Supermotard <> Roadracing

Vill du ha IQ-poäng nu eller? :Bugar Så du har listat ut att SVEMO har kontakt med sina arrangörer :tummenupp , iaf HW, Wheeliegirl och Suprmoto sticker inte under stol med att vara arrangörsinblandade. RR och SM arrangörer, både och eller vilket som. Verkar smart att lägga energi på dialog med dem än en dialog med förare i alla fall. En arrangör är en av få (tyvärr), en förare är en av många (lyckligtvis, men kan få bli fler). Dessutom är arrangärerna oftast dessutom populerade med ett flertal, ja just det förare. Blir rätt många förare utöver förarrepressentanten.
Jag är glada att det finns arrangörer/insatta som har tid att sitta här och fortlöpande ge oss lite av den upparbetade informationen som kanske inte räcker till en pressrelease eftersom vi nu inte orkar ringa själva, iaf inte jag. Och nu när pr kom så visar det sig att den innehåller lite mer än vi redan fått veta.
Vi får fortsätta utmana dem så de släpper lite info genom sina tillrättavisningar eller bara vänta.. :näsblod Det kostar att få veta nu för tiden.

Men jag skulle vilja säga en sak till dem; lysna lite på oss och ta åt er lite av det vi framför, vi är nog inte ensamma i vår uppfattning! Vill ni ha mer?

Men vad sa Sköld om 2007???????

Mvh, T

Supermoto-rider skrev:
jag har varit med här och diskuterat några dagar nu , intressant sida , med många sköna inlägg , bl.a . dina även om jag inte alltid hänger med :va

har hoppat lite mellan de olika trådarna/sidorna Supermotard < > Roadracing,
B-race 2006 och Supermotard tävlingar 2006 och ser en tråd i det hela som gör att jag tror att jag börjar förstå varför en del :rofl vet mer och gärna kommer med pekpinnar till oss andra stollar :kocko utplacerade runt om i Sverige .

tror nästan att de i de flesta fall har samma källa , de vet hela tiden mer än oss andra , de drar alltid bättre slutsatser än oss andra , de berömmer varandra till och från , de håller med varandra en hel del

allt detta är helt ok , men jag tror att debatten om SM 2006 skulle må bättre av om de skrev rakt på sak i stället , och låter debatten gå vidare utan att försöka bromsa upp den även om de hela tiden får info från sin säkra källa ( lätt att tycka med facit ihand )

eller också är jag helt ute och cyklar i mina funderingar , några vet säkert , vill bara säga att detta är inget påhopp mot en del personer , bara ett konstaterande från min sida

men samtidigt blir jag fascinerad av dem , Gustav O , HW , Wheeliegirl och Suprmoto och med deras källa som ett vakande öga här på debatten , hoppas att den säkra källan har påverkats av debatten här

mer inlägg önskas och jag tänker bli kvar här ett tag till

Last edited:
Supermoto-rider skrev:
---snip---
jag börjar förstå varför en del :rofl vet mer och gärna kommer med pekpinnar till oss andra stollar :kocko utplacerade runt om i Sverige .

tror nästan att de i de flesta fall har samma källa , de vet hela tiden mer än oss andra , de drar alltid bättre slutsatser än oss andra , de berömmer varandra till och från , de håller med varandra en hel del

allt detta är helt ok , men jag tror att debatten om SM 2006 skulle må bättre av om de skrev rakt på sak i stället , och låter debatten gå vidare utan att försöka bromsa upp den även om de hela tiden får info från sin säkra källa ( lätt att tycka med facit ihand )

men samtidigt blir jag fascinerad av dem , Gustav O , HW , Wheeliegirl och Suprmoto och med deras källa som ett vakande öga här på debatten , hoppas att den säkra källan har påverkats av debatten här

mer inlägg önskas och jag tänker bli kvar här ett tag till
Mina intentioner är inte att komma med pekpinnar, dra bättre slutsatser eller anse mig för bättre än er andra, en del tycker annorlunda om mig men det får man ta när man har en stor trut och alltid ska lägga näsan i blöt. :)

Jag blev ombedd att skriva följande text i den här tråden vilket också är den info jag har fått angående detta från mer insatt håll.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1822358&postcount=147
Kontentan av detta meddelande strider i stor del med de citat som KennethN tillskriver Peter Sköld i den här tråden. ( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104475 ) men det är ju det som gör diskussionen intressant och folk nervösa.

Ytterligare saker jag har skrivit har varit mina egna slutsatser och har jag givit intryck av annat ber jag om ursäkt för det. Personligen är jag dock för en uppdelning av klasserna eftersom jag tror att det skulle gynna alla förare i Sverige i det långa loppet.

mvh Gustav O

Supermoto skrev:
Jag, Wheeliebruden och HW _borde_ veta mer än övriga eftersom vi sitter rätt så insyltade (minst sagt) i respektive klubbars arrangerande av just SM-SM. Gustav är bara ovanligt observant och drar smarta slutsatser. Men vi (åtminstone jag) kan inte säga att nåt är säkert när det ännu inte är det. Slutsatsen man kan dra är att när jag säger "jag tror att.." så är det troligen lite mer värt än när nån icke-insatt "tror det blir såhär...".

Var du med och körde vårt rejs i Örebro förresten??
Det var bara en kille til lfrån KGA med förutom trädgårdsola om jag inte minns fel...

det var trevligt att få lite reaktioner , precis som det skall vara

vi får se om det kommer nåt nytt från SVEMO idag

hoppas att den där "källan" , eller källorna , jag skriver om kan ge oss lite ytterligare information här på forumet under julhelgen , särskilt efter vad jag uppfattat av RR-förarna att de behöver veta hur deras tävlingsupplägg skall bli 2006, viktigt i deras jakt på sponsorer

för supermoton tycker jag att jag har tillräcklig information vad gäller mig själv som förare , däremot känns det oklart vad som händer med b-licens förarna i samband med SM-tävlingarna , trots allt står det (A+B) i två tävlingar i SVEMO:s tävlingskalender för supermotard

sen hoppas jag förstås att det stora arbetet som många lagt ner på byggande av en permanent supermoto-bana i Örebro skall uppmärksammas bättre av motocross/supermoto-sektionen , men det kanske är som en skrev här på forumet att Örebro är reservarrangör , i så fall är Örebro en bit på väg ,
detta tycker jag att Cronnäs och Larsson skulle delge även oss förare

Olof Eriksson skrev:
Eller så är det trädgårdsola ;D :tummenupp
Han sjunker ju såklart inte så lågt att han anger sin bajk som en sex-hosthost-förti :D

Och är du nu ola som döljer sig bakom så kan du ta det som en pik från mig :hihi
Är du inte ola så... tjae... sälj bussen och köp en rejshoj och kom och lek på Täby :tummenupp :)

Närå, inget illa menat. Men lite lagom munhuggning (självfallet inkl nedsättande kommentarer om andras cyklar) gör bara livet lite trevligare :)

Tror inte vi kommer särskilt mycket längre i debatten om Supermoto<>RR innan jul, eller ens före nyår men vi kan ju övergå till att spekulera och önska oss olika upplägg. Jag tycker Supermoto-fianlen ska gå tillsamans med STCC-finalen för att visa stödhjulsmänniskorna hur riktig racing ska gå till. Vad sägs?

Tror inte vi kommer särskilt mycket längre i debatten om Supermoto<>RR innan jul, eller ens före nyår men vi kan ju övergå till att spekulera och önska oss olika upplägg. Jag tycker Supermoto-fianlen ska gå tillsamans med STCC-finalen för att visa stödhjulsmänniskorna hur riktig racing ska gå till. Vad sägs?[/QUOTE]

Jag har svårt att tänka mig in i HUR mycket häftigare det skulle vara att se SM hojar sladda runt på Mantorp, mot vad som 600 förarna visat under de år som Mc hitintills har varit med på STCC.
Jag måste så fall vara väldigt hemmablinda i SM grenen om jag skall tro att det skulle komma ens i närheten av den spänning, häftighet, dramatik och glamour som RR åkarna har haft, och kommer, att visa bilåkarnas publik.
Jag har hittills sett alla finalerna (+ några race till) på plats, det har varit rena rysarna.

6008pro skrev:
Jag har svårt att tänka mig in i HUR mycket häftigare det skulle vara att se SM hojar sladda runt på Mantorp, mot vad som 600 förarna visat under de år som Mc hitintills har varit med på STCC.
Jag måste så fall vara väldigt hemmablinda i SM grenen om jag skall tro att det skulle komma ens i närheten av den spänning, häftighet, dramatik och glamour som RR åkarna har haft, och kommer, att visa bilåkarnas publik.
Jag har hittills sett alla finalerna (+ några race till) på plats, det har varit rena rysarna.
När någon som kört både motocross och enduro-VM hoppar upp på supermoto och kör två säsonger och slutar runt 8a så kan du ju tänka dig hur hårt det gasas ;)

STCC eller inte, det låter som om du måste se en supermototävling.

(förövrigt tycker jag det vore skitballt om vi fick åka "supportklass" till STCC i sista tävlingen)

Jag tror att du kommer att bli positivt överrasskad av vad motardåkarna kan åstakomma i sladdväg :tummenupp
6008pro skrev:
.

Heda skrev:
Jag tror att du kommer att bli positivt överrasskad av vad motardåkarna kan åstakomma i sladdväg :tummenupp

Fast många motardåkare skulle åka fortare om de inte så krystat försökte sladda
:rolleyes:
Dock finns det ett ganska bra gäng som hajat hur man inte sladdar stopp inför kurvorna, och det är klart ball att se :tummenupp

Heda skrev:
Mest sladd i ingång av kurvorna väl? Men visst ser det coolt ut, inget snack om det men kika på Watz med fullt påslag ut ur Sviestadböjen, det är grejor det! :Bugar

6008pro skrev:
Vad som är häftigast är ju upp till var och en.
Jag skulle njuta mest från läktarplats av att se 600 eftersom jag såklart ser mig själv på startlinjen till denna fantasi-Supermoto-final :)

Förtydligande:
Mitt första förslag var inget påhopp mot RR, snarare mot stödhjulsentusiasterna. Framgick inte det???

Håller med att det hade varit häfftigt att se både STK600 och en Supermotard-klass på STCC finalen :yoparty

Så börja lobba för det redan nu!!!

Det absolut svåraste och häftigaste är att kunna åka riktigt fort där det går sakta!
Då är det inte något krav på att det måste sladdas, det finns det inte tid till.

Jag skulle gärna vilja klara de.

6008pro skrev:
Det absolut svåraste och häftigaste är att kunna åka riktigt fort där det går sakta!
Då är det inte något krav på att det måste sladdas, det finns det inte tid till.

Jag skulle gärna vilja klara de.
Snarare tvärt om, man tjänar nog mest på sladda i de segaste kurvorna. (*edit, beroende på hur kurvan ser ut då)

Torkel skrev:
Mest sladd i ingång av kurvorna väl? Men visst ser det coolt ut, inget snack om det men kika på Watz med fullt påslag ut ur Sviestadböjen, det är grejor det! :Bugar
Har jag inte hundra fel så är det här *edit där hade jag fel* på Örebro-racet:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=112629

(personligen tycker jag det är lättare än in i böjjarna)

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Snarare tvärt om, man tjänar nog mest på sladda i de segaste kurvorna. (*edit, beroende på hur kurvan ser ut då)

Har jag inte hundra fel så är det här *edit där hade jag fel* på Örebro-racet:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=112629

(personligen tycker jag det är lättare än in i böjjarna)
En snygg sladd men det är ju knapp styrfart i den kurvan. ;)
Att se Fredde med sladd ut ur Sviestadsböjen är en annan historia - kan tänka mig att han har fullt på fyran där vilket är en annan dimension av hastighet vilket gör det ännu fränare, gillar att bli omkörd på yttern ut ur Esset där det först spinner och sedan går på bakhjulet :Bugar

Nu ska vi väl inte göra detta till en diskussion om vilken sport som är ballast eftersom det är en smaksak.
Personligen har jag sett två motardrace live och måste erkänna att jag blev lite besviken på "häftigheten".

Blir nog inga powerslides med motard på de högre växlarna, de har ju bara mellan 50 å 70 pållar på bakhjulet.

MEn fortfarande så sladdas det mera på en motardtävling, sedan när, var, och hur det görs eller vem som kör spelar väl ingen roll.

Gustav O skrev:
Att se Fredde med sladd ut ur Sviestadsböjen är en annan historia - kan tänka mig att han har fullt på fyran där vilket är en annan dimension av hastighet vilket gör det ännu fränare, gillar att bli omkörd på yttern ut ur Esset där det först spinner och sedan går på bakhjulet :Bugar

Nu ska vi väl inte göra detta till en diskussion om vilken sport som är ballast eftersom det är en smaksak.
Personligen har jag sett två motardrace live och måste erkänna att jag blev lite besviken på "häftigheten".

Gustav O skrev:

Det är verkligen en smaksak och lika meningslöst som att diskutera vilket som är roligast av fotbol och hockey. Jag älskar roadracing men tycker både motard och cross är ganska tråkigt att titta på, en Aprilia RSW250 är mer underhållande stillastående än en stånkadiesel ute i vild sladd på banan;). Det enda coola med motard var att se när Lawson och Rainey mötte crossgubbarna för 15 år sedan. Sen var stuntshowen efteråt av bla Chambon och Pirovano lite rolig även om den idag skulle ses som peanuts av vilken amatörstuntare som helst, men 1992 var det coolt att åka på bakhjulet sittande på styret.

Gustav O skrev:

Korrekt!
Nu ska vi inte börja med några fjantfasoner. Båda disciplinerna har jäkligt häftiga inslag och vilken man föredrar är en smaksak.

Gustav :7peta Du får låna en hoj av mig så fort snön smälter så får du prova själv :tummenupp
Du kanske blir överraskad. Eller inte.

En bild som jag tycker är jäkligt cool ang. vad som är häftigt på en SM-bana. Och det med hojjar som klarar typ 1.15 på Gåsen (med rätt förare såklart).

open_hopp.jpg

Gustav O skrev:

Jag håller med, jag tycker det är läckert med RR-grabbar på bredden också.

När det gäller hastighet å sladd så fortsätter jag tycka att det är lättare ju fortare det går.

Och som sagt så kommer jag åka RR i framtiden någon gång, så det är inget "motard är coolare än RR"-snack ;) Jag har bara lite problem med människor som totalt motsätter sig den andra sporten bara för sakens skull. Min teamkamrat tex var lite tveksam till motard, men jag eggade honom att köpa en hoj och nu har han som jag insett att det är nästan samma sak som RR/cross och helt kanon grund att lära sig köra på. Han har insett så hårt att han funderar på lägga ner RR:en ett tag tills han lärt sig köra, för att sen komma tillbaka. (han blev A-förare i år förövrigt)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!