Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Tja, vi får väl se om längden har någon betydelse eller om det bara är storleken på... ...polisongerna!

Det har varit fix med frugans gamla bil inför försäljning, service på frugans nya beg bil, bytt stagen till krängningshämmaren på racebussen och så har jag varit en god mx-pappa. Kryddat med fullt järn på jobbet, så det har inte blivit så mycket kvalitetstid i verkstaden. Men nu är det min tur igen!

uploadfromtaptalk1402760654098.jpg
 
Dagsverket blev att pressa ihop, rikta och svetsa vevaxeln och tillverka ett cylinderfoder. Nu är fodret klart att hona. Ja, jag lämnar faktiskt bort den uppgiften, slapp och ointresserad som jag är! ?

uploadfromtaptalk1402845879332.jpg
 
"Tillverka cylinderfoder"? Svarvar du dem själv menar du? Tjae, varför inte... :)
 
"Tillverka cylinderfoder"? Svarvar du dem själv menar du? Tjae, varför inte... :)
Asså, jag går från aluminiumfoder till stål (Ovako 280). Från 100mm borr till 104mm och med längre vevstake (10mm tjock "headpacker"). Tätningen mellan vattenmantel och vevhus förändras radikalt. Så det var helt enkelt lika bra att svarva till dem själv! Men det tar en j*kla tid! :näsblod
 
Den längre staken och "headpackern", är båda multiplar av vad kamkedjan kan förlängas med. Höjden på "headpackern" är alltså 2 länkar delat med 2... +/- skillnaden mellan OEM toppackning och den MLS jag fått Merako att tillverka åt mig. Så eftersom jag ändå behövde en längre kamkedja, passade jag på att uppgradera till en IWIS med hela rullar. Se skarven mitt i bild på den övre originalkedjan!

20140617_200603.jpg
 
Last edited:
För att den längre vevstaken ska få plats, skulle ju toppen flyttas upp. De var ju liksom hela upptakten till rambygget...:näsblod Detta görs med en spacer, headpacker eller rätt och slätt med en bit metall med hål i. Nu har storfräsarn Tobias Mossberg gjort en bit metall (Alumec) till mig och minsann är det inte hål i den också! Den är 10,43mm tjock och den går ner i den befintliga recessen på vevhuset för att få maximalt stöd.

Det blir en glad midsommar! :tummenupp

Headpacker.jpg
 
Idag har jag färdigställt fodret (honing återstår) och svarvat långa styrhylsor. Idag har det också blivit lite fix med kåpfästen och depåstöd. Med toppackning på ser det ut såhär:

2014-06-21%2016.22.51.jpg
 
Last edited:
Looking good!
Vad är det anslutet i hålet för startmotorn?
 
Looking good!
Vad är det anslutet i hålet för startmotorn?

Tackar!
Där sitter en extra vevhusventilation. När jag körde med 14,7:1 i kompression var det besvärligt att vädra ut och få topplockspackningen att ligga kvar. Nu blir det högst 13,5:1, så den behövs kanske inte.

Idag har det varit tillverkning av kåpfästen, tankfästen och annat smått pill.

2014-06-22 17.07.27.jpg2014-06-22 17.05.47.jpg
 
Ta det som en komplimang, men denna hojen vill man inte se med kåpor :D
 
Ta det som en komplimang, men denna hojen vill man inte se med kåpor :D

Nej, det bär faktiskt emot att "täcka för"! :gnissla Men, de som är intresserade får gärna komma fram och kika i depån, och då brukar kåporna vara av! :D
 
Din hoj gör sej förtjänt av ett par kåpor, gärna i stil med dem R2 byggt/designat åt TYGA. (Kan lägga in bild om det är ok för dem)

Lycka till med forts. av bygget, mkt intressant att följa.
 
Last edited:
Din hoj gör sej förtjänt av ett par kåpor, gärna i stil med dem R2 byggt/designat åt TYGA. (Kan lägga in bild om det är ok för dem)

Lycka till med forts. av bygget, mkt intressant att följa.

Det är ju en race-hoj, så det SKA vara kåpor på den! Visst hade det varit pricken över i:et med en unik look! Tills vidare får Honda RS250 duga. Jag har reparerat ovandelen efter marksyning förra året, så den ska återställas med lack och dekor. Då blir det väl liiite bättre, hoppas jag!

Nu i veckan blir fodret honat (10/100 spel) och så ska jag tillverka nya broms- och växelpedaler. Allt gammalt liknar ju skit tillsammans med de skinande nya pinalerna... I helgen hoppas jag få skruvat ihop motorn!
 
Fel av mej, menar att ditt fina bygge förtjänar kåpor lika fina som ram, sving mm.
Var lite otydlig när jag skrev tidigare.
 
Fan vilket fräckt bygge Mats!

Varför går du inte upp till max 800 kubik i motorn? Blir massa krafterna för stora då?

Vilka mål har du med bygget? Vikt? Effekt?

MVH
 
Nej, det bär faktiskt emot att "täcka för"! :gnissla Men, de som är intresserade får gärna komma fram och kika i depån, och då brukar kåporna vara av! :D

Ja, det brukar de vara! Och lite annat brukar vara avtaget också. Tank, avgassystem, topplock - allt för den intresserade.
Han är väldigt omtänksam, den där Mats..
 
Fan vilket fräckt bygge Mats!

Varför går du inte upp till max 800 kubik i motorn? Blir massa krafterna för stora då?

Vilka mål har du med bygget? Vikt? Effekt?

MVH
Kul att du gillar rörbunken! Med den trimningsgraden jag har redan nu, har ramlagerna en livslängd motsvarande en infanterist på Omaha beach... 800cc kräver skapligt stor slaglängd, vilket ger utomjordisk kolvhastighet redan vid 8000rpm. Det ger svårreglerade broms- och accelerationskrafter från motorn till bakhjulet. De med störst motorer i klassen har stannat vid 720-740cc. Min blir 680cc nu, men varvar 9200rpm. En tidigare bänkning har visat 85 RWHP på 644cc och hojen "svullade" med insprutning upp till 115kg utan bensin. Målet är att med längre vevstake få bättre tillförlitlighet. Med längre vevstake fick inte motorn plats i ramen, så jag fick tillverka en ny... Utmärkt logik, va? :tummenupp

Ja, det brukar de vara! Och lite annat brukar vara avtaget också. Tank, avgassystem, topplock - allt för den intresserade.
Han är väldigt omtänksam, den där Mats..
Mm, Ralf, allt för publiken. :näsblod
Som Martin Frandsen en gång sa: Hvis jeg ska ha et team, ska de väre de to (pekande på mig och min farsa) for de arbejder HELE tiden! :D
 
Ok då är jag med! Har sett dina cnc frästa toppar både hos Mossbergs o Erland, men bottendelen och innandömet har jag aldrig haft koll på.

Hur styv blev den där ramen? Hur mkt flexar den? N/mm?
 
Ok då är jag med! Har sett dina cnc frästa toppar både hos Mossbergs o Erland, men bottendelen och innandömet har jag aldrig haft koll på.

Hur styv blev den där ramen? Hur mkt flexar den? N/mm?
Tja. Det var ju ända sen i höstas... Jag försökte pricka det som andra definierat som riktvärden på olika belastningsfall. Belastningsfallen var inte alltid helt realistiska, men alu-sidorna fuckade inte upp någonting, om du undrar. Jfr med gjuten alu tror jag dock att CrMo-rör slår det anyday. Men det är känslan som räknas, och den dröjer litet...
 
Mats, eftersom man måste ha någon sorts kåpa kan du väl göra en bikini-look, med en toppkåpa och en båt och naket däremellan?
:yoparty
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top