Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Och där var toppen också med på en hörna!
Tjusigt! !!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjewsig sak! :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Avis på din kunskap..Håller på att få för högt blodtryck,trots medicin, av elfel på mitt bygge som jag inte får stil på...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Konstigt att man ska behöver tillverka tamejf*n allt från början! Det visade sig vara riktigt klyddigt att bocka ett 2" CrMo rör så det blir snyggt. Eftersom detta är tänkt till svingen, så duger inget sämre än perfekt... Så med den inledningen, vad tror ni rörbiten med gaffeln ska vara till?

uploadfromtaptalk1393777962290.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Han som hjälper mig bocka rör (Bengt Wittander på Competition Cars) har en schysst bockmaskin, men den saknar kärna som stödjer röret från insidan. Nu har det misslyckats att bocka med 1,6mm godstjocklek, 1,6mm fyllt med sand och 2,4mm fyllt med sand... Röret (60mm) med gaffeln ska monteras på bockmaskinen och hålla ett stag med kärnan på, inuti röret som ska bockas. Hållaren är 1,5m lång, så det blir den maxlängden av rör som kan träs utanpå kärnan. Jag har ännu inte fått tag i bronsmaterial till kärnan. Jag tänkte göra kärnan med två segment längst ut, som kan följa rörböjen 30-40mm. För att de ska kunna röra sig, tänkte jag trä dem på en vajer. Idag slaktade jag ett cykellås från Biltema, men den vajern var bara 4mm. Det vore ju rätt kass om vajern small av och segmenten blev kvar inuti röret.. Som sagt: -Ska man behöva tillverka varenda j*kla del och verktyg själv!:näsblod
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Uppdatering

Mycket klydd med att bocka rör:

 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Kikat på ismetoden?
Blev länkat i johanssons eller ellfors tråd igår!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jodå. Kollat har jag... Jag bedömde den som jämförbar med sand, och eftersom det fungerade "sådär", så fick det blir en mandrel tube bending accessory till bockmaskinen. På lördag ska vi testa om uppfinningen fungerar! ?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Fortfarande problem att böja 2" röret till svingen, så jag svetsar lite fler stumpar i ramen istället.

uploadfromtaptalk1395088412773.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur får man ut mandrillen och blir han inte sur?
image.jpg

Å en seriösare sida, hur fungerar ett sådant insideverktyg? Den stora biten är nedströms böjen och håller emot och när böjen är gjord drar man ut de rörliga smådelarna som jämnar till ev. böjblessyrer?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Är problemet att röret blir platt i böj?
Det lilla problemet var att röret blir lite platt i ryggen. Det stora problemet var att det skrynklar till sig på insidan. Notera tempus imperfekt... :tummenupp

Hur får man ut mandrillen och blir han inte sur?
View attachment 401442

Å en seriösare sida, hur fungerar ett sådant insideverktyg? Den stora biten är nedströms böjen och håller emot och när böjen är gjord drar man ut de rörliga smådelarna som jämnar till ev. böjblessyrer?
Man gängar fast mandrillen på en bit rör, som man kan dra ut den med. Det är i den processen mandrillen får sin blåa snok...

Röret dras igenom bockmaskinen, så uppströms är där röret fortfarande är rakt och nedströms där det blivit böjt. Kärnans fasta cylindriska del är uppströms böjen och slutar precis där röret bockas. Röret bockas sen kanske under högst 5 grader efter det (kanske 10mm sträcka) och där finns de lösa "puckarna" och ser till att röret hålls jämnt och cirkulärt i tvärsnittet.

Vid det 4:e försöket hade jag tillverkat verktyget och satt de lösa puckarna på en 10mm tjock wire. Den wiren borde tåla ca 8 ton, och den small av...Inför det 5:e försöket ersatte jag wiren med en gängad M10 stång i 10.9 kvalitet. Jag svarvade upp hålen i de lösa delarna, så att dessa kunde röra sig radiellt på den gängade stången för att följa efter krökningen i böjen. I sista minut valde jag bort en av puckarna och använde bara den med störst diameter. Tro det eller ej, men då blev böjarna helt perfekta! :banana Yey! Vilken seger!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om du kollar på sidan 9 i tråden, så finns det några bilder där som visar hur det är tänkt.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top