Axxexs skrev:
Eftersom man inte kan jämföra med nått som inte finns längre så får jag ta exempel med det som finns..
Om Pedrosa hade fått köra tre varv till på Valencia i årets GP, med samma varvtider som han hade dom sista varven i racet, för att få samma antal varv som man kör i MotoGP så hade hans racetid varit ca 47min 28sek. I 2002 års MotoGP hade han slutat på tredje plats 6sek efter Rossi och snuvat Biaggi på tredjeplatsen med 9sek. Med en 250cc.
På Philip Island om man gör samma expriment så skulle Pedrosa med sin racetid i år + 2 varvtider som han gjorde i slutet på sitt race få en tid på ca 42min 25sek. Det hade räckt till en 7:de plats i 2002 års MotoGP. Med en 250cc.
2 exempel från en "stop/go" bana och en som är tvärtom i layouten. På båda banorna så var väderförhållanderna liknande dom åren som jämfördes och banorna hade samma sträckning. Som dom flesta vet så var alltid 500cc snabbare än 250cc i varvtider när dom kördes samtidigt.
Kolla igenom lite resultat från åren så ser du att 500cc oftast minskade sina racetider på alla banor för varje år. På en treårsperiod märks det tydligare för det är inte alltid det förbättras år-år beroende på väder/vind/konkurens. I 250cc minskade racetiderna också med ungefär samma tid som i 500cc. ca 10-20 sek bättre på tre år. I MotoGP sänker man racetiderna med 20-50sek beroende på bana på tre år. Under samma period så sänker sig 250cc med 20-35sek.
Någonting annat än bara 2/4takt spelar in här. Tänk också på att i 250cc har man under många år bara haft en leverantör av däck vilket man även hade i 500cc under många år också. I MotoGP så har man tre olika så där råder det numera däck-"krig"/konkurens.
Sammanfattat så menar jag att när man kollar på vad MotoGP och 250cc har gjort för förbättringar i sina tider under åren så finns det inget som säger att inte 500cc hade gjort samma.
Du har alldeles rätt i att ingen med 100% säkerhet kan säga att 500

rna hade halkat efter mer och mer för varje år.
Men, utan att ha kollat upp i detalj, så har ju motoGP hojarna kapat mycket mer av sina varvtider sedan 2002, än vad 500

rna gjorde under sina sista tre år.
Ibland så kapas ju varvrekordet med 2 sekunder, vilket aldrig hände i slutet av 500-eran.
För att ta ett exempel; Doohan var helt nöjd med sin NSR redan 1994, i stort sett redan 1992.
Bara smärre uppdateringar gjordes varje år efter det, helt enkelt för att hojen redan var utvecklad intill perfektionism.
Som sagt, Schwantz hade ett banrekord som stog sig väldigt många år på någon bana, vilket ju är en helt omöjlighet nu i motoGP.
Är det någon bana, där det inte har regnat, där varvrekordet INTE har slagits?
Det är ju logiskt att en hoj utvecklas mer under sina första levnadsår, jämfört med sitt 23:e. Det blir helt enkelt färre och färre saker kvar att förbättra.