Suzuki Bandit 1200 händer inget när jag trycker på startknappen

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag körde hojen för två veckor sedan och den gick hur bra som helst. Nu skulle jag ut och åka men det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen.
Klockorna reagerar och nåt som skulle kunna vara priming av bränsle hörs. Alla lampor lyser som dom ska.
Byglar jag startreläet går startmotorn runt men hojen tänder inte. 30A säkringen som sitter på reläet har jag "ringt", den är hel och 10A säkringen i säkringsdosan är hel. Neutralen är i och lampan lyser. Jag har "ringt" kopplingshandtaget och den brytaren funkar. Stödkontakten har jag testat också. Nödstoppet har jag haft både på och av. Jag startar med kopplingen intryckt.
Nu har jag inga fler ideer.
Vad tusan ska jag göra nu?

Ställ soppakranen på RES (reserv) om det är en 1200 med fuggar.
Kolla om det kommer bensin till motorn.

Kolla dödarknappen på höger handtag. Min dotter råkade ut för samma sak på sin Bandit 600

Jag körde hojen för två veckor sedan och den gick hur bra som helst. Nu skulle jag ut och åka men det händer absolut ingenting när jag trycker på startknappen.
Klockorna reagerar och nåt som skulle kunna vara priming av bränsle hörs. Alla lampor lyser som dom ska.
Byglar jag startreläet går startmotorn runt men hojen tänder inte. 30A säkringen som sitter på reläet har jag "ringt", den är hel och 10A säkringen i säkringsdosan är hel. Neutralen är i och lampan lyser. Jag har "ringt" kopplingshandtaget och den brytaren funkar. Stödkontakten har jag testat också. Nödstoppet har jag haft både på och av. Jag startar med kopplingen intryckt.
Nu har jag inga fler ideer.
Vad tusan ska jag göra nu?

Du kan börja med att mäta batterispänningen när du försöker starta. Går spänning under 10 Volt eller är det 11 Volt(?) så går i bästa fall startmotorn runt men spänningen är för låg för elektroniken. Och då går kanske hojen igång :) efter batteriets laddats ! :)
Hojar drar olika mycket ström från batteriet när de stå.
En Kawasaki ER5 behövde inkopplad till en batteriladdare en "underhållsladdning" från en Ctek laddare varannan timme. dvs 120 minuter mellan "underhållsladdningarna". En BMW R1200 2016 beövde inkopplad till en Ctek med Originalbatteriet från Exide en underhållsladdning var 90:e sekund. dvs 1,5 minuter mellan "underhållsladdningarna".
Där efter byttes batteriet på BMWn till ett batteri från Biltema. Cteken underhålls laddade aldrig. (För Biltemas batterier har högre spänning än tex Exide och Yuasa och Ctek brukar starta underhållsladdning när batterispänningen går under 12,85 Volt. Efter en månad gick inte BMWn igång. Biltema konstaterade i första testet: Inget fel på batteriet, behöver laddas.
Biltema konstaterade i andra testet: Batteriet tar ingen laddning ! Och kunden erbjöds ett nytt batteri eller tillgodokvitto hos Biltema.
Har du tur går hojen igång efter batteriet laddats. Annars behövs kanske nytt batteri.
Håller sig batterispänningen över 11Volt när du försöker starta så är det inte batteriet.
Bästa underhållsladdarna för blybatterier är 13,8 Volt laddarna men dom saknar säkring mot felkoppling så sätt in säkring i anslutningssladden.
Är batterispänningen över 11 Volt vid startförsök men motorn inte går runt. Så blir min misstanke Startreläet. Ett helt friskt startrelä (rent från oxider och rost på insidan) låter som man slår en hammare i bordet när det får 12 Volt över spolkontakterna.
Mät spänningen mellan Kraftkontakterna på startreläet INNAN du försöker starta.
Bör vara högre än 12,7 Volt med nyladdat batteri.
För att när du försöker starta ska spänningen sjunka till mindre än 1 Volt när startreläet drar.

Det händer inget när jag trycker på startknappen. Om det är fel på startreläet kanske det inte går ström till tändningen? Om jag kopplar ur kontakten på det har jag ingen ström alls. Inga klockor inga lysen.

Om det är en av modellerna där man måste hålla in kopplingen för att starta så är det ett ganska klassiskt fel att kontakten som känner av att kopplingen är indragen går sönder. Det sitter som ett stift på kontakten som kopplingshandtaget greppar tag i, om det stiftet går av så kan inte kopplingshandtaget flytta brytaren och då fattar hojen inte att kopplingen är indragen. Råkade ut för samma fel på min gamla bandit, löste det genom att borra ett litet hål i vad som fanns kvar av stiftet, satte I ett litet metallstift (en bit av en spik eller dylikt duger fint) för att sedan bygga upp stiftets ursprungliga form med kemisk metall.

Last edited:
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...