B-race 2006

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Om det nu blir SM endast för A-förare i 125, 250, 600, SB samt två supermotoklasser så kommer det att krävas ett gäng B-race som kompensation för uteblivna tävlingstillfällen.
250SP är ju en blandning av A & B men det känns ju troligt att de(vi) får köra på B-racen och kanske t.o.m tillsammans med 125R och 250R i Liten debutant.

LMS arrangerar ett B-race, vilka fler?

"Stora" klubbar som inte har egna SM vad jag vet är Västra MK och Kortedala MK, har de möjlighet att arrangera ett B-race?
KMK kan kanske ordna ett B-race på Falken, nära och bra!

Banor som inte har bokats in är Mantorp och Mittsverigebanan. Gotland Ring och Sturup finns ju också men jag vet inte om de är godkända för RR-tävlande.
 
Last edited:
Sturup håller på att byggas om och förväntas att bli godkänd 2006 om allt klaffar.

HMS kommer ev att arrangera ett B-rejs på Knudan men det hänger på att medlemmarna trycker på och hjälper till.
 
GSXR1100R skrev:
Sturup håller på att byggas om och förväntas att bli godkänd 2006 om allt klaffar.
Kul! Har du mer info att dela med dig av?
 
Pratade med FMK förra året ang att ha heldags broms och kurv-kurser på banan och de sa att det skulle inte vara några problem så läng det röre sig om utbildning. Var det någon antydan till träning/tävling så blev det blankt nej från komunen. Hur skall man då kunna trycka in ytterligare en tävling?

Rangordningen är ju STCC, SM/SO, ERF och sist på skalan kommer B-race att komma.
 
Magnus skrev:
Pratade med FMK förra året ang att ha heldags broms och kurv-kurser på banan och de sa att det skulle inte vara några problem så läng det röre sig om utbildning. Var det någon antydan till träning/tävling så blev det blankt nej från komunen. Hur skall man då kunna trycka in ytterligare en tävling?

Rangordningen är ju STCC, SM/SO, ERF och sist på skalan kommer B-race att komma.

Har väl körts B-race på Falken förr? Senast i våras...

Jag tror personligen inte B-race kommer vara några problem att anordna.
 
Vore kul om mantorp skulle anordna ett rejs!

Banhyran är dock 59´

Så det krävs lätt 3 fulla klasser för att gå break-even.

Midlanda och NRS har varit sugna länge på att anrdna en tävling så detta år kanske det är dax!

//A
 
Magnus skrev:
Rangordningen är ju STCC, SM/SO, ERF och sist på skalan kommer B-race att komma.
Nja, man måste väl ändå förutsätta att det kommer att arrangeras tävlingar som ger B-förarna möjlighet att få uppklassningspoäng. De är inte klara ännu men om det verkligen blir så att rookie-klasserna åker ut ur SM så känns det ganska självklart att vi får något annat istället. Det skulle vara för konstigt annars.

Att det inte finns någon lösning just nu betyder inte att det inte blir någon lösning. En B-serie är inget man trolar fram på en fikarast. Lite förtroende får vi väl visa klubbarna och SVEMO... Klart att de fixar det :tummenupp
 
Bingo skrev:
Nja, man måste väl ändå förutsätta att det kommer att arrangeras tävlingar som ger B-förarna möjlighet att få uppklassningspoäng. De är inte klara ännu men om det verkligen blir så att rookie-klasserna åker ut ur SM så känns det ganska självklart att vi får något annat istället. Det skulle vara för konstigt annars.

Att det inte finns någon lösning just nu betyder inte att det inte blir någon lösning. En B-serie är inget man trolar fram på en fikarast. Lite förtroende får vi väl visa klubbarna och SVEMO... Klart att de fixar det :tummenupp

Precis så tänker jag också, det är onödigt att gnälla över saker man gissar sig till ska hända.

Den dagen en lösning presenteras där inte Rookieklasserna är med så lovar jag att stämma upp i klagokören, riktigt ordentligt, men tills dess så är jag positiv till det här.
 
Chris Ash skrev:
Har väl körts B-race på Falken förr? Senast i våras...

Jag tror personligen inte B-race kommer vara några problem att anordna.

Ja, men då var det uner en ERF tävling och endast Stor deb. och SP250. Skulle vi bli utsparkade så måste man ju ersätta alla klasser för sig. Det är inte kul att köra R600/R1000 ihop enligt mig. Lika lite som det är kul för 125Jr att köra mer 250R.

Visst skall man inte måla fan på väggen, men B förarna kommer ju hamna längst ner på skalan och finns det inte fler dagar som man får anordna tävlingsverksamhet på (för komunen) så lär ju inte STCC få maka på sig för en B-tävling.

Hur som helst måste man ju få veta vad som gäller för 2006 ganska snart så att det finns tid att fixa B-tävlingar om det skulle behövas.
 
Om det nu blir så att vi med B-licens (inkl SP250 blandat) blir förvisade från SM-tävlingarna, är det ingen mer än jag som tycker det är kass med endagsevenemang som B-tävlingarna brukar vara?

Personligen skulle jag föredra ett tvådagarsupplägg med träning/kval på lördag och warmup/race på söndagen. Blir mindre hektiskt då.
 
Penguin skrev:
Om det nu blir så att vi med B-licens (inkl SP250 blandat) blir förvisade från SM-tävlingarna, är det ingen mer än jag som tycker det är kass med endagsevenemang som B-tävlingarna brukar vara?

Personligen skulle jag föredra ett tvådagarsupplägg med träning/kval på lördag och warmup/race på söndagen. Blir mindre hektiskt då.
Tycker du det är kul att campa? Tredagars-camping-med-en-timme-hojåka är kul nån gång per år, inte 6 helger per sommar.....
 
Penguin skrev:
Personligen skulle jag föredra ett tvådagarsupplägg med träning/kval på lördag och warmup/race på söndagen. Blir mindre hektiskt då.

Det största problemet med 2-dagars b-race är banhyran!

Säg att du kör 3 klasser med 25 startande x 1500.- = 112.500:-

Dett ska gå till banhyra, ambulanspersonal, el samt annonser i IB och all personal som behövs. Med 2 dagar blir alltid dubbelt så dyrt.

Sen att det verkligen skulle komma 75 startande till varje B-rejs är väl föga troligt.

//Anders
 
Nr:18 skrev:
Tycker du det är kul att campa? Tredagars-camping-med-en-timme-hojåka är kul nån gång per år, inte 6 helger per sommar.....

Japp, defintivt. :)

Campade 7 dygn i sträck på Gelleråsen i somras + över helgerna på resten av tävlingarna också för den delen. Depålivet är fint, och dessutom suger det att köra både kval och rejs samt spendera 5-10 timmar i bilen på en och samma dag.


Webspy skrev:
Sen att det verkligen skulle komma 75 startande till varje B-rejs är väl föga troligt.

Jaså? Det vet jag inte om jag håller med om med tanke på att vi var nästan 60 st i enbart R600 på Sviestad t ex. Lägg därtill 40-50 i R1000 samt 125 och 250 folket så blir vi nog några stycken. Sen blir vi nog inte färre nästa år heller....
 
Penguin skrev:
Jaså? Det vet jag inte om jag håller med om med tanke på att vi var nästan 60 st i enbart R600 på Sviestad t ex. Lägg därtill 40-50 i R1000 samt 125 och 250 folket så blir vi nog några stycken. Sen blir vi nog inte färre nästa år heller....

Förvisso - men om man ska köra en serie med 6-7 tävlingar måste man vara rätt säker på att det dyker upp folk - annars går man back och det är inte direkt ett alternativ!
 
Penguin skrev:
Om det nu blir så att vi med B-licens (inkl SP250 blandat) blir förvisade från SM-tävlingarna, är det ingen mer än jag som tycker det är kass med endagsevenemang som B-tävlingarna brukar vara?

Personligen skulle jag föredra ett tvådagarsupplägg med träning/kval på lördag och warmup/race på söndagen. Blir mindre hektiskt då.
Håller med. Om man ändå är iväg vill man ju köra så mycket som möjligt. Väntandet på SM har väl berott mycket på att det har varit så många klasser som skall samsas om banan. Med fyra klasser bör det kunna bli rejält med bantid till alla. Dessutom blir det tid till både A- och B-finaler, så att alla får tävla.

Det här kan faktiskt bli skitbra för B-förarna!

Webspy skrev:
Förvisso - men om man ska köra en serie med 6-7 tävlingar måste man vara rätt säker på att det dyker upp folk - annars går man back och det är inte direkt ett alternativ!
Problemet har väl snarare varit att folk har blivit utkvalade och inte fått tävla de senaste åren? Har det varit någon tävling där fälten inte varit fulla i R600 och 1000 de senaste två åren?

Webspy skrev:
Sen att det verkligen skulle komma 75 startande till varje B-rejs är väl föga troligt.
Nja, blir det en serie med uppklassningspoäng så är det väl mer troligt att det uppåt dubbla antalet. Alltså, tävlingsformen ska ju inte förändras. Jag förstår inte varför intresset skulle bli mindre bara för att tävlingarna körs skilda från SM.
 
Bingo skrev:
Problemet har väl snarare varit att folk har blivit utkvalade och inte fått tävla de senaste åren? Har det varit någon tävling där fälten inte varit fulla i R600 och 1000 de senaste två åren?

B-racen 04 var ju inte direkt fulla har jag för mig.

R1000 på sviesta b-race i år var väl inte heller fullt.

R-600 verkar dock ständigt vara fullt och tillgången på hojar är enorm.

Själv skulle jag gärna satsa både tid o pengar på en B-serie, men bara om det är genomförbart.... Visst, man måste satsa lite för att vinna, men det gäller ju att man inte satsar rakt ut i luften utan en små vingar.

Men om det nu inte blir B-race så ska jag se vad man kan få ihop på kort varsel. Jag vågar påstå att funktionärer och tidtagningsutr. är det svåraste att rodda iordning!

//A


Edit: 12 startande i R1000 på B-racet i okt
.......19 i R600
.......20 i 125-400
........9 i 125 STD

Så visst finns det folk som kör b-race. Men såååå fulla har dom inte varit - bara för att ta ett exempel.
 
Last edited:
Webspy skrev:
B-racen 04 var ju inte direkt fulla har jag för mig.

R1000 på sviesta b-race i år var väl inte heller fullt.

R-600 verkar dock ständigt vara fullt och tillgången på hojar är enorm.

Själv skulle jag gärna satsa både tid o pengar på en B-serie, men bara om det är genomförbart.... Visst, man måste satsa lite för att vinna, men det gäller ju att man inte satsar rakt ut i luften utan en små vingar.

Men om det nu inte blir B-race så ska jag se vad man kan få ihop på kort varsel. Jag vågar påstå att funktionärer och tidtagningsutr. är det svåraste att rodda iordning!

//A
Stämmer säkert. Fast B-tävlingarna förra året var ju bara ett komplement till Rokkieklasserna i SM. Och kördes väl som enklare tävling :va De har strängt taget inte med den här diskussionen att göra.

Ajja, det blir nog bra vad det än blir :)
 
Bingo skrev:
Stämmer säkert. Fast B-tävlingarna förra året var ju bara ett komplement till Rokkieklasserna i SM. Och kördes väl som enklare tävling :va De har strängt taget inte med den här diskussionen att göra.

Ajja, det blir nog bra vad det än blir :)

Visst. Men som sagt.

Ställer gärna upp och organiserar en b-serie om intresse finns. Dock lär det bli tufft att få bantid på helger, speciellt eftersom man vill bullra lite!
 
Bingo skrev:
Håller med. Om man ändå är iväg vill man ju köra så mycket som möjligt. Väntandet på SM har väl berott mycket på att det har varit så många klasser som skall samsas om banan. Med fyra klasser bör det kunna bli rejält med bantid till alla. Dessutom blir det tid till både A- och B-finaler, så att alla får tävla.

Det här kan faktiskt bli skitbra för B-förarna!

Skulle det bli på det viset skulle det vara positivt, absolut. Vid ett endagarsevenemang är det ju knappt värt att packa upp depåtältet....


Webspy skrev:
R1000 på sviesta b-race i år var väl inte heller fullt.

Edit: 12 startande i R1000 på B-racet i okt

Vilket förmodligen berodde på just att racet hölls i oktober...


Tror nog att b-tävlingarna skulle bli hyfsat populära med många deltagara, OM man ser till att göra dem attraktiva med mycket bantid och både A- och B-finaler så som Bingo skriver. Och för att förtydliga mig menar jag att man vid en B-tävling skulle körea indelat i minst 4 klasser, dvs R1000 och R600 samt 250 SP och minst en 125 klass.
 
Bingo skrev:
Nja, blir det en serie med uppklassningspoäng så är det väl mer troligt att det uppåt dubbla antalet. Alltså, tävlingsformen ska ju inte förändras. Jag förstår inte varför intresset skulle bli mindre bara för att tävlingarna körs skilda från SM.


Vi får hoppas att RR fortsätter att växa så vi har underlag för två serier!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top