Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Massan och övriga belastningar ger förhållandevis små spänningar i en motorcykelram. Det är oftast så att ett chassie konstrueras efter den styvhet man önskar uppnå. Alla ramar flexar, och måste också göra det. Om en ram vore helt stel (i princip omöjligt) skulle däck och fjädring få en ofantligt mycket svårare uppgift!
 
Tufft! Är det en synvilla att det rör sig uppe vid styrhuvudet? (ser ut som att ramen flexar mellan styrhuvudet och främre motorfästet).
Kul att följa det här!
 
Tufft! Är det en synvilla att det rör sig uppe vid styrhuvudet? (ser ut som att ramen flexar mellan styrhuvudet och främre motorfästet).
Kul att följa det här!
Nej, rören böjs uppe vid styrhuvudet i det här belastningsfallet. Belastningsfallet är så definierat att styrhuvudet SKA hållas stilla och en lateral belastning ansätts i bakhjulets kontaktyta. Detta är mest för att kunna göra jämförande analyser. I verkligheten kan inte styrhuvudet ta en sådan belastning, om inte styrlagren skurit...:D

Vi får väl se om det blir något julpyssel...
 
Materialet till alu-sidorna är nu beställt. En 40 mm tjock plåt Alumec från Uddeholm. 5500 spänn! Vad billigt! :eek:
 
Suck. 40mm Alumec plåt beställdes, 40mm plåt ordererkändes, men 30mm plåt levererades...

VARFÖR ska det vara så förbannat svårt för en leverantör att leverera felfritt?

:mad:

Jag känner spontant för att framhålla den engelska firman:http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/about.php som ett föredöme! De har levererat custom kylarelement till mig. Alltid spot on med sina leveranser och kvalitet! En av ytterst få som inte gjort mig besviken någon gång.
 
Jodå, det har krökts rör och svarvats detaljer. Nu börjar det dra ihop sig till att kapa till rörbitarna och loppa ihop det!
 
Nu är styrhuvudet på plats och sidostyckena (dummies) positionerade i jiggen. Äntligen dags att passa in rören!

Rambygge.jpg
 
Last edited:
Det tog nästan hela dagen att passa in de båda nedre rören. Rören är 32mm utvändigt och hylsorna, där rörramen ska bultas fast i alu-sidorna, är 25mm i dia. Jag valde att inte göra hylsorna större än så här för att det inte skulle se för klumpigt ut. Påföljden blev att jag var tvungen att göra ramrören koniska i bakkant för att möta hylsorna. Det och den kluriga profilen mot styrhuvudet, tog lite tid att få snyggt. "VM i vinkelslip"
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388861525912.jpg
    uploadfromtaptalk1388861525912.jpg
    89 KB · Visningar: 372
Last edited:
Det tog nästan hela dagen att passa in de båda nedre rören. Rören är 32mm utvändigt och hylsorna, där rörramen ska bultas fast i alu-sidorna, är 25mm i dia. Jag valde att inte göra hylsorna större än så här för att det inte skulle se för klumpigt ut. Påföljden blev att jag var tvungen att göra ramrören koniska i bakkant för att möta hylsorna. Det och den kluriga profilen mot styrhuvudet, tog lite tid att få snyggt. "VM i vinkelslip"


Härligt, ser bra ut:tummenupp
 
En av de häftigare projekten på SH :tummenupp
Många bilder och fler filmer vill vi ha! (Jag kan nog tala för de flesta :) )

Kommer inte ihåg om du nämnt det innan, men hur blir vikten på den nya ramen vs den gamla?
 
Tackar! Jaha, då får jag väl skärpa till rapporteringen då! Idag har jag fått justerat till alla 4 ramrören och häftat dem på plats. Nu börjar det, med lite fantasi, likna en motorcykelram, eller hur?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1389021342034.jpg
    uploadfromtaptalk1389021342034.jpg
    86 KB · Visningar: 412
Last edited:
Tack ska ni ha! Det är alltid trevligt med glada tillrop! Nu när ledigheten är till ända, så blir det nog mest jobbat med projektet på helgerna... Jag har i vart fall lagt en beställning hos Mahle på 4st (min.beställning) 104mm specialkolvar. De har ju en häftig leveranstid, så de kommer nog lagom en månad innan första träningen. Jag ska också CAD:a ett cylinderfoder och en 10mm distans mellan vevhus och topp och beställa 145mm vevstakar och specialgjorda topplockspackningar..:näsblod.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top