Dr.Bike
Guest
Dr bike om du fått bilderna på f1 motorn av Erland så ta dig en noggran titt på kolvarna så vitt jag kan se så kör dom med endast 1 kompretionsring ej oljeskrapring!!
Hade jag inte vetat att du och en annan kile verkligen var två olika killar och inte en så hade jag blivit konfunderad, då jag via PM för någon dag sedan fick EXAKT samma fråga!

En ring har jag nog inte sett på 4-takt, men på 2-takt är det vanligt i racing.
Detta för att minska friktionsförlusterna.
Men! Övre ringen tar ju alltid mest stryk och den behöver alltså bytas ofta.
På en räser spelar detta ingen roll, man river ju ändå maskinen var och varannan vecka (Eller hur Gustav O)

Så där byter man ofta. Minns inte men säg var tionde timma.
Det kan du fråga i blå-takts forumet

Edit: Och ja, alltför höga domar på kolvarna KAN (inte måste) försämra flödet.
Detta får man titta på, och jag brukar även modifiera kolvarna lite om så är fallet. (det gäller att tänka på ALLT! Inte bara hålet!

Men detta är inte alls anledningen till att man vill ha platta kolvtoppar utan det är för att en plan yta är den minsta utan man kan åstadkomma på en cirkel.
Vadan då denna önskan?
Jo det är samma sak som för förbränningsrummen som år efter år blivit planare och planare, med allt brantare ventilvinklar.
Allt handlar om förbränningsrummets yta.
För en given motor vill man alltid att ytan är så liten som möjligt.
Varför?
Jo för att en stor yta leder ut mer värme.
Värme är energi, och går den ut i kylaren så blir det mindre push på kolven.
VI talar om effektförluster.
Alltså: Keep the area down.
Last edited: