Supermoto trimtråden!

Boost vad har du för höjdmått på din kolv utan dome då intressant att jämföra.

Mvh Christer

Det är alltid samma mått till överkant kolv från orginalkolv till 12 kilos kolv borrat eller ej annars skulle sqishmåttet/klämmspalt bli fel. och klämmspallten ligger på runt 1,2mm till islag topp. jag trodde att det skulle gå att köra utan bottenpackning för att få ännu trängre spalt men det törs jag inte för då blir måttet bara tjockleken på toppackningen som ligger på runt 07mm Skulle ev räcka men kan lika gärna slå i:näsblod Om man skulle haft en titanstake skulle det gå för dom utvidgar sig nästan inte.. Det är borret som gör att du kan ha 11-1 utan dome. Jag är avundsjuk på att du klara dig utan dome för den förhindrar flödet i toppen

Prova!! Jag har varit på väg flera ggr men tack vare att vi kör sträckor på uppimot 30 mil på en dag så har jag fegat ur.... Du får ju en Husabergliknande pigghet som heter duga!! den kommer att bli lättweelad. Tipps bara,, lätta kolven det som går även kolvbulte går att slipa konisk invändigt i änderna och balancera om:tummenupp Lätta även svänghjulet och lammelkorgen till bristningsgränsen då lär den bli rapp:tummenupp

Får se hur det blir med det där. Som jag sagt innan så är ju meningen med min att den ska kunna pendlas 10-15mil per dag utan att gnälla. Utan balansaxel kanske det blir jag som gnäller:D
Jag skall ta ett snack med Erik(e&d) om borr och lilländan jag vill ha måttad så då kan man väl ta och diskutera hur pass smart det vore att plocka bort balansaxeln. Det blir mer och mer räsercykel för varje inlägg......:va
Med lite flyt flyttar jag ut i bushen och då behöver man kanske ändå en pendlarhoj med kåpa så alla idéer är goda just nu:)

Det känns som det är dags att börja stilla vår abstinensen, och kolla på lite fina grejer till hojen!
Nu kommer min Dr-z vara oförändrad maskinelt 08 dock, men jag tänkte att det skulle vara kul om vi la upp lite länkar till firmor med motarddelar eller trimmdelar!!!

Här kommer mina länkar till firmor:

www.webcamshafts.com

www.maxpower-engines.com

www.lukesracing.com

www.ronhamp.com

Tips på bra forum välkomnas även!
Bra forum:

www.thumpertalk.com

www.supermotojunkie.com

//Johan

Det känns som det är dags att börja stilla vår abstinensen, och kolla på lite fina grejer till hojen!
Nu kommer min Dr-z vara oförändrad maskinelt 08 dock, men jag tänkte att det skulle vara kul om vi la upp lite länkar till firmor med motarddelar eller trimmdelar!!!

Här kommer mina länkar till firmor:

www.webcamshafts.com

www.maxpower-engines.com

www.lukesracing.com

www.ronhamp.com

Tips på bra forum välkomnas även!
Bra forum:

www.thumpertalk.com

www.supermotojunkie.com

//Johan
Nästan så man borde ha en separat tråd med länkar till motard/trimdelar och göra den till sticky. :fattartil Tycker iaf jag! :) :va

Nästan så man borde ha en separat tråd med länkar till motard/trimdelar och göra den till sticky. :fattartil Tycker iaf jag! :) :va

Javist, prata du med Swedie så kanske vi kan få en sticky i motardforumet med länkar till firmor med motarddelar trimm .m.m!!!

Men fortsätt att fylla på här så länge.:yoparty

Nu har jag pratat med Swedie och han sa ja till att skapa en sticky i motard forumet,där man lägger länkar till firmor som säljer motard delar m.m.:tummenupp

//Johan

Hur gåre Boooooost?

Har stått stilla med hopplockningen ett tag, Ingen broska här inte:D Väntar även på att vägen ska tina fram så jag kan bestycka in den med lamdan. Jag har bara runt 10-20 tim jobb kvar för att kunna köra.

tror det börjar bli alldeles för mycket information nu i denna tråden. dags för trådskaparen o göra genvägar till lite olika saker i första inlägget.. typ som ett register?

hittar nada nämligen :näsblod

hur stort spel ska man ha mellan ventiler och kolv? funderar på lite längre slag i 525 an nämligen :)

tror det börjar bli alldeles för mycket information nu i denna tråden. dags för trådskaparen o göra genvägar till lite olika saker i första inlägget.. typ som ett register?

hittar nada nämligen :näsblod

hur stort spel ska man ha mellan ventiler och kolv? funderar på lite längre slag i 525 an nämligen :)

Minst 1mm på insug och 1,5 på utblås. Längre slag låter roligt.. ta inte mer än kedjan klarar bara., Förmodligen högst 2mm (xr650)

Minst 1mm på insug och 1,5 på utblås. Längre slag låter roligt.. ta inte mer än kedjan klarar bara., Förmodligen högst 2mm (xr650)

jag tyckte oxå det lät intressant.. ktm har ju ett vevparti i sin powerparts katalog. bör bara va att trycka i tycker jag.. man ska köra med dubbla cyl.fots packningar.

jag tyckte oxå det lät intressant.. ktm har ju ett vevparti i sin powerparts katalog. bör bara va att trycka i tycker jag.. man ska köra med dubbla cyl.fots packningar.

Om du bara behöver dubbla cylinderfotspackningar för den veven, låter det som att den inte strokar speciellt mycket?:va
tjocklek på packningen?

Exempel: När man strokar en Dr-z till 475 från 440( 5mm), så använder man en spacer mellan cylindern och blocket på 2.5mm i tjocklek det ger 5mm ökad slaglängd.

//Johan

Om du bara behöver dubbla cylinderfotspackningar för den veven, låter det som att den inte strokar speciellt mycket?:va
tjocklek på packningen?

Exempel: När man strokar en Dr-z till 475 från 440( 5mm), så använder man en spacer mellan cylindern och blocket på 2.5mm i tjocklek det ger 5mm ökad slaglängd.

//Johan

tror den öka från 72mm slag till 78 mm

EDIT: är inte helt hundra på vilka packningar man får med.. antingen dubbla 0,5 mm eller dubbla 1mm.

tror den öka från 72mm slag till 78 mm

EDIT: är inte helt hundra på vilka packningar man får med.. antingen dubbla 0,5 mm eller dubbla 1mm.

Du måste ha en 3mm spacer för att öka slaget 6mm, annars går det inte!
så antagligen är det en spacer som KTM kallar packning! (allt i ett)

Kolla upp det, killarna på Thumpertalk har säkert järnkoll på det!

//Johan

Du måste ha en 3mm spacer för att öka slaget 6mm, annars går det inte!
så antagligen är det en spacer som KTM kallar packning! (allt i ett)
Förutsatt att vevstakslängden är samma då.Det är den antagligen inte eftersom kamkedjan knappast klarar en höjning av cylindern med 3mm.

Förutsatt att vevstakslängden är samma då.Det är den antagligen inte eftersom kamkedjan knappast klarar en höjning av cylindern med 3mm.

Ja visst är kamkjedjan en begränsning, dock brukar man ju använda sig av längre kedjor.

Kolla om det är samma kolv man använder när man strokar den 6mm.

Stroker kolvarna brukar ha annan komphöjd mot std!

Jag slog en snabbskik i Powerparts katalogen nu ...
Det verkar vara ett stroker kitt för std delar i övrigt, från 510cc till 552cc med 540 cylinder 576cc

Last edited:
Ja visst är kamkjedjan en begränsning, dock brukar man ju använda sig av längre kedjor.

Kolla om det är samma kolv man använder när man strokar den 6mm.

Stroker kolvarna brukar ha annan komphöjd mot std!

Jag slog en snabbskik i Powerparts katalogen nu ...
Det verkar vara ett stroker kitt för std delar i övrigt, från 510cc till 552cc med 540 cylinder 576cc

ja precis.. som jag fatta det skulle det bara behövas 2 packningar. bara o smacka rätt i.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back