Supermono

Problemen förvärras när fjädern har en egenfrekvens som ligger inom ditt normala varvtalsområde. Man kan behöva byta till en längre/kortare fjäder för att komma ur området kring 100-150Hz. Håll stilla med hojen och sätt en hand på bakfjädern och den andra på gasen. Försök ta reda på vid vilket varvtal som fjädern skallrar allra mest! Om det är i den lägre delen av ditt varvtalsområde (5-7000rpm), kan det funka med en längre fjäder. En annan variant är att svarva till en plasthylsa som du monterar på stötdämpardelen, innanför fjädern och förhindrar att den skallrar allt för mycket (reducerar amplituden). Min motor är gummiupphängd i framkant, så jag har hittills (6 säsonger) klarat mig. Ta i trä!

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Fjädern är så lång det går - men tanken med en hylsa som dämpar rörelsen är spännande. Har du hört någon annan som provat det med framgång? Jag ser framför mig ett ganska mjukt materiel, så att det inte blir jobbigare för stången.

Jag kör numer gummi fram, och nylon bak (jordad motor). Den höll i alla fall 5 pass i Linköping i helgen! :)
 
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Fjädern är så lång det går - men tanken med en hylsa som dämpar rörelsen är spännande. Har du hört någon annan som provat det med framgång? Jag ser framför mig ett ganska mjukt materiel, så att det inte blir jobbigare för stången.

Jag kör numer gummi fram, och nylon bak (jordad motor). Den höll i alla fall 5 pass i Linköping i helgen! :)
Det som jag vet fungerat är:
-förändra längden på fjädern
-rikta den skeva veven som gjort att det vibrerat så förbannat :tungan

Om du nu har motorn gummiupphängd i framkanten, borde det inte vara lika stort problem med bakdämparen(känn på fjädern!). Då får du kanske istället fixa spruckna avgasrör, skum i flottörhuset eller annat skoj som en "hoppande" motor kan ställa till med.
 
Om du nu har motorn gummiupphängd i framkanten, borde det inte vara lika stort problem med bakdämparen(känn på fjädern!). Då får du kanske istället fixa spruckna avgasrör, skum i flottörhuset eller annat skoj som en "hoppande" motor kan ställa till med.

Hade varit skoj att se din hoj live, du kör inte supermono serien iår?
 
Hade varit skoj att se din hoj live, du kör inte supermono serien iår?
Eftersom det mesta verkade funka nu med min egna topp, insprutning och TÄNDSTIFT (!), så såg jag verkligen fram emot säsongen. Jag åkte till premiären i Finland och blev 3:a i första racet efter 3 års uppehåll. På söndagsträningen sprack höger vevhushalva = gurka. Helgen efter det skulle jag kicka lite boll med grabben hemma på altanen. Då gick hälsenan av! 2 månader med plaststövel och sen tål inte hälsenan full belastning förrän efter 4-6 månader. Alltså ingen mer racing 2013! :mad: För att ytterligare skoja till det fick jag en blodpropp i det risiga benet och sen rosfeber också... Så nu får jag kompensera med nya verkstadshyss istället!
 
Helgen efter det skulle jag kicka lite boll med grabben hemma på altanen. Då gick hälsenan av! 2 månader med plaststövel och sen tål inte hälsenan full belastning förrän efter 4-6 månader. Alltså ingen mer racing 2013! :mad:

Fotboll!!!???!! Läskig högrisksyssla!!!:fakta
 
En supermono som jag skulle kunna tänka mig haft!

SANY0127r.JPG


114r.JPG
 
Galet snygg! Finns det mer info om denna hoj?

Det är en 250GP VM-hoj KTM FRR250 2007 med en 690 motor i. Tysk Supermono Cup vinnare 2010.
http://www.hangoebl-racing.at/index.html

Teamet hade ett extra chassie till salu. Men det är nu sålt till en som ska bygga ihop den som en 250GP-hoj igen.
0001r.jpg


62456_532961133426561_1624484124_n.jpg


Eftersom det var ett fabriksteam så bytte dom chassie/ramar rätt ofta. Vissa gick bara 3 race. Sen kom det nya uppdateringar eller förarna hade gjort några fula krascher på det. Så det är väll såna här chassie som detta teamet kommit över

KTM hade 3st sånna här 250GP till salu i orginalskick och dom såldes för 65-80.000 euro/st.
 
Last edited:
IMAG0130.jpg

För att kompensera att säsongen 2013 spolierades av ett nesligt brott på hälsenan :mad:, tänker jag trösta mig med ett litet projekt. På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-En rör-ram med enkelsving i rör (komponenter från bef RS250), sving- motorfäste fräst i aluminium som stålrörskonstruktionen bultas fast i.
-Motorer modifieras med 104mm borr, stålfoder, längre stake (distans mellan block och topp på ca 10-12mm.
-Nytt avgassystem (igen)

Jag behöver nog göra ett sådant här offentligt kontrakt med mig själv för att få upp tempot. Dessutom är det nog också en j*kla tur att man alltid underskattar omfattningen, annars blev ju ingenting satt igång! :tummenupp
 
...På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-En rör-ram med enkelsving i rör (komponenter från bef RS250), sving- motorfäste fräst i aluminium som stålrörskonstruktionen bultas fast i.
-Motorer modifieras med 104mm borr, stålfoder, längre stake (distans mellan block och topp på ca 10-12mm.
-Nytt avgassystem (igen)

Jag behöver nog göra ett sådant här offentligt kontrakt med mig själv för att få upp tempot. Dessutom är det nog också en j*kla tur att man alltid underskattar omfattningen, annars blev ju ingenting satt igång! :tummenupp

Kul med galna människor!
Berätta så fort du gjort nåt. Rörsvingen låter väldigt spännande - och svår.

/Fohlin
 
View attachment 390119

För att kompensera att säsongen 2013 spolierades av ett nesligt brott på hälsenan :mad:, tänker jag trösta mig med ett litet projekt. På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-En rör-ram med enkelsving i rör (komponenter från bef RS250), sving- motorfäste fräst i aluminium som stålrörskonstruktionen bultas fast i.
-Motorer modifieras med 104mm borr, stålfoder, längre stake (distans mellan block och topp på ca 10-12mm.
-Nytt avgassystem (igen)

Jag behöver nog göra ett sådant här offentligt kontrakt med mig själv för att få upp tempot. Dessutom är det nog också en j*kla tur att man alltid underskattar omfattningen, annars blev ju ingenting satt igång! :tummenupp

Härligt Mats, jobba på & kom med uppdateringar & foton
:tummenupp:tummenupp
 
Det låter ju super(mono)! Jag ska genast ta upp detta med teamchefen!

Vad betyder "idrottsrabatt" på färjan? En gratis kaffe, eller?

Man får sockerbiten gratis ;)

Jag har inte exakt koll på vilken rabatt det ger, men det gör stor skillnad på biljettpriset (över 25% i alla fall). Jag ser till att alla vet exakt innan det är dags för betalning.

/F
 
Super Mono bygge Vojmakas By Charli (Kalevi)

Hej alla. Om ni funderar varför jag kört så få tävlingar i serien, så kan jag förtälja för er som ej råkat ut för den nesliga blåa flaggan. Det hände sig en natt då jag svettades och rullade som en krokodil, och helt plötsligt tändes ett hemstöpt!.
Jag får väl ta och bygga iordning något som ej blir ett rundningsmärke för er. Sagt och gjort, det enklaste fick duga, har ju annat för mig också än att bygga ram och allt annat själv. Inhandlade då en motorcykel som går fint i kurvorna, motor hade jag ju som jag blivit svensk mästare på is med 2013. Läser på diplomet, 186,247 i snittfart på flygande kilometern (finndubb). Bra över 190 som topp, men på is när man ska hålla farten så släpper och sladdar det utav helevitta, och tungt går det med dubb. Så nu håller jag på och svarvar och svetsar för fullt. Provkörning hoppas jag det blir på isen före nyår.
Men sen så är det ju ändock osäkert att jag klarar ett race utan att få den förbannade blåa flaggan i facet. Bäst före datum har ju gått ut för länge sen, och på det är man fläskig och fet i övermått. Men ni ska veta att min första tävling på motorcykel vann jag, vi var tre deltagare,två mopeder och jag på en Honda 125:a. Efter detta så har jag försökt med alla (nästan) mc sporter. Kört Kåsan, tävlat i speedway, motorcross och allt annat på två hjul. Tur hade jag i Speedway att jag hoppade av självmant innat jag blev petad då klubben (Gävle) fick in åkare som var fenor på vänster släp. Vill med detta endast förtälja att Stånka klassen är helt underbar, då tillock jag med får ställa upp. MVH. Kalevi.aaaabart.jpg
 
Hej alla. Om ni funderar varför jag kört så få tävlingar i serien, så kan jag förtälja för er som ej råkat ut för den nesliga blåa flaggan. Det hände sig en natt då jag svettades och rullade som en krokodil, och helt plötsligt tändes ett hemstöpt!.
Jag får väl ta och bygga iordning något som ej blir ett rundningsmärke för er. Sagt och gjort, det enklaste fick duga, har ju annat för mig också än att bygga ram och allt annat själv. Inhandlade då en motorcykel som går fint i kurvorna, motor hade jag ju som jag blivit svensk mästare på is med 2013. Läser på diplomet, 186,247 i snittfart på flygande kilometern (finndubb). Bra över 190 som topp, men på is när man ska hålla farten så släpper och sladdar det utav helevitta, och tungt går det med dubb. Så nu håller jag på och svarvar och svetsar för fullt. Provkörning hoppas jag det blir på isen före nyår.
Men sen så är det ju ändock osäkert att jag klarar ett race utan att få den förbannade blåa flaggan i facet. Bäst före datum har ju gått ut för länge sen, och på det är man fläskig och fet i övermått. Men ni ska veta att min första tävling på motorcykel vann jag, vi var tre deltagare,två mopeder och jag på en Honda 125:a. Efter detta så har jag försökt med alla (nästan) mc sporter. Kört Kåsan, tävlat i speedway, motorcross och allt annat på två hjul. Tur hade jag i Speedway att jag hoppade av självmant innat jag blev petad då klubben (Gävle) fick in åkare som var fenor på vänster släp. Vill med detta endast förtälja att Stånka klassen är helt underbar, då tillock jag med får ställa upp. MVH. Kalevi.View attachment 395928

Vad tycker djurrättsalliansen om att du har skohornat in en zebra i en motorcykelram...:va

Kul att du satsar så hårt! Ska bli spännande att se vad du rullar ut i depån till sommaren.:tummenupp

MVH Björn
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top