Jag körde hojen för två veckor sedan och den gick hur bra som helst. Nu skulle jag ut och åka men det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen.
Klockorna reagerar och nåt som skulle kunna vara priming av bränsle hörs. Alla lampor lyser som dom ska.
Byglar jag startreläet går startmotorn runt men hojen tänder inte. 30A säkringen som sitter på reläet har jag "ringt", den är hel och 10A säkringen i säkringsdosan är hel. Neutralen är i och lampan lyser. Jag har "ringt" kopplingshandtaget och den brytaren funkar. Stödkontakten har jag testat också. Nödstoppet har jag haft både på och av. Jag startar med kopplingen intryckt.
Nu har jag inga fler ideer.
Vad tusan ska jag göra nu?
Du kan börja med att mäta batterispänningen när du försöker starta. Går spänning under 10 Volt eller är det 11 Volt(?) så går i bästa fall startmotorn runt men spänningen är för låg för elektroniken. Och då går kanske hojen igång

efter batteriets laddats !

Hojar drar olika mycket ström från batteriet när de stå.
En Kawasaki ER5 behövde inkopplad till en batteriladdare en "underhållsladdning" från en Ctek laddare varannan timme. dvs 120 minuter mellan "underhållsladdningarna". En BMW R1200 2016 beövde inkopplad till en Ctek med Originalbatteriet från Exide en underhållsladdning var 90:e sekund. dvs 1,5 minuter mellan "underhållsladdningarna".
Där efter byttes batteriet på BMWn till ett batteri från Biltema. Cteken underhålls laddade aldrig. (För Biltemas batterier har högre spänning än tex Exide och Yuasa och Ctek brukar starta underhållsladdning när batterispänningen går under 12,85 Volt. Efter en månad gick inte BMWn igång. Biltema konstaterade i första testet: Inget fel på batteriet, behöver laddas.
Biltema konstaterade i andra testet: Batteriet tar ingen laddning ! Och kunden erbjöds ett nytt batteri eller tillgodokvitto hos Biltema.
Har du tur går hojen igång efter batteriet laddats. Annars behövs kanske nytt batteri.
Håller sig batterispänningen över 11Volt när du försöker starta så är det inte batteriet.
Bästa underhållsladdarna för blybatterier är 13,8 Volt laddarna men dom saknar säkring mot felkoppling så sätt in säkring i anslutningssladden.
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Är batterispänningen över 11 Volt vid startförsök men motorn inte går runt. Så blir min misstanke Startreläet. Ett helt friskt startrelä (rent från oxider och rost på insidan) låter som man slår en hammare i bordet när det får 12 Volt över spolkontakterna.
Mät spänningen mellan Kraftkontakterna på startreläet INNAN du försöker starta.
Bör vara högre än 12,7 Volt med nyladdat batteri.
För att när du försöker starta ska spänningen sjunka till mindre än 1 Volt när startreläet drar.