Surtees: MotoGP should be 600cc

oFFkeFF skrev:
Superstage låter som bilsport, och det låter lika fabricerat som HK-antalen de uppger ibland.
1.23 är säkert sant, att däcken skulle hålla ihop efter 20 år på ett sådant effektmonster som den audi'n ändå måste varit är väldigt otroligt.
Hur fort hade bilen gått med nya och fräscha slicks?

Sen har det ju kommit vissa saker som revolutionerat mc-däcken de senaste 20 åren också. Från diagonal till radial, till multicompund och där man till och med gjuter däck direkt ute vid banan..

Jepp det är förvissso bilsport, men tiden är och förblir svårslagen, klart är att samma bil med nya däck skulle gått bättre men inget revolutionerande enligt mig. men fabricerat är det ej, finns bilder på däcken och tiden är inget fuffens.
Bilden hade knappt körts på 20 år därför var däcken så gamla, den hade väckts ur sin dvala.
Stommen har det ju jobbats mycket med men jag tror att greppet är det som ökat minst under senare år, upprvärmningstid, hållbarhet stabilitet mm tror jag gått mer farmåt.

Chris Ash skrev:
Den har gått något alldeles otroligt framåt på 20 år i alla fall...
En annan kul jämförelse är när Bike jämförde 1000 cc på Nordslingan och kollade mot ett gammalt test med en Honda från 69, kurvhastigheten på vissa ställen var pinsamt nog högre för den gamle hojen med smala icke rejsiga däck. Dock var det ju så klart skillnad på varvtid och fart på raksträckor osv men ändock värt att notera.

Asfaltbarn skrev:
En annan kul jämförelse är när Bike jämförde 1000 cc på Nordslingan och kollade mot ett gammalt test med en Honda från 69, kurvhastigheten på vissa ställen var pinsamt nog högre för den gamle hojen med smala icke rejsiga däck. Dock var det ju så klart skillnad på varvtid och fart på raksträckor osv men ändock värt att notera.

Njaa, vad dom skrev var väl att Mitt i kurvan på dom långsammaste partierna så var cb 750 -69 lika snabb som en zx10r är idag...kawan hade högre hastighet in och högre ut ur kurvorna. Friktion och gravitation är svåra saker att utveckla mao...:)

Revelator skrev:
Njaa, vad dom skrev var väl att Mitt i kurvan på dom långsammaste partierna så var cb 750 -69 lika snabb som en zx10r är idag...kawan hade högre hastighet in och högre ut ur kurvorna. Friktion och gravitation är svåra saker att utveckla mao...:)
Jo det är sant, fast på nåt ställe var den snabbare, även om det var klart marginellt, men ändå... Kurvtekniken är ju inte riktigt likadan hojarna emellan heller.

Asfaltbarn skrev:

Du kan slänga upp vilka jämförelser du vill, skillnaden från år till år mäts i sekunder...

Chris Ash skrev:
Du kan slänga upp vilka jämförelser du vill, skillnaden från år till år mäts i sekunder...
Och eftersom ingen tvåtaktare vann ett endaste race 2002, vet vi hur den jämförelsen ser ut i fallet 500/MotoGP.

newstead skrev:
Ja, men det var väl inte varvtider Surtees pratade om utan toppfart när han sa att F1 inte var snabbast?

Skulle han bara talat om toppfart, så blir ju hans jämförelse ännu mer löjligt, eftersom det redan idag finns åtskilliga motorcyklelklasser som har högre toppfart än motogp, precis som det finns bilar med högre toppfart än formel1. Så den jämförelsen känns extremt konstig.

Last edited:
Bo_jahn skrev:
Skulle han talat om bara talat om toppfart, så blir ju hans jämförelse ännu mer löjligt, eftersom det redan idag finns åtskilliga motorcyklelklasser som har högre toppfart än motogp, precis som det finns bilar med högre toppfart än formel1. Så den jämförelsen känns extremt konstig.

Vilka då? Vi får väl åtminstone utgå från att gubben snackar roadracing?

Asfaltbarn skrev:
Tänk på detta: En viss Audi Quattro körde 1.23 i superstage med 20 år gamla däck! Så mycket har tydligen däckutvecklingen gått framåt? För ingen har före eller efter det vart i närheten av den tiden med en liknande bil, bara ett exempel...
Men visst är däcken bättre idag, men när dem väl är varma och du har grepp vet jag inte om skillnaden är så stor?

Vilken tid fick denna tävlingsbil med jämförbara moderna däck? Nej just det, den kördes inte med det, vad säger att den inte skulle fått en ännu bättre tid?

För övrigt så drivs däcksutvecklingen inom motorsport av konkurrens. Finns ingen sådan vore väl däcksfabrikanterna dumma om de plöjde ner massa miljoner i utveckligen av däcken i onödan?

Chris Ash skrev:
Vilka då? Vi får väl åtminstone utgå från att gubben snackar roadracing?

OK, gör man det antagandet har du rätt. Jag talade naturligtvis om vissa hastighetsrekord och dragracingklasser. Men jag ser i så fall inte vad toppfart på en raksträcka har att göra med vad publiken uppfattar som "snabbast". I så fall kan man ju lika gärna jämföra med ren dragracing, som jag just gjorde, tycker jag. Varvtider är det enda som gäller, IMHO.

Bo_jahn skrev:
Skulle han bara talat om toppfart, så blir ju hans jämförelse ännu mer löjligt, eftersom det redan idag finns åtskilliga motorcyklelklasser som har högre toppfart än motogp, precis som det finns bilar med högre toppfart än formel1. Så den jämförelsen känns extremt konstig.

hmm... :va

På någon bana (kommer inte ihåg vilken nu) så körde man 2001 i Supersport lika snabbt som 500cc hade gjort 1991. Det med "gathojar" som var 50kg tyngre och hade 20-40hk mindre effekt. Finns nog ingen som inte påstår annat än att däck/fjädring utvecklades en hel del till mc-racing under den perioden.

I F1 för inte så många år sen som det var bara ett däcksmärke ett tag. Det året som det sen blev 2 märken så sjönk varvtiderna med 1-2sek på alla banor.

I största klassen i GP så har vi nu sen MotoGP infördes ett riktigt däckskrig som på allvar började förra året när Bridgestone lyckades göra däck som på en del banor och väder var bättre än Michelin. En bra konkurens som gör att utveklingen går snabbare.

I 250cc kör man nu snabbare än tex Criville med en 500cc någonsin körde på Valencia och snabbare än vad Doohan någonsin körde på Philip Island med en 500cc. Bättre fjädring och däck bl.a som gör det möjligt.

newstead skrev:
jag tyckte mest bara att det var lite löjligt att blanda in dragracing (oavsett om det är mc eller bilsport) i diskussionen...

I så fall är tycker jag det är lika löjligt att blanda in ovalbanor i diskussionen, som Surtees gjorde. Fordonen som kör där är ju så skeva att de knappt kan svänga åt motsatt håll som ovalen går åt. Den typen av banracing har inte mycket mer med en "normal" racerbana att göra än t.ex dragracing, tycker jag.

Bo_jahn skrev:
I så fall är tycker jag det är lika löjligt att blanda in ovalbanor i diskussionen, som Surtees gjorde. Fordonen som kör där är ju så skeva att de knappt kan svänga åt motsatt håll som ovalen går åt. Den typen av banracing har inte mycket mer med en "normal" racerbana att göra än t.ex dragracing, tycker jag.

Fan, är du dum eller bara barnslig??

Han blandade inte in ovalbanor utan han pratade om att F1-bilarna lyckats behålla sin status som kungaklass trots att dom inte längre var snabbast i och med att reglementet gjordes om så att bl.a. överladdning av motorerna förbjöds! Utifrån det drog han sen parallellen att MotoGP fortfarande skulle kunna vara kungaklass även om man begränsade hojarna till 600cc. Har du öht läst det han skrev??

newstead skrev:
Fan, är du dum eller bara barnslig??

Han blandade inte in ovalbanor utan han pratade om att F1-bilarna lyckats behålla sin status som kungaklass trots att dom inte längre var snabbast i och med att reglementet gjordes om så att bl.a. överladdning av motorerna förbjöds! Utifrån det drog han sen parallellen att MotoGP fortfarande skulle kunna vara kungaklass även om man begränsade hojarna till 600cc. Har du öht läst det han skrev??

Först vill jag tacka för passningen. Den hedrar avsändaren.

Min fråga var ju vilka bilar som var snabbare än f1-bilarna om man inte, som du säger, räknar med ovalbanorna. Svar: Inga såvitt jag vet. För han menar väl knappast racingen som pågick på 60 - 70talet. Alltså är logiken i hans uttalande om att motogp skulle behöva vara snabbast fel.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back