sandstream
Guest
Frågan är hur mycket mindre de kan väga än dagens MotoGP-hojar?Olof Eriksson skrev:Om viktgränserna sänks, ja. (jag har ikket kollat reglementet)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är hur mycket mindre de kan väga än dagens MotoGP-hojar?Olof Eriksson skrev:Om viktgränserna sänks, ja. (jag har ikket kollat reglementet)
Olof Eriksson skrev:Om viktgränserna sänks, ja. (jag har ikket kollat reglementet)
Neutral skrev:Det var ju precis det som hände sist Honda försökte köra 4t, de skämde ut sig kapitalt. Just för att inte behöva offra titeln fick 4t nu då ha dubbelt så mycket kubik. Självklart är det inte möjligt att köra 2t nu då tillverkarna inte utvecklar dem längre så det argumentet har ju inte med 2t kontra 4t att göra ens. Tillverkarna ser ju möjligheter att sälja fler gathojar om de liknar tävlingshojarna, tänk Sandstream.![]()
![]()
Zee skrev:Ok, men det som jag misslyckats med att få fram hitentills i denna tråden är att era argument inte håller riktigt. OM en, t.ex., 600cc skulle lämpat sig bättre och man skulle kunna få den att gå snabbare runt en bana, varför bygger ingen av tillverkarna den då? Poängen är ju att slagvolymen X cc är en maxgräns, inte en måste-cc. Om ngn tror sig kunna bygga en lättare hoj med 600cc 2t/4t/blablabla så varför gör de inte det?
...
sandstream skrev:Vi får väl se 2007, då borde 800:an ta alla varvrekord som MotoGP-hojarna har idag med ditt resonemang.
Zee skrev:Marknadsmässiga skäl?! Det hade ingenting med 2t ketchupeffektkurva att göra då? Öka körbarheten? Med 2t räckte det med lite för mycket gas i utgångarna så vips satt föraren på en highside.
4t har snällare motorkaraktäristik vilket har ökat körbarheten avsevärt. Nu backar ju vem som helst in i kurvan och kommer ut i värsta speedwaystil på utgången. Det går att göra så med 2t osso, men det straffar sig fan så mycket oftare.
McB skrev:Snällare hojar innebär tråkigare racing.
Du tycker alltså att MotoGP har blivit tråkigare nu när det gått över till 4t?"Win on sunday and sell on monday"Zee skrev:Jaså? Varför kör ingen med 2t längre? GP-hojarna har ju endå inget gemensamt med gathojarna så varför skulle tillverkarna offra världsmästerskapet och köra 4t ist? Vilka marknadsmässiga skäl tänker du på?
Edit: Dessutom handlar det inte bara om hög effekt med låg vikt. Det handlar om körbarhet minst lika mycket. Det är därför man brukar få höra att i MotoGP är hojen 20% och föraren 80% (brukar anges vara det motsatta för F1). Därför ger det mycket att ha en hög körbarhet i BÅDE kurvor och mycket mos på rakorna.
Obs. att jag inte säger att ditt resonemang om 2t vs. 4t är fel..
Zee skrev:Du tycker alltså att MotoGP har blivit tråkigare nu när det gått över till 4t?
Gustav O skrev:Mass centralization, slirkopplingar, fly by wire, bottom brace sving etc etc.
Gathojarna är ju inte helt olika till utseende heller.
Visst är det så och det har jag inte motsatt mig, men det brukar ta ett tag när de fått mindre motorer innan de är ifatt föregångarna.McB skrev:Utvecklingen går framåt. Se på F1 - trots mindre motorer och en massa löjliga regler och restriktioner går det bara fortare och fortare.
Japp, allt var bättre förr, speciellt på Doohans tidMcB skrev:Snällare hojar innebär tråkigare racing.
Vad tror du säljer mest BMW eller Mercedes, Formel 1 eller WTCC?Gustav O skrev:Det är ju inget vi behöver tro eller spekulera i...
Det är klart att det är för marknadsmässiga anledningar eftersom det är tillverkarna som pumpar in de stora pengarna i utveckling och drift och då vill de kunna sälja hojar till kund som är "MotoGP derived" etc.
Det är ju bara att titta på hur alla annonser har utformats på sistone. Det är ju klart att gathojarna får mer gemensamt med MotoGP-hojarna efter att de nya reglerna infördes.
Mass centralization, slirkopplingar, fly by wire, bottom brace sving etc etc.
Gathojarna är ju inte helt olika till utseende heller.
sandstream skrev:Visst är det så och det har jag inte motsatt mig, men det brukar ta ett tag när de fått mindre motorer innan de är ifatt föregångarna.
Här gällde det uttalande att en 600 prototyp skulle köra ifrån en WSBK-hoj lätt som en plätt trots att de redan i år bara är någon sekund eller två efter MotoGP-hojarna.
sandstream skrev:Japp, allt var bättre förr, speciellt på Doohans tid![]()
Neutral skrev:Och vad är racing? Hög hastighet på rakan eller i kurvorna? Mitt syfte med min banåkning är i alla fall att öka på kurvhastigheten, det är ju det som är skoj. Vill jag se dragracing kan jag se på...dragracing.![]()
Det är ju inget snack om att 2t 500 är tidernas mest lämpade racermaskiner, att man sedan valde 4t av marknadsmässiga skäl har inget med prestanda att göra.
Vad är rejsigare: STCC eller formel-bilar?
R2 skrev:2takt ät väl inte ens tillåtet längre, eller minns jag fel nu...?

På A säger jag: Japp!McB skrev:Ett år eller två skulle det nog ta, men sen skulle WSBK-hojarna vara hopplöst akterseglade igen.
Nej, men racingen var bättre. Det gick kanske inte lika snabbt och det lät kanske inte lika häftigt och det var heller inte den mediala jättecirkus runt MotoGP som det är idag, men racingen var tamigfan ett par strån vassare. Bättre körbarhet är kanske positivt för förarna och teamen, men inte för publiken.
Tror du minns helt rätt.McB skrev:Tillåtet fram till 2007, om inte jag minns helt fel.
![]()
Det är saker som tillverkarna har som säljargument för sina sporthojar och med en referens till MotoGP-hojarna.Zee skrev:Är något av ovanstående bundet till 2t eller 4t?![]()
sandstream skrev:På B säger jag: Men minns vi inte bara det bästa?
Det jag kommer ihåg mest av tex Doohan är att han var så överlägsen, det var spännande i 2 varv sen drog han.
Jag slår febrilt i böckerna och det var ju inte förrän runt 94 som Doohan började dominera på allvar så dina minnen stämmer förvisso men är från en annan tid.McB skrev:Nu ska vi inte snöa in fullständigt på racingnostalgi här, men mina minnen från det sena åttiotalet och tidiga nittiotalet innehåller betydligt mer än Doohans dominans (som till stor del berodde på att både Rainey och Schwantz slutade), men det är jag det...![]()
Gustav O skrev:Det är saker som tillverkarna har som säljargument för sina sporthojar och med en referens till MotoGP-hojarna.
Inte för att vara dryg elelr så men du tror på allvar att det var omtanke om förarna och inte marknadsmässiga själ som gjorde att man ändrat reglementet?
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |