Dr.Bike
Guest
Ja just det så klart HuveT Finns inget att räkna ut då? Passar mig utmärkt för matte är inte min starka sidamen någonting måste vi ju räkna ut
Jo just det... vad hamnar komp-f om jag planar 1mm eller 1,5 från redan 11-1??skulle nog gå tror jag ,,,förbannade ventilsäterna sätter gränsen redan vid 1mm, slaget är 82mm och borr 100 räcker det för att räkna ut? Skulle vara bra med en formel
![]()
Formler?
Du behöver kunna räkna ut arean av en cirkel och volymen av en cylinder. Det är allt.
Enkel matte man lärde sig i 4:an i grundskolan.
Sen räknar du lite baklänges för att få veta hur stort förbränningsrum du har, för det är ju oftast okänt.
Men har du en (för att göra matten lätt) 1000cc stånka med kompförhållandet 10:1 så betyder ju det att cylindervolymen komprimeras till en tiondel. Dvs 100cc i detta fall.
Förbränningsrummet är 1 dl.
Detta kan man mäta oxå.
Med en byrett.
En sak många glömmer är att räkna bort även kolvdomen.
Är inte kolven helt platt, så kommer även denna dome att inverka.
I exemplet med enlitersstånkan förutsatte jag att kolven var just platt.
Men hade den haft en upphöjning med en volym av säg, 12cc
Då hade vi ju haft ett förbränningsrum som var 100 - 12 = 88cc
Borttaget felaktigt exempel.
Se vidare i tråden för rätt formel.
Last edited:
Jo just det... vad hamnar komp-f om jag planar 1mm eller 1,5 från redan 11-1??skulle nog gå tror jag ,,,förbannade ventilsäterna sätter gränsen redan vid 1mm, slaget är 82mm och borr 100 räcker det för att räkna ut? Skulle vara bra med en formel

är möjligt med prylar rakt av hyllan
Ordenligt test med org sväng och lättat kommer så fort is och salt är borta från vägen.. Nu väger det 1158g org 1866g Jag ska även fräsa bort den förhöjda kanten på kortsidan gick ju inte att svarva bort pga pullsgivarbölden... så då försvinner nog runt 80g till