Supermoto trimtråden!

Dr bike om du fått bilderna på f1 motorn av Erland så ta dig en noggran titt på kolvarna så vitt jag kan se så kör dom med endast 1 kompretionsring ej oljeskrapring!!

Hade jag inte vetat att du och en annan kile verkligen var två olika killar och inte en så hade jag blivit konfunderad, då jag via PM för någon dag sedan fick EXAKT samma fråga! :D

En ring har jag nog inte sett på 4-takt, men på 2-takt är det vanligt i racing.
Detta för att minska friktionsförlusterna.

Men! Övre ringen tar ju alltid mest stryk och den behöver alltså bytas ofta.
På en räser spelar detta ingen roll, man river ju ändå maskinen var och varannan vecka (Eller hur Gustav O) ;)
Så där byter man ofta. Minns inte men säg var tionde timma.
Det kan du fråga i blå-takts forumet :hihi


Edit: Och ja, alltför höga domar på kolvarna KAN (inte måste) försämra flödet.
Detta får man titta på, och jag brukar även modifiera kolvarna lite om så är fallet. (det gäller att tänka på ALLT! Inte bara hålet! ;))

Men detta är inte alls anledningen till att man vill ha platta kolvtoppar utan det är för att en plan yta är den minsta utan man kan åstadkomma på en cirkel.
Vadan då denna önskan?
Jo det är samma sak som för förbränningsrummen som år efter år blivit planare och planare, med allt brantare ventilvinklar.
Allt handlar om förbränningsrummets yta.

För en given motor vill man alltid att ytan är så liten som möjligt.
Varför?
Jo för att en stor yta leder ut mer värme.
Värme är energi, och går den ut i kylaren så blir det mindre push på kolven.
VI talar om effektförluster.

Alltså: Keep the area down.
 
Last edited:
Dr bike om du fått bilderna på f1 motorn av Erland så ta dig en noggran titt på kolvarna så vitt jag kan se så kör dom med endast 1 kompretionsring ej oljeskrapring!! Jag la ju ut den frågan på dragrace formet men har ej fått något vetande.... Såg även att det förekommer i värre roadracing stall (motoman) Jag kommer att testa detta nu på xrn, kan ju inte bli värre än att den tokdrar olja och jag får sätta tillbaka ringen..:) tror faktist att det gör en hel del, På mopeder är det ju stor skillnad ivf.. Höga kolvdomar för att höja komretionen ska vist inte heller vara bra lyckades jag läsa mig till nyligen, ska vist hämma flödet i toppen, När man tänker efter så tappar man ev också på att kolven är plogformad så explotionskraften blir tvingsd ut i cylinderväggarna en hel del istället för rakt ner! Så nu lägger jag 12-1 Je kolven på hyllan och kör hellre med mer planad topp och wiseco kolven som endast har en svag förhöjning i mitten med platt tak 11-1 tokplanar istället 2mm:skrämd Bara att ta sig en titt igen på F1 motorn...Endast svag förhöjning som följer toppens förbränningrum!! Ovärdeliga bilder man ser ju in i framtiden:tummenupp

Vad är det för prylar på bilden Boost? Dina?

Mvh Christer
 
Tänkte närmast på bilden på kolv och cylle till Xr´n. Du som är ute efter cc har du kollat in 700xx quaden Boost?

Mvh Christer

Ja den bilden ja...den kommer från mv racing i england och visar deras 12-1 kolv o cylle. Jo jag såg 700an Hoppas att dom bygger en ny xr700 insprutar:tummenupp
 
Veven i 700xx har 1,6mm längre slag än XR ihop med Bergos 103,1mm kolv blir det precis 701cc. Veven borde ju passa i Xr!?

Ryktet säger Crf 600x som ersättare för Xr650.

Mvh Christer
 
Veven i 700xx har 1,6mm längre slag än XR ihop med Bergos 103,1mm kolv blir det precis 701cc. Veven borde ju passa i Xr!?

Ryktet säger Crf 600x som ersättare för Xr650.

Mvh Christer

Vart läser du om 700xx någonstans? det är bara synd att Hondas orgdelar är så dyr vi får nog stroka själva:gnissla
 
Tack för datan mycket intresant, fan vad stora ventiler det var på billeten!! Håller du/ni på att trimma om den på någe vis nu? på xrn min sitter endast 37in 32 ut org ventiler lite väl tunga och jag kör även org fjädrar så det flyter lite för mig med! redan vid 7700v varvstopp 8250 men kammen och släpor håller bättre och man får ingen efektförlust på lägre varv tack vare mjukare fjädrar Så jag kommer att köra vidare med det ett tag:tummenupp Har änligen fått tag på en lectrongasare dock endast 44mm men man får ju bättre låg/mellanreg. Jagar forfarande en 48-50!! om några veckor ska jag bromsa The red pig:D
Då ska vi se om the red pig kan slå det svenska stålet:D

Porsche GT3 har också 100mm borrning men ventilerna är 42/35, om jag inte missminner mig. Jag kommer att ta racing-ledigt 2008, och ägna mig åt att finlira med hojen och slutföra en massa andra projekt. Insugsventiler av "titanium" och kanske en komposit-stake står på önskelistan. Ramlagren gav upp 3 böjar före mål på säsongsavlutningen :huvet , så illa att blocket sprack och tändningen blev mos, så det behövs lite pyssel-och-papp...

Effekt och vrid kan nog även en röd gris prestera, men inte med en motor som bara väger 30kg! :D Lycka till med bromsningen!
 
Porsche GT3 har också 100mm borrning men ventilerna är 42/35, om jag inte missminner mig. Jag kommer att ta racing-ledigt 2008, och ägna mig åt att finlira med hojen och slutföra en massa andra projekt. Insugsventiler av "titanium" och kanske en komposit-stake står på önskelistan. Ramlagren gav upp 3 böjar före mål på säsongsavlutningen :huvet , så illa att blocket sprack och tändningen blev mos, så det behövs lite pyssel-och-papp...

Effekt och vrid kan nog även en röd gris prestera, men inte med en motor som bara väger 30kg! :D Lycka till med bromsningen!

40 mm är ju gränsfall till för stort!! Kommer ju för nära cylinderväggen!!
Porsches 42 35:va .. Ja den där composites staken står på min lista med!!
Är det ingen som kör med xr650 motor? Är dom för tung? 40-45kg tror jag?
 
.
.
.
Effekt och vrid kan nog även en röd gris prestera, men inte med en motor som bara väger 30kg! :D Lycka till med bromsningen!
Reflektion på det:
Slet ut badrumsvågen i garaget höromdagen när jag hjälpte Stoffy lite med årets rejsbajk. 27.5kg vägde 08a-motorn på den vågen. Med olja i. Eller var det 28.5 med olja och vi räknade lite baklänges... fan oxå :huvet Jaja, det är en god indikering iaf.
Vore lite skoj att se vad motorer från andra fabrikat väger.
 
Reflektion på det:
Slet ut badrumsvågen i garaget höromdagen när jag hjälpte Stoffy lite med årets rejsbajk. 27.5kg vägde 08a-motorn på den vågen. Med olja i. Eller var det 28.5 med olja och vi räknade lite baklänges... fan oxå :huvet Jaja, det är en god indikering iaf.
Vore lite skoj att se vad motorer från andra fabrikat väger.

Vad är det för motor? ...jag tror jag sa fel har för mig att xr motor vägde 38kg? Jag får väl skruva ur den och väga den i dag:D
 
http://www.frauenschuh-tuning.at/leistungskurven/kurven_home.php

Företaget har nämnts tidigare i tråden i annat sammanhang, men inte just detta exempel!

Boost 3, är det denna siffra du försöker klå, 136 hp?

EDIT// Är det någon som ser om det är tvångsmatning på lc4:an i länken? Kan inte hitta något som indikerar på detta, är ju helt sjukt om den inte vore med turbo/kompressor!
 
Last edited:
http://www.frauenschuh-tuning.at/leistungskurven/kurven_home.php

Företaget har nämnts tidigare i tråden i annat sammanhang, men inte just detta exempel!

Boost 3, är det denna siffra du försöker klå, 136 hp?

EDIT// Är det någon som ser om det är tvångsmatning på lc4:an i länken? Kan inte hitta något som indikerar på detta, är ju helt sjukt om den inte vore med turbo/kompressor!

Helt klart överladd!! Stämmer exakt med mina siffror från xrn jag har förmodligen kört ett tag med endera lika mycket eller minst 125hk när jag laddade 1,1bar för 0,8bar gav ju 105hk och varje hg ger 10% effektökning.
kan man inte se denna motor någonstans? Dom där siffrorna blir lätt att slå:D bara vanlig mattematik,,,Om jag nu skulle mot all förmodan få till 80hk på baken och sedan laddar på med turbo &1bar då ska jag helt enkelt ha 160hk minst & att ladda 1,5bar är ingen fara om inget exploderar eller tar tvärstopp i flödet på någe vis så skulle jag inte bli förvånad om man fick se närmare 200hk!!
 
Helt klart överladd!! Stämmer exakt med mina siffror från xrn jag har förmodligen kört ett tag med endera lika mycket eller minst 125hk när jag laddade 1,1bar för 0,8bar gav ju 105hk och varje hg ger 10% effektökning.
kan man inte se denna motor någonstans? Dom där siffrorna blir lätt att slå:D bara vanlig mattematik,,,Om jag nu skulle mot all förmodan få till 80hk på baken och sedan laddar på med turbo &1bar då ska jag helt enkelt ha 160hk minst & att ladda 1,5bar är ingen fara om inget exploderar eller tar tvärstopp i flödet på någe vis så skulle jag inte bli förvånad om man fick se närmare 200hk!!
"Eine nahezu unfahrbare Leistung, aber noch nicht das Ende der Möglichkeiten!!!"

Är inte säker men säger han inte att det finns en del mer att få fram? Då är det väl bara för honom att också höja trycket tills skiten rasar?

Skulle också vilja se bilder, framför allt något som förklarar vad han gjort i detalj.
 
"Eine nahezu unfahrbare Leistung, aber noch nicht das Ende der Möglichkeiten!!!"

Är inte säker men säger han inte att det finns en del mer att få fram? Då är det väl bara för honom att också höja trycket tills skiten rasar?

Skulle också vilja se bilder, framför allt något som förklarar vad han gjort i detalj.

Ja det är ingen fara att få ktm motor att ge samma effekt som xrn snarare någon hk mer pga rakare insug (samma som husaberg) Men för att få till runt 170+hk måste han ha ordentligt grundtrimmat hellst 70+ på bakhjulet, Och turbo sänkt komp-f till 8-1 laddluftkylare räcker faktist med en 40mm förgasare!! Fördelen med turbotrimm är ju att motorn håller bra mycket bättre än vanligt trimm. Om vi säger att jag bara skulle klara mig med 80-120hk med turbo, då skulle jag inte behöva trimma något alls i övrikt, Så när man inte kör full rulle så är motorn under mindre stress än org tillockmed tack vare det sänkta komp-f och ej värre kam.
 
Men för att få till runt 170+hk måste han ha ordentligt grundtrimmat hellst 70+ på bakhjulet,
Han hade ju några exemplar som han krämat ut mer än 70hk.
leistung.jpg

ktm_duke_01.jpg
 
Ja det är ingen fara att få ktm motor att ge samma effekt som xrn snarare någon hk mer pga rakare insug (samma som husaberg) Men för att få till runt 170+hk måste han ha ordentligt grundtrimmat hellst 70+ på bakhjulet, Och turbo sänkt komp-f till 8-1 laddluftkylare räcker faktist med en 40mm förgasare!! Fördelen med turbotrimm är ju att motorn håller bra mycket bättre än vanligt trimm. Om vi säger att jag bara skulle klara mig med 80-120hk med turbo, då skulle jag inte behöva trimma något alls i övrikt, Så när man inte kör full rulle så är motorn under mindre stress än org tillockmed tack vare det sänkta komp-f och ej värre kam.

Min fråga har inget med detta att göra, men jag har fått hem autodekompprylen nu, så nu när jag ändå ska plocka ändå ska plocka ur kammen så kan jag ju lika gärna kolla lyften, hur ska jag mäta det?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top