat startreläet med hjälp av en mek, det är schysst.
När jag startar har jag den på centralstödet, vrider på tändningen. Olje- och neutrallampan lyser och visarna går i topp och tillbaka. Halvljuset och allt sånt fungerar. Jag drar in kopplingen och trycker på knappen. Det är knäpptyst.
Jag tror det är en kabel som är av nånstans.

Det är det som måste vara felet. Relät kan ju inte få nån signal. Det är ju ok och ändå händer inget när jag trycker på knappen. Nånting gör att signalen inte går fram.

Verkar helt rimligt att det är den kabeln. Den kommer från bat-, går genom kopplingskontakten och start- och dödarknapp. Sedan går den vidare till tändspolarna.
Kan dock ha förstått fel.

Last edited:
Tycker det verkar rimligare att problemet ligger i kretsen till brytarknappen, iom att hojen inte startade när du körde startmotorn.

Hej,
Kolla så att dödknappen är hel , har vi råkat ut för det två gånger på olika hojar
Ta isär och kolla att den inte har hängt sig
Min fix på det hela var att skruva isär nödstoppkontakten 2 skruv och klippa av en av kablarna till nödstoppet, startar den då så är problemet löst, annars löder man ihop kablarna.
Alla säger att det händer inte, men det har hänt mig två gånger.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D