Surtees: MotoGP should be 600cc

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Eftersom samla gamla tråkiga trådar hænger kvar i det hær forumet alldeles før længe, (tjôtrövar)

http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=123211

"That may simply be because motorcycles are close to reaching their ultimate design solutions, but try explaining it to a non-racer."

Fan jag tänkte på Sandstream när jag läste det, inget illa menat. :tungan

/Joakim

Edit: RedBarons rubrik var bättre, så du får lite ära!
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Den intressanta frågetällningen är ju: Kan MotoGP fortsätta att vara "störst" även om hojarna inte är snabbast ? Jämför man med F1 så går det ju, men där är skillnaden att det är andra formelbilar som är snabbare. I hojvärlden skulle det vara SBK-maskiner baserade på produktionshojar.


Pålle skrev:
Edit: RedBarons rubrik var bättre, så du får lite ära!
Den var ju minst sagt stulen, men tack ändå !

(För er som undrar så lyckades vi starta varsin tråd om denna artikel samtidigt)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"I remember speaking to Rossi and he said 'MotoGP is a bit like a cart horse compared with a race horse' - relative to the two-stroke - because the two-stroke had that lightness and ability to be ridden on the edge, whereas the bigger machines tend to be more cumbersome and physical.
:)
Gillar att kasta lite ved på brasan ibland.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
"Nevertheless, in defence of the 990cc value, there is no doubt that being able to call MotoGP prototypes 'the fastest racing motorcycles in the world' was vital to consolidate the newly formed four-stroke class in 2002, but its success since then arguably means that MotoGP (like Formula One) could potentially afford to sacrifice its 'fastest' title - perhaps by dropping as low as 600cc - without losing its dominant position."

Vad är det för trams 71-åring ylar om..?

Klart som faän att MotoGP-hojarna ska vara värts!!1 Inget roligt om Superbikarna rastar MotoGPhojarna ju..

Sen är det förståligt att det är för mycket effekt just nu. Över 240 pållar på bakan och endast fullgas på målrakan. Jag tror 800cc kan vara en lagom slagvolym faktiskt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
"Nevertheless, in defence of the 990cc value, there is no doubt that being able to call MotoGP prototypes 'the fastest racing motorcycles in the world' was vital to consolidate the newly formed four-stroke class in 2002, but its success since then arguably means that MotoGP (like Formula One) could potentially afford to sacrifice its 'fastest' title - perhaps by dropping as low as 600cc - without losing its dominant position."

Vad är det för trams 71-åring ylar om..?

Klart som faän att MotoGP-hojarna ska vara värts!!1 Inget roligt om Superbikarna rastar MotoGPhojarna ju..

Sen är det förståligt att det är för mycket effekt just nu. Över 240 pållar på bakan och endast fullgas på målrakan. Jag tror 800cc kan vara en lagom slagvolym faktiskt.


Jag hade tyckt det var klart fränare med små lätta 600:eek:r istället för 800cc med högre viktgränser än idag. Det ska vara roadracing och inte tractor pulling.

Tänk såhär...du kan plocka ut 170-180 hästar ur en 600. Sen är frågan hur mycket lättare en 600 kan göras, tyvärr är ju stenåldermotorerna de kör med nuförtiden stora och tunga samt producerar ingen effekt. Men en tvåtakts 500 trippel på 160-170 hästar gjorde ju processen kort med allt vad Superbikes hette.

Vad hade en rimlig minimivikt varit för en 600? kan man spara så mycket jämfört med en 1000cc??

Hade 130 kilo varit möjligt?
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Såna här artiklar tycker jag är skitintressanta. Jag har annars svårt att fastna för artiklar med snörvelhistorier såhär på vintern..
Bygg en evil-600cc och låt någon riktigt galen jäkel visa att man visst kan åka fort(ast) på den. Big balls, no brain! Hellst NU!


/Joakim
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Jag hade tyckt det var klart fränare med små lätta 600:eek:r istället för 800cc med högre viktgränser än idag. Det ska vara roadracing och inte tractor pulling.

Tänk såhär...du kan plocka ut 170-180 hästar ur en 600. Sen är frågan hur mycket lättare en 600 kan göras, tyvärr är ju stenåldermotorerna de kör med nuförtiden stora och tunga samt producerar ingen effekt. Men en tvåtakts 500 trippel på 160-170 hästar gjorde ju processen kort med allt vad Superbikes hette.

Vad hade en rimlig minimivikt varit för en 600? kan man spara så mycket jämfört med en 1000cc??

Hade 130 kilo varit möjligt?

Det hade klart varit intressant med 600cc också, men jag tror att 800cc endå fortfarande är "för mycket" för många och det skiljer Rossisarna från Setesarna. Jag tror 800cc är precis lagom mycket "för mycket". :)

Inget kul om det är för lätt att köra fort på en 600cc ju. Inte för att det skulle vara lätt i ordets riktiga betydelse, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Det hade klart varit intressant med 600cc också, men jag tror att 800cc endå fortfarande är "för mycket" för många och det skiljer Rossisarna från Setesarna. Jag tror 800cc är precis lagom mycket "för mycket". :)

Inget kul om det är för lätt att köra fort på en 600cc ju. Inte för att det skulle vara lätt i ordets riktiga betydelse, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Vad för dig att tro att en 600cc hade varit lätt att köra?

Hur tror du effektregistret på en 180 hästars 600 hade sett ut? Det hade varit en eldsprutande, ondskefull, elak jävla best vars like inte skådats sen slutet av 80-talet....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Vad för dig att tro att en 600cc hade varit lätt att köra?

Hur tror du effektregistret på en 180 hästars 600 hade sett ut? Det hade varit en eldsprutande, ondskefull, elak jävla best vars like inte skådats sen slutet av 80-talet....


Den skulle enda varit lättare att köra än en 800cc-dito. Och fler förare skulle kunnat köra fort i MotoGP. Inget kul om det slutar som 125-klassen där den som är kissinödigast på målrakan vinner.

MotoGP ska vara en klass där alla som deltar/kör ska hedras, men BARA ässen ska regera.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Chris Ash skrev:
Vad för dig att tro att en 600cc hade varit lätt att köra?

Hur tror du effektregistret på en 180 hästars 600 hade sett ut? Det hade varit en eldsprutande, ondskefull, elak jävla best vars like inte skådats sen slutet av 80-talet....

Frågan är ju vad en Supersport-600 kunde utvecklat 2012...

/Joakim
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag är helt på Surtees linje. DORNA drabbades av hybris och storhetsvansinne när de drog upp riktilinjerna för 2002 års reglemente. Med vind i seglena skulle MotoGP börja konkurrera med F1, Fotbolls-VM, Super Bowl och OS, trodde man. Man satte prislappen för tillverkarnas deltagande så högt att vilkoren kommit att dikteras av pengar och pengar enbart. MotoGP blivit SponsoGP.

Någon som känner igen storyn? Liten skit med nybörjartur ska slå välden med häpnad. Kommer ni ihåg när AIK gjorde så bra ifrån sig i Chamions League? Nu skulle AIK bli ett världslag! Fram med stora (p)lånboken och skuldsätta sig över öronen. Vinsterna och intäkterna uteblev och klubben lämnades i ekonomisk och sportslig misär.

Sänk ribban i MotoGP till 600 och minimera viktgänsen. MotoGP ska inte vara snabbast, det ska vara värst, det ska vara prototypracing. Det ska vara litet lätt och starkt. Precis som F1. Det finns snabbare bilar än F1, men inget som är värre. 990cc Bantade gathojar, nej tack.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Teddy skrev:
Jag är helt på Surtees linje. DORNA drabbades av hybris och storhetsvansinne när de drog upp riktilinjerna för 2002 års reglemente. Med vind i seglena skulle MotoGP börja konkurrera med F1, Fotbolls-VM, Super Bowl och OS, trodde man. Man satte prislappen för tillverkarnas deltagande så högt att vilkoren kommit att dikteras av pengar och pengar enbart. MotoGP blivit SponsoGP.

Någon som känner igen storyn? Liten skit med nybörjartur ska slå välden med häpnad. Kommer ni ihåg när AIK gjorde så bra ifrån sig i Chamions League? Nu skulle AIK bli ett världslag! Fram med stora (p)lånboken och skuldsätta sig över öronen. Vinsterna och intäkterna uteblev och klubben lämnades i ekonomisk och sportslig misär.

Sänk ribban i MotoGP till 600 och minimera viktgänsen. MotoGP ska inte vara snabbast, det ska vara värst, det ska vara prototypracing. Det ska vara litet lätt och starkt. Precis som F1. Det finns snabbare bilar än F1, men inget som är värre. 990cc Bantade gathojar, nej tack.


Jag håller med dig i det mesta men jag ser inte varför det tvunget måste vara 600-hojar för att detta ska realiseras. Varför inte 800cc? Är det dyrare att bygga en värstingprototyp 800 än en 600? Knappast.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mindre motorer -> högre trimningsgrad = Racing!
Mindre hojar -> lättare hojar = Ännu mera racing!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Teddy skrev:
Mindre motorer -> högre trimningsgrad = Racing!
Mindre hojar -> lättare hojar = Ännu mera racing!


Inget av ovanstående skulle vara osant för en 800cc eller ngn annan hoj i MotoGP.
 

sandstream

Guest
Det är ju onekligen en svår fråga Dorna har att br0ttas med.
Vråltrimmade 600:eek:r kommer ju alltid att te sig lite klena i de flestas ögon när SBK-hojarna är på 1000 kubik och kanske till och med går fortare.
Nackdelen med 800 kubik är ju precis som gubben säger att det inte finns någon motsvarande klass på gathojarna, men det kanske kommer.
Å andra sidan kan ju F1 kränga bilar utan att de bilar de tävlar mer ens påminner om en gatbil.

Dravlet om att chassina skulle ha nått någon gräns tror jag dock inte mycket på.
Utvecklingen går alltid framåt och om 20 år kommer dagens GP-hojar att vara skördetröskor.

Personligen hade jag velat sett följande klasser:
400 cc 4-takt (kanske mindre om det går)
600 cc 4-takt
1000 cc 4-takt
:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vikten och inte effekten är ju problemet. Hojarna börjar ju bli tunga som as och då går det inte lika fort som om de är lättare.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Jo, eftersom viktgränserna höjs.


Det är väl bara att sänka viktgränsen dåro. Vad har det med slagvolymen att göra..?!?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top